جامعه / شناسه خبر: 184 / تاریخ انتشار : 1395/12/7 15:13
|
1400 راس آهوی منطقه حفاظت شده مند پس از سیل اخیر ناپدید شدند

الا ای آهوی وحشی کجایی

بوشهری ها | درست بیش از یک سال از آخرین شمارش آهوان منطقه حفاظت شده مند می گذرد .

بوشهری ها /  سرویس اجتماعی |  شمسی فیصلی : درست بیش از یک سال از آخرین شمارش آهوان منطقه حفاظت شده مند می گذرد .  10 آبان ماه 1394 بود که دکتر دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایرنا از افزایش 50 درصدی جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند خبر داد .

دلشب در آن گفتگو اظهار داشته  بود که : عملیات سرشماری آهوان منطقه حفاظت شده مند درهفته اول آبان، با حضور 40 نفر از کارشناسان و ماموران اجرایی این اداره کل و واحدهای تابعه با مشارکت همیاران و دوستداران محیط زیست انجام گرفته  است و  در این سرشماری  یکهزارو 400 رأس آهو در این منطقه شمارش شده که این تعداد نسبت به سال قبل رشد چشمگیر 50 درصدی نشان می دهد.

بنا به گفته دلشب تعداد این آهوان تا آبان ماه سال گذشته یک هزار و چهار صد آهو بوده است . و این جمعیت آهو کم جمعیتی نبوده است .

 

منطقه حفاظت شده مند کجاست ؟
منطقه حفاظت شده مند با وسعت ‪ ۴۶هزار و‪ ۵۰۰هکتار با دو اکوسیستم آبی و خشکی در کنار بخش بردخون از توابع شهرستان دیر واقع در ‪ ۱۸۰کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار دارد. مند منطقه‌ای جلگه‌ای کویری است که دارای دو فصل زمستان نسبتا خشک و تابستانی گرم است. چهار جزیره خان، تهمادون، نخیلو و ام‌الکرم به زیبایی منطقه حفاظت شده مند در سواحل زیبای خلیج فارس افزوده‌اند. رودخانه زیبای مند پرآب‌ترین رودخانه استان بوشهر تنها منبع آبی تامین آب شرب حیات وحش منطقه یاد شده است. پوشش‌مناسب گیاهان‌نادری چون‌انوکنمون سودامبولیس،دامبارنکیما، هالوکاریس، ساریکورینا، و درختان حرا، گز، کهورپاکستانی و کنار و ساحلی بودن این منطقه مکان زیست و مهاجرت انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان و حیوانات را فراهم کرده است

لاک پشت دریایی نوک عقابی،خزنده‌ای با بیش از‪ ۱۵۰میلیون سال سابقه پیدایش از نادرترین نوع لاک پشت‌های دنیااست که بیش از انواع دیگر لاک پشت‌ها، نسل آن در خطر انقراض است اما منطقه حفاظت شده مند محل تخم‌گذاری و تکثیر نسل این لاک پشت است. منطقه حفاظت شده مند از دیر باز زیست گاه مهم آهو بوده که در دسته‌های کوچک و بزرگ، زیبایی طبیعت این منطقه را دو چندان کرده‌اند. انواع دیگری از حیوانات شامل خرگوش، روباه، گراز، کفتار، گرگ و جوجه تیغی نیز به وفور در منطقه حفاظت شده مند به چشم می‌خورند. گونه‌های مختلف پرندگان بیش از هر چیز دیگری حیات وحش منطقه مند را زیبا کرده طوری که بیش از ‪ ۶۰گونه پرنده مهاجر و بومی درمند بسر می‌برند.

حیات وحش

بیشترین تنوع جانوری مهره دار خشکی زی منطقه را پرندگان دارند که تاکنون ۱۲۰ گونه در منطقه شناسایی شده است. برخی همچون خروس کولی دشتی، بالابان، هوبره، بحری و عقاب طلایی از پرندگان بسیار ارزشمند این منطقه محسوب می گردند.از رده پستانداران نیز تاکنون ۱۸گونه شناسایی شده اند که از آنها می توان به :

آهو(بالغ بر 1400 راس ) ،گربه وحشی ، گراز ، خرگوش ، کفتار وروباه شنی اشاره نمود. لاکپشت نوک عقابی ، لاکپشت سبز ، بزمجه دشتی ، سوسمار خاردم و ماردریایی نمونه های شاخصی از ۱۸گونه خزنده این منطقه می باشند.(1)

سیل و دیگر هیچ

باران های سیل آسای اخیر اما همه چیز را برهم زد . نه تنها آب در لانه مورچگان ریخت بلکه جان بسیاری از جانوران آن منطقه نیز با خطر جدی روبرو کرد . طغیان رودخانه مند و فراگرفتن آب در دشت های این منطقه خسارات جبران ناپذیری بر ساکنین رودخانه مند وارد ساخت .. این آب گرفتگی باعث از بین بردن بسیاری از زمین های کشاورزی ، و نابودی بسیاری از جانوران  ساکن در این منطقه شد .

در این میان اما سرگذشت آهوان غم انگیزترین است . آهوان رعنایی که در پناه غروب منطقه ، آن حوالی را از رویایی ترین و بکرترین نواحی کشور به نمایش می گذاشت . سیل همه چیز را به هم ریخت . دیگر نه از خرام غزالان خبری یافت می شود و نه از نسیم جلوه گر در بوته ها و گیاهان آن منطقه . اینک  کسی از حال این گله های انبوه خبر ندارد . از 1400 آهویی که در این منطقه در پناه طبیعت زیست می کردند هیچ نشانی باقی نمانده است و همین بی خبری و بی اطلاعی است  تا تعدادی از فعالان محیط زیست آن منطقه را وا داشته است تا به واکاوی عمق  فاجعه پرداخته و در جستجوی جمعیت آهوان ، خود را به هر دری بزنند .  برخی از فعالان محیط زیست در منطقه بردخون چند روزیست که در جستجوی این حیوانات هستند  . نگران و مستاصل .  . آنها در جستجوهای خود با اجساد برخی از این آهوان روبرو شده اند . آنها معتقدند سیل بخشی از این حیوانات نجیب را با خود به دریا برده است . تعدادی نیز به دلیل گرسنگی و سرما  جان خود را از دست داده اند و تعداد کمی دیگر هم  که باقی مانده اند به دلیل گرسنگی مضاعف و عدم علوفه در آستانه مرگ قرار گرفته و دارند یکی یکی تلف می شوند  .


این فعالان محیط زیست چند روزیست که با مقامات محلی در حال مذاکره اند تا شاید تدبیری اندیشیده شود و مانع از مرگ بیشتر آهوان این منطقه شوند آنها بالگردی می خواهند تا با آن آسمان منطقه را در نوردند و از بالا به زیستگاه آهوان نظر بیفکنند چرا که آب عملا راههای خشکی را مسدود و زمین را یا باتلاقی کرده است و یا هنوز در تصرف خود قرار داده است .  .  آنها معتقدند آهوان باقی مانده به علوفه نیازمندند . باید مسوولین امر در این رابطه کاری کنند و گرنه همین تعداد باقی مانده از جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند از شدت گرسنگی تلف خواهند شد  . رساندن به موقع علوفه می تواند مرگ آهوان را به تاخیر بیندازد و بار دیگر تعدادی اندک از این حیوانات را به دامن طبیعت بازگرداند .

فعالان محیط زیست چیزی غیر از این نمی خواهند و مصرند تا مسوولین فریاد آنها را بشنوند و بار دیگر صدا رپ رپ گام های آهوان را به  زمین های منطقه حفاظت شده مند برگردانند . این منطقه بدون جمعیت آهوان خیلی چیزها را کم دارد .



(1) اینترنت

 

کلیدواژه

سیل اخیر

آهو

مند

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی