فرهنگ / شناسه خبر: 20632 / تاریخ انتشار : 1396/12/13 12:26
|
جزییات دهمین دوره نکوداشت 18 اسفند روز بوشهر؛

موزه آثار چهره‌های ماندگار بوشهر ایجاد می‌شود

بوشهری ها | در نشستی خبری برنامه های نکوداشت هفته بوشهر تشریح شد.

بوشهری ها /  در نشستی خبری با حضور سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر برنامه های نکوداشت هفته بوشهر تشریح شد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ در دوره دوم شورای اسلامی شهر بوشهر براساس فراخوانی از پژوهشگران، 18 اسفندماه مصادف با تاسیس مدرسه تاریخی سعادت به عنوان روز نکوداشت بوشهر نامگذاری و از دوره سوم شورا نیز برنامه هایی در هفته منتهی به این روز برپا شده تا ظرفیت های فرهنگی و انسانی بوشهر بیش از پیش معرفی شود.

امسال آئین های نکوداشت 18 اسفند وارد دهمین سال خود شده و به این مناسبت برنامه های فرهنگی، هنری و آغاز برخی پروژه های عمرانی پیش بینی گردیده است، هرچند انتظار می رفت برای آنکه ظرفیت های فرهنگی بوشهر بیش از گذشته به کشور شناسانده شود، برنامه هایی نیز در پایتخت یا در شبکه های سراسری پیش بینی شود که مغفول مانده است.

40 برنامه برای نکوداشت بوشهر

عصر جمعه در نشستی خبری با حضور سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و همچنین رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر برنامه های دهمین دوره نکوداشت روز بوشهر تشریح شد.

ابتدا، فاطمه صفری زاده سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی با بیان اینکه برنامه های رسمی روز بوشهر از شنبه 12 اسفند تا جمعه 18 اسفند برگزار می شود گفت: تعداد 40 برنامه در دهمین نکوداشت روز بوشهر برگزار می شود و سعی شده با توجه به شعار سال که همان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است ضمن صرفه جویی در هزینه ها، این برنامه ها نیز با کیفیت اجرا شود.

دبیر دهمین نکوداشت روز بوشهر افزود: البته برنامه های آییین نکوداشت بوشهر از روز گذشته با عطرافشانی و غبارروبی قبور مطهر شهدا آغاز شد و از فردا شنبه با نواختن زنگ مدرسه سعادت با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار بوشهر برنامه ها رسماً آغاز می شود.

وی به برخی برنامه های نکوداشت روز بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: رایگان شدن اتوبوس های شهری برای شهروندان در روز شنبه همزمان با آغاز برنامه های روز بوشهر، دیدار و تجلیل از دو خانواده شهید عاشوری و رقیه حیاتی، برپایی نمایشگاه های موسیقی و نقاشی، عکاسی، صنایع دستی، رباتیک و...، بازی های بومی و محلی، تجلیل از اولین ها و پیشکسوتان، جشنواره فرزندان محراب، دیدار با خانواده و کارگران شهرداری، ویژه برنامه آواها و نواهای بوشهری، زنگ انشاء، آیین گرامیداشت یاد و خاطره حجت الاسلام سید محمد حسن نبوی نماینده فقید بوشهر در مجلس از جمله این برنامه ها است.

اکران فیلم های هنرمندان بومی برای اولین در نکوداشت روز بوشهر

صفری زاده برگزاری جشن درختکاری، طرح استقبال از بهار، شب شعر ریحانه رسول، همایش اسوه های صبر و ایثار، اختتامیه جشنواره بطری ها، شونشینی، شب شکوه بازار بوشهر، شب شعر و شروه، همایش چهره های ماندگار و شهروند افتخاری، مسابقات شطرنج کشوری، مسابقه مردان آهنین بوشهر، رالی خانوادگی، پیاده روی بزرگ خانوادگی، اختتامیه جشنواره رسانه ای هفته بوشهر را از دیگر برنامه های دهمین نکوداشت روز بوشهر دانست.

وی همچنین افزود: برای اولین بار قرار است در این ایام نکوداشت روز بوشهر فیلم های هنرمندان بومی در عمارت حاج رئیس اکران شود.

به گفته وی، امسال کتاب معرفی چهره های ماندگار و شهروندان افتخاری 10 دوره روز بوشهر نیز همزمان با مراسم پایانی در روز بوشهر رونمایی خواهد شد.

صفری زاده همچنین از برگزاری جشن های شبانه در میدان رئیسعلی دلواری و ایجاد غرفه های ورزش، تفریح، فرهنگ و سلامت در حاشیه این میدان برای استفاده شهروندان خبر داد.

کلنگ زنی پارکینگ طبقاتی و فرهنگ سرای تالار شهر

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بوشهر نیز در این نشست خبری تصریح کرد:وی رویکرد شورا و شهرداری برای برنامه روز بوشهر امسال حمایت از هنرمندان بومی بوده و برگزاری برنامه های هنری در زمینه هفته فیلم، مسابقه عکس، گرافیک و... در این راستا می باشد.

مهرزاد آسایش اظهار داشت: ار سال آینده فعالیت دبیرخانه روز بوشهر متکی به دو ماه پایانی سال نخواهد بود و دبیرخانه آن در سول سال فعال و برآیند برنامه ها در هفته بوشهر مورد تجلیل قرار می گیرد.

آسایش با اشاره به اینکه وارد دهمین دوره نکوداشت روز بوشهر می شویم، خاطر نشان کرد: تاکنون 25 چهره ماندگار و شهروند افتخاری در بوشهر معرفی شده که در این راستا موزه آثار  این چهره‌ ها در ساختمان بیلیارد در بافت تاریخی بوشهر ایجاد می‌شود که عمارت در دست مرمت بیلیارد مورد نظر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای بوشهر همچنین از افتتاح یا کلنگ زنی برخی پروژه ها به مناسبت روز بوشهر خبر داد و گفت: کلنگ زنی پارکینگ طبقاتی در کنار مجتمع خورشید که بصورت مشارکتی با بخش خصوصی است، ایجاد تالار شهر که امیدواریم طی این هفته جانمایی آن در اراضی آزادشده نیروی هوایی نهایی شود، اضافه شدن هشت دستگاه اتوبوس نو که ناوگان فعال شهری را به 40 دستگاه می رساند، افتتاح 3 زمین چمن مصنوعی در محلات جنوبی شهر و افتتاح پارک لیل حدفاصل میدان آزادی تا شهرک نیایش از دیگر پروژه های عمرانی است.

چهره ماندگار و شهروند افتخاری یکشنبه مشخص می شود

آسایش در پاسخ به سوالی درباره اینکه امسال چهره ماندگار و شهروند افتخاری بوشهر کیست؟ بیان کرد: گزینه هایی مدنظر می باشد که قرار است در جلسه یکشنبه شورای شهر درخصوص آن اعلام نظر و نهایی شود. البته به مناسبت اینکه روز پایانی برنامه بوشهر سالروز میلاد حضرت زهرا و روز زن می باشد، تلاش داریم برای نخستین بار از بانوان توانمند برای شهروند افتخاری یا چهره ماندگار تعیین شود.

یش نویس سند چشم‌انداز فرهنگی بوشهر تدوین شد

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بوشهر در بخش دیگری ازاین نشست خبری از تدوین سند فرهنگی شهر بوشهر در شورا خبرداد و تصریح کرد: تلاش می شود متناسب با این سند، هر ماه برنامه های آموزشی مناسب و رایگانی برای خانواده ها در سال آینده برگزار شود.

مهمترین برنامه های هفته نکوداشت بوشهر

جشن های شبانه و نمایشگاه هفته بوشهر در میدان تشریفات (میدان رئیسعلی دلواری) همراه با برنامه های شاد، اجرای گروه طنز، تئاتر خیابانی
12 تا 18 اسفند، از ساعت 19

هفته فیلم بوشهر با نمایش آثار هنرمندان همشهری که برخی برای نخستین بار اکران عمومی می شود
12 تا 18 اسفند، ساعت 19 در عمارت حاج رییس

برنامه های هفته نکوداشت بوشهر به ترتیب روزها

شنبه 12 اسفند

زنگ بوشهر در مدرسه تاریخی سعادت، ساعت 7:30 با حضور مسئولان استانی و مدیریت شهری

رایگان شدن اتوبوس های شهری همزمان با آغاز هفته نکوداشت بوشهر

نمایشگاه صنایع دستی در خانه فرهنگ عالی آباد

مراسم تجلیل از اولین ها (پیشکسوتان معلم دوره ابتدایی، عکاسی، موسیقی، مطبوعات) در مراسم جشن شبانه

یکشنبه 13 اسفند

جشنواره فرزندان محراب (مسابقه برترین مکبران و موذن های نوجوان شهر بوشهر) 13 اسفند در مسجد توحید (ثبت نام در سازمان فرهنگی شهرداری تا روز قبل از مراسم ادامه دارد)

ویژه برنامه آواها و نواهای بوشهر (شروه خوانی، چاوشی خوانی، خیام خوانی، نیمه خوانی و...) در جشن شبانه

دوشنبه 14 اسفند

تور عکاسی بوشهر از ساعت 8 صبح و سپس برگزاری نمایشگاه عکس های برگزیده در ساحل

آئین گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سید محمدحسن نبوی نماینده سه دوره بوشهر در مجلس، ساعت 19 در مجتمع فرهنگی هنری

سه شنبه 15 اسفند

همایش دوقلوها و تجلیل از دوقلوهای هنرمند و موفق بوشهر، در جشن شبانه (نام نویسی تا روز قبل مراسم در سازمان فرهنگی ادامه دارد)

چهارشنبه 16 اسفند

شب شکوه بازار بوشهر، رونمایی از کتاب اصناف و تجلیل از پسشکسوتان و معتمدین بازار بوشهر، از ساعت 19 در مجتمع فرهنگی هنری

پنجشنبه 17 اسفند

شب شروه در مقبره شیخ حسین چاهکوتاهی

همایش چهره های ماندگار و شهروند افتخاری/ ساعت 19 در مجتمع فرهنگی هنری (و رونمایی از کتاب چهره و شهروندان افتخاری 10 دوره روز بوشهر)

مسابقه مردان آهنین در پارک شغاب بوشهر

مسابقه شطرنج کشوری در پارک شورا با حضور احسان قائم مقامی

جمعه 18 اسفند

مسابقه رالی خانوادگی، ساعت 10 در ساحل بندرگاه

پیاده روی خانوادگی، ساعت 7 از پارک شورا تا میدان شهید رئیسعلی دلواری

مسابقات استانی رباتیک در سالن فجر بوشهر

کلیدواژه

روز بوشهر

نکوداشت

صفری زاده

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی