سیاست / شناسه خبر: 20734 / تاریخ انتشار : 1397/3/9 12:42
|
گزارش نبود نظارت بر فعالیت مدعیان معرفی موقعیت‌های شغلی در عسلویه

اشتراک بخر؛ شغل نفتی ببر

بوشهری ها | استان بوشهر؛ جایی که طرح‌های بزرگ گازی ایران در آن واقع شده است، طبق آخرین گزارش مرکز آمار در سال گذشته با نرخ بیکاری 11درصدی روبه‌رو بوده است.

بوشهری ها / نرخی که از سال 95 روندی کاهشی را تجربه کرده اما باز هم در میان استان‌هایی با نرخ بالای بیکاری قرار می‌گیرد. در این میان جوانان زیادی به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنعتی مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، حاضرند باتوجه به شرایط نامساعد شغلی در مناطق زندگی خود، عازم عسلویه شده و زندگی اقماری را در پیش بگیرند. البته آمارها نشان می‌دهد که سهم عمده اشتغال در بوشهر را مشاغل «خدماتی» به دوش می‌کشند که البته این روند نیز در سال 96 اندکی تغییر کرده و با افزایش سهم مشاغل صنعتی روبه‌رو بوده است که احتمالا از راه‌اندازی چند پروژه در پارس جنوبی نشات گرفته است. اما به نظر می‌رسد فضای شدید رقابتی ایجاد شده برای کسب مشاغل، پای سودجویان را به بازار اتصال کارجو و کارفرما در حوزه انرژی باز کرده است. تعدادی از مخاطبان روزنامه «تعادل» با معرفی سایتی که با دریافت حق اشتراک 18 هزار تومانی مدعی است فرصت‌های شغلی در عسلویه را به کارجویان معرفی می‌کند، عنوان کردند که آگهی‌های استخدامی این سایت «جعلی» بوده و خواهان پیگیری مراجع مرتبط درخصوص آن هستند.

 به گزارش « بوشهری ها » به نقل از روزنامه تعادل ؛ وب‌سایتی که برخی مخاطبان روزنامه از آن به این ترتیب یاد می‌کنند، در معرفی خود نوشته است: «سامانه ... در راستای اطلاع‌رسانی آگهی‌های استخدامی به جوانان جویای کار راه‌اندازی شده است. این سامانه با درنظر گرفتن نیازهای جامعه درخصوص دسترسی به منابع آگهی‌های استخدامی، توانسته است فرصتی جدید در فضای مجازی ایجاد نماید. سامانه باتوجه به گستردگی آگهی‌های استخدامی شرکت‌های خصوصی برای جذب نیرو، سعی وافر دارد تا اخبار و آگهی‌های استخدامی را در قالب بانک اطلاعات دراختیار اعضای سامانه قرار دهد با هدف ساماندهی آگهی‌های استخدامی و تسهیل در هدایت پتانسیل فعال جوانان به سمت این فرصت‌های شغلی در فضای مجازی، گام‌های مناسب و بزرگ در راستای برطرف کردن این نیاز بردارد.»

اما یکی از نکاتی که ظن برخی را نسبت به فعالیت این سایت برانگیخته است، نبود هیچ شماره تماس و آدرس ثابت در این وب‌سایت است. در قسمت ارتباط با ما؛ وب‌سایت ... که خود را «سامانه» معرفی کرده است، هیچ شماره تماس یا آدرسی را معرفی نکرده و از شما خواسته در صورت جویا بودن تماس، کد ملی خود را وارد کرده و پیغام خود را ارسال کنید.

یکی از مخاطبان در این باره به «تعادل» می‌گوید: «چطور سایت استخدامی که هیچ آدرس و تلفنی را معرفی نکرده است کارفرمایان را اقناع می‌کند که آگهی‌های استخدامی‌شان را دراختیارش قرار دهند؟»

مکانیسم این سامانه به این ترتیب است که موقعیت شغلی را معرفی کرده اما زمانی که شما با انطباق شرایط درخواستی با ویژگی‌های خودتان، روی ارسال رزومه کلیک می‌کنید با پیغام «این صفحه برای کاربران ویژه قابل استفاده است» مواجه می‌شوید و در ادامه از شما خواسته می‌شود که حق اشتراک این وب‌سایت را خریداری کنید. این وب‌سایت بدون ارائه نماد تجارت الکترونیک ماهانه 5 هزار تومان حق اشتراک را از مشترکان طلب می‌کند تا به آنان اجازه دهد شغل آینده خود را پیدا کنند.

در بین آگهی‌های استخدامی این وب‌سایت، برخی نیز بدون پنهان کردن اطلاعات تماس کارفرما قابل مشاهده است. یکی از این موارد آگهی تحت عنوان «استخدام یک شرکت فعال در زمینه نفت و حفاری» است که 2 روز پیش در وب‌سایت درج شده است و آدرس ایمیل کارفرما نیز در آن قابل مشاهده است. جست‌وجوی این عبارت در گوگل اما نشان می‌دهد یک آگهی با همین عنوان و بدون کوچک‌ترین تغییر در متن 22 آذر ماه 95 در وب‌سایت‌های مختلفی منتشر شده است.

آگهی دیگری با عنوان «استخدام مهندس شیمی در شرکت معتبر در زمینه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی» نیز روندی مشابه را دارد. این آگهی عینا با همان آدرس ایمیل و شرایط مشابه، دی ماه سال 1395 به صورت گسترده در وب‌سایت‌های مختلف انتشار یافته است.

یکی از دیگر افرادی که به فعالیت این وب‌سایت با دیده تردید نگاه می‌کند می‌گوید که آنها گاهی اقدام به درج برخی آگهی‌های استخدامی روزنامه‌های سراسری می‌کنند تا در کل موجه جلوه کنند اما اصل فعالیت آنها مربوط به آگهی‌های تاریخ مصرف ‌گذشته است. این سایت توانسته تاکنون بیش از 13هزار دنبال‌کننده در تلگرام را به خود جذب کند. اما هیچ راه ارتباطی وجود ندارد که بتوان از افراد مسوول در آن جویا شد.

اما با جست‌وجو در گوگل در می‌یابیم که این وب‌سایت تنها نمونه‌یی نیست که ادعا دارد آگهی‌های استخدام در عسلویه را به صورت جداگانه منتشر می‌کند. سامانه‌یی دیگر تحت عنوان

«سامانه ...» که خود را وابسته به موسسه‌یی مطالعاتی با نام ... معرفی کرده است نیز بخشی را تحت عنوان «آگهی استخدام شهرستان عسلویه در سال 97» در وب‌سایت خود درج کرده است. این آگهی اما در حالتی برای شما قابل مشاهده خواهد بود که فرم ثبت‌نام این وب‌سایت وابسته به موسسه مطالعاتی را پر کنید. شاید تا اینجا نیز همه ‌چیز نسبتا عادی به نظر برسد اما یکی از بندهای قوانین ثبت‌نام در «سامانه ...» به این ترتیب است: «اطلاعات خواسته شده در فرم ثبت‌نام (ازجمله: شماره همراه، کد ملی و آدرس ایمیل) را با دقت و صحیح درج نمایید. اطلاعات درج شده پس از ثبت قابل ویرایش نیست.» سامانه توضیح نداده است که چرا اطلاعات کاربران پس از درج قابل ویرایش نیست. در بند دیگری نیز عنوان شده است: «درج اطلاعات اشتباه و مغایر در فرم ثبت‌نام موجب ابطال ثبت‌نام شده و مسوولیت متوجه کاربر خواهد بود.» ‌بندی که نشان می‌دهد این سامانه اهمیت ویژه‌یی را برای اطلاعات کارجویان قائل است که البته دلیل آن روشن نیست. نکته جالب توجه دیگر در این است که این سامانه نیز مانند سایت ... از مشترکین حق اشتراک دریافت می‌کند که آن را «تعرفه جهت بهره‌برداری از بانک آگهی‌های استخدامی» معرفی کرده است. در مقابل اما آنها هویت، صحت و سلامت مراکز استخدامی را تضمین نکرده و در یکی از بندهای خود تصریح کرده‌اند که مسوولیتی را در این زمینه پذیرا نیستند.

کلیدواژه

شغل نفتی

عسلویه

موقعیت شغلی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی