سیاست / شناسه خبر: 20546 / تاریخ انتشار : 1396/7/29 15:56
|
وقتی ائتلاف و شورای هماهنگی هم نظر شدند؛

پرچم سفید بر بر بام اردوگاه اصلاح طلبان بوشهر

4 سال جدل و فضای پر تنش بین برخی از اصلاح طلبان استان با استاندار پیشین بوشهر باعث شده بود تا در خلوت اعتراف کنیم، قرار نیست در این میان اتفاق تازه ای بیفتد. کوچ مصطفی سالاری به گیلان هم با توجه .....

بوشهری ها /کیوان حیدری: 4 سال جدل و فضای پر تنش بین برخی از اصلاح طلبان استان با استاندار پیشین بوشهر باعث شده بود تا در خلوت اعتراف کنیم، قرار نیست در این میان اتفاق تازه ای بیفتد. کوچ مصطفی سالاری به گیلان هم با توجه به این نکته که استاندار بعد از او یعنی گراوند شباهت های بسیاری با سالاری داشت، باعث نشد تا امیدی به کاهش تنش ها داشته باشیم. با این حال اما پس از بیانیه شورای هماهنگی اصلاحات بوشهر در حمایت از عبدالکریم گراوند، این بار نوبت به ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر رسید تا با صدور بیانیه ای نسبت به این انتخاب، واکنش دهند.

وقتی شورای هماهنگی و ائتلاف همزبان می شوند
از عجایب می شود وقتی می شنویم که شورای هماهنگی اصلاحات بوشهر با ائتلاف همزبان شده است . اما این اتفاق در واکنش به انتخاب گراوند افتاد تا شاید نوید روزهای آرام در فضای سیاسی استان موردی دور از ذهن نباشد. با این شرایط به نظر می رسد شاید انتخاب گراوند با توجه به اینکه پیشینه اصلاح طلبی هم دارد، انتخابی باشد که علاوه بر کاهش تنش ها بین استانداری و اصلاح طلبان، حتی فضایی ایجاد کند که اختلافات قدیمی اصلاح طلبان استان که همیشه در قالب دو گروه ائتلاف و شورای هماهنگی بروز می کرده است، حل شده و حمایت از دولت این بار با همراهی تمام گروه ها انجام شود. موردی که فضای آرام سیاسی اولین نتیجه آن خواهد بود.
زمان صلح و تعامل رسیده است؟
آنچه در  سال گذشته اتفاق افتاد در روزهای آخر داشت به شدت فضای سیاسی استان را خسته کننده می کرد.با این حال صحبت از اینکه چه فرد یا افرادی در این میان مقصرند، نمی تواند جز یادآوری برخی واکنش ها و خاطرات تلخ سود خاصی داشته باشد و اینکه باید رو به جلو با نگاه به آینده حرکت کرد شاید بهترین موضع در این فضا باشد. فضایی که به نظر می رسد با انتخاب استاندار جدید بتواند شرایط را رو به سوی وحدت و همدلی در بین اصلاح طلبان استان و دولت سوق دهد. وحدتی که ظاهرا توسط منتقدان جدی استاندار قبل هم مدنظر قرار گرفته و ائتلاف اصلاح طلبان با صدور بیانیه ای این انتخاب را تبریک گفته و آن را مایه خیرات و برکات برای مردم بزرگ و سزاوار بوشهر دانسته است. در بخشی پایانی این بیانیه آمده است:
«بدون تردید، آنچه در پی این انتصاب، بیش از همه چیز مورد انتظار است، آن است که جناب آقای گراوند، به عنوان حلقه وصل و عامل اتحاد همه نیروها و تمامی توان های موجود در استان بخصوص متحد نمودن توان سیاسی اصلاح طلبان استان عمل نماید و با شناختی که اعضای این ائتلاف از پیشینه فکری و مدیریتی مثبت آقای گراوند دارند، چنین انتظاری با یاری  خداوند بزرگ قابل تحقق است.
در تلاش برای تحقق این امید،اعضای ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر نیز، با آرزوی موفقیت برای استاندار محترم بوشهر، برای هرگونه همکاری و همراهی با ایشان در رسیدن به مقصدی  که صلاح و سعادت مردم استان در آن است، اعلام آمادگی می نمایند. والعاقبه للمتقین.»
این شاید همان موضعی باشد که می توانست پیش از این گرفته شود و دو طرف شاید به جای دو سال جدل  با اتخاذ روشی متفاوت چون گفتگو شرایط را به سمت و سویی ببرند که دوستان دیروز ستادهای روحانی در سال 92 به چنین اختلافاتی با هم نرسند. با این حال برای اصلاح شرایط هیچوقت دیر نیست و در دور جدید استانداری بوشهر با سکانداری گراوند این امید می رود تا شرایط متفاوتی رقم خورده و فضایی ایجاد شده تا اتفاقات تلخ گذشته به دست فراموشی سپرده شود.
نیت، حمایت است
سیروس بنه گزی دبیر حزب کارگزاران سازندگی با تایید بیانیه فوق به پیام عسلویه گفت:  حضور ما در مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید بوشهر در راستای همان ادامه حمایت ما از دولت است که به نوعی ادامه راه اردیبهشت 96 و خرداد 92 محسوب می شود.  خوشبختانه آقای گراوند استاندار جدید بوشهر تجربه یک ساله حضور در استان با منصب مهم معاونت سیاسی و امنیتی را داراست و کاملا با مشکلات و اختلافات نیروهای سیاسی حامی و منتقد و حتی نیروهای سیاسی مخالف  دولت آشناست و میداند که این اختلافات تا چه اندازه میتواند برای روان کردن چرخ توسعه استان مانع ایجاد کند وی همچنین مدیر برگزیده دولتی است که مورد حمایت اصلاح طلبان بوده و رای ٢٤ ملیونی دولت مدیون این تلاش اصلاح طلبان است و قاعدتا حمایت از مدیر ارشد استان را از وظایف اساسی خود به عنوان  حامی دولت و هواخواهاه اصلاحات میدانند  . بنابراین با توجه به نکات بالا اعلام همراهی قاطبه نیروهای اصلاح طلب و همچنین منتقدین  استاندار سابق استان  از استاندار جدید  در ساحت سیاست نه عجیب است و نه غیر ممکن ، بلکه از ممکنات و معلوم و از الزامات پیش بینی شده ی سیاسی است . در ضمن او همانطور که گفته شد یک نیرو از دل وزارت کشور است که پیشینه اصلاح طلبی قوی دارد و این نکته بسیار مثبتی است که می تواند امید را در فضای فعلی زنده نگه دارد. بی شک مطمئن باشید حمایت ما از آقای گراوند ادامه خواهد داشت و تا زمانی که عملکرد ایشان مشخص شود بی تردید هیچ انتقادی به جا و وارد نیست. ما امیدواریم این انتخاب بتواند منشا خیر برای استان، اصلاحات و مردم باشد.
 
توسعه استان در گرو گفتگو با رقیب
حمید موذنی عضو شورای سیاست گذاری اثلاج طلبان نیز در رابطه با بیانیه ائتلاف اصلاح طلبان و آینده روابط آنها با استاندار جدید گفت: « بیانیه ی ائتلاف اصلاح طلبان به لحاظ هم افزایی نیروهای اصلاح طلب و کاستن از تنش ها به نظرم بیانیه ی مثبت و با رویکردی از سر منافع استان و مصالح اصلاحات بود. بعد از حدود مدت ها تنش و اختلاف که در این چند سال اوج گرفته بود این بیانیه نشان از سر آغاز فصل جدیدی در روابط دولت و حامیان خود در بوشهر دارد و امیدواوم که استاندار و ائتلاف اصلاح طلبان بوشهر این بیانیه را عملیاتی کرده و با استمرار گفتمان آشتی در جهت توسعه استان گام بردارند. اما این بیانیه در کنار حمایت از دولت بایست به صورت واقعی جهت آشتی میان اصلاح طلبان نیز گام بردارد و مبتنی بر این واقعیت اصلاح طلبان از اختلاف با یکدیگر دست کشیده و با ایجاد بستر همدلی و همراهی مشفقانه به مسایل مهم اصلاحات و توسعه استان توجه کنند. بوشهر برای توسعه نیازمند سه گام است. آشتی اصلاح طلبان با یکدیگر، همکاری و همدلی با دولت و مرحله سوم گفت و گو  با اصول گرایان استان بر سر مصالح  مردم و توسعه استان. به نظرم نیروهای سیاسی استان با حفظ رقابت سیاسی بایست بر سر منافع استان ، همکاری، تشریک مساعی و ائتلاف داشته باشند تا از تمام ظرفیت های انسانی استان جهت توسعه بهره برداری شود. مشکل مهم استان از دیرباز تا کنون دعوا و نزاع و اختلافات شخصی، باندی و جناحی بوده که موجب هدر رفت فرصت ها شده است. زمان کفت و گو بر سر توسعه استان است. کفت و گو اعجاز می کند و بایست از این معجزه برای توسعه استان استفاده کرد. بیانیه ائتلاف گام اول است. شرط ان واقعی بودن و استمرار ان به سایر نیروهایی است که اختلاف با انها وجود دارد.»
 
 
حال باید دید منتقدان استاندار پیشین که با صدور بیانیه ای از در همدلی وارد شده، در کنار استانداری که در مراسم معارفه خود با جدیت دست یاری را به سوی تمامی هم استانی ها دراز کرد، می توانند 4 سال پیش رو را با شرایطی به پیش ببرند که شاهد حداقل تنش ها باشیم. بی شک در ذهن اکثریت نیروهای سیاسی و دولتی جز بهبود شرایط زندگی مردم که بی تردید در گرو رشد و توسعه استان است، نمیگذرد و برای رسیدن به این مهم باید شرایطی را پدید آوریم که وقت و توان مسئولان و نیروها صرف این قبیل مسائل شود نه صرف دعواها و تنش هایی که هیچ سودی را نصیب مردم نخواهد کرد.
 

کلیدواژه

اصلاح طلبان

بوشهر

ائتلاف

شورای هماهنگی

استانداری بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی