سیاست / شناسه خبر: 378 / تاریخ انتشار : 1396/2/31 14:24
|
گفتگو با فرماندار بوشهر پیرامون حواشی انتخابات شوراهای شهر بوشهر

با تمام قدرت از آراء مردم بوشهر صیانت و حفاظت خواهد شد.

بوشهری ها |پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و عدم انتشار اسامی منتخبین مردم بوشهر در شورای شهرشان تا لحظة تنظیم این مصاحبه (صبح یکشنبه)، حواشی پر رنگ و شایعات بسیاری شکل گرفته

بوشهری ها / پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و عدم انتشار اسامی منتخبین مردم بوشهر در شورای شهرشان تا لحظة تنظیم این مصاحبه (صبح یکشنبه)، حواشی پر رنگ و شایعات بسیاری شکل گرفته است. در خصوص همین حواشی و شایعات و تخلفات احتمالی رخ داده در فرایند انتخابات در روز رأی گیریب «وشهری ها » گفتگوی مفصلی با عباس جمشیدی، فرماندار شهرستان بوشهر انجام داد و این شایعات و حواشی را با وی در میان نهاد و از وی پاسخهای شفاف و صریح دریافت کرد.

  • جناب فرماندار! از همان ابتدا انتخابات شوراهای شهر در بوشهر دارای حواشی بود. اگر به مسئلة بررسی صلاحیتها برگردیم در خصوص انتقاداتی که به مسئلة بررسی صلاحیتها وارد شد تا چه اندازه فکر می کنید موفق به اجرای عدالت و انصاف و قانون شده اید؟
  • با توجه به چیزی که وزارت کشور برای زمان بندی انتخابات شوراها مقرر کرد، ما ابتدا هیئتهای اجرایی را تشکیل دادیم که در این هیئت افرادی با سابقه 15 تا 20 سال کارنامة برگزاری انتخابات حضور دارند و با خود من 4 فرماندار در این هیئت اجرایی عضو هستند. کسانی که معتمدین محل و شهر هستند و مُر قانون و مسائل شرعی و اخلاق و اسلامی برایشان بسیار مهم است و به جرأت می گویم وابستگی فکری و جناحی ندارند؛ اگرچه دیدگاه و بینش سیاسی خود را دارند اما در کارشان در تمام انتخابات متعددی که برگزار کرده اند بی طرف بوده اند و قانون برایشان سندیت و موضوعیت داشته. ما شرایط خوبی برای ثبت نام فراهم کردیم. در استان یکی از بهترین فرمانداریها در مرحلة ثبت نام در بحث تکریم ارباب رجوع بودیم. کسانی که می آمدند زمینه ای فراهم شد که اگر اصل مدارک را دارند و تصویر آن را ندارند در خود فرمانداری برایشان انجام شود و زمان از دست ندهند. همراهانشان هم اگرچه در سالن ثبت نام نمی توانستند بیایند در سالن مجاور برایشان مکان و ابزار استراحت و پذیرایی تعبیه شد که در تمام این مراحل بحث حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع ملاک عمل بود. در خصوص بررسی صلاحیتها هم باید گفت که این موضوع را در موعد مقرر بررسی کردیم. شاید به جرأت می توانم بگویم که بیش از 10 جلسة حداقل 4 ساعته که بعضاً 8 ساعت هم طول می کشید برگزار شد تا صلاحیتها در موعد مقرر بررسی شود و به موقع به هیئتهای نظارت تحویل داده شود. ملاک ما هم قانون بود و آنچه که انجام دادیم بر اساس مٌر قانون و انطباق نظرات مراجع چهارگانه و نظرات استعلام شده با مواد قانونی بود. ممکن بود در این 444 نفری که در مجموع کل شهرستان ثبت نام کرده بودند استعلامهایی از مراجع چهار گانه می آمد که منطبق با موارد قانونی نبود یا برخی از دستگاه های پاسخ دهنده برداشتشان این بود که نظراتشان را نادیده گرفته ایم. اما این طور نبود. اگر آنچه که از این مراجع به ما اعلام می شد منطبق با مواد قانونی بود ما ترتیب اثر می دادیم و اگر انطباقی با قانون پیدا نمی کرد نمی توانست ملاک و معیار هیأتهای اجرایی برای تصمیمگیری شود.  ما نهایت تلاشمان این بود که قانون رعایت بشود در هیئت اجرایی و همین هم اجرایی شد و نگاه های سیاسی و سلیقه ای هیچ نوع مدخلیتی پیدا نکرد. حتی من دیدگاه سیاسی خود را دارم و همه می دانند اما در مسائل کاری دیدگاه فکری خود را وارد نکرده ام. در این جا هم مواردی بود که دوست داشتم صلاحیت یک فرد تأیید شود ولی هیأت اجرایی به او رأی نداد و من هم از نظر اکثریت پیروی کردم. اگرچه دفاع کردم از همة داوطلبان محترم به عنوان کسی که به حقوق شهروندی قائل است و به عنوان نماینده و کارگزار دولت رئیس جمهوری فعالیت می کند که تهیه و تدوین منشور حقوق شهروندی از جمله افتخارات آن محسوب می شود. با بازخوردهایی هم که داشتیم در آن مقطع داوری جامعه نسبت به عملکرد ما منطفانه بود و بسیار جای سپاسگذاری از مردم و خداوند دارد که مقبول افتاد. اما اینکه بعداً در هیأت نظارت چه شد خارج از حیطة اختیارات ما بوده.
  • در فرایند انتخابات روز جمعه آیا به مشکلاتی برخوردید؟ دلیل اصلی طولانی شدن اعلام نتیجة انتخابات شورای شهر بوشهر چه بوده است؟
  • امسال برای اولین بار بود که در شهر ما و برازجان انتخابات الکترونیک برگزار می شد. به غیر از آن سه شهر ما خارگ و عالیشهر و چغادک دستی بود و هم در کمترین زمان انتخابات برگزار شد و هم نتایج مشخص شد. هیچ حواشی خاصی هم نداشت و همه چیز روال عادی خود را طی کرد. در شهر بوشهر انتخابات برای اولین بار الکترونیکی می شد و نکته ای که خیلی مهم بود استقبالی بود که صورت گرفت و در حقیقت باید بگویم یک بخشی از مشکل به این بر می گردد که امکانات ما شاید پاسخگو نبود. به لحاظ الکترونیکی بودن سیستم اگرچه سیستم به راحتی کار خود را انجام می داد، اما استقبال بسیار گسترده ای که با توجه به فضای انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمده بود بسیار فراتر از حد انتظار رفت. بعد از ظهر جمعه از وزارت کشور ابلاغیه آمد که اگر مراجعه کننده به شعب اخذ رأی زیاد است انتخابات را می تواند دستی هم برگزار کنید. ما از اول صبح پیشبینی انتخابات دستی را کرده بودیم وتعرفه و صندوقهای لازم را به شعب ارسال کردیم. چون احساس می کردیم که اگر سیستم با اشکال مواجه شود باید بتوانیم پاسخگوی موارد پیش آمده باشیم. همین باعث شد از 86 شعبة اخذ رأی ما 33 شعبه به صورت کاملاً مکانیزه رأی بگیریم که نتایج آنها مشخص و معین و الان آماده است. بقیة شعب ما از 33 تا 86 به لحاظ اینکه قسمتی از آراء به صورت دستی گرفته شده، فرایند تجمیع آراء را کند کرده است.
  • چند در صد آرا به صورت دستی گرفته شده؟
  • کمتر از 5% آراء ما دستی است. منتها یک نکته ای که وجود دارد این است که در سامانة الکترونیکی نمی توانیم جمع آراء را بگیریم. چون انتخابات دستی هم برگزار شده باید رأی الکترونیکی و دستی را در هر شعبه شخص به شخص جمع بزنیم. یعنی باید در هر 53 شعبه رأی هر170 نفر را تک به تک جمع شود و تطبیق دهیم و کنترل کنیم که رأی کسی کم و زیاد نشود و کد نامزدها هم تک به تک باید وارد شود. اینکه اعلام نتایج بوشهر تا این اندازه طولانی شده علت عمدة آن همین است. گذشته از این در انتخابات ریاست جمهوری هم اگرچه وزارت کشور در سامانه کل آراء را داشت و ساعت 2 بعد از ظهر اعلام رسمی کرد، اما ما تا 6 بعد از ظهر جمع بندیمان در بحث ریاست جمهوری طول کشید و باید کنترل صورت می گرفت. بنابراین شمارش و تجمیع آرای شورا شهر بوشهر را از دیروز ساعت 7 بعد ازظهر شروع کردیم و فقط نیروهای ما 3 ساعت استراحت داشته اند تا بتوانیم این آراء را به صورت دقیق تا پایان عصر امروز اعلام کنیم.
  • در بحث تخلفات احتمالی چه؟ برخی از نامزدها و بسیاری از مردم اعتراضات جدی و شدیدی نسبت به روال برگزاری این دوره از انتخابات شورا در شهر بوشهر دارند و نگران آراء خود هستند.
  • اطمینان می دهیم به مردم و همة نامزدها که نهایت دقت را داریم مبادا یک رأی جا به جا شود و این را به عنوان فرماندار بوشهر با قاطعیت می گویم هر کس که مردم به او اعتماد کرده اند قطعاً همو از صندوق بیرون خواهد آمد و اجازه نخواهم داد به اندازة یک رأی حق مردم و نامزدها پایمال شود. در خصوص اعتراضات و تخلفات نیز نامزدها ظرف سه روز از تاریخ انتشار نتایج انتخابات فرصت شکایت دارند و هر کس از داوطلبان نسبت به روند برگزاری انتخابات و شمارش آراء احساس کند که حقشان ضایع شده است و تخلفی صورت گرفته و مستندی دارد، می توانند شکایت کنند. همان طور که در بحث تأیید صلاحیتها بر اساس سند و مدرک و مستندات قانونی کسی را رد صلاحیت کردیم یا تأیید کردیم و به سوء ظن، گمان و اینکه یک عده در مورد یک فرد صحبتهایی می کنند اعتنایی نکردیم، در مورد بررسی شکایات نیز همین دیدگاه را داریم. اگر مستندات قوی و مستدل و دلایل و مدارک به گونه ای باشد که هیأت اجرایی را قانع کند و اقناع نماید که یک تخلف سیستماتیک انجام شده و افرادی تخلف کرده اند ما بر همان مبنا تصمیم گیری می کنیم و ابایی هم نداریم که آن تصمیم معترضی داشته باشد. به صراحت می گویم اگر به این جمع بندی برسیم که تخلفی صورت گرفته تردیدی برای اقدام به خود راه نخواهیم داد و هیأت نظارت استان و مرکزی نیز بر عملکرد ما نظارت کافی خواهند داشت.
  • الان موضوعی که افکار عمومی و نامزدهای انتخاباتی را به شدت نگران کرده است شایعات مربوط به خرید و فروش رأی و یا اتوبوسی رأی دادن به نفع برخی از نامزدهاست. در این زمینه فرمانداری به چه صورت از آراء مردم و سلامت انتخابات صیانت و حفاظت خواهد کرد؟
  • وظیفة اصلی ما آن چیزی است که قانون به عهدة ما گذاشته است. ما در محدودة شعبه به عنوان کسی که تکلیف قانونی دارد به خاطر اینکه احتمال می دادیم یک سری حواشی در این حدود رخ بدهد، اعضای هیأت اجرایی را مأمور کردیم که به شعب مراجعه کنند و حواشی شعب را زیر نظر داشته باشند. در مورد اینکه کسانی به صورت کاروانی در روز اخذ رأی آورده اند، برخی تماسهایی داشتند و اعتراضاتی متوجه این اقدام می کردند. ما اعلام می کردیم که باید مستند و مستدل باشد و مدارک جمع کنید و بعد به ما بدهید. قانون به ما اجازة دخالت در فرایند رأی گیری نمی دهد. در مورد شهر بوشهر نکته ای هست که باید گفته شود و آن هم اینکه بوشهر بالای 100 هزار نفر جمعیت دارد و در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت محدویتی برای اینکه افرادی خارج از شهر بیایند رأی بدهند وجود ندارد. البته به صورت اینکه کاروانی نباشد. اگر ثابت شد که کسانی به صورت کاروانی اقدام به جمع آوری رأی برای خود کرده اند موضوعش جداست. اما از لحاظ حقوقی، قانونگذار اجازه داده است که در شهرهای بالای 100 هزار نفر هر کسی که وارد شهر می شود به عنوان مهمان می تواند رأی بدهد هم شورا و هم ریاست جمهوری. بنابراین هر جا که دلایل و مستندات باشد حتما ورود می کنیم و تصمیم مقتضی را می گیریم. در خصوص دخالت نهادهای خاص نیز ما موردی مشاهده نکرده ایم اگر کسی مستندات کافی دارد ارائه کند تا به صورت قانونی و دقیق رسیدگی شود.
  • چرا آرا را به صورت مقطعی و تدریجی اعلام نمی کنید؟
  • چننین مسئله ای در دستور کار نیست. رأی به صورت یک باره و نهایی اعلام می شود. ببینید در آن 33 شعبه آراء الکترونیکی باید با آن 53 تای دیگر جمع شود. در آن 33 تا رأی دستی اصلاً وجود ندارد بنابراین مشکلی در این 33 شعبه نیست. در این شعب آراء نامزدها مطمئن و بدون هر گونه خدشه ای موجود و به صورت مکانیزه قابل دسترسی است و ما داریم با آن 53 شعبه جمع می زنیم چون مجموع آراء شعب می شود رأی یک نفر. مجموع رأی هم اعلام می شود و ما به تفکیک نمی توانیم اعلام کنیم.

    نتیجه تصویری برای جمشیدی فرماندار بوشهر
  • پس این آماری که در برخی از سایتها و نشریات و فضای مجازی اعلام می شود صحت ندارد؟
  • از لحاظ قانونی نامزدها می توانند به ازاء هر 5 شبعه یک نفر نمایندة سر صندوق داشته باشند که ممکن است بعضی از داوطلبان با هماهنگی که با هم داشته باشند در تمام شعب نماینده داشته باشند چون یک نامزد نمی تواند در تمام شعب نماینده داشته باشد. این آماری که در برخی سایتها منتشر می شود بخشی از اطلاعاتی است که خود نامزدها از طریق نمایندگانشان در پای صندوقها کسب کرده اند. آنچه ملاک است نتیجه ای است که ما از فرمانداری بعد از تجمیع آراء و جمع بندی هیئت اجرایی و جلسه با هیئت نظارت به آن می رسیم و به عنوان رأی واقعی و نهایی که مردم اراده کرده اند و در صندوق ریخته اند به اطلاع عموم می رسانیم. این لیستهایی که منتشر شده را نه تأیید می کنیم و نه تکذیب می کنیم. ممکن است که مقرون به صحت باشد و ممکن است هم نباشد. منتها از نظر ما آن چیزی قابل قبول است که طبق توضیحاتم بعد از تجمیع نهایی آراء توسط خود فرمانداری اعلام می شود.
  • تعداد 5% آرائی که دستی گرفته شده چه اندازه شمارش آن طول خواهد کشید.
  • اولاً این 5% در سرنوشت اشخاص تأثیری ندارد. این میازن رأی مقداری نیست که نتیجة نهایی و سرنوشت انتخابات را دگرگون کند. اگر بعد از اعلام نتایج، این آمار را اعلام کنیم خواهید دید منظور ما چیست. بگذارید اینگونه بگویم حداکثر رأی دستی در 98% شعبی که اخذ در آن دستی صورت گرفته حداکثر 11 تا 12 نفر رأی بوده. برای همن ده دوزاده تا رأی دستی ما مجبوریم کل آراء را دستی بشماریم. ماشین یک پرینت می دهد که تک به تک افراد در هر ماشین چند رأی داشته است. حالا در شعبه هم چند تا رأی دستی داشته باید اضافه شود. این مسئله بسیار زمان بر است. تک به تک افراد تجمیع باید شوند.

-    کل آراء مأخوذه در شوراها و ریاست جمهوری چقدر بوده؟

•    شوراها فعلاً نمی شود اعلام کرد. منع قانونی وجود دارد. اما در خصوص ریاست جمهوری کل آراء مأخوذه 128207 که 2781 باطله و 125426 رأی درست بوده است. 83905 رأی متعلق به روحانی یعنی 4/65 درصد آرا،  40079 رأی متعلق به جناب رئیسی یعنی 3/31 درصد آراء و آقای میرسلیم 926 رأی یعنی 07/0 درصد آراء و هاشمی طبا با 516  تواسنت 4./. درصد آراء را از آن خود کنند. در رأی به رئیس جمهور بعد از عسلویه و جم، بوشهر سومین شهرستان استان بود که بیشترین رأی را به روحانی داده است.

  • و نکتة آخر؟
  • نکتة آخر این است که مردم شریف شهرستان بوشهر مطمئن باشند که ما در آرایی که به صندوق ریخته اند نهایت امانتداری را انجام دادیم و انجام می هیم. آنچه مردم به ما تحویل داده اند همین امانت را به مردم باز خواهیم گرداند و با توجه به اینکه 95 درصد رأی به صورت الکترونیکی است این مباحثی که مطرح می شود که اشکالاتی در سیستم وجود دارد مطلقاً کذب است و اطمینان می دهم در سریعترین زمان ممکن ظرف روز جاری نتایج آراء نامزدهای شوراهای شهر بوشهر اعلام خواهد شد.

کلیدواژه

جمشیدی

فرماندار بوشهر

شورا

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی