سیاست / شناسه خبر: 20553 / تاریخ انتشار : 1396/8/2 09:55
|
نگاهی به وضعیت قبوض برق استان بوشهر؛

افزایش مصرف یا گرانی؟

زایش گرمای هوا امسال به نسبت سال های گذشته باعث شد تا مردم به اجبار و ناخواسته استفاده بیشتری را از وسایل برقی و خنک کننده داشته باشند. حال اما این افزایش مصرف به تبع باعث افزایش کارکرد و ............

بوشهری ها /کیوان حیدری: افزایش گرمای هوا امسال به نسبت سال های گذشته باعث شد تا مردم به اجبار و ناخواسته استفاده بیشتری را از وسایل برقی و خنک کننده داشته باشند.

حال اما این افزایش مصرف به تبع باعث افزایش کارکرد و متقابلا افزایش قیمت فیش ها و قبوض برقی شد که نهایتا به اعتراضات مردم در فضای مجازی ختم گردید. اما این سوال برای مردم مطرح است که آیا افزایش ناگهانی قیمت به دلیل افزایش مصرف بوده و یا گرانی؟ حتی برخی این سوال را مطرح می کنند که امکان دارد افزایش قیمت قبوض برق بسته به عدم خواندن صحیح کنتورهای برق باشد. با این همه شاید بهتر باشد ابتدا با چگونگی محاسبه قبوض برق بیشتر آشنا شوید.
محاسبه هزینه قبض برق برای کنتورهای سه زمانه
به کنتور های دیجیتالی جدید اصطلاحاً کنتور سه زمانه گفته می شود. به این خاطر که در این کنتور ها یک زمان سنج تعبیه شده است که مصرف برق را به تفکیک در سه بازه اوج بار، میان باری و کم باری محاسبه می کند.
همان طور که می دانید ما در بحث مصرف برق سه اصطلاح اوج بار، میان باری و کم باری داریم. اوج بار یعنی ساعت هایی که بیشترین فشار روی شبکه برق کشور است و در این ساعت بیشتر مصرف کنندگان خانگی در حال استفاده از برق هستند. میان باری یعنی یک حالت نرمال، که نه در این بازه مصرف برق بالاست و نه خیلی پایین. کم باری هم زمانی ست که کمترین استفاده از برق صورت می گیرد، مثلاً ساعت ۱۱ شب به بعد که بیشتر مردم خواب هستند.
این ساعت ها برای نیمه اول و نیمه دوم سال متفاوت هستند. در جدول زیر این بازه های زمانی را مشاهده می کنید.
 
  نیمه اول سال      میان باری     ساعت ۷_۱۹    نیمه دوم سال    میان باری   ساعت  ۱۸-۶
  نیمه اول سال اوج بار   ساعت ۱۹_۲۳    نیمه دوم سال اوج بار   ساعت ۲۲-۱۸
  نیمه اول سال کم باری   ساعت  ۲۳_۷    نیمه دوم سال کم باری   ساعت  ۶-۲۲
 
اگر کنتور برق شما از نوع دیجیتالی ست، هزینه برق مصرفی شما بر حسب مقداری که در بازه زمانی میان باری، اوج بار و کم باری مصرف کرده اید، محاسبه خواهد شد.به قبض زیر نگاه کنید.

قبض برق کنتور سه زمانه
همان طور که در قبض بالا مشاهده می کنید، مصرف کل دوره ۶۳۰ kwh بوده که چون در طی ۶۱ روز مصرف شده پس متوسط مصرف ۳۰ روزه این مشترک ۳۰۹/۸۴ kwh است.پس از این ۳۰۹/۸۴ کیلو وات ساعت
    ۱۰۰ کیلو وات ساعت به نرخ پله اول
    ۱۰۰ کیلو وات ساعت به نرخ پله دوم
    ۱۰۰ کیلو وات ساعت به نرخ پله سوم
    و ۹/۸۴ کیلو وات ساعت باقی مانده به نرخ پله چهارم محاسبه می شود.
بعد از محاسبه مقادیر بالا، عدد ۱۰۸۱۱۱۳ به دست آمده است.
همان طور که می بینید در پایین این قبض یک جدول دیگر هم وجود دارد که تنها دو سطر دارد. در سطر اول نوشته شده که:
به ازای میزان مصرف در اوج بار باید ۵۹۵ ریال اضافه به ازای هر کیلو وات ساعت مصرفی در بازه اوج بار پرداخت کنید.
و به ازای میزان مصرف در کم باری ۲۹۸ ریال تخفیف به ازای هر کیلو وات ساعت مصرفی در بازه کم باری به شما تعلق می گیرد.
در جدول سمت چپ، بعد از اضافه شدن هزینه آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض برق ، جمع کل این قبض را مشاهده می کنید.
 
واکنش نماینده استان به افزایش قیمت قبوض برق
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در واکنش به افزایش قبوض برق و درخواست های مردمی از او بابت پیگیری این مشکل گفت: یکی از مطالبات مردم استان پیگیری وضعیت قبوض برق و مبلغ بالای آن بود که در نشستی با مدیرعامل توانیر و سندیکای برق، برای بررسی و تشکیل کمیته بررسی قبوض نجومی برق اقدام کردم.


 
امامان جمعه استان از قبوض برق گران گفتند

امام جمعه شبانکاره با تذکری به مسئولین در ارتباط با قبوض برق مردم، گفت: به هر جهت مأمورین در قرائت کنتور حال مردم را در نظر می‌گرفته‌اند یا به هر دلیل الان که برق گران شده، هزینه مالیات و عوارض و آبونمان و بیمه هم چند برابر شده و دارند با مردم تسویه حساب می کنند.

حجت الاسلام حمادی افزود: الان که وضعیت اقتصادی و تورم مردم را رنجور کرده این فشار برای مردم قابل تحمل نبوده و اعتراض دارند. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم شایسته است که با همکاری مدیر عامل برق استان یا وزیر نیرو فکری کنند و از این فشار بر مردم بکاهند.

امام جمعه دلوار نیز با اشاره به تعرفه بالای برق، اظهار داشت: میزان تعرفه قبض برق خصوصا در مرحله اخیر بسیار بالا و کمر شکن است و موجبات نارضایتی مردم شده است.

زاهددوست اضافه کرد: مسئولان وزارت نیرو و شرکت برق به فکر مشکلات  مردم باشند، مردم نجیب و شریف ما مدافعان واقعی نظام اسلامی هستند چرا باید مشکلات آنها توسط برخی مسئولین درک نشود.

وی خاطرنشان کرد: میزان یارانه دریافتی بسیار کم است و با این تعرفه‌های سنگین سنخیتی ندارد؛ باید افراد کم درآمد را درک کنیم.


امام جمعه کنگان نیز به گلایه مردم این شهرستان نسبت به تعرفه های بالای برق و آب اشاره و بیان کرد: این که هم اکنون عمده درآمد کشور از این شهرستان است اما با توجه به اینکه حدود هشت ماه از سال مردم این منطقه و استان به دلیل گرمای شدید مجبور به استفاده از وسایل سرمایشی اند مجلس شورای اسلامی قانونی مصوب تا تعرفه حامل های انرژی در استان بوشهر بویژه شهرستان کنگان کاهش یابد.
پویش ایستاگرامی یک هنرمند بوشهری در ارتباط با قبوض برق
 
شاهرخ سروری از مجریان به نام و معروف بوشهری در واکنش به این اتفاقات در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
می گفت: آقا جان تصاعدی حساب میشه
گفتم: تصدقِ تصاعدت؛ حرفی نیست، اما این جدولِ تصاعد فقط برای من و امثال من است که تابستان کشدارِ زادگاهمان را ناگزیر با دو کولر سپری می کنیم یا قشر از ما بهتران را هم شامل می شود که بواسطه ی پُست و مقام و موقعیت، حداقل چهار کولرِ گردن کلفت ٧ ماه تمام، در منزل سازمانی شان می غرد و دغدغه ی قبوض برق و آب و تلفن و گاز را ندارند ؟!
روی سخنم با مدیران کل و ارشد این استان است
محض اطمینان و اعتماد من و ما هم که شده، تصویر قبض های تان را رو کنید
اگر فرقی بین شما و ما نیست، بسم الله
یکی از مشترکان از قبض گران خود می گوید
یکی از همشریان ساکن خیابان سنگی بوشهر در اعتراض به قبض گران برق خود گفت: من وضعیت کاری ام به صورتی است که روزانه 12 ساعت در منزل نیستم و در آن حین کولر هم روشن نیست. آبگرمکن هم که اصلا در تابستان استفاده نمی کنم و به علت اینکه یک نفر هستم روشنایی مصرفی ام نیز بسیار پایین است. با این حال اما قبض این ماه من 102 هزار تومان آمد که خودتان قضاوت کنید برای یک نفر که وضعیتش اینگونه است و تنها هم زندگی می کند، زیاد است یا خیر؟ این میانگین دائمی چند ماه گذشته برق من است و گرانتر شده که ارزان نشده است.
مدیرکل اداره برق استان چه گفت؟
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهرماه گذشته در این باره به خبرنگاران  گفت: در مدت پنج ماه اول امسال در مجموع 826 هزار و 232 قبض صادر شده است که پول مصرف برق 703 و 689 مشترک که معادل 85 درصد کل قبوض است به طور متوسط هر دو ماه یک بار زیر یک صد هزار تومان بوده است.
دیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر در خصوص وضعیت افزایش قیمت برق در سال جاری یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ مطابق بند (ب) تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه کل کشور، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده شامل ۶ درصد مالیات و ۳ درصد عوارض به شرکت توزیع برق در سراسر کشور از جمله استان بوشهر ابلاغ شده  و از ابتدای امسال نیز بر اساس بند ( هـ ) تبصره ۶ ماده واحده بودجه سال ۱۳۹۶ نرخ عوارض برق که صرف توسعه و نیرو‌رسانی در مناطق روستایی می گردد از هر کیلووات مصرفی ۳۰ ریال به ۵۰ ریال افزایش یافته است.
پاراد عنوان کرد: در مدت پنج ماه اول امسال در مجموع 826 هزار و 232 قبض صادر شده است که پول مصرف برق 703 و 689 مشترک که معادل 85 درصد کل قبوض است به طور متوسط هر دو ماه یک بار زیر یک صد هزار تومان بوده است.
وی بیان کرد: 12 درصد مشترکین خانگی از 100 تا 200 هزار تومان هزینه برق پرداخت کرده و 1.5 درصد بین 200 تا 300 هزار تومان و 1.3 درصد بالای 300 هزار تومان برق مصرف کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر عنوان کرد: در سال گذشته به طور متوسط در بخش خانگی ماهانه هر مشترک 43 هزار و 500 پول برق داده است که روزانه 1350 تومان مصرف داشته است.
 
حال باید دید دلیل بروز گرانی در قبض های برق مشترکین چه بوده و با توجه به اینکه بسیاری از مشترکان از سراسر استان گلایه هایی جدی در این باره داشتند، اداره برق چه تدبیری خواهد اندیشید تا این مشکل حل شود و شاید نیاز باشد تا بازرسی هایی به صورت تصادفی از کنتورها انجام شود تا اگر اشتباهی صورت گرفته باشد خیلی زود رفع شده و بار مالی بیشتری در این روزها که  شرایط خانواده ها سخت تر شده، به آنها وارد نشود.
 
 
ارسال دیدگاه

کلیدواژه

قبض برق

بوشهر

مصرف

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی