سیاست / شناسه خبر: 20837 / تاریخ انتشار : 1397/6/22 12:10
|
بحران کمبودآب:

کاشت نخیلات در استان بوشهر بایدتعطیل شود!

بوشهری ها | مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر درباره مسئله بحران آب گفت: بحران آب یک مسئله چند وجهی است که برای حل آن باید یک راهبرد اساسی در سه بخش، ر

به گزارش بوشهری ها  به نقل از خبرگزاری علم و فن آوری، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار ما درباره مسئله بحران آب گفت: بحران آب یک مسئله چند وجهی است که برای حل آن باید یک راهبرد اساسی در سه بخش، راهکار کوتاه مدت، و میان مدت و راهبرد بلند مدت پیش بینی و اجرا نمود.

وی نقش ادارات و سازمانها را بسیار جدی دانست و گفت: این بحران نیاز به عزم جدی و کار بین بخشی با مشارکت ادارات، سازمانها و نهادهای مختلفی دارد که بایستی با یک مدیریت واحد اعمال شود.

غلامرضا نصیحت کن اظهار داشت: راهکارهای کوتاه مدت می تواند تامین آب از منابع نامتعارف، استفاده از آب شیرین کنها، استفاده از آبهای لب شور، جداسازی آب شرب از آب مصارف بهداشتی، ارتقا بهره وری در بخش کشاورزی با توسعه آبیاری تحت فشار نام برد.

وی تاکید کرد: اینکه ما کشاورزی را به دلیل بحران آب تعطیل کنیم کارکاملا اشتباهی است زیرا زمانی که ما امکانات امروز را جهت انتقال، تصفیه و استفاده بهینه نداشتیم صدها سال قبل با روشهای مختلف خلاقانه منابع آبی کشور را مدیریت نمود و محصولات مختلف را در مناطق خشک و نیمه خشک کشت می کردیم و در حال حاضر با امکانات موجود به راحتی می توان این بحران را مدیریت کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: راهکارهای بسیاری برای برطرف شدن این بحران می توان در نظر گرفت از جمله: بهینه سازی مصرف آب، توسعه و ترویج گیاهان کم آب بر، آبیاری بر اساس برنامه علمی، مدیریت تلفیقی در بحث آب، استفاده از روش های آبیاری جدید و خلاقانه، توسعه کشت گیاهان بومی شوری پسند، رعایت الگوی کشت سالانه با هدف حفظ منابع آب و خاک و محیط زیست، تعریف الگوی مصرف عملی برای خانواده ها و فرهنگ سازی در این زمینه و توسعه کشت گلخانه ای .

وی در ادامه افزود: در استان بوشهر در بحث نخلیات از شیوه سنتی استفاده می شود که کارایی بسیاری ندارد و منابع آب زیادی را هدر می دهد و کارشناسان به شیوه آبیاری کشاورزان ما خرده می گیرند و قصور را از جانب کشاورزان می دانند.

نصیحت کن راه برون رفت از وضع موجود را ارتقا بهره وری و تغییر روش آبیاری دانست و افزود: وظیفه مدیریت منابع آب استان است که برای این مشکل راه حلی ارائه دهد  و راهکار اساسی در اختیار کشاورز قرار دهد زیرا کشاورزان امکانات لازم در اختیار ندارند.

وی گفت: وقتی شما در طول یک سال زراعی یک الی دو بار به کشاورز آب بدهید، کشاورز جهت جلوگیری از ازبین رفتن نخلیات 50، 60ساله خود و حاصل زحمت یک عمر خود، مجبور است که به روش غرقابی و استخری، 60سانتی متر الی یک متر آب وارد باغ نموده تا نیاز 6ماهه نخل را تامین نماید.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر در ادامه افزود: اگر شرکت آب استان هر2ماه یا 3ماه یک آب برای کشاورز تامین نماید، کشاورز هم نیازی نمی بیند که این حجم آب را وارد باغ نماید و با آبیاری 20 الی 30 سانتی متر نیاز باغ خود را تعطیل نماید.

وی راه فوری و سهل الوصول در بحث آبیاری نخیلات بخش آبپخش را انتقال آب از سد ریئسعلی دلواری خواند و گفت: این انتقال تا اخرین نقطه باغات( روستاهای دشتی بنار آزادگان، سه کنار، قلائی و بهرام آباد)با استفاده از لوله های با قطر بالا است و همچنین جایگزین کانالهای فرعی با لوله های قطر متوسط و رساندن آب با لوله درب باغات است.

غلامرضا نصیحت کن تغییر سبک کشاورزی را مهم دانست و افزود: برای برون رفت از وضع موجود، مدیریت منابع آب زیر زمینی و آب های تجدید پذیر، تغییر شیوه کشت از سنتی به کشت و کار در محیط های کنترل شده (گلخانه، کشتهای هیدروپونیک و آپرویونیک) و استفاده از گیاهان کم آب بر مانند گیاهان دارویی و گیاهان شوری پسند پیشنهاد می شود.

کلیدواژه

بحران آب

کاشت نخیلات

غلامرضا نصیحت کن

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی