سیاست / شناسه خبر: 20781 / تاریخ انتشار : 1397/4/4 15:21
|
لیلا درخشان

توران خانم

بوشهری ها | یادداشتی در گرامیداشت یاد بانو توران میرهادی مادر ادبیات کودک و نوجوان

بوشهری ها / 🔸لیلا درخشان : این روزها به همت کارگردان خوب سینما سرکار خانم رخشان بنی اعتماد و مجتبی پور تهماسب فیلمی از زندگی بانو توران میرهادی تهیه واکران می شود که آن را بهانه بزرگداشت و تکریم توران خانم بانوی بنیانگذار آموزش و پرورش خلاقانه کودک و نوجوان دانست . توران خانم بیش از شصت سال در حوزه  آموزش ،پرورش ،فرهنگ و ادبیات کودک و نوجوان  کوشید و در این راه یکی از چهره‌های مهم عصر کنونی ایران بشمار می رود ، چهره ای تکرار ناشدنی و صاحب ایده های ناب و منخصر بفرد. نگاه او ایدئولوژیک و بر مبنای القای تفکری خاص به کودک و نوجوان نبود، تکیه او بر توانمندسازی ذهنی کودکان برای انتخاب و ایجاد ذهن خلاقانه بود ، پدیده ای که شاید اکثر نویسندگان و شارحان ادبیات کودک و نوجوان از آن غافلند . او در کتاب جستجو در راه ها و روش های تربیت بیان می کند که نباید شیوه های نتیجه گیری روایی را برای کودک در خلق اثر ادبی بست ، بلکه به او اجازه داد تا قصه ها بسر نرسد و در زمان و مکان خاص خود هربار نتیجه ای به فراخور خلاقیت او ایجاد شود.در واقع کودک از نگاه توران خانم  خود باید خالق  روایت باشد و نه روایت ذهن او را حرکت دهد .
توران میرهادی در زمان پس از جنگ جهانی دوم  به فرانسه رفت و در رشته روانشناسی تربیتی در «سوربن» و در رشته آموزش پیش از دبستان و ابتدایی در کالج «سوینه» پاریس درس خواند. بزرگ ترین ره آورد این آموزش‌ها، دستیابی به متدولوژی تازه ای  در آموزش و پرورش کودکان بود

.
سالها بعد سه نمایشگاه از کتاب‌های کودکان در سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۳۷ و ۱۳۳۹برگزار شدو برگزاری این نمایشگاه‌ها شورای کتاب کودک را با تلاش توران میرهادی و همفکران او، برای گسترش و پیشبرد هرچه بیشتر امر ادبیات کودکان در سال ۱۳۴۱شمسی  تاسیس شد.توران خانم همچنین بنیانگذار و مسئول طرح فرهنگنامه ی کودکان و نوجوانان، اولین کتاب مرجع ایرانی برای کودکان و نوجوانان است.
این بانوی بزرگ توانست شیوه مند متدولوژی های از پیش تعیین شده ی پرورش به نفع تفکر حاکم را تغییر دهد و به عنوان شاخص آزاد اندیشی برای کودکان و نوجوانان شناخته شود .
یکی از دغدغه های مهم والدین همیشه ترویج مطالعه برای کودکان و نوجوانان بود که کتاب " فهرست کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان" تألیف شده توسط ایشان این دغدغه را فروکش کرد و ایشان را به عنوان یک مرجع  مناسب برای شیوه ی منطقی مطالعه تبدیل کرد .
تفکر توران خانم ، ضرورت پرورش و آموزش در ایران بود و چقدر کم داریم این تفکرات را که بتوانند هستی شناسی ادبیات فراموش شده کودک و نوجوان را ارتقاء دهند.بالاخره توران خانم در آبان ماه ١٣٩٥ درگذشت .
ولی حال که به  روز ادبیات کودک و نوجوان نزدیک می شویم و فاصله ی چندانی از زادروز این بانوی فرهیخته نداریم به بهانه اکران فیلم " توران خانم " اثر رخشان بنی اعتماد و مجتبا پور تهماسب به ایشان ادای احترام کرده و امیدوارم نگاه ایشان در آموزش و ادبیات مانا باشد

کارشناس ارشد برنامه ریزی تحصیلی

.

کلیدواژه

رخشان بنی اعتماد

توران میرهادی

ادبیات کودکان و نوجوانان

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی