اقتصاد / شناسه خبر: 20495 / تاریخ انتشار : 1396/6/29 10:00
|
اسکله گمرک بوشهر؛

فرصتی که از دست می رود

اسکله واقع در گمرک منطقه۱ بندر بوشهر به‌عنوان اسکله اصلی استان با طول ۲۲۳۰‌متر و با تقسیم آن به ۱۵‌بخش که شامل اسکله‌های کالابر عمومی، اسکله نفتی، یخچالی،کانتینری و اسکله «رورو» می‌شود،

بوشهری ها /اسکله واقع در گمرک منطقه۱ بندر بوشهر به‌عنوان اسکله اصلی استان با طول ۲۲۳۰‌متر و با تقسیم آن به ۱۵‌بخش که شامل اسکله‌های کالابر عمومی، اسکله نفتی، یخچالی،کانتینری و اسکله «رورو» می‌شود،

 

در حوزه صادرات و واردات کالا همواره در طول سالیان گذشته تاکنون موردتوجه بوده و هرچند اکنون در جزیره نگین، پروژه‌هایی در دست اجرا است که می‌تواند به توسعه دریایی بوشهر کمک کند اما اسکله بوشهر همچنان محلی قابل‌توجه و مهم در تجارت دریایی و گمرک محسوب می‌شود


چندی پیش بحثی در بین برخی بازرگانان بوشهر در رابطه با اسکله بندر بوشهر شکل‌گرفته بود که آیا این اسکله در سالیان گذشته مورد لایروبی قرار گرفته تا از حداکثر ظرفیت آن استفاده شود یا امکان استفاده حداکثری از آن به علت عدم لایروبی وجود ندارد؟ سوالی که در ادامه آن این پرسش هم مطرح می شود که دلیل عدم حضور کشتی های بزرگ در بندر بوشهر مشکل کاهش سطح آبخور اسکله است یا سایه سنگین رکود همچنان از حضور این کشتی ها جلوگیری می کند؟!
این در حالی است که بر طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته متوجه شدیم در سال ۱۳۸۸ یک کشتی کانتینری با آبخور ۱۰/۵ متر در بندر بوشهر پهلوگرفته و اقدام به تخلیه کانتینر کرده است. این کشتی که در زمان مدیریت راستاد، مدیرکل سابق بنادر و کشتیرانی بوشهر وارد بوشهر شده است، «آندریاس» نام دارد و با ۱۹۶‌متر طول‌، ۳۰‌متر عرض و ۱۰‌متر آبخور داشته و پس از بارگیری در بنادر شانگهای‌، جبل‌علی و شهید رجایی وارد بوشهر شده بود.

گفتنی است بر طبق مستندات اداره بنادر و دریانوردی بوشهر، عملیات اجرایی پروژه لایروبی بندر بوشهر توسط شرکت هلندی «بوسکالیس وست مینستر»، شریک خارجی برنده مناقصه طرح توسعه بندر بوشهر( هامون) از فروردین‌ماه سال ۸۶ شروع گردید و تا تیر‌ماه ۸۷ به پایان رسیده است.
بر اساس مطالب مطرح‌شده با یکی از مسئولان شرکت‌های تخلیه و بارگیری نفتی که سابقه طولانی در این حوزه دارد پیرامون این مورد به گفتگو کردیم :

لایروبی نباید بی‌قاعده‌ انجام شود
وی در ارتباط با ظرفیت اسکله بندر بوشهر گفت: «بر اساس تجربه و نه اطلاعات دقیق عرض می‌کنم که در خاطر ندارم از حدود سال ۷۶ که در این بندر فعالیت داشتم، کشتی با آبخور بیش از ۱۰ متر و این حدود وارد بوشهر شده باشد و اینکه اسکله بوشهر لایروبی نشده و آبخور آن افت کرده، نیاز به بررسی‌های علمی و دقیق‌تر است اما در جریان هستم که هرچند وقت یکبار به‌صورت سطحی، اسکله بوشهر لایروبی شده تا گل و لای حاصل از شرایط پاکسازی شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که لایروبی اسکله‌ها قواعد و اصولی دارد و همان‌طور که شما نمی‌توانید خاک دور یک شاخه گیاه را خالی کرده تا با هر باد جابه‌جا یا شکسته شود در بحث لایروبی هم نمی‌توان بی‌قاعده اقدام به لایروبی به‌صرف افزایش آبخور اسکله کرد

سعی کردیم جدا از این صحبت‌ها با یک کارشناس وارد در امور اداره بنادر و اسکله‌ها صحبت کنیم و نظر او پیرامون صحبت‌ها مطرح‌شده جویا شویم.
اسکله بوشهر پتانسیل دارد، اما کشتی وجود ندارد!

وی ضمن رد ادعای فوق مبنی بر عدم لایروبی اسکله بندر بوشهر بیان کرد: «اسکله بندر بوشهر در حال حاضر با پایه ۱۳‌متری پتانسیل این را دارد که کشتی‌هایی با حدود ۳۰‌هزار تن وزن را با مدیریت شرایط دریایی میزبانی و تخلیه کند و این ادعا که اسکله بندر بوشهر به‌علت عدم لایروبی با مشکل مواجه شده است، ادعای نادرستی به‌حساب می‌آید. ما جدا از موردی که اشاره کردید، حدود ۳ سال پیش یک کشتی کانتینر‌بَر با وزنی در حدود ۲۷۰۰۰ هزار تن در بوشهر پهلو گرفت و توانست عملیات تخلیه کانتینرهای خود را به‌سادگی انجام دهد که تازه ظرفیت اسکله بندر بوشهر، حدود ۳۰۰۰ تن بیشتر است..
وی در آخر اضافه کرد: در اصل، واقعیت این است که در شرایط‌ حال و رکودی که بر بندر و گمرکات کل کشور و متعقبا بوشهر حاکم است، اصلاً درخواست و موردی برای پهلوگیری این‌گونه کشتی‌ها نبوده و نداشتیم. البته جزیره نگین، هم‌اکنون در حال تکمیل است و در آینده اگر گشایشی در بحث رونق بندر بوشهر شکل بگیرد این جزیره با پیش‌بینی پایه‌های ۱۸ متری برای اسکله در دست احداث این جزیره توانایی میزبانی از کشتی‌هایی تا ۵۰۰۰۰ هزار تن وزن را هم داراست

پاسخ های فوق این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا بندر بوشهر با وجود پتانسیل بالایی که طبق ادعا در زمینه میزبانی از کشتی  های کانتینری بزرگ دارد از حضور آن ها محروم است.

با این شرایط بازهم بحث به سمت عدم رونق اقتصادی در بندر بوشهر رفته و سوال همیشگی در رابطه با چرایی حاکم شدن سایه رکود بر بندر بوشهر مطرح می‌شود ؟ بندری که همچون یک میزبان تمام امکانات را در ظاهر برای پذیرایی از مهمان داراست ولی باز هم هیچ مهمانی حاضر به حضور در خانه اش نیست!
بندری که در ظاهر امکاناتی در حد مناسب را برای صادرات و واردات داراست اما به‌دلایل معلوم و نامعلوم اسیر رکودی شده که ظاهراً قصد ندارد دست از سر اقتصاد دریایی و مردم این شهر بردارد و پاسخگویی مناسبی را هم در این ‌ارتباط از مسئولان ارشد استان شاهد نبودیم تا شاید با دلایل دیگر و زوایای پنهان این رکود بیشتر آشنا شده و به‌عنوان یک شهروند در جریان آنچه بر سر بندر بوشهر آمده است، قرار گیریم. با این همه انتخاب محمد راستاد به عنوان با حکم «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی به مدیرعاملی سازمان بنادر و دریانوردی باعث شد تا با توجه به سابقه مدیریتی وی در بوشهر و همینطور توان بالا و علمگرا بودن، این امید ایجاد شود تا با توجه ویژه تری مسائل و مشکلات بنادر به خصوص بندر بوشهر بررسی و حل شود.

کلیدواژه

اسکله

بندر بوشهر

کیوان حیدری

لایروبی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی