سیاست / شناسه خبر: 20788 / تاریخ انتشار : 1397/4/27 09:22
|

نیروگاه بوشهر مثل شاخ شمشاد کار می‌کند

بوشهری ها | سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه درخصوص ایمنی نیروگاه‌هایمان هستیم. حتی حاضریم با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم و شبکه همکاری ایجاد کنیم

بوشهری ها-سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه درخصوص ایمنی نیروگاه‌هایمان هستیم. حتی حاضریم با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم و شبکه همکاری ایجاد کنیم. ما در این زمینه تجربه داریم و نیروهای انسانی متخصصی داریم.بهروز کمالوندی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های خارجی گفت: یکی از وظایف سازمان انرژی اتمی، کارهای نیروگاهی است. یکی از اقداماتی که امروز این سازمان انجام می‌دهد، تولید برق است و در این راستا، ما هزار مگاوات تولید می‌کنیم و این در شرایطی است که ما با کمبود برق روبه‌رو هستیم ولی خوشبختانه نیروگاه ما بدون هیچ گونه مشکلی مشغول به فعالیت است.

ماشین‌های ما در حال تکامل هستند

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که سازمان انرژی اتمی انجام می‌دهد، تولید رادیودارو است و حتی ما به کشورهای اروپایی نیز محصولات‌مان را صادر می‌کنیم. البته ما در زمینه صنعت، کشاورزی، محیط زیست، نفت، شیلات و... اقداماتی را انجام می‌دهیم.

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تحقیق و توسعه سازمان انرژی اتمی در ماشین‌های نسل جدید انجام می‌شود، اظهار داشت: ماشین‌های ما در حال تکامل هستند. هدف ما از این تکامل این است که بتوانیم این ماشین‌ها را به ظرفیت صنعتی برسانیم زیرا تولید صنعتی با ظرفیت بالا با ماشین‌های نسل اول کاری سخت و غیراقتصادی است.

ترامپ سیاست غنی‌سازی صفر را در دستورکار خود قرار داده است

کمالوندی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در موضوعاتی نظیر ایزوتوپ پایدار و کوانتوم وارد شده است، تصریح کرد: در این زمینه آزمایش‌های موفقی داشته‌ایم و توانسته‌ایم به دستاوردهای برسیم. حوزه دیگر، گداخت است که عرصه جدیدی در دنیا است که کارهای بزرگی در این باره در حال انجام است. ما در این باره پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. متاسفانه با وجود نیروهای انسانی خوبی که داریم تجهیزات‌مان به‌روز است ولی خوشختانه با اتحادیه اروپا و فرانسه ارتباطات خوبی داریم و ان‌شاالله در این باره پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

وی افزود: آنچه در فضای درونی و بیرونی منعکس می‌شود، غنی‌سازی است در حالی که غنی‌سازی یکی از اقدامات کوچک ماست ولی باید توجه داشت این موضوع از جمله مسائلی بود که کشورهای خارجی فشارهایی بر ما وارد کردند که این غنی‌سازی نداشته‌ باشیم اما متاسفانه رئیس‌ جمهوری در امریکا حاکم شده که سواد سیاست خارجی ندارد و سیاست غنی‌سازی صفر را در دستورکار خود قرار داده است.

 میزان بازرسی‌ها در کشور بی‌سابقه است 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما صبور هستیم، خاطرنشان کرد: دانش اتمی ایران این گونه نیست که ماشین‌هایش را بگیری تمام شود چراکه غنی‌سازی به دانش بومی تبدیل شده است. این تجربه‌ای بود که پیشینیان قبلی رئیس‌جمهور کنونی امریکا دست پیدا کردند. البته غنی‌سازی کاربرد دوگانه‌ای دارد و البته ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوییم کافر همه را به کیش خود پندارد.

وی ادامه داد: میزان بازرسی‌ها در کشور بی‌سابقه است و مفهومش این است که ایران انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز خود ندارد.

فکر می‌کردیم که مذاکرات برجام، متوازن است

معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه آنها با این دید که فعالیت‌های اتمی ایران منجر به تولید بمب نشود، وارد مذاکره شدند، ابراز داشت: ما نیز به دنبال ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود و رفع تحریم‌ها بودیم. بر این اساس، مذاکراتی انجام شد که نسبتا متوازن بود. این مذاکرات، به نوعی معامله بود. در این توافق، طرفین باید به نقطه مشترکی می‌رسیدند که این نقطه مشترک، برجام بود.

کمالوندی با بیان اینکه ما روز قبل از دستیابی به توافق برنامه ۱۵ ساله خود را به آژانس ارائه کردیم که معادل ۲۵۲ هزار سو بود، عنوان کرد: ما فکر می‌کردیم که مذاکرات برجام، متوازن است اما متاسفانه آنها در عمل اندکی دبه کردند و سپس هم ترامپ آمد و گفت برجام، بدترین توافق تاریخ است و از این معامله خارج شد ولی باید یادمان باشد که این توافق، به تصویب شورای امنیت نیز رسیده بود. 

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا عناصری از خواسته‌های ایران را در مدنظر قرار داده است

وی با بیان اینکه خروج امریکا از توافق هسته‌ای موجب ابراز تاسف و نگرانی همه کشورها از جمله متحدان و دوستانش شد، یادآور شد: خروج امریکا از برجام یک اقدام تقبیح شده از سوی جامعه بین‌المللی بود. آنها دم از جامعه بین‌الملل می‌زند ولی امروز در مقابل آن ایستادند. بعد از خروج امریکا، بحث تداوم یا خروج از امریکا پیش آمد. بحث ما در داخل ایران این بود که فرصت بدهیم و ببینیم اروپا می‌تواند در برابر فشارهای امریکا ایستادگی کند.

این مقام مسئول با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی به ایران بیان کرد: این بسته عناصری از خواسته‌های ایران نظیر مبادلات مالی، حمل و نقل، فروش نفت و... را در مدنظر قرار داده است ولی نیازمند گفت‌وگو و بررسی بیشتر است. ما همانطور که علاقه‌مند هستیم برجام را بدون امریکا ادامه بدهیم ولی خود را مهیا همه شرایط و سناریوها کرده‌ایم.

ممکن است ظرفیت غنی‌سازی‌مان را از ۳.۶۷ به ۲۰ درصد برسانیم

کمالوندی اضافه کرد: اگر برجام نباشد، سرعت فعالیت‌های ما بیشتر می‌شود. مثلا اگر از برجام خارج شویم ممکن است ظرفیت غنی‌سازی‌مان را از ۳.۶۷ به ۲۰ درصد برسانیم. اکنون نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم که در چارچوب برجام است. مثلا بعد از فرمان رهبری، دستوراتی داده شد مانند تولید افزایش برق، تولید یواف۶ و تولید یواف۴.

وی در پاسخ به این سوال که درباره نگرانی کشورهای منطقه از فعالیت‌های اتمی ایران گفت: شفاف‌سازی روشی دارد. آژانس فعالیت‌های اتمی ایران را رصد می‌کند، حساب غنی‌سازی ما را انجام می‌دهد و در نهایت اعلام می‌کند فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است یا خیر. درخصوص ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای، همه نگرانی دارند. ما برای امنیت خودمان حواس‌مان به امنیت نیروگاه‌هایمان است. نیروگاه بوشهر را یکی از ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا است چراکه سیستم ایمنی این نیروگاه‌، هم شرقی و هم غربی است و حتی از نیروگاه‌های روسی نیز ایمن‌تر و امن‌تر است.

آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه درباره ایمنی نیروگاه‌هایمان هستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه درخصوص ایمنی نیروگاه‌هایمان هستیم. حتی حاضریم با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم و شبکه همکاری ایجاد کنیم. ما در این زمینه تجربه داریم و نیروهای انسانی متخصصی داریم.

کمالوندی در پاسخ سوال خبرنگار ایلنا درباره گزارش ادعایی اخیر نیویورک تایمز درباره دزدیده شدن اسناد هسته‌ای ایران اظهار داشت: آقای ظریف نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و به دروغ‌های اسرائیل و نتانیاهو اشاره کردند و حتی نتانیاهو را چوپان دروغگو نامید. کشورهای اروپایی نیز واکنش نشان دادند و گفتند که چیز جدیدی نیست. هدف آنها این است که وحشت سابق مبنی بر اینکه ایران به دنبال بمب اتمی است ایجاد کنند. کار آنها بسیار دورغ است.

اروپایی‌ها هم درباره ادعای جدید اسرائیل گفتند چیز جدیدی مطرح نیست

وی ادامه داد: آنها به دنبال این هستند که بگویند ایران به دنبال بمب است. این موضوع در قالب پرونده پی‌ام‌دی مطرح شد و حتی از پارچین نمونه‌برداری شد ولی این پرونده در نهایت بسته شد. اسرائیل اکنون در حال پرونده‌سازی جدیدی است ولی تلاش‌های آنها بلااثر بوده و حتی کشورهای اروپایی نیز گفتند چیز جدیدی مطرح نشده است.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا اسناد ایران دی ماه سال گذشته درباره فعالیت‌های اتمی ایران سرقت شده است؟ تصریح کرد: اسرائیل ادعاهایی از این دست داشته است. این موضوع را باید نهادهای ذیربط امنیتی پاسخ بدهند. اما باید توجه داشت این ادعا توسط فردی دروغگو مطرح شده است.

دسترسی‌های تکمیلی هم پادمان و هم طبق پروتکل محرمانه است

کمالوندی درباره بازرسی از دانشگاه‌های ایران خاطرنشان کرد: ما در مورد دسترسی‌ها حتی دسترسی‌ها در سایت اتمی، اطلاعاتی نمی‌دهیم و از آژانس خواسته‌ایم اطلاعاتی هم نمی‌دهد چه برسد این دسترسی‌ها خارج از سایت اتمی باشد. دسترسی‌های تکمیلی هم پادمان و هم طبق پروتکل محرمانه است بنابراین علاقه نداریم کسی بداند از کجا و چطور بازرسی شده است. حالا برخی از افراد موضوعاتی را مطرح می‌کنند که ما نمی‌توانیم به هر کسی پاسخ دهیم.

 

وی درباره احتمال خروج ایران از برجام ابراز داشت: این تصمیم را هیات نظارت بر برجام می‌گیرد و نه من و آقای صالحی. ایران داوطلبانه براساس توافقی محدودیت‌هایی را پذیرفت. وقتی توافقی در کار نباشد، نباید انتظار داشت که این محدودیت‌های داوطلبانه پابرجا باقی بماند. با این وجود، ایران خود را برای همه شرایط آماده است هرچند که نظر سازمان انرژی اتمی تداوم اجرای برجام است ولی اگر توافقی در کار نباشد، دلیلی بر ادامه برجام نیست. 

برنامه‌ای برای رفتن به سمت غنی‌سازی ۶۰، ۷۰ درصد نداریم

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که درصورت لغو برجام روابط ایران و آژانس بیان کرد: ما هم‌اکنون با آژانس در چارچوب پادمان، پروتکل الحاقی و محدودیت‌هایی برجام همکاری داریم. اگر برجام لغو شود همکاری‌مان با آژانس در قالب پروتکل الحاقی و محدودیت‌های برجامی را پایان می‌دهیم اما ما با پادمان همکاری‌هایی داریم و به آن ادامه می‌دهیم هرچند که آقای ظریف گفت هستند افرادی که معتقدند دلیلی برای حضور در ان‌پی‌تی نیست. تا وقتی عضو ان‌پی‌تی هستیم در قالب پادمان همکاری‌مان را با آژانس ادامه می‌یابد. 

کمالوندی در پاسخ به این سوال که اگر ایران از برجام خارج شود ممکن است غنی‌سازیش را به بیشتر از ۲۰ درصد افزایش دهد؟ یادآور شد: اگر نیاز باشد می‌رویم ولی اینکه الان به سمت غنی‌سازی ۶۰، ۷۰ درصد برویم، برنامه‌ای در این باره وجود ندارد. 

مواضع روسیه نسبت به ایران و برجام قوی و مستحکم است

وی درباره دیدار پوتین و ترامپ و تاثیر این دیدار درخصوص برجام عنوان کرد: ما تا آنجا که اطلاع داریم مواضع روسیه نسبت به ایران و برجام قوی و مستحکم است. ارتباطاتی از این دست طبیعی است آنچه مهم است حفظ منافع ملی است. طی روزهای اخیر آقای ولایتی به مسکو رفت و با آقای پوتین دیدار داشت که امیدوارکننده بوده است. ما همکاری‌مان با روسیه را در حوزه هسته‌ای مثبت قلمداد می‌کنیم و همکاری‌هایمان رو به جلو است. رفت و آمدها در همه سطوح ادامه دارد. روابط روسیه برای ما استراتژیک است و همین نوع نگاه در روسیه حاکم است. 

معاون سازمان انرژی اتمی درباره پیش‌بینی‌از همکاری‌های هسته‌ای ایران و امریکا گفت: ما زمانی همکاری‌های خوبی با ایالات متحده داشتیم. با انقلاب امریکا در همکاری با ایران عقب کشید. ترامپ نیز اکنون از برجام عقب کشید. امریکا تکنولوژی خوبی دارد ولی اگر رهبران خوبی هم می‌داشت، می‌توانستند همکاری‌های خوب و مثبتی با ایران داشته باشند. ایرانیان بسیاری در صنایع های‌تک امریکا حضور دارند. ایرانیان همه چیز را برای همه می‌خواهند و نمی‌گویند «اول ایران» اگر ما «اول ایران» باید نسبت به مسئله و وضعیت فلسطین بی‌توجه می‌بودیم. 

نیروگاه بوشهر مثل شاخ شمشاد کار می‌کند

کمالوندی اضافه کرد: امریکا اسیر صیهونیست‌ها است. اگر روزی این اسارت رها شود، می‌تواند به نفع مردم خودش کار کند در عین اینکه به ضرر کشورهای دیگر  نیز نباشد. اگر امریکا سیاست‌های انسانی را در دستور خود قرار می‌‌داد این همکاری به سود دو کشور و همه کشورهای دیگر بود.

کمالوندی در واکنش به گزارش یک رسانه داخلی درباره نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر مثل شاخ شمشاد کار می‌کند. این نیروگاه با ظرفیت بالای ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند در حالی که معمولا در گرمای زیاد ظرفیت و کارایی نیروگاه کاهش پیدا می‌کند. کسانی که این خبرها را می‌دهند ناآگاه هستند و با اطلاعات صعیف در مردم نگرانی ایجاد می‌کنند. نیروگاه بوشهر هیچ مشکلی ندارد.

کلیدواژه

سازمان انرژی اتمی

نیروگاه بوشهر

کمالوندی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی