سیاست / شناسه خبر: 20548 / تاریخ انتشار : 1396/7/29 16:07
|
تلخند تبعیض بر چهره جهان؛

بوشهر جایی بین فقرا ندارد!

نسخه دارو در دستانش می لرزید. هنوز هم نمی دانست به کدامین امید این راه را باید می رفت؟ نگاهی دوباره به کیف پول رنگ و رو رفته اش انداخت و آهی کشید......

بوشهری ها /کیوان حیدری: نسخه دارو در دستانش می لرزید. هنوز هم نمی دانست به کدامین امید این راه را باید می رفت؟ نگاهی دوباره به کیف پول رنگ و رو رفته اش انداخت و آهی کشید.

درب داروخانه را باز کرد و در میان شلوغی خود را به پیشخوان رساند. نسخه را که تحویل داد، پر استرس ترین لحظات زندگی اش آغاز شد. نداشتن پول از یک طرف و مریض احوالی یار و همدم چندساله اش در کنار هم داشت او را به مرز خفگی می رساند. یک نفر از پشت داروها داد زد :«رجبی»... دلش می خواست جوابش را ندهد اما مجبور بود. دستش را بالا برد و در پاسخ شنید:«میشه 280 هزار تومان...». آرام گفت: مشکلی نیست... کم مانده بود گریه کند. 280 هزار تومان برای کسی که کل حقوقش 800 هزار تومان بیشتر نبود یعنی مرگ.... در گیر و دار فکر و حساب کتاب های زیاد بود که یک لحظه صدای مردی را شنید که او نام او را آرام زمزمه می کرد. نگاهش که کرد، مرد دستی به شانه اش زد و گفت: «نگران نباش پدر جان! من حساب می کنم...» زبانش قفل شده بود... خدا را شکر را در دل فریاد زد و ....
این روایت مستندی است از یکی از داروخانه های شهر بوشهر که چندی پیش نگارنده از نزدیک شاهد آن بوده و این تلخی را به چشم دیده است.
روز جهانی ریشه کنی فقر [ 17 October ]
در آستانه روزی قرار داریم که در دنیا به عنوان روز جهانی ریشه کنی فقر شناخته می شود. فقر یکی از بزرگترین دردهایی است که زندگی انسان‌ها را همواره دستخوش ناملایمات بسیاری کرده و قدمتی به درازای تاریخ دارد. آدمی از گذشته تا به‌حال، همواره با این ناهنجاری اجتماعی دست به گریبان بوده و باوجود پیشرفت دانش، تکنولوژی، فناوری و نیز پیشرفت علوم انسانی و تجربی، هنوز نتوانسته راه‌حلی جامع و کاربردی که بتواند فقر را برای همیشه ریشه‌کن کند، بیابد تا آنجا که با پیشرفت علم و فناوری، فقر نیز پیشروی زیادی در جامعه بشری داشته است. به‌همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین مسائل حل‌نشده بشر امروز، برون‌رفت از بحران خطرناک فقر است. بحرانی که در تمام ادیان الهی به آن اشاره شده و نسبت به ریشه کن شدن آن اصرار و توصیه ها شده است.
فقر به لحاظ معنایی همه آن نیازهای ضروری و اولیه‌ای است که بنا به‌دلایل متفاوت، انسان نتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. نیازهای ضروری مثل دسترسی به غذا، پوشاک، بهداشت و… . اما بسیاری نیز معتقدند که علاوه بر این‌ها فقر مظاهر دیگری نیز دارد. دوستی می‌گفت: «آن‌روز که بی اندیشیدن سپری شد، روز فقر است.»
در سال ۱۹۹۲ از سوی سازمان ملل متحد، روز ۱۷ اکتبر برابر با ۲۵ مهر، به‌عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر نام‌گذاری شد.
سابقه برگزاری روز جهانی مبارزه با فقر به سال ۱۹۸۷ و گردهمایی حدود ۱۰۰‌هزار نفر در میدان حقوق و آزادی بشر در میدان تروکادرو، پاریس، باز‌می‌گردد که محل امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ بوده است.
براساس ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، برخورداری از امکانات مناسب رفاهی‌ از جمله دسترسی به خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات درمانی و اجتماعی کافی از جمله حقوق اساسی تمامی افراد است.
بوشهر جایی در بین فقرا ندارد
بر اساس آمار اعلام شده در سال 92، درصد افراد زیر خط فقر یک دلار برابر با 0.01 درصد از کل جمعیت بوده است و استان های یزد و سیستان و بلوچستان با 0.06 درصد، بیشترین نرخ را در بین استان ها به خود اختصاص داده اند. درصد افرادی که در مناطق روستایی با کم تر از یک دلار در روز زندگی می کنند در سال 92 برابر 0.03 درصد است و در میان استان ها در خانوارهای روستایی استان یزد با 0.37درصد بیش ترین درصد افراد فقیر را به خود اختصاص داده است.
در سال 92 درصد افراد زیر خط فقر 1.25دلار برابر با 0.02 درصد از کل جمعیت بوده است و استان سیستان و بلوچستان با 0.2 درصد، بیشترین نرخ را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.
البته بوشهر در استان های بالانشین هم جایی ندارد و جز پولدارها به حساب نمی آید، اما آمار نشان داده جز استان های فقیر هم نیست و این می تواند نکته امیدی باشد.
بوشهر فقیر زیاد دارد!
س.ن که یکی از خیرین فعال در استان است در پاسخ به این سوال که وضعیت فقر را در بوشهر چگونه ارزیابی می کنید، می گوید: «بوشهر کم فقیر ندارد. البته نمی دانم آمار چه می گوید اما چیزی که ما مشاهده می کنیم به نسبت جمعیت و وسعت استان بیش از اندازه است. اگر بخواهیم از روستاهای اطراف مثال بزنم که حرف برای گفتن زیاد است اما در همین مرکز استان و در شهر بوشهر هم ما به شدت با حاشیه نشینی، چادر نشینی، فقط مطلق به معنای نداشتن هیچکدام از امکانات اولیه و ... مواجهیم. یک مثال ساده بزنم. چند روز پیش در یکی از محلات بهمنی خانواده ای را پیدا کردیم گه سقف بالا سرشان ایرانیت بود و دو روز بود نان نخورده بودند. مادر خانه در جا افتاده بود و بچه ها هم بی زبان تر از آنب ودند که گدایی کنند. خب وقتی وضعیت مرکز استان این باشد خودتان باقی داستان را حدث بزنید.»
وضعیت نگران کننده فقر در کشور
در این میان، برای نخستین‌بار در کشور از سوی معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار نگران‌کننده از وضعیت فقر در ایران در اسل 95 به «شرق» داده شده براساس آن، ١٧ درصد از خانوارهای شهری و ۴٠ درصد از خانوارهای روستایی ایران دچار فقر چندبُعدی‌اند. سیستان‌وبلوچستان، کردستان، هرمزگان و خراسان ‌شمالی درگیر بدترین سطح فقر چندبُعدی‌اند و قم، سمنان، البرز، قزوین، تهران، ایلام و فارس به ترتیب بهترین وضعیت را تجربه می‌کنند.
در سال 96 اما وضعیت فقر در کشور بسیار نامناسب تدر شده است به گونه ای که 12 میلیون تن، زیر خط فقر مطلق قرار دارند و 25 تا 30 میلیون تن، زیر خط نسبی فقر بسر می برند.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تیرماه امسال دراینباره گفت::شیب شتابی که فقر و فقرزدایی در کشور گرفته است ، بسیار تند است چرا که ظرف هفت ، هشت سال گذشته این شیب به سرعت پیش رفته است.
وی ادامه داد: ایران، بورکینافاسو نیست، کشوری است که منابع دارد. چهارمین ذخائر نفتی دنیا را داریم یعنی 3 / 9 درصد ذخائر نفتی در اختیار ماست؛ در دنیا در قبال هر بشکه نفت که استخراج می شود ، هشت بشکه نفت معامله می شود اگر 100 میلیارد دلار نفت بفروشیم یعنی 800 میلیارد دلار می توانیم بازار داشته باشیم حالا در قبال هر بشکه نفت همان یک بشکه را برداشت می کنیم.
مخبر دزفولی اضافه کرد: دو هزار و 700 کیلومتر به دریای بین المللی دسترسی داریم هر کشوری که 200 کیلومتر مرز دریایی داشته باشد200 میلیون نفر باید آن را اداره کند؛ در حالی که تمام شهرهای آباد دنیا در کنار دریاست اما فقیرترین و بیچاره ترین شهرهای ما در کنار دریا قرار دارند مردم را از کنار دریا بردیم در کویر و به آنها می گوییم، کشاورزی کنید.
فقر محصول سیاست های معیوب
به‌گفته بهروز هادی‌زنوز، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، فقر محصول سیاست‌ها است. زنوز به شکلی جدی حوزه فقر را در ایران مطالعه کرده است. او در توضیح علل ادامه‌دارشدن فقر در ایران می‌گوید: تا وقتی که سازوکارهای معیوب تولید و نظام انگیزش‌های مالی را اصلاح نکرده‌ایم و تا زمانی که اتلاف گسترده منابع در اقتصاد وجود دارد، این فقر هم با ماست و به‌سادگی هم ریشه‌کن نمی‌شود.
به هر شکل در آستانه روز جهانی ریشه کن شدن فقر این امید می رود تا با تلاش همه کشورهای جهان که این روزها به شدت در حال سنگ پرانی به هم هستند، روزی فرا برسد تا در سایه یکپارچگی و اتحاد، شاهد ریشه‌کنی فقر از چهره همه جوامع بشری بوده و طعم آرامش نسبی را مهمان دهان بسیاری از فقرای جهان کنیم.

کلیدواژه

فقر

روز جهانی

بوشهر

ایران

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی