سیاست / شناسه خبر: 20543 / تاریخ انتشار : 1396/7/24 10:09
|
برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولان و حاشیه ها؛

نگران آینده تئاتر معلولین استان بوشهر هستیم

چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر در راستای فعالیت‌های خود در زمینه فرهنگی و هنری به معلولین و تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی این افراد در جامعه و نیز با توجه به نقش مؤثر و ارزشمند ....

بوشهری ها /سودابه زیارتی؛ چهاردهمین جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر در راستای فعالیت‌های خود در زمینه فرهنگی و هنری به معلولین و تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی این افراد در جامعه و نیز با توجه به نقش مؤثر و ارزشمند هنر نمایش در ایجاد ارتباطی هماهنگ، تأثیرگذار، متقابل و پویا در جهت توانمندسازی افراد معلول و گسترش همکاری‌های مشترک خلاق، این دوره از جشنواره را قرار است با همکاری و نظارت معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان بوشهر در دی‌ماه 96 برگزار ‌نماید.

 اما این دوره از جشنواره البته با حاشیه هایی نیز همراه بوده و نارضایتی برخی گروه های تئاتری معلولین بر سر تغییر دبیری جشنواره از فرید میرشکار به فرهاد فیاض بخش را به دنبال داشته است. گفته می شود این نارضایتی ناشی از سیاست جدید مدیرکل بهزیستی است و بدون ارائه دلایل مشخص این مسئولیت از میرشکار اخذ و به فیاض بخش سپرده شده است. به دنبال این تصمیم گروهی از هنرمندان معلول و فعال در دوره های مختلف این جشنواره با ارسال نامه ای از عدم شرکت خود در این جشنواره به نشانه اعتراض خبر داده اند. در همین راستا نیز این نامه و نیز خبر اعتراض نماینده جنوب استان به سیاستهای اخیر سازمان بهزیستی در عزل و نصب مدیران مربوطه در بوشهر را در کانال سراسری تلگرامی «کمپین پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان» که قریب به 2هزار و 210 عضو دارد، منتشر کرده اند.
روزنامه پیام عسلویه برای شفاف شدن این مساله گزارشی را تهیه کرده است که در آن علاوه بر هنرمندان معترض، توضیحات فرید میرشکار و نیز اداره کل بهزیستی درج شده است:
در اولین قدم، طی تماسی تلفنی با فرید میرشکار خواستیم که شرح این مساله را از زبان وی بشنویم.
میرشکار با بیان اینکه حکم دبیری چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر معلولان در دوره مدیریت پیشین (خدیجه پوربهی) از سوی معاونت توانبخشی به ایشان به صورت مکتوب ابلاغ شده بود، به «پیام عسلویه» گفت: پس از ابلاغ رسمی این حکم ما شروع به فعالیت نموده، فراخوان جشنواره و جزئیات آن را آماده و به دبیرخانه ارسال کردیم. متاسفانه دبیرخانه هیچ پاسخی مبنی بر قبول یا رد فراخوان نداد و اظهارنظری در ارتباط با محتوای آن نیز نکرد. پس از تغییر مدیریت بهزیستی و آمدن آقای پولادی ریشهری، قرار بود که جلسه ای را هماهنگ کرده و به بهزیستی برویم اما پیش از آنکه این جلسه هماهنگ و انجام شود، از طریق گروه های مختلف و سایت ها متوجه شدم که حکم دبیری جشنواره را به شخص دیگری داده اند و گروهی از هنرمندان معلول نیز به این مساله اعتراض کرده اند.
میرشکار در ادامه یادآور شد: لغوکردن این حکم از سوی بهزیستی نه به صورت کتبی و یا رسمی و نه به صورت شفاهی به من اعلام نشد و تنها به صورت غیررسمی، یکی دوستان این مساله به من گفته شد؛ چیزی که خودم قبلا در گروه ها خوانده بود. تازه پس از این ماجراها، آنهم با به شکل غیررسمی به من گفتند که حکم شما همان زمان خانم پوربهی لغو شده بود. این در حالیست که همین الان، برنامه های چهاردهمین دوره از جشنواره تئاتر معلولان بر اساس فراخوانی برگزار می شود که ما آن را تنظیم، منتشر و به بهزیستی ارسال کرده ایم که مدارک آن نیز موجود است.
وی همچنین با بیان اینکه مدیریت سیستم اداری و فرهنگی با یکدیگر تفاوت دارند، تاکید کرد: درست است که این تفاوت مدیریتی وجود دارد اما قانون می گوید، همانگونه که حکم را به صورت مکتوب به من اعلام کرده اند باید به در صورت لغو و یا هرگونه تغییری، باز هم به همان شکل مکتوب و رسمی، تغییرات و لغو آن را به بنده اعلام می کردند.
اینها بخشی از صحبت های فریدمیرشکار بود که به اطلاع خوانندگان رسانده شد اما در همین ارتباط با روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر نیز برای شفاف تر شدن این مساله تماس گرفتیم که پاسخ ایشان را عینا در ادامه می خوانید:
«طبق قوانین ادارت دولتی، ابلاغ خارج از سازمان باید توسط مدیرکل و با امضای ایشان صورت گیرد متاسفانه ابلاغ دبیری آقای میرشکار توسط معاون وقت(آقای دکتر صیادی) و بدون هماهنگی با مدیرکل وقت (خانم خدیجه پوربهی) صادر گردیده بود که این ابلاغ به خودی خود فاقد اعتبار بوده و درهمان زمان توسط مدیر کل وقت لغو گردید. با تغییر مدیریت، با توجه به حسایست برگزاری جشنواره تاترمعلولان، جناب آقای دکترعلی پولادی ریشهری مدیرکل بهزیستی استان بوشهر، پس از بررسی های لازم و تشکیل جلسات متعدد با نظر موافق تمامی معاونین و مسئولین بهزیستی ، حکم دبیری آقای فرهاد فیاض بخش را صادر نمودند. قابل ذکر است انتخاب دبیری اینگونه جشنواره های حق طبیعی مدیریت آن سازمان می باشد و به هیچ عنوان این انتخاب دست‌خوش سیاست بازیها قرار نگرفته است. در ادامه لازم است یاد آوری کنیم طبق قانون بهزیستی کشور، جامعه هدف این سازمان (توانخواهان) دراولویت تمامی برنامه های این سازمان می باشند و دبیر فعلی چهاردهمین جشنواره معلولین از جامعه هدف و واجد الشرایط برگزاری می باشد.»
روابط عمومی بهزیستی استان بوشهر در ادامه این پاسخ توشیحاتی را به شرح ذیل درباره دبیر جدید جشنواره ارسال کرده است: «فرهاد فیاض بخش یکی از نخبگان هنری جامعه هدف و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و دارای جوایز متعددی از جمله هشت مقام اول طراحی نور و صحنه در جشنواره تئاتر معلولین، حضور متوالی به عنوان بازیگر در چندین جشنواره تئاتر معلولین استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی، کسب مقام برتر طراحی نوردرجشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی معلولین، حضور در جشنواره تئاتر «زائر»، حضوردرجشنواره تئاتر دفاع مقدس و تئاتر دینی خارگ و کسب مقام برتر طراحی صحنه و بازی برای نمایش «دوگ»، حضور در جشنواره سراسری «سوره»، حضور در جشنواره بین‌المللی «فیلم شهر»، تولید سه فیلم مستند و پخش از شبکه مستند سیما، نفر سوم جشنواره فیلم محیط ‌زیست، حضوردر جشنواره «فیلم سبز»، مدرس یک دوره عکاسی در دانشگاه فرهنگیان، جزء 10 فیلمساز برتر سازمان بسیج هنرمندان کشور و ... می باشد.
در پایان از تمام هنرمندان توانخواه تئاتر برای بهتر برگزار شدن این جشنواره دعوت به عمل می آوریم باشد که بتوانیم با برگزاری اینگونه جشنواره ها خدمتگزار خوبی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور باشیم.»
در همین زمینه امین چاهشوری، هنرمند معلولی است که سال ها در جشنواره های مختلف تئاتری به ویژه تئاتر معلولان شرکت کرده یکی از معترضان به این اقدام بهزیستی است. او که و تابستان گذشته به عنوان یکی از داوران بازخوان متون جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین شمال کشور «کاسپین» انتخاب و نیز برگزیده بخش بهترین بازیگری مرد سی و پنجمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر شده است، در گفتگو با «پیام عسلویه» گفت: مدیرکل جدید بهزیستی می گوید که این تغییر در دوره مدیریت قبلی اتفاق افتاده است و بنده ملزم به اجرای حکم هستم. آنها همچنین در پاسخ به اعتراض ما گفته اند که دبیری جشنواره تئاتر معلولان را بهتر است یک معلول به عهده بگیرد که همدرد جامعه معلولان است و توان مدیریت برگزاری این رویداد هنری را نیز دارد و از طرفی حتما هم باید از اعضای کانون معلولان باشد.
این هنرمند در ادامه تاکید کرد: آقای میرشکار، هم عضو کانون تئاتر معلولان است و هم اینکه توان مدیریتی، علمی و توانمندی های ایشان طی سال های گذشته بر هیچ کس پوشیده نیست.
چاهشوری با تاکید بر خواسته های هنرمندان معلول معترض بر این حکم بیان کرد: خواسته ما نیز این است که اگر شما شعار حمایت از جامعه معلولان را پیش رو قرار داده و کمک گرفتن از معلولان و توانمندی آنها بر شما اثبات شده است، پس چرا برای برگزاری چنین رویدادی که ما معلولان در برگزاری آن به طور مستقیم دخیل بوده و از بدنه اصلی آن هستیم، باید به حاشیه رانده شده و در انتخاب یا تغییر دبیر جشنواره ای که متعلق به خود ما است مشورتی با ما انجام نپذیرد. ضمن اینکه ما نسبت به مدیریت و دبیری قبلی(فرید میرشکار) این جشنواره نه تنها هیچگونه اعتراضی نداشته ایم، بلکه ایشان همواره با حمایتهای صادقانه و علمی خود نسبت به جامعه هنرمندان معلول، بستر و زمینه پیشرفت، رشد و شکوفایی استعدادهای آنها را سبب شده اند.
امین چاهشوری ادامه داد: از طرف دیگر این تغییر مدیریت جشنواره پشت پرده هایی دارد و برخی افرادی پشت این مساله قرار گرفته اند که سابقه مشخصی داشته و چون منافع آنها در جشنواره های گذشته تامین نشده است، مسبب این بد اخلاقی شده اند.
چاهشوری در ادامه یادآور شد: با تمام این احوال، دست اندرکاران جدید برگزاری این جشنواره برای کمک گرفتن از ما به ویژه در بازخوانی متون نمایش ها، به ما مراجعه کردند اما به همان دلایلی که به آن اشاره کردم و در نامه نیز آمده است، این درخواست را رد کردیم؛ در جشنواره شرکت نمی کنیم و در هیچ کدام از مراسم های آنها نیز حضور نخواهیم یافت.
بر اساس این گزارش، نامه اعتراضی و سرگشاده ای که به نام هنرمندان معلول معترض به این جشنواره منتشر شده، آمده است:
«احتراما بدینوسیله به استحضار می رساند ما جمعی از هنرمندان جامعه معلولین تئاتر استان بوشهر از عملکرد چند گانه اداره کل بهزیستی دلخور و نگران آینده تئاتر معلولین استان بوشهر هستیم، که امروزه یکی از شناخته شده و موفق ترین ها در کشور است. همه می دانند و اذعان دارند که استان بوشهر قطب تئاتر معلولین کشور است و تنها استانی است که تاکنون سیزده دوره جشنواره استانی و چند دوره جشنواره منطقه ای را برگذار کرده است و هنرمندان تئاتر این استان همواره در جشنواره های ملی و بین المللی معلولین دست آوردهایی ارزنده و جوایز متعددی را کسب کرده اند، تا جایی که در استان بوشهر امروزه جشنواره تئاتر معلولین یکی از مهم ترین و پر مخاطب ترین جشنواره هاست. این اتفاق مهم مرهون زحمات و تلاش افرادی است که از آغاز اولین دوره  تاکنون پا به پای معلولین آمده اند و در همه حال و شرایط یاری دهنده ی این قشر بوده اند. اساتید و هنرمندانی که از جان مایه گذاشته اند تا معلولین بتوانند توانمندی های خود را نشان دهند، تا آنجا که افرادی از همین جامعه ی معلولین در جشنواره بین المللی فجر جوایزی را برای استان کسب کرده اند. این افراد بدون هیچ چشم داشتی تاکنون بار این جشنواره را به دوش کشیده و سابقه چندین ساله در برگذاری جشنواره دارند.
وقتی به رزومه این افراد نگاه می کنیم نه تنها چیزی از هنرمندان شاخص کشورمان کم ندارند بلکه هم تراز با آنها در جشنواره های متفاوت به رقابت می پردازند. وجود چنین افرادی است که جشنواره به این سطح بالندگی رسیده است, اما متاسفانه همیشه افراد سود جو و منفعت طلبی هستند که در پشت پرده پلیدی به دنبال کسب منافع خود هستند.
در سال 1396 حکم دبیری جشنواره معلولین را برای آقای فرید میرشکار زدند که در تمامی این سال ها در جشنواره حضور داشته و دارای رزومه فاخر در تئاتر کشور است. همه جامعه تئاتر معلولین خرسند و خوشحال شدند که یقینا ایشان با تجربه ودرایت خود جشنواره چهاردهم را بسیار متفاوت برگذار خواهد کرد و تمامی هنرمندان عزم خود را جزم کردند تا کارهای شایسته ای تولید کنند. در حالی که فرید میرشکار فراخوان جشنواره چهاردهم را برای اعلام عمومی آماده کردند، اما کارشکنی مسئولین بهزیستی در مسیری حرکت کرد که تحت تاثیر افراد سودجو، با پیشینه ای متاسفانه سیاه و با سیاسی بازی، یک شبه و بدون در نظر گرفتن صلاح و مشورت و حتی خبررسانی به جامعه معلولین، حکم دبیری ایشان را لغو و شخصی دیگر را (فرهاد فیاض‌بخش) به عنوان دبیر جشنواره معرفی کردند که فاقد تجربه برگزاری جشنواره می باشد. حتی ایشان در اجرای جشنواره نیز تجربه لازم را آنچنان نداشته و شناخته شده نمی باشند. البته باز هم تاکید می شود که از ایشان به عنوان یک معلول استفاده ابزاری شده و فقط نام ایشان دبیر است و همه کار ها در اختیار افراد خاصی است که به نا به دلایلی نمی توانستند و منع داشتند که دبیر جشنواره شوند.
حال باید پرسید که چرا این افراد برای منافع خود حاضر هستند یک جشنواره را که امروز جایگاه ویژه ای در میان جامعه معلولین استان و کشور برخودار است، از اعتبار ساقط کرده و فردی کارشناس و باتجربه و تخصص لازم را کنار بگذارند؟
ما هنرمندان تئاترجامعه معلولین اعلام می کنیم ضمن غیر اخلاقی دانستن این حرکت ناپسند و کاملا برنامه ریزی شده و آگاهانه ازطرف افراد سودجو، تا مشخص شدن فردی اصلح و دلسوز و کاردان از حضور در چهاردهمین جشنواره استانی تئاتر معلولین امتناع خواهیم کرد و از مقامات محترم مسئول می خواهیم که به این مورد رسیدگی کنند که چرا همه چیز در بهزیستی باید فدای سیاسی بازی و خواسته های افراد خاص شود که فقط منافع خود را می خواهند. کمپین خاطرنشان می کند که:
 اخیرا خانم الماسی نماینده محترم کنگان دیر و جم نیز در نشست علنی یکشنبه دوم مهرماه 96 به وزیررفاه، آقای ربیعی تذکر شفاهی پیرامون این حرکات بهزیستی استان بوشهر داده بود.»
از طرفی دیگر برخی هنرمندان نیز معتقدند، جایگاه و توانمندی فرید میرشکار نه تنها در استان بوشهر بلکه در سطح ملی و کشوری بر هیچ کس پوشیده نبوده و تغییر دبیری جشنواره تئاتر معلولان به این شیوه نادرست، خدشه ای به چهره هنری ایشان وارد نمی کند اما افرادی که خود، زمانی متولی فرهنگ و هنر این استان بوده و مدعی هستند چهره آنها پیش از آنکه سیاسی باشد، فرهنگی است باید حداقلِ دانش در ارتباط با روابط فرهنگی و سیاست های این حوزه در برخورد با چهره های هنری و فرهنگی شناخته شده و پیشکسوت را داشته باشند. آنها همچنین می گویند که این برخوردها البته برای ما تازگی نداشته و پیش از این نیز در زمان مدیریت آنها شاهد تعطیلی بدون علتِ انجمنهای هنری توسط آنها بوده ایم بنابراین انتظار بیشتری هم نداشته و تنها یک درخواست داریم و آن هم اینست که اجازه دهند خود هنرمندان در مورد مسائلشان تصمیم بگیرند و افرادی که دانش هنری و فرهنگی ندارند را وارد این چرخه نکنند زیرا که هنر و هنرمندان نیاز به مدیرانی کارآمد و توانمند از جنس خودشان دارند.

کلیدواژه

تئاتر معلولین

بوشهر

جشنواره

حواشی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی