اقتصاد / شناسه خبر: 10479 / تاریخ انتشار : 1396/6/15 11:28
|
نگاهی با وضعیت اشتغال استان از منظر آمار؛

کام تلخ جوانان بیکار استان بوشهر

بوشهری ها | درد بیکاری؛ این فصل مشترک جواب این روزهای جوانانی است که در مقابل سوالاتی چون، «چرا ازدواج نکرده ای» و .... بیان می شود.

بوشهری ها /کیوان حیدری: درد بیکاری؛ این فصل مشترک جواب این روزهای جوانانی است که در مقابل سوالاتی چون، «چرا ازدواج نکرده ای» و .... بیان می شود.

 جوانانی که در بین سال های 87 تا 90 با هزاران امید و آرزو به کلاس های درسی رفتند که قرار بود شرایطشان را از این رو به آن رو کند. البته شرایطشان هم واقعا از این رو به آن رو شد. از انسان هایی با امید و آروزهای بسیار، تبدیل شدند به افرادی که رویاهایشان را پس از دو سه سال بیکاری محض، چال کردند. حال اما اگر بخواهیم نگاهی بومی تر به معضل بیکاری داشتیم، درد دو برابر می‌شود. دردی که با نگاه به عسلویه، جم، کنگان، پتروشیمی ها، گمرک و ..... تا خود استخوان را می سوزاند و آن سوال همیشگی را مطرح می کند که در میان این همه فرصت های شغلی چرا جوان این استان تا این حد طعم بیکاری را می چشند؟!
حال اما معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر خبر از اتفاقی می دهدکه نتیجه آن منجر به اشتغال یکهزار نفر از جوانان استان می شود!
افتتاح 22تعاونی با اشتغال‌زایی یکهزار نفر در استان بوشهر
مجید پرویزی روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: برای ایجاد این تعاونی ها 430میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که از این میزان 247میلیارد ریال تسهیلات بانکی است.
وی اضافه کرد: با بهره برداری و افتتاح این واحدهای تعاونی با یکهزار و 876 نفر عضو زمینه اشتغال یکهزار نفر فراهم شده است.
پرویزی ادامه داد: بخشی از این واحدها تولیدی و دربخش های صنعت و کشاورزی راه اندازی شده که باعث افزیش تولید در استان بوشهر دهش است.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در باره تعاونی های مرزنشینان بیان کرد: فعالیت تعاونی های مرزنشیان در این استان منوط به دریافت کارتهای الکترونیکی توسط اعضای آنهاست.
پرویزی افزود: تاکنون 15 هزارو 480 نفر از اعضای تعاونی های مرزنشینان در استان بوشهر کارت الکترونیکی ویژه دریافت کرده اند.
وی یادآورشد: فعالیت و رونق دوباره تعاونی های مرزنشیان منوط به همکاری اعضا برای دریافت کارت های الکترونیکی است.
وی با اشاره به تشکیل کمیته بازآفرینی نقش تعاونی های مرزنشینان و توانمند سازی آنها اظهار کرد: استان بوشهر پیشنهادهای خود را ارائه داده و انتظار می رود گشایش هایی در این زمینه صورت گیرد.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: هم اکنون 2هزار و 827تعاونی فعال و در دست اجرا با 300 هزار نفر عضو در استان وجود دارد.
پرویزی بیان کرد: از این تعداد 942تعاونی در بخش خدمات، 791 تعاونی در بخش کشاورزی و 500 تعاونی در بخش صنعتی و مابقی در بخش های حمل و نقل، عمران و مسکن فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: توسعه تعاونی های عمران در شهرستانهای استان بوشهر برای رونق اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تشکیل شده است.
اما بیایید نگاهی داشته باشیم به آمار بیکاری در استان و بسته به آن شرایز را دوباره بازنگری کنیم.
 
آمار‌ها در بوشهر؛ سقوطِ تلخ
طبق آمارهای رسمی مرکز آمار از بازار کار و شاخص‌های بازار اشتغال بیانگر آن است که از ابتدای سال 92 تا انتهای سال 95 پیوسته نرخ بیکاری در کشور افزایش یافته است.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال جاری با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد. همچنین صندوق بین المللی پول در انتشار آمار بیکاری کشورهای جهان، از روند صعودی نرخ بیکاری در ایران طی دو سال گذشته خبر داده است.
بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی نرخ بیکاری در ایران که در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۰,۶ درصد بوده است در سال ۲۰۱۵ به ۱۰.۸ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۱.۲۸ درصد افزایش یافته است.
در مقایسه با سایر کشورها نیز وضعیت اشتغال در ایران بدتر شده است و این کشور طی دو سال ۸ پله در رده بندی بیکارترین کشورهای جهان بالا رفته است. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود آمارگیری خود درسال 95 را اعلام کرد.
طبق آمار مرکز ملی آمار ایران در بهار ۱۳۹۵ میانگین نرخ بیکاری کشور 12/2 درصد و نرخ بیکاری در استان بوشهر 6/8 درصد در رتبه پنجم کشوری اشتغال با فاصله 5/4 از میانگین کشوری قرار گرفته است. طبق آمارگیری این سازمان در فصل تابستان ۱۳۹۵ میانگین نرخ بیکاری کشور 12/7 درصد و نرخ بیکاری استان بوشهر11/2 درصد با فاصله 1/5 درصد از میانگین کشوری می باشد.
آمارگیری در پاییز سال گذشته میانگین نرخ بیکاری کشور 12/3درصد و نرخ بیکاری در استان بوشهر 12/1 درصد و فاصله از میانگین کشوری 2/. درصد نشان می‌دهد.
این آمار در تابستان سال ۹۵ حاکی از آن داشت که میانگین نرخ بیکاری کشور 12/5 درصد با نرخ بیکاری 13 درصد در استان بوشهر و با فاصله 0/5 درصد از میانگین کشوری در رتبه نوزدهم کشوری اشتغال قرار گرفته ایم.
 آمارهای ارائه شده نشان از آن دارد که رشد 6/2 درصدی نرخ بیکاری استان بوشهر در سال 1395علیرغم افزایش 0/2درصدی میانگین نرخ بیکاری در کشور است
وضعیت بیکاری در استان قبل از دولت یازدهم
طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال 91، 39 درصد شاغلان در زمستان 91 به طور متوسط بیشتر از 49 ساعت در هفته کار کرده اند که این موضوع نشان می دهد درصد بسیار زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می کنند. تنها در 7 استان هرمزگان، مرکزی، گلستان، کرمان، قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نرخ بیکاری تک رقمی بود که آن هم در 6 استان بالای 8 درصد بوده است.
از کل 2 میلیون و 918 هزار و 509 نفر بیکار فصل زمستان گذشته 2 میلیون و 104 هزار و 800 نفر مرد و 813 هزار و 708 نفر نیز زن بوده اند. 2 میلیون و 267 هزار و 387 نفر از بیکاران در شهرها و 651 هزار و 121 نفر نیز در روستاهای کشور ساکن بوده اند.
تمرکز جمعیت بیکاران در رده سنی 15 تا 29 سال وجود دارد که 1 میلیون و 877 هزار و 828 نفر بوده اند. بخش کشاورزی در زمستان سال گذشته 3 میلیون و 496 هزار و 52 نفر اشتغال زایی داشته و بخش صنعت هم 7 میلیون و 118 هزار و 912 نفر را در خود جای داده است. در این بین بخش خدمات با بیشترین تاثیرگذاری در بازار کار کشور برای 10 میلیون و 948 هزار و 849 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
 
طبق ارقام موجود، در زمستان سال 91 در 23 استان کشور نرخ بیکاری دورقمی، در 7 استان بالای 15 درصد و در 16 استان نیز بالای 12 درصد بوده است. بر این اساس با وجود نرخ بیکاری 12.4 درصدی در زمستان گذشته، نرخ بیکاری در استان های مختلف کشور طبق جدول زیر بوده است.
استان نرخ بیکاری
آذربایجان شرقی 12.3
آذربایجان غربی 15.7
اردبیل 16.3
اصفهان 13.4
البرز 13.8
ایلام 19.2
بوشهر 11.9
 
این جدول نشان می دهد وضعیت اشتغال در استان پیش از دولت یازدهم هم وضعیت  چمدان مناسبی نداشته است و استان بوشهر با نزدیک به 12% بیکاری، رتبه 8 جدول را کسب کرده است.
چاره، ذره‌ای اندیشیدن است
چاره حل معضل بیکاری، حداقل برای استان بوشهر چندان سخت نیست! ما در استانی زندگی می کنیم که از یک سو به دریا و از سوی دیگر به استان های مصرف کننده منتهی می شود و ذره ای تلاش و برنامه می تواند به طور کامل این مشکل را ریشه کند. کافیست در بحث استخدامی پتروشیمی ها سهم بومی رعایت شود و از سوی دیگر گمرک بوشهر با مدیریت صحیح به رونق گذشته باز گردد. مدیریت صحیحِ همین دو مورد بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی استان را رفع می کند. همچنین در کنار آنها توجه به صنایع تبدیلی، تعاونی ها و صنعت توریسم می تواند استان ما را چنان از شغل اشباع کند که پذیرای جوانان دیگر استان ها باشیم. حال باید دید در دولت جدید به این موارد توجه خواهد شد یا خیر...؟

منبع : پیام عسلویه
 

 

کلیدواژه

بیکاری

اشتغال

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی