جامعه / شناسه خبر: 20577 / تاریخ انتشار : 1396/9/12 13:21
|
سرطان خون، رقیب جدید « فایرفایتر بوشهری» ؛

زنگ های خطر در عسلویه به صدا درآمده است

همزمان با انتشار نتایج پروژه پایش سه ساله آلاینده های شیمیایی هوا در منطقه عسلویه باخبر شدیم جعفر دیناروند مدیر پرتلاش آتش نشانی سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی به دلیل استنشاق گازهای سمی به بیماری ...

بوشهری ها /


ابوذر احمدی: همزمان با انتشار نتایج پروژه پایش سه ساله آلاینده های شیمیایی هوا در منطقه عسلویه متاسفانه باخبر شدیم جعفر دیناروند مدیر پرتلاش آتش نشانی سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی به دلیل استنشاق گازهای سمی به بیماری صعب العلاج سرطان خون دچارشده است.
بر اساس دلنوشته هایی که در صفحه شخصی تلگرامی ایشان درج می شود
( @dinarvandjafar )
در حالیکه گلبول سفید وی به بیش از 120.000 رسیده و با وجود گسترش زخم ها اما پزشکان مراکز درمانی نفت با تشخیص اشتباه به تجویز پماد و تزریق مسکن اکتفا می‌کنند !! در بیمارستان نمازی شیراز سرطان خون ایشان تشخیص داده می شود و سرانجام با فروش خانه و تمام دارایی خود با هزینه شخصی روانه اتریش و حالا در بیمارستان آکاها وین تحت شیمی درمانی دوره ای است .
جعفر دیناروند در عین حضور در خط مقدم عملیات آتش نشانی در پایتخت اقتصادی ایران، ورزش قهرمانی را تا قبل از مواجهه با سرطان بصورت حرفه ای دنبال و در رشته فول کیک بوکسینگ دارای چند عنوان قهرمانی و دو نایب قهرمانی کشوری است.
حالا دوستان و همکارانش جوانمردانه آستین بالا زده اند و با راه اندازی گلریزان تلگرامی کمتر از 48 ساعت حدود 250میلیون تومان که بخشی از هزینه های درمان وی را شامل می شود از طریق یک صندوق خیریه تهیه و برای ایشان ارسال نموده اند. روح همدردی و ایثارگری کم نظیر که نشان می دهد نارسایی قوانین کار و بیمه های درمانی نمی تواند ما را از انجام وظایف انسانی خود دور کند.
جعفر یک فایرفایتر به معنای واقعی است که برای شفای کامل او دعا میکنیم اما جعفر دیناروندها کم نیستند؛
اخیرا نتایج آزمایشات سه ساله آلاینده های شیمیایی هوا در منطقه عسلویه که توسط HSE صنایع ملی پتروشیمی به کلیه مدیران ابلاغ شد حاکی از وجود قطعی گازهای آلاینده از جمله بنزن، اتیلن بنزن، بی تکس(زایلن)، تولوئن و.. در هوای عسلویه و تغییرات نگران کننده در پارامترهای خون و کبد کارکنان پتروشیمی و پالایشگاه ها داشت که همگی سرطان زا هستند.
سوال مهم اینجاست که وقتی برای یک نفر شاخص و نیروی رسمی این محدودیت ها توسط وزارت خانه متمول نفت وجود دارد، تکلیف نیروهای قراردادی و پیمانکاری و سایر شاغلین و در مقیاس بیشتر ساکنین مناطق صنعتی چیست؟
اینکه استراحت دوره ای شاغلین از وضعیت 14-7 به دوهفته کار دوهفته استراحت تغییر یابد یک راهکار حداقلی است که هنوز هم در مجتمع پتروشیمی اجرایی نشده و آیا می شود ساکنان را هم 14 روز در ماه از منطقه خطر دور کنیم!!
سوال دیگر اینکه چرا شرکت های منطقه استانداردهای محیط زیستی مرتبط با پساب صنعتی، سرانه فضای سبز، حریم دریا، میزان فلرینگ را رعایت نمی کنند.
ما نمی توانیم خود شعار Zero flaring بدهیم اما هر روز در عسلویه بیش از سه میلیون مترمکعب گاز را بسوزانیم(جنگل پردیس، طرح ایجاد فضای سبز خانه تا کارخانه ص154). مشعل هایی که گاز طبیعی این سرمایه خداداد را دود و روانه ریه های تنفسی میکنند آیا پاسخگوی رشد بی رویه ناباروری ها، سقط جنین و رشد روزافزون سرطان هستند؟!
از آنجایی که سلامت شاغلین و ساکنین در شاهرگ اقتصادی کشور در خطر است جا دارد که وزارتخانه های مرتبط، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان محیط زیست بصورت مستقل به این مسئله ورود کند ضمن نظارت بر پایش ها و پروتکل های ایمنی بهداشتی، طرح های درمانی بیمه و بازنشستگی ویژه ای برای اینگونه مناطق اتخاذ نماید.
شاید حادثه پلاسکو و سانحه معادن گلستان فراموش شود اما رشادت آتش نشانان و قربانیان صنعت و معدن هیچ گاه از یاد نخواهد رفت. با آرزوی شفای عاجل برای تمام بیماران و امید به اینکه حقوق شهروندی که مهمترین آن سلامت و ایمنی شهروندان و شاغلین است در همه جای میهن نهادینه شود.

کلیدواژه

آلودگی هوا

عسلویه

سرطان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی