جامعه / شناسه خبر: 147 / تاریخ انتشار : 1395/12/2 11:28
|
بررسی وضعیت جوی استان در گفتگو با کارشناس هواشناسی استان

خشکسالی در بوشهر همچنان ادامه دارد

بوشهری ها |بارشهای هفتة گذشته بوشهر با همة خسارتها و آسیبهایی که به بار آورد، در ظاهر نوید پایان خشکسالی شدیدی را می دهد که استان بوشهر امسال با آن دست و پنجه نرم می کند.

بوشهری ها / بارشهای هفتة گذشته بوشهر با همة خسارتها و آسیبهایی که به بار آورد، در ظاهر نوید پایان خشکسالی شدیدی را می دهد که استان بوشهر امسال با آن دست و پنجه نرم می کند. بارشهایی که در برخی از مناطق استان بیش از 400 میلیمتر گزارش شده است و رکوردی شگفت در این زمینه برجا گذاشته است. در مصاحبة مفصلی که در دی ماه با کارشناس هواشناسی بوشهر داشتیم، علیرضا بهادری به ما گفت که از میان چهار درجة خشکسالی، بوشهر درگیر شدیدترین نوع آن یعنی خشکسالی اقتصادی و اجتماعی است. درجه ای که تنها یک گام با قحطی فاصله دارد و می تواند در صورت عدم برنامه ریزیهای شایسته و بایسته عواقب سوء و چالشهای امنیتی و اجتماعی شدیدی برای استان پدید آورد. امروز اما پس از یک هفته بارش بی امان و عقده گشایانة طبیعت آیا می توان باور کرد و مطمئن شد که از شدیدترین درجة خشکسال خارج شده ایم و سالِ «تر آبی» را تجربه می کنیم؟ برای دانستن پاسخ این پرسش بار دیگر به پای صحبتهای علیرضا بهادری، کارشناش جوی اداره کل هواشناسی بوشهر نشستیم و ثمرة پرسش و پاسخ ما شد اینکه: «کماکان خشکسالی اقتصادی در بوشهر تداوم دارد». مشروح این مصاحبه را می خوانید:
سامانه های سودانی و بارشهای استان ما
به گزارش بوشهری ها ، بهادری در پاسخ به پرسش ما که از چیستی و نوع این بارشها پرسیدیم گفت: «سامانه ای که بارندگیهای بوشهر را در هفته گذشته ساخت، یک سامانه با دو موج بارشی بسیار قدرتمند بود که البته دومین آن بسیار شدیدتر از موج نخست بود. این سامانه ها موسوم به سامانة سودانی هستند که مطلوبترین و مرغوبترین بارشهای استان بوشهر را در همة سالها به وجود می آورند. چون سامانة کم فشار سودانی دقیقاً از طریق استان بوشهر وارد کشور می شود و بارشهای مطلوب و مؤثر آن در استان بوشهر اتفاق می افتد و سپس به سایر نقاط کشور می رود.  آنچه که شرایط جوی را در هفتة گذشته بسیار ناپایدارتر می کرد ادغام هم زمان ناپایداری در سطح زمین و سطوح فوقانی جوی بود که باعث پدید آمدن آن بارشهای بسیار سنگین و شدید در استان شد».
توزیع بارشها در استان
کارشناس جوی هواشناسی بوشهر در پاسخ به نحوة پراکنش بارشها در استان گفت: «ما قبلاً هم در مصاحبه با هم، این نکته را بررسی کردیم که یکی از مشکلات استان نحوة توزیع بارشهای آن است. در هفتة گذشته هم این مسئله قابل رؤیت بود.  میزان بارشها در مناطقی از استان به حدی بود که از متوسط سالانه هم به مراتب فراتر رفت. مناطق جنوبی و مرکزی استان میزان بارانی که دریافت کردند از میزان بارشهای متوقع برای یک سال آبی نیز بیشتر شد. رکورددار بارشها شهرستان جم بود که در نهایت چیزی حدود 447 میلیمتر در عرض چهار روز بارندگی دریافت کرد. در حالی که این شهرستان متوسط بارشهای بلندمدت سالانه اش 300 میلیمتر در یک سال است که این تفاوت فاحش را می توان به خوبی ملاحظه کرد. در شهرستانهای دیر 279، عسلویه 188، خرموج 232، اهرم 207، کنگان 223، برازجان 115 میلیمتر باران ثبت شد. در شهرستانهای دیلم و گناوه نیز به ترتیب 25 و 31 میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده است و خود شهرستان بوشهر نیز 70 میلیمتر باران داشته. به این ترتیب مشاهده می شود که حجم بسیار عمدة بارندگیها در شهرستانهای جنوبی و مرکزی بوده و نواحی شرقی و شمالی استان بارشهای بسیار کمتری را دریافت کرده اند».
خشکسالی کماکان پا بر جاست
علیرضا بهادری در پرسش از شرایط اقلیمی استان بعد از این بارشها، وضعیت استان را این گونه تشریح کرد: «در شهرستان دشتی نواحی و مناطقی بوده که تنها در عرض 5 روز بیش از 300 میلیمتر بارش ثبت کرده اند. این نوع بارندگیها قبلاً هم در مصاحبه با شما عرض کردم ارزش زراعی آنچنانی ندارد. اما اگر مدیریت درستی صورت بگیرد قطعاً می تواند در تغذیة سفره های آبهای زیرزمینی استان تأثیر چشمگیری داشته باشد و ذخیره بسیار خوبی به وجود بیاورد. اما میزان بارشها به خوبی نشان می دهد که نواحی شمالی استان کماکان درگیر مشکل کم بارشی هستند. آیا خشکسالی برطرف شده است؟ باید بگویم که در مجموع خیر! ما کماکان در وضعیت خشکسالی هستیم. از میان چهار سطح خشکسالی، از خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی با توجه به حجم عظیم بارندگی در هفته گذشته و افزایش دبی رودخانه ها به ظاهر عبور کرده ایم، اما از خشکسالی زراعی و خشکسالی اقتصادی-اجتماعی نه تنها عبور نکرده ایم بلکه می توان گفت که وضعیت کماکان بغرنج و نگران کننده است. علت آن هم این است که این بارندگیها اولاً در زمانهای مؤثر برای فصل کشاورزی استان اتفاق نیفتاده است و حجم انبوهی از آن هم در یک نوبت بارش به خاک استان باریده. بنابراین ما تنها به لحاظ عددی و به صورت کمّی وارد تر سالی شده ایم و خشکسالی اقتصادی کماکان پا برجاست».
شهرستان دشتستان هنوز در چنگ بحران
بهادری در خصوص شهرستان دشتستان به صورت مشخص ورود کرد و با بررسی وضعیت آن گفت: «در شهرستان دشتستان و بخشهای شمالی استان باید اعلام کنم که حتی کماکان وضعیت خشکسالی هواشناسی هم تداوم دارد و بارندگیها علی رغم بارشهای سنگین هفتة گذشته هنوز به حد نرمال و طبیعی بلند مدت خود نرسیده است. از میزان بارشی هم که در این شهرستان به عنوان قطب کشاورزی استان ما، ثبت شده متأسفانه باید گفت که 80% آن در همین هفته باریده. این اصلاً خوب و سازنده نیست. این میزان بارش زمانی تأثیر گذار و مفید است و می تواند بهره برداری اقتصادی و کشاورزی از آن انجام داد که به صورت مقطع و در زمانهای مؤثر ببارد که این رخ نداده».
سه نکتة اساسی در خصوص بارشهای هفتة گذشتة استان
وقتی از بهادری در خصوص تأثیر این بارندگیها بر میانگین بارش استان پرسیدیم وی گفت: «میانگین بارش کل استان بوشهر با احتساب کل این بارشها و بارشهای قبلی به 200 میلیمتر رسیده است. به لحاظ بررسی این حجم از بارش باید سه نکتة اساسی را مورد توجه قرار داد: اولاً علی رغم اینکه تا قبل از این بارشها در کل استان چیزی در حدود 30 میلیمتر بارندگی داشتیم و الان به 200 میلمیتر رسیده است. اما هنوز هم از متوسط بارش سالانة خود که حدود 250 میلیمتر است فاصله قابل توجهی وجود دارد. البته هنوز ما دو ماه اسفند و فرودین را در پیش رو داریم که امیدواریم بارندگیهای کافی در این دو ماه به وقوع بپیوندد.
دوماً 80% بارشها در 4 روز از هفتة گذشته اتفاق افتاده است. این اصلاً به لحاظ هواشناسی و اقتصادی مثبت ارزیابی نمی شود. یعنی ما سه ماه در وضعیت بسیار بغرنج کم بارشی و حتی خشکی قرار داشتیم و حدود 75% بارشهای خود را از دست داده بودیم و یکباره این 80 درصد در عرض 4 روز در استان ببارد. این به معنای از دست دادن فرصتهای کشت و زراعت برای استان است که قابل جبران نیست.
سوماً مسئلة پراکنش این بارشها در سطح استان است. در حالی که جنوب و شهرستانهای مرکزی استان بارشهایی بسیار بالا، حتی بسیار بالاتر از میانگین سالانة خود ثبت کرده اند و با سیل زدگی مواجه شده اند، شمال استان کماکان درگیر مسئلة خشکسالی و کمبود شدید بارش است. قطب کشاورزی استان یعنی شهرستان دشتستان نیز با اینکه 115 میلیمتر باران در این بارندگیها دریافت کرد اما هنوز وضعیتی نامناسب به لحاظ منابع آبی دارد. این سه نکته به خوبی نشان دهندة این است که ما هنوز در وضعیت نامناسبی به لحاظ خشکسالی قرار داریم و از وضعیت خشکسالی خارج نشده ایم. این نکته بسیار مهم است که عموم مردم باید به آن توجه نشان بدهند که علی رغم بارندگیهای بسیار بالای هفتة گذشته نگرانیها مرتفع نشده است».
ورود سامانة بارشی تازه به استان
بهادری در خصوص شایعات اخیری که در فضای مجازی پیچیده و همه از احتمال وقوع بارشهای شدیدی در پایان هفته سخن می گویند به ما گفت: «الگوها نشان می دهد که اواخر هفته باز بارش داریم. اما اصلاً قابل مقایسه با موجهای بارشی که در هفتة گذشته داشتیم نیست. الگوهای مشاهده شده و داده های ماهواره ای فعلاً حکایت از ضعیف بودن بارشهایی دارد که آخر هفته به استان می رسد. کلاً اسفندماه پیش بینی ها گواه آن است که بارشهایی خواهم داشت که امیدواریم میزان آن قابل ملاحظه باشد و کسری تراز موجود را جبران نماید. برای وضعیت جوی استان نیز کاهش کوتاه مدت دما و وزش باد و تلاطم دریا تا آخر هفته پیشبینی می شود».
 
 
 آخرین وضعیت استان بوشهر بعد از بارندگی سیل آسا
 مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر با تشریح آخرین وضعیت سیل در این استان گفت: شدت بارندگی باعث قطعی سیستم مخابرات در شهرستانهای جم و عسلویه شد که امکان ارتباط مخابراتی در شهرستان عسلویه هم اینک برقرار است اما تماس تلفنی در شهرستان جم همچنان میسر نیست.
قاسم قائدی روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: به جز دو شهرستان گناوه و دیلم هشت شهرستان دیگر این استان درگیر سیلاب شدند.
وی اظهار کرد: افزون بر بارندگی های سیل آسا به دلیل ورود حوزه آبریز بالا دست از استان فارس حجم عظیمی از بارش ها در قالب طغیان رودخانه وارد استان بوشهر شد.
وی بیان کرد:این امر باعث خسارت جدی به تاسیسات زیربنایی در مناطق شهری و روستایی و بخش کشاورزی استان بوشهر شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: به دلیل سیلابی بودن بارندگی از هشت محور ارتباطی اصلی و فرعی همچنان تردد در پنج محور امکان پذیر نیست.
قائدی گفت: باتوجه به اینکه گاز 13 روستای در محاصره سیل استان بوشهر قطع شده بود با تلاش های کارکنان شرکت گاز استان این مشکل برطرف شده است.
وی تصریح کرد: تاکنون چهار سوت پروازی بالگرد امداد و نجات برای انتقال افراد محاصره در سیل استان بوشهر انجام شده است و این مهم کماکان ادامه دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: به دلیل قطع راههای ارتباطی و فروکش نکردن آب در برخی از معابر و محورهای ارتباطی مدرسه ها در برخی از بخشها و شهرستانهای استان بوشهر روز جاری تعطیل است.
قائدی با بیان اینکه یک نفر بر اثر سیلاب هفته گذشته دراستان بوشهر جان خود را از دست داد افزود:کارگروه های تخصصی برای برآورد خسارت به تاسیسات زیربنایی و مسکونی شهرها و روستاها و بخش کشاورزی این استان آغاز شده است.
وی تصریح کرد:حضور موثر همه اعضای ستاد مدیریت بحران به خصوص عوامل راهداری مانع از بروز خسارتهای بیشتر و اختلال در زندگی روزمره مردم استان بوشهر شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر همچنین گفت: براساس داده های آماری ایستگاههای باران سنجی بیشترین میزان بارندگی این استان مربوط به شهرستان جم با 447میلی متر است.
شهرستانهای عسلویه و دیر نیز به ترتیب با 285 و 279 میلی متر رتبه های بعدی بیشترین بارندگی استان بوشهر را به خود اختصاص دادند.
با ورود سامانه بارشی به کشور ،بارندگی در استان بوشهر نیز از روز یکشنبه هفته گذشته آغاز شد طوریکه همه مقاطع تحصیلی مدارس و مراکز آموزش عالی روز دوشنبه در این استان تعطیل شد.
براثر شدت بارندگی ، سیلاب و طغیان رودخانه ها در استان بوشهر تردد در بسیاری از محورهای ارتباطی اصلی و فرعی ممنوع شد .
هرچند همه 10شهرستان استان بوشهر درهفته گذشته شاهد بارش باران بودند اما شهرستان های جنوبی این استان شامل عسلویه، جم،دیر و کنگان بیشترین بارش ها را به خود اختصاص دادند.
حوزه آبریز استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد به استان بوشهر ختم می شود که این امر باعث شد تا بارندگی خوب هفته گذشته در فارس باعث طغیان رودخانه های مند ، دالکی و حله شود.

کلیدواژه

خشکسالی

بوشهر

کارشناس هواشناسی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی