جامعه / شناسه خبر: 20574 / تاریخ انتشار : 1396/9/12 12:38
|
6 گزینه و یک انتخاب؛

ردای بلدیه بر تن چه کسی خواهد نشست

کمتر کسی خیال می کرد که یک بار دیگر شاهد تشکیل جلسه شورای شهر مبنی بر انتخاب شهردار در کمتر از شش ماه باشیم. با این حال این اتفاق عجیب رخ داد و پس از حواشی بسیاری که برای تایید مدرک ایثارگری و ....

بوشهری ها / کمتر کسی خیال می کرد که یک بار دیگر شاهد تشکیل جلسه شورای شهر مبنی بر انتخاب شهردار در کمتر از شش ماه باشیم. با این حال این اتفاق عجیب رخ داد و پس از حواشی بسیاری که برای تایید مدرک ایثارگری و جانبازی میگلی نژاد- شهردار پیشین- به وجود آمد، شورای شهر بوشهر قرار است امروز و در جلسه ای که احتمالا ساعت ها به طول خواهد انجامید، اقدام به انتخاب دومین شهردار منتسب خود طی شش ماه گذشته کند. در این میان نیز ابتدا 8 گزینه برای تصدی این منصب در صحن علنی شورا مطرح شدند که البته پس از دو روز نصوری و رضایی به دلایلی از ادامه مسیر انصراف دادند تا کار برای 6 گزینه باقیمانده ساده تر باشد. با هم نگاهی به کارنامه این 6 گزینه و همینطور شانسی که هر کدام از آنها برای تصدی شهرداری بوشهر دارند، خواهیم داشت تا بهتر و بیشتر با آنچه این روزها در شورای شهر بوشهر می گذرد، آشنا شویم.

 
ماراتنی به سوی بلدیه 
بی تردید هر 6 گزینه باقیمانده که البته به نظر می رسد بعد از اعلام برنامه ها به 4 گزینه تقلیل یابند، علاقمند به نشستن بر صندلی شهردار بوشهر هستند که اگر جز این بود، مانند نصوری و رضایی از ادامه کار انصراف می دادند. با این حال این گزینه ها کار چندان آسانی برای این رسیدن به ساختمان شهرداری بوشهر به عنوان رییس ندارند و باید روز یکشنبه با دستانی پر به شورا آمده و برای راضی کردن اعضای شورای شهر تلاش فراوانی کنند. با هم تحلیلی بر اساس آنچه تا کنون در صحنه سیاسی شهر و شورا گذشته خواهیم داشت و شانس هر گزینه را با هم بررسی خواهیم کرد. (‌‌تاکید می شود این نوشته صرفا یک تحلیل بوده که امکان بروز اشتباه در آن دور ز ذهن نیست)
1.سید نورالدین امیری: 
 
 
وی نیز در دور قبلی جزء گزینه های مطرح از سوی اصلاح طلبان بود که البته همان موقع هم جریان اصلاحات برای وی شانسی حداقلی قائل بود. استاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر اما برای رسیدن به ساختمان شهرداری، کمک پویا دولابی را همراه داشت که نام وی را به عنوان یکی از گزینه ها مطرح کرد. با این همه وی احتمالا یکی از گزینه هایی خواهد بود که به جمع نهایی نخواهد رسید مگر اینکه در ارائه برنامه های خود آنقدر قوی عمل کند که اعضای شورای شهر را مجاب به انتخاب وی نماید. حال باید دید آیا او یکی از دو گزینه ایست که پس از ارائه برنامه ها قصد کناره گیری دارد یا این بار که نامش به صحن علنی شورا آمده تا آخر در این رقابت نفس گیر باقی خواهد ماند؟
2.عبدالخالق برزگرزاده:
 
 
بی تردید روزی که برای دومین بار قصد کرد تا وارد عمارت امیریه شود، خودش هم خیال نمی کرد که شرایط شورای شهر و فضای سیاسی به سمتی برود که وی یکی از اصلی ترین شانس های تصدی ریاست شهرداری بوشهر شود. با این حال کنار رفتن یار دیرین وی یعنی میگلی نژاد و پس از آن مناسبات سیاسی حاکم بر فضای شورا شرایط را به سمتی برده است که تنها گزینه ای باشد که در رای گیری اولیه برای معرفی گزینه های شهرداری دو نفر را حامی خود ببیند. حال در شرایطی که امروز قرار است انتخاب شهردار بوشهر نهایی شود، وی جزء کسانی خواهد بود که به صحن علنی شورا خواهد رفت تا این بار به نوعی پاسخگوی همکاران فعلی خود در برابر برنامه پیشنهادی اش باشد. البته با مطرح شدن نام وی عده ای به حضور یک عضو شورای شهر به عنوان شهردار ایراد گرفتند و آن را خلاف قانون دانستند که با توجه به اتفاقات مشابه، بسیار بعید است مشکلی از این بابت وجود داشته باشد. درباره شانس رییس پیشین شورای شهر بوشهر برای نشستن بر صندلی شهردار بوشهر نیز گمانه زنی ها بسیار است. از یک سو وی احتمالا حمایت اصلاح طلبان را با خود خواهد داشت و به عنوان گزینه نهایی این جریان معرفی خواهد شد. در این شرایط او علاوه بر سه رای اصلاح طلبان دو رای حامیان همیشگی خود یعنی ندا عبدالله زاده و مهرزاد آسایش را خواهد داشت تا در شرایط حداقلی بتواند کرسی ریاست شهرداری را به خود اختصاص دهد. در این بین اما برزگرزاده با توجه به تجربه بالا، خوب می داند که یک رای حداقلی برای شهردار شدن کافی نیست و می تواند در آینده آرامش کاری وی را با اخلال مواجه کند و به همین دلیل هم او برای شهردار شدن به دنبال کسب حداقل 7 رأی از 9 رای اعضای شوراست.
3.احمد جعفری نسب
 
برای فردی که هم در دولت احمدی نژاد دارای مقام بوده هم توانسته با وجود تغییر دولت باز هم در مناصب مدیریتی باقی بماند، باید شانس بالایی قائل شد. احمد جعفری نسب نیز اینگونه است و با سابقه فرمانداری گناوه و تنگستان در دولت احمدی‌نژاد و فرمانداری هندیجان و شادگان خوزستان در دولت روحانی باز هم پا به عرصه رقابت برای شهرداری بوشهر گذاشته است تا برای دومین بار طی 6 ماه گذشته شانس خود را برای به دست آوردن شهرداری بوشهر امتحان کند. درباره او نیز تحلیل های مختلفی وجود دارد و در هر دو دوره ای که شورای پنجم قصد انتخاب شهردار را داشته وی گزینه اصلی بوده است. وی گزینه ای است که ابتدا عنوان می شد مورد حمایت خدری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم است که البته بعدها از سوی خدری هرگونه دخالتی در انتخاب شهردار بوشهر رد شد. با این حال او یکی از اعضای فعال ستاد خدری در گناوه بوده که در انتخابات او را بسیار کمک کرده است و در دنیای سیاست بعید نیست برای جبران هم که شده وی در مقطعی مورد حمایت نماینده بوشهر قرار گرفته باشد. با این حال هجمه رسانه ای و همینطور نزدیکی خدری به اصلاح طلبان باعث شد تا وی این حمایت را تکذیب کند تا جعفری نسب کمی از میزان شانسش کاهش یابد. با این حال گزینه معرفی شده توسط کیوان هاشم زاده هنوز هم این شانس را دارد تا با توجه به ترکیب فراکسیون توسعه به بهشت راه پیدا کند،آن هم با توجه به اینکه یکی از شهرداران پیشین استان را حامی خود می بیند. با این حال در این راه بی تردید موانع بسیار بزرگی وجود دارد که باید دید تا بکشنبه شب از سر راه وی برداشته خواهد شد یا خیر؟
4. غلامحسین حسینی:
 
 
وی گزینه معرفی شده توسط عبدالخالق برزگرزاده به صحن شورا است که با توجه به اینکه برزگرزاده خود از شانس های اصلی تصاحب شهرداری بوشهر است، بعید به نظر می رسد گزینه نهایی شورا لقب گیرد. با این حال مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر احتمالا برنامه خود را به شورا ارائه می کند و پس از آن با توجه به شرایط برای ادامه مسیر تصمیم گیری خواهد کرد. با این حال وی جز گزینه هایی است که شانس چندانی را برای راهیابی به عمارت بلدیه را تا این لحظه دارا نیست.
5.ماه منیر فرخ پور: 
 
وی گزینه معرفی شده توسط عضو غیرقابل پیشبینی شورا یعنی اکبر توسلی است. کسی که به اذعان گروه های مختلف، رای او این پتانسیل را دارد تا هر لحظه تغییر کند. با این حال وی برای تصدی سمت شهرداری بوشهر اقدام به معرفی یک گزینه از میان بانوان استان کرد تا جو کاملا مردانه گزینه های شهرداری با تغییراتی مواجه شود. وی معاون سابق مدیریت اجرائی مسکن و شهرسازی استان و عضو نظام مهندسی ساختمان بوشهر است که برای رسیدن به ساختمان بلدیه کار آسانی را پیش رو نخواهد داشت. او برای شهردار شدن فعلا فقط رای معرف خود را دارد که البته روی آن هم نباید چندان حساب کند و باید دید آیا می تواند با اتکاء به برنامه هایش و همچنین نوع ارائه آنها شرایطی را پدید آورد که اعضای شورا را مجاب به قرار دادن نام وی در بین گزینه های نهایی کند یا وی جز آن دو یا سه نفری است که احتمالا از گردونه رقابت کنار خواهند رفت و در رای گیری نهایی شرکت نخواهند کرد؟
 
 
 
6.علی مهرپویا:
 
با این وضع باید کم کم او را همچون محسن رضایی و محمدباقر قالیباف که در اکثر انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند، مرد همیشه در صحنه انتخابات شهردار بوشهر بدانیم. وی معاون اداره کل مخابرات است که در نخستین روزهای شروع به کار شورای پنجم نیز از گزینه های شهرداری بود و قرار بود گزینه نهایی اصلاح طلبان باشد. اصلاح طلبانی که البته تا روزهای آخر هم با وی بودند و یار دیرینشان یعنی نبی دهقانی را راضی کردند تا به نفع وی انصراف دهد، اما در آخر و با وجود اینکه بر طبق ادعای خسروانی دو رای سرگردان شورا نیز به نفع او اخذ شده بود، به سمت میگلی نژاد رفتند و مهرپویا را از گزینه ای با شانس بالا به گزینه ای کم شانس تبدیل کردند. با این حال در دومین انتخاب شهردار توسط شورای پنجم نام وی باز هم مطرح شد تا یکی از گزینه هایی باشد که امروز مهمان صحن علنی شورا برای ارائه برنامه های خود است. وی به ظاهر نامش از سوی طاهره شمشیری یکی از اصلاح طلبان حاضر در شورا  مطرح شده و در صورت اجماع اصلاح طلبان سه رای قطعی را در سبد خود می بیند، منتهی برای کسب دو رای باقیمانده کار سختی را پیش رو دارد و با توجه به اتفاقات دور قبل بعید است که توسلی و نصرتی رای خود را به نفع وی به صندوق بیندازند. البته نباید فراموش کرد که نصرتی با توجه به کنار رفتن نصوری گزینه ای ندارد و احتمالا رای وی یکی از طلایی ترین آرای صحن علنی شورا در روز یکشنبه خواهد بود.
در این میان نباید از موارد زیر غافل شد:
  • به نظر می رسد اینکه سه عضو اصلاح طلب به صحن شورا یک گزینه مشترک معرفی نکردند، بیشتر به این دلیل بود که هم برچسب اینکه همیشه تصمیماتشان از بیرون به آنها دیکته می شود از رویشان برداشته شود و هم با اضافه کردن چاشنی سیاست به کنش هایشان کمی از رو بازی کردن دست برداند.
  • عده ای می گویند امکان دارد برزگرزاده در لحظه آخر کنار کشیده تا جعفری نسب به عنوان گزینه فراکسیون توسعه شهردار شود. این احتمال شاید چندان دور از ذهن نباشد اما نباید فراموش کرد جعفری نسب با توجه به هجمه هایی که در فضای مجازی به سویش روانه شد دیگر چندان گزینه محبوبی به حساب نمی آید و افرادی چون عبدالله زاده و برزگرزاده بعید است بی توجه به انتخابات شورای شهر آینده تصمیماتی اتخاذ کنند که بدنه اجتماعی‌شان از آنها رانده شوند. همچنین شنیده شده برزگرزاده در جلسات فراکسیون توسعه از امضا صورت جلسه ای که ریاست شورا را در یک سال آینده قرار بوده به شخصی دیگر واگذار کند، امتناع کرده که این خود خبر از وجود برخی اختلافات در این فراکسیون می دهد.
  • رای های طلایی را نباید فراموش کرد. در صورتی که کار به دو گزینه نهایی کشیده شود، افرادی چون روح الله نصرتی و اکبر توسلی که رایشان از قبل معلوم نیست می توانند سرنوشت ساز باشند. با این حال به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود این دو رای، آرایی باشند که به کمک شهردار آینده برای بالا بردن وزن محبوبیت در شورا خواهند آمد و در سنگین شدن سبد رای او نقش آفرینی خواهند کرد.
با جمع بندی موارد فوق به نظر می رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمالا شهرداری بوشهر بین دو گزینه نهایی به رای گذاشته خواهد شد تا شاید شهر پس از چند ماه تنش های بی دلیل روی آرامش را به خود ببیند. شهری که این روزها حال خوشی ندارد و با برخی بی تدبیری ها توسط برخی افراد از مسیر توسعه به سمت بیراهه حرکت کرده است و همین مسئله تدبیر و دقت اعضای شورای شهر را بیش از همیشه طلب می کند تا با انتخابی شایسته به یکی از رسالت های اصلی خود که انتخاب شهردار است، جامه عمل بپوشانند.

 

کلیدواژه

شهرداری بوشهر

شورای شهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی