فرهنگ / شناسه خبر: 20622 / تاریخ انتشار : 1396/12/4 19:27
|
ساخت شهرک سینمایی «خلیج فارس» لغو شد؛

عبدالرحمن برزگر: شهرک سینمایی نیاز جدی امروز جامعه فرهنگ است

احداث شهرک سینمایی خلیج فارس که قرار بود در پیوست مجموعه فرهنگی عالیشهر به وسعت 50 هزار متر مربع ایجاد شود، کنسل شد.

بوشهری ها /

سودابه زیارتی: ساخت شهرک سینمایی عالیشهر که مژده احداث آن پاییز گذشته داده شده و قرار بود در تفاهمنامه اخیر ارشاد و استانداری تامین بودجه شود، لغو شد. هرچند که ساخت مجتمع فرهنگی عالیشهر رو به اتمام است و به زودی به بهره برداری می رسد اما احداث شهرک سینمایی خلیج فارس که قرار بود در پیوست این مجموعه فرهنگی به وسعت 50 هزار متر مربع ایجاد شود، کنسل شد.

به گفته رئیس انجمن سینمای جوان استان بوشهر، لغو ساخت این شهرک سینمایی از سوی استانداری در حالی صورت پذیرفت که حدود پنج هکتار زمین از سوی شرکت عمران عالیشهر شناسایی شده و جانمایی این شهرک توسط مشاور شهر جدید عالیشهر و سینمای جوان انتخاب شده بود و قرار بود پس از تامین بودجه ساخت، واگذار و مراحل احداث آن اجرایی شود.

عبدالرحمن برزگر در گفتگو با پیام عسلویه می گوید: بودجه ساخت این شهرک در تفاهمنامه اخیری که فی مابین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری به امضا رسید، پیش بینی و گنجانده شده بود اما هنگام بررسی و امضا تفاهمنامه، استانداری با اعلام این که پول و بودجه کافی نداریم! با این اقدام موافقت نکرد.

برزگر با تاکید بر این که در حال حاضر حدود 10 سال است که در استان بوشهر زیرساخت فرهنگی جدی نداشتیم، گفت: این پروژه می توانست موتور محرکه بسیاری از کارهای فرهنگی مرتبط با سینما در جنوب کشور باشد.

او همچنین به سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال اشاره کرده و بیان داشت: احداث شهرک سینمایی، کارآفرینی فرهنگی را نیز به دنبال داشت چراکه ما در زمینه تولید کار و آثار فرهنگی بسیار فعال هستیم و هنرمندان زیادی در بخش های مختلف سینمایی در جنوب کشور و به ویژه در بوشهر فعالیت می کنند اما این تلاش ها آن گونه که باید دیده نمی شود.

رئیس انجمن سینمای جوان استان بوشهر تاکید کرد: خواسته ما اشتغالزایی در بخش فرهنگ است ولی متاسفانه هیچ کاری در این زمینه انجام ندادیم هرچند که تولید محتوا داریم ولی این تولیدات اغلب در خانه ها خاک می خورند. انتظار داریم با الویت بندی در طرح ها و ایجاد اشتغال فرهنگ و نیز با توجه به اهداف پیش رو، این بخش نیازمند حمایت جدی در بحث اشتغال است.

عبدالرحمن برزگر ادامه داد: نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به عنوان کسانی که در تولید محتوای جامعه نقش به سزایی دارند، برای اشتغال آنها می بایست با برنامه ریزی زیر بنایی، بستری مناسب فراهم گردد. ضمن قدردانی از انعقاد تفاهم نامه که شاید در نوع خود کم نظیر بود، توقع بیشتری از مسئولین می رود تا بتوان در مقابله با هجوم فرهنگ غیر متعارف جلوگیری کرد. شهرک سینمایی موتور محرک فرهنگ و هنر جنوب کشور خواهد بود و نیاز جدی امروز جامعه فرهنگ است.

در پایان به گردشگری نیز اشاره کرده و یادآور شد: احداث شهرک سینمایی علاوه بر دارابودن پتانسیل هایی که به آن اشاره شد، در جذب گردشگران و نیز رونق این حوزه موثر بود که متاسفانه انجام نگرفت.

در این میان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هم در نشست دو هفته پیش خود با اصحاب رسانه و در تشریح مفاد تفاهم نامه از پیش بینی بودجه احداث این شهرک خبر داده و هم پاییز گذشته مژده ساخت یک شهرک سینمایی در عالیشهر را به اصحاب فرهنگ داده بود. ماحوزی عالیشهر را نیازمند یک مشارکت عمومی در حوزه فرهنگ دانسته و در همین ارتباط نیز گفته بود: «طی یکسال گذشته از سوی مجموعه شرکت عمران اقدامات موثری صورت گرفته است. » او همچنین احداث شهرک سینمایی در عالیشهر را کار بسیار بزرگ و مهمی دانسته و تاکید کرد: «با حضور گراوند استاندار بوشهر و روحیه ای که از ایشان سراغ دارم، عزم برای انجام اقدامات فرهنگی وجود دارد و ما احداث شهرک سینمایی عالیشهر را به عنوان یک پروژه تاثیر گذار در حوزه فرهنگی به استانداری معرفی می کنیم. احداث شهرک سینمایی اتفاق بسیار خوب و موثری است که می تواند کل منطقه جنوب و حتی کشور تحت تاثیر خود قرار دهد و در شهر جدید عالیشهر به عنوان شهر شاخص و پایلوت احداث گردد.»

در همین راستا نیز مدیرعامل شرکت عمران عالیشهر با اعلام این موضوع که شرکت عمران عالیشهر آمادگی کامل جهت همکاری با دستگاه های فرهنگی را دارد، عنوان نموده است: «منافع ما رضایت شهروندان است و نظر ما این است که شهر جدید عالیشهر باید یک شهر شاخص و پایلوت برای استان بوشهر و حتی کل کشور باشد. با توجه به رشد سریع جمعیت عالیشهر و ارتقا سطح فرهنگی و اجتماعی، این شهر نیازمند احداث پروژه‌های فرهنگی و ورزشی متفاوتی است و با احداث آنها می‌توانیم قدم موثری در راستای اعتلای فرهنگی و ورزشی برداریم.»

در این میان آنچه باید مورد تاکید و توجه بیشتری قرار گیرد اهداف عالی ساخت این شهرک سینمایی که عنوان «خلیج فارس» بر آن گذاشته شده بود، است که اهم آن عبارت بودند از: معرفی میراث فرهنگی، هویتی، تاریخی و هنری کشور در داخل و در سطح بین المللی، ایجاد بستری مناسب و حرفه ای برای ساخت آثار شاخص سینمایی و تقویت صنعت سینمایی کشور، در دسترس بودن آخرین امکانات و تجهیزات برای استودیوها و سینماگران، ایجاد فضای گردشگری، سلامت و خدماتی برای جذب مخاطبان، گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و هنر از ایران و سراسر دنیا، ایجاد فرصت برای مستند سازی وقایع تاریخ  500 سال مقاومت خطه جنوب تا دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ تحمیلی، تولید اشتغال فرهنگی و گردشگری بصورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه، ایجاد مرکزی برای ساخت، نشر و بالابردن فعالیتهای فرهنگی سینمایی در سطح کشور، ایجاد مرکز و اندیشگاه تاریخی از طریق تولید محتوا، نقش پذیری شهر جدید عالیشهر بعنوان معرفی شهری فرهنگی و شاخص در کشور و توزیع عادلانه سرانه فضای فرهنگی و رونق بخشی به اقتصاد خرد و کلان در جنوب استان بوشهر.

 

کلیدواژه

شهرک سینمایی

خلیج فارس

سینمای جوان

عبدالرحمن برزگر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی