اقتصاد / شناسه خبر: 20603 / تاریخ انتشار : 1396/11/15 12:21
|
۱۳۱ معدن از فعالیت بازماندند

معادن بوشهر در خواب زمستانی

بوشهری ها | -استان بوشهر به سبب داشتن ظرفیت مهم مواد معدنی، دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی ارزان و نیروی انسانی توانمند و ماهر زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی دارد

بوشهری ها / استان بوشهر به سبب داشتن ظرفیت مهم مواد معدنی، دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی ارزان و نیروی انسانی توانمند و ماهر زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی دارد اما به نظر می‌رسد برخی مشکلات سد راه شکوفایی این پتانسیل‌ها بوده و نه‌تنها فعالیت واحدهای معدنی در اشتغال سهمی نداشته است بلکه خود دچار رکود و افزایش تعداد بیکاران شدند.

در حالی استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی در حوزه معادن، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی هسته‌ای تجارت و بازرگانی، گمرک و بندر، صیادی و آبزی‌پروری، کشاورزی به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود  طبق آمار نرخ بیکاری در این استان از سال گذشته تاکنون با رشد سه‌درصدی روبرو بوده است!

مشکلات پیش رو

بوشهر طی سال‌های اخیر با صادرات مواد معدنی چون سنگ گچ، سیمان و کلینکر، شن و ماسه به بازار های بین‌المللی به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، توانسته تا حدی در مسیر ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده پیش رود.

 بااین‌وجود به دلیل برخی محدودیت‌های موجود بر سر راه این صنعت، سود اقتصادی و اجتماعی حاصل از فعالیت معادن با پتانسیل‌های موجود تناسبی ندارد.

برخی کارشناسان نبود پایانه صادراتی مواد معدنی را یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی معادن استان بوشهر دانسته‌اند که باعث شده تا این صنعت مهم و اشتغال‌زا درخطر رکود و نابودی قرار بگیرد. ضرورتی که رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر آن را حلقه مفقوده معادن استان عنوان می‌کند.

محمد عبادی یکی از فعالان معدن در این رابطه بابیان اینکه پایانه صادراتی مواد معدنی برای استان بوشهر حیاتی است می‌گوید: تاکنون فرصت‌های بسیار زیادی برای صادرات مواد معدنی از استان بوشهر ازدست‌رفته است و باید هر چه سریع‌تر برای راه‌اندازی پایانه صادراتی مواد معدنی در استان بوشهر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون امکانات صادرات برخی از محموله‌ها را در استان بوشهر نداریم، می‌افزاید: باید پایانه با استاندارد بین‌المللی ایجاد شود که کشتی‌های بزرگ بالای ۵۰ هزار تن نیز بتوانند بارگیری کنند.

۱۳۱ معدن غیرفعال است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر تعداد ۲۲۵  معدن دارای بهره‌بردار در این استان ۹۴ واحد فعال و ۱۳۱ واحد غیرفعال است که با استفاده از ظرفیت قانون فرصت تعطیلی موقت گرفته‌اند.

سید حسین حسینی محمدی می‌گوید: تعداد ۷۵ پروانه بهره‌برداری معدن در استان بوشهر باطل‌شده و ۶۵ معدن نیز فاقد بهره‌بردار است که به مزایده گذاشته‌شده است.
وی اضافه می‌کند: شهرستان‌های دشتستان و دشتی بیشترین و بوشهر و گناوه کمترین معادن استان بوشهر را در خود جای دادند.
وی بیان می‌کند: اکنون ۱۷ معادن رودخانه‌ای در استان بوشهر فعال است که بیشتر در شهرستان دشتی، دشتستان و جم واقع هستند.

موانع سد راه معدن کاران

حسینی محمدی اضافه کرد: تنوع کم موادمعدنی استان بوشهر، کاهش فعالیت‌های طرح‌های عمرانی و ساخت‌وساز مسکن، کمبود زیرساخت‌ها و نپذیرفتن پروانه بهره‌برداری معادن به‌عنوان وثیقه نزد بانک‌ها برای دریافت تسهیلات از عمده موانع فراروی واحدهای معدنی استان بوشهر است.
وی بابیان اینکه معادن استان بوشهر در طبقه اول قرار دارند اظهار داشت: طرح مطالعاتی اکتشافات مواد معدنی طبقه دوم درزمینهٔ بیتومین و فسفات از سال گذشته در معادن شهرستان‌های دشتی و دشتستان آغازشده که انتظار می‌رود تا پایان بهمن‌ماه به اتمام برسد.
وی بیان می‌کند: معادن شورآب دریایی استان بوشهر نیز به میزان ۲ هزار هکتار در دیلم استان بوشهر شناسایی‌شده که اکنون سرمایه‌گذار آن وجود دارد ولی بااین‌حال به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که کل لیتیم و سایر عناصر دارای ارزش در سرمایه‌گذاری آن دیده شود.

راه دسترسی نخستین اولویت

رئیس خانه معدن استان بوشهر بابیان اینکه بهره‌وری در بخش صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری، ایجاد زیرساخت و تأمین نیازهایی ازجمله راه دسترسی است اظهار می‌کند: زیرساخت‌های معادن استان درزمینهٔ هایی ازجمله برخورداری از آب موردنیاز و بهسازی جاده دسترسی نیاز به تقویت دارد.

سیروس دهقانی با اشاره به اینکه راه دسترسی از ملزومات یک واحد معدنی به شمار می‌رود تأکید می‌کند: یکی دیگر از مشکلاتی که پیش روی معدن کاران قرار دارد سهمیه اختصاصی آب است که در حال حاضر میزان آبی که شرکت آب منطقه‌ای برای معادن استان لحاظ کرده پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست و درصورتی‌که برداشت آب از میزان تعیین‌شده فراتر رود نیز با جریمه‌های سنگینی همراه می‌شوند.
رئیس خانه معدن استان بوشهر امی افزاید: در حال حاضر ۲۲۰ پروانه بهره‌برداری در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار تنها ۴۱ درصد آن‌ها فعال هستند.
دهقانی با اشاره به اینکه مواد استان بوشهر بیشتر از نوع طبقه یک (مصالح ساختمانی) که شامل سنگ لاشه ساختمانی، گچ، سنگ آهنگ و واریزه کوهی است و در بخش ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد یادآورمی شود: در این چند سال با رکود ساخت‌وساز ساختمان در استان بوشهر بازار مصرف معادن استان بوشهر نیز در وضعیتی نامطلوبی قرارگرفته است.

افزایش نرخ بیکاری

در حالی استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی در حوزه معادن، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی هسته‌ای، تجارت و بازرگانی، گمرک و بندر، صیادی و آبزی‌پروری، کشاورزی به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود  طبق آمار نرخ بیکاری در این استان از سال گذشته تاکنون با رشد سه‌درصدی روبرو بوده است!

طبق آمارهای جهانی به ازای هریک شغل مستقیم در بخش معدن ۱۷شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد، هدایت سرمایه‌ها به بخش معدن راهکار قابل‌تأملی برای اشتغال‌زایی و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

طبق گزارش‌ها مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری در استان بوشهر در سال گذشته ۶/۹ درصد اعلام‌شده که در تابستان سال ۹۶ این عدد با رشدی ۳ درصدی به ۱۲ درصد رسیده است! رقمی که در سال ۸۴ حدود ۷/۵ اعلام‌شده و مسئولان وقت کشور با توجه به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی این استان در حوزه معادن و صنایع نفت و گاز آن را عددی بی‌تناسب و ناشی از بی‌توجهی به پتانسیل‌های بالقوه این استان دانستند و کاهش این نرخ بیکاری در یک بازه زمانی ۵ ساله را در دستور کار قراردادند. این در حالی است که بعد از گذشت بیش از ده سال و به‌رغم افزایش تعداد صنایع و واحدهای تولیدی این رقم از دو برابر گذشته و حالا ۱۲۰ هزار نفر از جوانان بومی این استان جویای کار هستند. افرادی که ۴۰درصد آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی بهره‌مندند!

منبع : قدس

 

کلیدواژه

معادن استان بوشهر

بیکاری

صنعت و معدن

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی