فرهنگ / شناسه خبر: 20625 / تاریخ انتشار : 1396/12/4 19:48
|
مدیرکل امور کتابخانه های استان خبر داد:

کمبود 48 هزار متر‌مربع فضای کتابخانه‌ای در استان بوشهر

مدیرکل امور کتابخانه های استان می گوید در حوزه سرانه مطالعه همواره بیان کرده ایم که تعیین شاخص سرانه مطالعه مستلزم یک کار پژوهشی، دقیق و جامع است...

بوشهری ها /

سودابه زیارتی: هرچند که پیش از این قرار بود در هفته کتاب و پاییز گذشته سرانه مطالعه در استان بوشهر اعلام شود، اما حالا مدیرکل امور کتابخانه های استان می گوید در حوزه سرانه مطالعه همواره بیان کرده ایم که تعیین این شاخص مستلزم یک کار پژوهشی، دقیق و جامع است اما در این ارتباط به جز پزارشی که شورای محترم فرهنگ عمومی در سال 1390 ارائه کرده است و بر اساس آن سرانه مطالعه استان را 59 دقیقه اعلام کرده است، گزارش جدید و روزآمدی تهیه نشده است. سیدعلی هاشمی همچنین اشاره می کند با وجود رشد 9/4 درصدی زیربنایی کتابخانه ها در استان نسبت به سال 95، اما هنوز هم باتوجه به سند چشم انداز، می بایست 48 هزار مترمربع فضا داشته باشیم که با استانداردها فاصله داریم.

مدیرکل امور کتابخانه های استان در گفتگویی با پیام عسلویه، وضعیت کتابخانه های عمومی، سرانه مطالعه، بودجه این اداره و برخی موضوعات مرتبط با فضای کتابخانه ها را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید:

 

وضعیت کتابخانه های عمومی در بوشهر و سایر مناطق استان چگونه بوده و فقر کتابخانه ای در کدام منطقه بیشتر است؟

وضعیت کتابخانه های موجود و مورد نیاز استان بر اساس نقشه راه نهاد کتابخانه ها تا سال 1404 تهیه و تدوین گردیده است. در حال حاضر ما در شهرستان های بوشهر، دشتستان و تنگستان با کمبود بیشتری مواجه هستیم. در حال حاضر استان دارای 64 کتابخانه نهادی و 14 کتابخانه مشارکتی است که به طور مستقیم 36 هزار و 600 عضو از خدمات کتابخانه های نهادی و مشارکتی بهره مند و مابقی دوم نیز به طور غیرمستقیم از خدمات کتابخانه های عمومی بهره می برند.

 

فضای استاندارد کتابخانه ها نسبت به جمعیت استان در چه وضعیتی قرار دارد

زیر بنای موجود 200/22 مترمربع است که با تلاش مسئولان و افتتاح کتابخانه های جدید رشد 9/4 درصدی نسبت به سال 95 داشته ایم. اما باتوجه به سند چشم انداز، می بایست 48 هزار مترمربع فضا داشته باشیم که با استانداردها فاصله داریم اما امیدواریم با تلاش مسئولان و همت خیّرین عزیز بتوانیم شاهد رشد و تحقق سند چشم انداز باشیم.

 

4)چه شاخصه هایی برای تعیین سرانه مطالعه در نظر گرفته می شود و در حال حاضر استان بوشهر از این نظر در چه وضعیتی قرار دارد

در حوزه سرانه مطالعه همواره بیان کرده ایم که تعیین این شاخص مستلزم یک کار پژوهشی، دقیق و جامع است اما در این ارتباط به جز پزارشی که شورای محترم فرهنگ عمومی در سال 1390 ارائه کرده است و بر اساس آن سرانه مطالعه استان را 59 دقیقه اعلام کرده است، گزارش جدید و روزآمدی تهیه نشده است.

 

5) بودجه مورد نیاز برای احداث، بازسازی و تجهیز کتابخانه ها در سال چقدر است و تامین آن از چه منابعی صورت می گیرد

به لحاظ سند نهضت مطالعه مفیدی که مورد تایید سند نیز باشد استان بوشهر به 48 هزار مترمربع فضای کتابخانه ای جدید نیاز دارد. بر این اساس سالیانه باید 6میلیارد تومان تامین اعتبار صورت گیرد تا بتوان برابر با سند پیش رفت. برابر قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی تامین اعتبار از منابع درآمدی نیم درصد شهرداری ها و تملک دارایی است که لازم می بینم در همین جا از روسای کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها در تامین اغتبارات برای تجهیز، تعمیر، احداث و تکمیل قدردانی نمایم.

 

رابطه کتابخانه های عمومی استان با نویسندگان بومی و همچنین نویسندگان جوان چگونه است؟

تولید کتاب و کتابخوان پیوندی ناگسستنی دارند. لذا به منظور تبادل تجربه و نیازمندی های این اداره کل همواره پذیرای ناشران و نویسندگان عزیز بوده است. به حمدالله در کتابخانه های عمومی استان بخش ویژه آثار نویسندگان بومی استان راه اندازی شده است که دسترسی به آن ها را آسان تر نموده. از طرفی در تلاش هستیم بتوانیم کتاب های تالیف شده آنان و به ویژه از نوجوانان را خریداری کنیم اما متاسفانه با کمبود بودجه شدید مواجه هستیم. لیکن امیدواریم با تادیه سهم نیم درصد از شهرداری ها شرایطی برای حمایت از تالیفات نویسندگان بومی پیدا کنیم.

 

برنامه های آتی شما در این دو ماه باقی مانده از سال چیست؟

اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر عمده برنامه های خود را از نهاد متبوع و انجمن کتابخانه های استان می گیرد. در حال حاضر در حوزه فرهنگی، فعال سازی کانون های ادبی و گروه های مطالعاتی، برگزاری جلسات مقد و معرفی کتاب در کتابخانه ها، تشویق اعضا برای مشارکت هر چه بیشتر و بهتر در مسابقات کتابخوانی، برگزاری نشست های کتابخوان(که هدف آن اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و سهیم نمودن افراد در تجربیات مطالعاتی همدیگر است) و بزرگداشت مناسبت های ارزشی تقویمی در دستور کار ما است.

برنامه های کتابخانه های عمومی استان در ایام دهه فجر بسیار متنوع بود و به طور کلی اهم آن عبارت بودند از: برگزاری برنامه های ویژه در بخش کودک، همچون جلسات جمع خوانی و قصه گویی از کتب مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی و زندگی نامه حضرت امام (ره) برای کودکان، برگزاری عصر شعر در موضوع انقلاب اسلامی در کانون های ادبی به ویژه نشست تخصصی شعر انقلاب با حضور شاعران مطرح هم استانی و مهمان ویژه (شاعر ملی) در هفده بهمن، برگزاری نشست های بصیرتی و سخنرانی در کتابخانه های عمومی با موضوع انقلاب اسلامی، برگزاری مسابقات کتابخوانی از کتاب هایی با منابع انقلاب اسلامی، دیدار با خانواده معظم شهدای انقلاب اسلامی همچون شهید عاشوری و شهید عالی پور، حضور در مراسم مهمانی لاله‌ ها، روایتگری انقلاب در زنگ کتابخوانی و انشا مدارس، استفاده از ظرفیت نویسندگان و صاحبنظران بومی که در روایت گری، خاطره گویی حوزه انقلاب و معرفی کتاب تجزبه دارند، برپایی ایستگاه عضویت رایگان و پذیرایی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن، نقد کتب مرتبط با انقلاب، بازنمایی منابع موجود با موضوع انقلاب اسلامی از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب، و...

کلیدواژه

مدیرکل امور کتابخانه ها

سیدعلی هاشمی

سرانه مطالعه

مدیرکل تأمین اجتماعی استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی