سیاست / شناسه خبر: 20782 / تاریخ انتشار : 1397/4/4 15:38
|
مهناز معموری از فعالیت های موسسه خیریه اش می گوید

بانوی مهر

بوشهری ها | می گویند خداوند متعال برای هر کاری اسبابی فراهم آورده است که برای به نتیجه رسیدن آن، باید از طریق اسباب آن عمل کرد.

بوشهری ها / مریم خویینی : می گویند خداوند متعال برای هر کاری اسبابی فراهم آورده است  که برای به نتیجه رسیدن آن، باید از طریق اسباب آن عمل کرد. اکنون برخی از زنان توانمند توانسته‌اند به نقطه ای برسند که خود سببی شوند برای دستگیری زنان دیگر تا با کمک هم گره از کار هم بگشایند. هم نشینی با خانم مهناز معموری ، مدیر موسسه بانوی مهر لیان که در حوزه های مختلفی فعالیت کرده است و تا کنون دست بسیاری از زنانی که جویای کار بوده  و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کرده اند  راگرفته و  نشان داده است  که ابتدا این خود زنان هستند که می توانند در شرایط بحرانی دست هم نوع خود را بگیرند و دوم اینکه هنوز انسان های دغدغه مندی هستند  که درد دیگران دارند که می توان با تکیه بر آنان رایحه امید و زندگی را استشمام کرد.

http://payameasalooye.ir/content/newspaper/Version957/0/Page1/Block57801/newspaperb_57801.jpg

موسسه بانوی مهر لیان در حوزه های مختلف اشتغال، آموزش و درمان مشغول است و توانسته است کمک شایانی به کودکان و زنان بد سرپرست و خود سرپرست کند.
مهناز معموری، مدیر این موسسه در گفتگو با روزنامه پیام عسلویه در خصوص عملکرد این موسسه گفت: با وجود موانع و مشکلاتی که گاهی سر راه ما قرار می گیرد تلاش کرده‌ایم در حوزه های مختلفی چون درمان ، آموزش و کإریابی فعالیت کنیم و دست کودکان کار و زنان خودسرپرست یا بد سر پرست را هم بگیریم. در حوزه اشتغال توانسته ایم تا حدودی کار در منزل و اشتغال خانگی را برای زنان خودسرپرست احیا کنیم و از توانمندی آنها در آشپزی ،خیاطى و کارهای دستی استفاده کنیم.  چراکه ما زنان توانمندی داریم که آشپزی فوق العاده و خیاطى خوبی دارند اما روابط عمومی یا توانایی اینکه خود دنبال بازار کار  باشند، ندارند . ما در موسسه ، آنها را یاری می‌کتیم . برای مثال خانمی با مراجعه به ما می‌گوید : حلوا خرما و یا دسر و شیرینی های مناسبی تهیه می‌کند. ما رایزنی می‌کنیم و امکان فروش محصولاتش را فراهم می کنیم .  برای مثال با شهرداری رایزنی می‌کنیم و پذیرایی یکی از مراسم های شهرداری را بر عهده می گیریم و با قیمتی ارزان تر با دستپخت و هنر خانم ها در آن مراسم مسوولیت  پذیرایی را برعهده می گیریم  و سود حاصله را به آنها می دهیم . بی آنکه یک ریال برای خود یا موسسه دریافت کنیم . در این میان کار ما بازاریابی برای آنها می باشد . یا مثالی دیگر بزنم . ما در روزهای منتهی به انتخابات صبحانه فرمانداری و کارکنانی که در آنجا مشغول فعالیت بودند تامین کردیم.
یکی از دغدغه‌های فعالین حوزه زنان و فعالین حوزه اجتماعی وضعیت زنان بد سرپرست است  در این موسسه تلاش شده است که به وضعیت زنان بدسرپرست نگاه جدی تری شود.
این فعال اجتماعی ،  در این باره گفت: ما در موسسه بیشتر تلاش کردیم به زنان بدسرپرست یا کودکان کار کمک کنیم . متاسفانه در جامعه ما زنان بسیاری هستند که آسیب دیده‌اند . یک اتفاق تلخی هم که وجود دارد اینکه وقتی مادر یک خانواده آسیب دیده باشد و دستگیری نداشته باشد. فرزند آن هم در مسیر درستی قدم نمی گذارد و آسیب می‌بیند . موسسه بانوی مهر لیان نشست و تصمیم گرفت در چهار حوزه تخصصی وارد شود . کسی بیاید اینجا بگوید به من کمک کنید . ما به او می‌گوییم چه کار می توانی انجام دهی می‌تواتی سبزی خشک کنی؟  رب بگیری و ... ما از همه توانمندی زنان به نفع خودشان استفاده می‌کنیم  .کمک می کنیم کار کنند اعتمادبه نفس خود را بالا ببرد و پول به خانه ببرند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به چهل نفر اشتغال مستقیم در نهادهای مختلف داریم که مشغول به کار هستند نزدیک به ٧٠ نفر نیز اشتغال غیر مستقیم در منزل خود مشغول هستند و فعالیت می‌کنند.
مدیر موسسه بانوی مهر لیان  می گوید: بسیاری از افراد هستند که می توانند ما را در این راه  یاری رسان باشند و در مسیر پر فراز و نشیب همراهی کنند .. ما در زمستان سال گذشته برای اینکه بتوانبم یک بازارچه خیریه برپا کنیم به تمام مسؤولان شهر نامه نوشتیم و خواسته مان را مطرح کردیم.  اما یک غرفه را در اختیار ما نگذاشتند که زنان سرپرست خانواده بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. زنان موسسه ما همه چیز تولید می کردند.  یکی از زنان نان  محلی درست می‌کرد .  نانی که طرفدار هم داشت جایی برای عرضه نداشت . در نهایت بالاخره با حمایت خانم قربانی بخشدار مرکزی وقت بوشهر تواتستیم یک غرفه داشته باشیم.
وی تاکید کرد: زنان تحت پوشش موسسه ما زنان معمولی نیستند و آسیب دیده هستند . در شرایطی نیستند که به آنها بگوییم بروید درس بخوانید ، مدرک بگیرید  . زنان مورد حمایت می توانند شغل های خانگی داشته باشند . وجود بازارچه های خیریه می تواند به آنها کمک کند. . مردم هم بدانند که این بازارچه متعلق به زنان سرپرست خانواده است بیشتر خرید می‌کنند. ما تجربه بازارچه فصلی را داریم . تجربه موفقی بوده و می تواند راهگشا باشد
ماموری در ادامه در خصوص مشکلاتی که پیش روی این موسسه می باشد نیز گفت: آن زمان که من کارم را شروع کردم مشکلات زیادی داشتم . خیلی جوان بودم و خیلی ها مرا نمی پذیرفتند . می گفتند یک خانم جوان چه به موسسه خیریه! اصلا همین خانم بودن من هم یک جاهایی مشکل شده بود .آن روزها رفتم یک جایی قرار داد ببندم گفتند:  چون خانم هستی قرار داد نمی بندیم .حتی برای بستن قرار داد محل کارم هم همکاری نمی کردند . تا اینکه یکی از همکاران آقا در موسسه توانست قرار داد محل کارمان را امضاء کند و ما هم کارمان را شروع کردیم .  البته الان این نگاه ها خیلی بهتر شده است.  بعد از آن هم مشکلاتی که برای موسسه داشتیم . از سوی دیگر به یک باره با تورم و افزایش قیمت ها نیز مواجه شدیم خود من هم ثروت چندانی نداشتم و در این زمینه با مشکلات گوناگون روبه‌رو بودیم . در همین شرایط یک نفر به من گفت:  یک سوله دارم در  خیابان صلح آباد . تعمیر نیاز دارد می توانی تعمیر کنید.  همان جا کار کنید من و همکاران آن سوله را آباد کردیم و به عنوان دفتر و محل کار از آن استفاده می کردیم  . تا اینکه خوشبختانه خیری پیدا شد و موسسه ما را صاحب مکانی کرد و یک ساختمان دو طبقه را برای موسسه ما خریداری کرد که جا دارد از ایشان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم .
خانم معموری  برای ما از حمایت خانواده اش از وی  می گوید: همسرم  همیشه و همه جا کنار من  است  ؛ چراکه می‌داند من عاشق بچه ها هستم و با علاقه در موسسه فعالیت می‌کنیم. پدرم را متاسفانه از دست دادم.  زمانی که ایشان فوت کردند چون خیلی دوستش داشتم در این مسیر قرار گرفتم چراکه پدر من دست به خیر بود و کمک می‌کرد  .الان خوشحال هستم که توانستم ادامه دهنده راه پدرم باشم . مادر نیز با دعاهای خود انرژی مثبت به من می دهد و مرا تا اوج می برد.
معموری در پاسخ به این سوال که واکنش شما نسبت به بچه‌های کاری که این روزها  سر چهار را ظاهر می شوند چیست؟ گفت: هر چقدر که مقدور باشد آنها را  دفتر کارم دعوت می کنم .  یکی از همین بچه ها را سر تعمیرگاه برداشتم .یکی را از سر چهار راه صلح آباد بردم موسسه . بعضی هم اصلاً بوشهری نیستند.  از استان های همجوار می آیند برای کا. ر بعد دوباره به استان خود مراجعه می کنند حقوق ماهیامه هم مستقیم خانواده ها دریافت می‌کنند . یک وقت  با یکی از همین بچه ها که ١٢ سال بیشتر نداشت  آشنا شدم  .تقاضای تحصیل داشت . به من می گفت تو رو خدا منو نهضت بفرست تا بتوانم اسمم را بنویسم . خوشبختانه واحد آموزش ما از این بچه حمایت کرد. برای او کتاب خریدیم .پیگیری کردیم درس خواندن را آغاز کند.
متاسفانه جامعه ما با مشکلات فراوانی روبه‌رو است .  نه تنها درگیر فقر مالی هستیم بلکه دچار فقر فرهنگی هم هستیم . بچه تیز هوشی  داشتم  که پدرش مشکل داشت . او را از مدرسه بیرون آورده بود که برود پلاستیک بفروشد.  من این موضوع را شنیدم با تمام وجودم رنج کشیدم . متاسفانه این چنین نگاه های در جامعه وجود دارد . به عنوان یک ابزار  و یک قربانی به بچه خود نگاه می‌کنند. پدر این بچه تیز هوش من را تهدید کرد و گفت اگر تمام چیزهای که می‌خواهد تهیه نکنی  نمی گذارم به مدرسه برود  . همین بچه تیز هوش ما دو تا خواهر داشت که نمی دانستند شماره کفش شان چند است . ما خاطره های فراوانی در این زمینه داریم که می‌توان آن  را در یک جلد کتاب نوشت خواند و گریست. در این میان ما خاطره های خوب نیز در حوزه آموزش داریم. کارنامه های موفق بچه ها به ما انرژی مثبت می دهد. تا آنجایی که در توان ما است برای بچه ها تولد می گیریم. معلم های کلاس های تقویتی نیز ما را همراهی می‌کنند .یک بار معلم زبان بچه‌ها آمد و بین بچه های موسسه تولد خودش را جشن گرفت .معلمی که اکثرا اروپا بود و مترجم بود و هر وقت می آمد زبان انگلیسى با بچه ها کار می‌کرد و کلی انرژی به بچه ها می داد. یک روز هم کیک تولدش را آورد موسسه. یک بار هم یکی از فوتبالیست های ما آمد بین بچه های ما تولد خود را جشن گرفت  .دانیال ماهینی یکی از فوتبالیست هایی است که به ما کمک می‌کند.
به گفته خیرین و کسانی که از نزدیک با موسسه بانوی مهر لیان همکاری داشتند، این موسسه توانسته قدم های بزرگی در حوزه درمان نیز بردارد.
معموری  مدیر این موسسه در این باره گفت:  ما در حوزه درمان و واحد پزشکی مان بسیار موفق عمل کردیم در زمینه حمایت از کودکان و زنان بد سرپرست با پزشکان زیادی در ارتباط هستیم که هر کدام در ماه چند بیمار که از طرف موسسه معرفی شود را به صورت رایگان ویزیت می کنند. دکتر سلیمیان و دکتر ربیعان بیماران ما را رایگان ویزیت می‌کنند . سه دکتر متخصص دندانپزشک طرف قرار داد ما هستند هر کدام در ماه سه بیمار موسسه را ویزیت می‌کنند آزمایشگاه مهر با ما همکاری می‌کند، دکتر شکسته بند دکتر منتظری نیز با ما همکاری می‌کنند.  سه دکتر متخصص زنان داریم که با ما همکاری خوبی دارند .جا دارد از همه پزشکان که  با موسسه ما  همکاری می‌کنند تقدیر کنم . یک خاطره هم از همان روزهای ابتدایی که می‌خواستیم حوزه درمان موسسه را فعال کنیم بگویم آن زمان دکتر گل بینی به دفتر موسسه ما می امدند و تک تک  بچه ها را ویزیت می‌کردند. ما آن زمان  در سوله واقع در خیابان صلح آباد بودیم.  یک میز بیشتر نداشتیم . صندلی کسانی که در انتظار ویزیت بودند را پشت به میز دکترم ی چیدیم تا کسی که نوبت ویزیت دارد خجالت نکشد و معاینه انجام شود و دکتر بتواند مریض بعدی را معاینه کند. گاهی اتفاق می افتاد که دکتر دارو را هم در دفترچه خودش می نوشت می رفت داروخانه تهیه می کرد و به موسسه تحویل می‌داد. ما روزهای تلخ و شیرین فراوانی در موسسه تجربه کرده ایم. یک خاطره که هیچ وقت فراموش نخواهم کرد هرجا هم بخواهم صحبت کنم راجع به آن روز حرف می زنم  زمانی بود که به من زنگ زدند و گفتند یک خانمی با دو تا بچه هاش در روستای احمدی کنار خیابان رها کرده اند . گرمای تابستان بود. مسوولیت داشتم اما آنها را به موسسه خود آوردم  لباس بچه ها خیس عرق بود وضعیت بسیار بدی بود  زنگ زدم به خیرینی که با ما  همکاری داشتند و به ما اعتماد می کردند . جریان خانم و فرزندانش را بازگو کردم . در عرض یک روز با کمک خیرین یک خانه کرایه کردیم . وسایل خانه را در یک روز چیدیم.  هر آنچه که نیاز یک خانه بود تهیه کردیم ،  تا این مادر کنار فرزندانش آرامش نسبی بگیرد .مادر می خواست بچه ها را به بهزیستی تحویل دهد  اما  با همکاری خیرین توانستیم از از هم پاشیدن این خانواده جلوگیری کنیم و این خانواده را سر پا نگه داریم .

کلیدواژه

مهناز معموری

موسسه خیریه

بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی