اقتصاد / شناسه خبر: 30 / تاریخ انتشار : 1395/11/20 11:51
|
در نشست خبری مدیر کل ادارة بنادر و کشتیرانی بوشهر مطرح شد

راه آهن؛ الزامی ترین مؤلفة توسعة بنادر و گمرکات بوشهر

یکی از مهمترین الزامات و حلقه های لجستیکی که بنادر را به پس کرانه ها متصل می کند، مسئلة راه و راه آهن است. یکی از کمبودهای شدید ما هم در حال حاضر در زمینة راه و راه آهن می باشد

بوشهری ها /محمد مهدی بنچاری، مدیر کل ادارة بنادر و کشتیرانی استان بوشهر در نشست خبری خود با خبرنگاران عملکرد مجموعة تحت امرش در ده ماه گذشته را تببین نمود و به تشریح افقهای پیش رو پرداخت. مهترین فرازهای سخنان وی را می توان مسئلة جزیرة نگین، راه آهن و ورود بخش خصوصی به توسعة بندرگاه ها دانست که در پیوند با یکدیگر و توسعه یافتن بوشهر بر اهمیت استراتژیکی استان بوشهر در معادلات کشوری بیش از پیش خواهد افزود.

راه آهن؛ الزامی ترین مؤلفة توسعة بنادر و گمرکات بوشهر

به گزارش بوشهری ها ؛  مدیر کل ادارة بنادر و کشتیرانی استان بوشهر صبح روز گذشته در نشست خبری خود اظهار داشت : یکی از مهمترین الزامات و حلقه های لجستیکی که بنادر را به پس کرانه ها متصل می کند، مسئلة راه و راه آهن است. یکی از کمبودهای شدید ما هم در حال حاضر در زمینة راه و راه آهن می باشد  که سرعت و مسیر توسعه در استان را تحت تأثیر قرار داده و بوشهر را  به لحاظ توان رقابتی با سایر بنادر مثل بندر رجایی ، امام خمینی و بندر چابهار در مرتبة عقب تر و پایین ترین نگاه داشته است. چرا که هر دو به خطوط مواصلاتی و راه آهن دسترسی کامل دارند. بدون تردید اتصال بوشهر به راه آهن از الزامات توسعة بنادر استان خواهد بود و ظرفیتهای بسیار تازه ای برای بنادر استان و شهر بوشهر به وجود خواهد آورد. فقط در یکی از این موارد می توان به صنایع خودروسازی اشاره کرد که در بازاریابی ما برای گمرکات استان و بنادر ، یکی از شروطشان همین مسئلة اتصال بوشهر به خط راه آهن سراسری کشور است که هزینه های آن ها را کاهش خواهد داد و ظرفیت های چشمگیری هم برای استان ما فراهم می کند.

ارتقای جایگاه بوشهر در کشور با توسعة نگین

این مقام عالی گمرک استان افزود : رویکرد ما در استان توسعة گمرکات و بنادر بوده است؛ در همین راستا به شدت توسعة مجتمع بندری «نگین» در دستور کار بوده و مطالعات گسترده و مطلوبی داشته که موقعیت استان را در مناسبات ملی به جایگاه بسیار بالاتری ارتقا خواهد داد.  قسمتی از کارها به مباحث زیربنایی مربوط می شود که شامل برق و آب، جاده و پل می شود که جادة موجود در حال تعریض است و احداث راه های جدید هم در دست اقدام می باشد. پل موجود نیز جوابگوی ترافیک و تردد نخواهد بود که احداث پلهای جدید در دستور کار ماست. لایروبی اسکله ها و بندرگاه ها نیز در حال انجام است که نیاز ضروری توسعة بنادر محسوب می شود.

70 هکتار پروژه در دست اقدام

بنجاری اظهاری گفت : پروژه های عمدة ما در جزیره نگین که در دست اقدام است؛  شامل ترمینال های کانتینری و صادراتی است که بیش از 70 هکتار از اراضی این جزیره خواهد بود. ترمینال کانتینری، اسکله ای به طول 300 متر دارد که قادر به پذیرش کشتی های 50 هزار تنی خواهد بود و 15 هکتار از اراضی جزیرة نگین را به خود اختصاص می دهد، در نهایت نیز اسکلة دیگری به این مجموعه اضافه می شود و وسعت آن را به 45 هکتار می رساند. پروژة دیگر یک ترمینال چند منظوره است که همچون پایانة کانتینری ما کشتی های 50 هزار تنی را پذیرش خواهد نمود، طول اسکلة آن 300 متر و مساحت آنبه 17 هکتار خواهد رسید. پایانة صادراتی نیز در فاز نخست به مجموعه اضافه می شود که طول اسکلة آن 80 متر و مساحتش 15 هکتار می باشد.

«عفلدونی» که «نگین» ایران و خلیج فارس خواهد شد

وی با اشاره به بخش خصوصی فعال و سرمایه گذار تاکید کرد:  رویکرد اصلی ما حضور بخش خصوصی در این جزیره است که بالغ بر 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهند کرد. بخش دولتی نیز در همین حدود سرمایه گذاری خواهد نمود. در حال حاضر بخش خصوصی 48 میلیارد تومان در جزیره نگین سرمایه گذاری کرده است. بنده به جد پای این کار ایستاده ام و با همکاری مجموعة توانمند اداره کل بنادر  و پیگیریهای استاندار محترم بوشهر و همراهی سایر بخش ها این پروژة 3 ساله که قرار بوده دی ماه افتتاح شود، چهار ماه زودتر در شهریور ماه 96 افتتاح خواهد شد تا با آغاز به کار فاز نخست این مجموعه جایی را که علفزار بود و «علفدون» نام داشت، مبدل به نگین درخشان خلیج فارس نماییم.

برجام یعنی بازگشت رونق به بنادر استان

بنجاری با اشاره به تاثیر برجام در توسعه اقتصادی گفت : در زمینة صادرات نفتی با بیش از 72% صادرات نفتی، ما رتبة نخست کشور را داریم که در بنادر خارک و عسلویه نسبت به سال گذشته به ترتیب شاهد 66% و 33% رشد صادرات نفتی بوده ایم. گناوه نیز  5% شاهد رشد صادرات هستیم.  تخلیه و بارگیری در بندر خارک هم اکنون به 91 میلیون تن در ده ماه نخست امسال رسیده و عسلویه 33 میلیون تن تخلیه و بارگیری داشته. پایه و اساس رکن دو بندر مهم بوشهر و بلکه ایران یعنی خارک و عسلویه صادرات نفت و گاز است. بدون تردید رونق و رشدِ بازگشته به این دو بندر محصول مستقیم برجام بوده و که نه تنها رونق این دو بندر که رونق اقتصادی کل کشور را می تواند بسازد.

سفرهای دریایی جاذبة مغفول ماندة بنادر بوشهر

مدیر کل ادارة بنادر و کشتیرانی استان بوشهر در ادامه نشست خود با خبرنگاران افزود : یکی از مهمترین منابع درامدی مراکز و شهرهای همجوار دریا در زمینة توریسم، سفرهای دریایی است که هم برای بومیان و هم برای گردشگران بسیار جذاب است. سفرهای دریایی در استان بوشهر نیز رشد نشان می دهد به طوری که در سال 94 حدود 312 هزار نفر، سفر دریایی داشته ایم و در سال 95 در مدت مشابه به 321 هزار نفر رسیده است که 3% رشد نشان می دهد. اما نکته اینجاست که ما از سفرهای دریایی دو و نیم میلیون نفری استانی مثل هرمزگان بسیار عقب هستیم و ظرفیت های گردشگری بسیاری در این عرصه برای استان ما مغفول مانده. تأکید جناب وزیر نیز بر گسترش این صنعت است. مطالعات بسیار جامع و متعددی برای گسترش این صنعت در استان بوشهر در دست اقدام است. مسائلی مثل ایجاد ترمینال های خارک و خارکو و همچنین گناوه در حال انجام است که تأثیر بسزایی در گسترش این صنعت خواهند داشت. ما به جد پیگیر فعال شدن بخش خصوصی در این زمینه  هستیم. واقعاً می توان گفت ظرفیت بالایی وجود دارد که رونق اقتصادی مطلوبی می تواند برای استان به ارمغان بیاورد. اگر چه ما مقاصدی مثل هرمز یا قشم نداریم و به خاطر مسائل متعددی که در خلیج فارس رخ داده سفرهای دریایی به کشورهای جنوب خلیج فارس هم مسدود شده اما می توان گفت ظرفیت های استان در این زمینه بیش از چیزی است که تا کنون بالفعل شده است.

محور اساس جلب مشارکت بخش خصوصی است

بنجاری افزود : رویکرد ما به واسطة نیازهای سواحل و بنادرمان یک مدل اختصاصی است که بر اساس مدل مشارکت بخش خصوصی طراحی شده. بنادر محمد عامری، بوالخیر و نخل تقی با مشارکت بخش خصوصی و تعامل با اداره کل بنادر و کشتیرانی در حال انجام است. بنادر کوچک ما با حمایت هایی که می شوند و استعدادی که از خود نشان خواهند داد می توانند دولت را قانع نمایند که سرمایه گذاری در این بنادر را بیشتر کند. همچنین در خصوص حضور بخش خصوصی و شهرداری ها در سواحل برای بهره برداری از پتانسیل های گردشگری دریا ما همین جا اعلام می کنیم که آمادة هر گونه همکاری و تعامل هستیم. اگرچه الزام داریم و قائلیم که کلیة مطالعات فرادستیِ هر یک از طرح های احتمالی زیر نظر خود ما انجام خواهد گرفت و بعد از تأیید کلیة جوانب امنیتی، ایمنی و زیست محیطی اجرای انها نه تنها بلامورد بلکه ضروری هم فرض می شود؛ چرا که توسعة استان را به ارمغان می آورد.

اداره کل بنادر و خدمات اجتماعی

بنجاری اظهار داشت : ما برایمان بسیار مهم است به خاطر عرق و علاقه ای که به استان بوشهر داریم بتوانیم شاهد پیشرفت و رونق اقتصاد آن باشیم. به همین جهت حضورمان در فعالیت های اجتماعی امری قطعی و الزامی محسوب می شود. در حال حاضر مدرسه ای تحت نظر ماست که در مقطع ابتدایی فعالیت می کند و از مهمترین و بهترین مدارس سطح استان به لحاظ امکانات محسوب می شود. درصدد هستیم که با جذب و جلب مشارکت های ملی این مدرسه و این مدل مدرسه ها را در استان بیشتر کرده و توسعه دهیم. مجموعه ورزشی خلیج فارس و کتابخانة عمومی از دیگر محورهایی است که ضمن اینکه خدمات بسیاری ارائه می کنند بنای گسترش آنها را داریم. اما شاید یکی از مهمترین حوزه هایی که ما در آن ورود کرده ایم مسئلة بافت تاریخی شهر بوشهر است که عمارت های بسیار معروف و مهمی مثل عمارت کازرونی، ایرانی و حاج رئیس در محدودة اداره بنادر و گمرکات قرار گرفته و بنا داریم حاج ریییس را به صورت کامل بازسازی کرده و احیا نماییم. همچنین بودجه ای ویژه نیز برای عمارت ایرانی در نظر گرفته ایم. به جد قول می دهم که ظرف سالهای آینده شاهد سرمایه گذاریهای مهمی از طرف اداره کل بنادر در بافت قدیم خواهیم بود که همه در راستای توسعة صنعت گردشگری انجام می گیرد.

 

شفافیت اقتصادی در گمرکات

در زمینة سامانة الکترونیکی ترخیص کالا متولی امر اداره کل گمرکات استان است. تا جایی که بنده مطلع هستم این سامانه بسیار به توسعة گمرکی ایران و خودِ بوشهر کمک خواهد نمود. چرا که معطل ماندن کالا در گمرکات را بسیار کاهش خواهد داد، از نیاز به مراجعة حضوری می کاهد و یک سالی هم هست که اجرا می شود و به تناوب به روز رسانی می گردد. لذا این دغدغه که عده ای شغل خود را از دست می دهند، نگران کننده نیست چون همزمان فرصت های شغلی بسیار خوبی در گمرک ایجاد خواهد کرد. از همه مهمتر اینکه شفافیت اقتصادی بسیار مهمی هم به همراه می آورد. چون در ارزیابی کالا  با گسترده شدن آن در سطح کشور، ارزیابی اختصاصاً در بوشهر صورت نمی گیرد بلکه یکی از جلفا یکی از مهرآباد و یا یکی از گمرک شهید رجایی انجام خواهد گرفت که باعث کاهش فساد و افزایش شفافیت می شود. یکی از دلایل مهم افزایش دریافتی ما از محل عوارض و عواید گمرکی همین شفاف شدن کلاهای ترخیصی از گمرک بوده است.

کلیدواژه

راه آهن

پنجاری

بندر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی