سیاست / شناسه خبر: 20743 / تاریخ انتشار : 1397/3/11 13:56
|
در یک سالگی محاصره اقتصادی قطر:

صادرات ایران به قطر چقدر رشد کرد؟

بوشهری ها | حدود یک سال پیش بود که عربستان و کشورهای همسو با آن، کشور قطر را بنا به دلایل سیاسی محاصره اقتصادی نمودند.

بوشهری ها / حدود یک سال پیش بود که عربستان و کشورهای همسو با آن، کشور قطر را بنا به دلایل سیاسی محاصره اقتصادی نمودند. همگان بر این تصور بودند که این یک فرصت استثنایی برای ایران است تا بتواند بازار قطر را در دست بگیرد. حالا در یک سالگی محاصره اقتصادی قطر این پرسش مطرح است که در این مدت صادرات ایران به قطر چقدر رشد داشته است؟

حدود یک سال پیش بود که عربستان و کشورهای همسو با آن، کشور قطر را بنا به دلایل سیاسی محاصره اقتصادی نمودند. همگان بر این تصور بودند که این یک فرصت استثنایی برای ایران است تا بتواند بازار قطر را در دست بگیرد. حالا در یک سالگی محاصره اقتصادی قطر این پرسش مطرح است که در این مدت صادرات ایران به قطر چقدر رشد داشته است؟

در روز 5 ژوئن2017 مصادف با 15 خرداد 1396 عربستان سعودی و کشورهای همسو با آن یعنی مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. بعد از این ماجرا کشورهای دیگری نیز از این اقدام عربستان پشتیبانی نمودند و روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها عبارت بودند از: لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن. دولت اردن نیز اعلام کرد که سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش خواهد داد. با قطع شدن روابط دیپلماتیک، تمامی راه های زمینی، هوایی و دریایی عربستان و کشورهای همسو با او بر روی قطر بسته شد. این موضوع یعنی اینکه کشور قطر از سوی کشورهای مذکور محاصره اقتصادی شد.

با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت. حالا بازار قطر در اختیار این کشورها بود و می توانستند با افزایش صادرات کالاهای خود به قطر، بازار این کشور را در اختیار بگیرند.

پرسشی که در این بین مطرح است این است که در این مدت صادرات ایران به قطر چقدر تفاوت کرده است؟

آمارهای مربوط به صادرات ایران به کشورهای مختلف که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه و منتشر می شود می تواند پاسخ این پرسش را بدهد. در سال 1395 میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 44 میلیارد دلار بوده است. در این سال که هنوز کشور قطر توسط عربستان و کشورهای همسو با آن تحریم اقتصادی نشده بود میزان صادرات ایران به کشور قطر 103 میلیون دلار بوده است و کشور قطر سی و دومین کشور مقصد کالاهای صادر شده ایرانی بوده است. سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در سال 1395، 0.23 درصد بوده است. در سال 1396 میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 46.9 میلیارد دلار بوده است. در این سال ایران به کشور قطر 248 میلیون دلار کالا صادر کرده است و کشور قطر بدین لحاظ در جایگاه بیست و سوم قرار گرفته است. سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در سال 1396، 0.52 درصد بوده است.

نتیجه آنکه در مدتی که قطر مورد محاصره اقتصادی قرار گرفته است میزان صادرات ایران به این کشور به لحاظ ارزشی 141 درصد رشد داشته است و سهم بازارهای قطر از کالاهای صادراتی ایران نیز تقریباً دو برابر شده است.

البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایران نتوانست آن گونه که باید بازارهای قطر را در اختیار بگیرد و این ترکیه بود که از این فرصت استثنایی پیش آمده کمال استفاده را برد و گوی سبقت را از سایر کشورها ربود و کالاهای بیشتری را به قطر صادر کرد. این جریان در زمان تیره شدن روابط روسیه و ترکیه نیز برای ایران پیش آمد و ایران می توانست در بازارهای روسیه جانشین ترکیه شود اما باز هم در آن زمان در این زمینه موفق عمل نشد.

تابناک

کلیدواژه

قطر

ایران

صادرات

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی