اقتصاد / شناسه خبر: 387 / تاریخ انتشار : 1396/3/10 18:23
|
در گفتگو با مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان عنوان شد

بدهی 180 میلیارد تومانی مؤسسة آرمان به مردم بوشهر

بوشهری ها |بحران پردامنة مؤسسة آرمان وارد چهارمین روز خود شده است. تجمع مردم در برابر استانداری برای سومین روز متوالی ادامه داشت و دامنة اعتراضات گسترده تر شده است.

بوشهری ها /بحران پردامنة مؤسسة آرمان وارد چهارمین روز خود شده است. تجمع مردم در برابر استانداری برای سومین روز متوالی ادامه داشت و دامنة اعتراضات گسترده تر شده است. عموم کسانی که در مقابل استانداری دست به تجمع زده اند سرگشته از روشن نبودن تکلیفشان به هر دری می زنند تا بتوانند پاسخی در خصوص سرنوشت اندوخته های زندگی خویش بگیرند.

اما همه از خود می پرسند بحران این مؤسسه از کجا شروع شد. بنا به اخبار موثقی که به پیام عسلویه رسیده است این بحران ریشه در یک اختلاف شدید مدیریتی در درون خود مجموعة مدیریتی آرمان داشته است. به این ترتیب که میان مدیران رده بالای مؤسسه اختلاف شدیدی بروز می کند و فردی از مقامش عزل می شود. این فرد از اهالی استان لرستان بوده که با برکناری خود زمینه ساز بروز این بحران می شود. در واقع مشکل از آنجایی شروع می شود که این فرد زمینه ساز هجوم اهالی خرم آباد به بانک برای گرفتن وجوه سپرده هایشان می گردد. یعنی بعد از اختلاف نظر درون خود این مؤسسه این مسائل ظاهر شد. به گزارش این منابع موثق بحران درون مجموعة آرمان اگر قبلاً هم بوده پنهان کاری می کرده اند و بعد از اختلاف افتادن در میان آنان این بحران سرباز کرده است. در واقع این اختلاف باعث تحریک افکار عمومی در استان لرستان می شود تا تعدادی از افراد به شعب خرم آباد مراجعه کنند و سپرده های خود را وصول نمایند. اما به علت کثرت افراد و بالا بودن مبالغ پول و اعتبار لازم در بانک موجود نبوده و در نتیجه به سمت خوزستان سرازیر می شوند. موجی که در خوزستان به دنبال این حرکت ایجاد می شود و پخش شدن اخبار مربوط به استان لرستان و آمدن سپرده گذاران آن استان به خوزستان و اهواز در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باعث بروز این تنش و آشوب در اهواز و دیگر نواحی خوزستان می شود. چرا که خوزستانی ها نیز با در دست داشتن دفترچه به بانکها مراجعه کردند تا پولشان را بگیرند و بحران همه گیر می شود. به گزارش این منابع خبری به دنبال خوزستان بحران به بوشهر نیز سرایت می کند .
به این ترتیب با فراگیر شدن این بحران که در استان بوشهر بیش از 10هزار نفر را درگیر خود کرده است اعتراضات گسترده ای شهر بوشهر را نیز در می گیرد. در گزارش روز گذشته پیام عسلویه قسمتی از اعتراضات مردمی را خواندید. امروز سه شنبه نیز اعتراضات در مقابل استانداری ادامه پیدا کرد و عموم معترضین خواستار پاسخگویی مسئولین در خصوص سرنوشت اندوخته های خود شدند. دکتر امان الله شجاعی، مدیر کل توسعه و سرمایه گذاری استانداری بوشهر با ترتیب دادن جلسه ای با حضور بیش از 200 تن از معترضین به پاسخگویی به اعتراضات و ابهامات و نگرانیهای طلبکاران مؤسسة آرمان در بوشهر پرداخت.
محورهای اعتراضات طلبکاران بانک در این نشست واهمه از تصمیمات تبعیض آمیز و یا از دست رفتن کل سپرده های آنها بود. هر کس بر اساس شنیده های خود به ایراد سخنرانی می پرداخت و اعتراضات شدیدی را متوجه مسئولین می کرد که مؤسسه ای که مجوزهای لازم را نداشته است بر اساس کدام منطق و قانون به ادامة فعالیت پرداخته و بیش از 11 سال توانسته در عرصة اقتصادی کشور حضور داشته باشد.
دکتر امان الله شجاعی به عنوان نمایندة مجموعة استانداری به پاسخ گویی به اعتراضات بر آمد و با بیان اینکه امروز تا فردا با جلسه ای که در تهران در شورای پول و اعتبار منعقد می شود تکلیف مردم مشخص خواهد شد از عموم مردم خواست تا صبر و حوصله پیشه کنند. با خاتمة این جلسه که مملو از جمعیت و سرشار از ابراز نگرانی و اعتراض بود به گفتگوی مفصلی با دکتر شجاعی نشستیم تا بتوانیم شایعات را با وی در میان نهاده و پاسخهای روشنی بگیریم و گزارشی از عملکرد استانداری بوشهر در پیگیری این مشکل به دست آوریم. این مصاحبه را می خوانید.
  • وضعیت کنونی بانک آرمان را تشریح کنید. الان این بانک در چه وضعیتی است؟
  • بانک آرمان در حال حاضر با تعداد شعباتی که در کشور دارد 4200 میلیارد تومان کل اعتبار اخذ شدة آن است که مردم به صورت سپرده در نزد این بانک دارند. از این 4200 تومان،2500 میلیارد یعنی حدود 58% کل مبلغ مربوط به استان خوزستان است و مابقی به جاهای دیگر کشور تعلق دارد. یعنی عمدة اعتبارات این بانک مربوط به استان خوزستان و سپرده ها و پولهای مردم این استان است. به همین دلیل این بانک یا مؤسسه در خوزستان 34 شعبه دارد که 14 شعبة آن در اهواز و20 شعبة دیگرش در سایر شهرستانهای این استان است. در استان ما نیز بین 180 تا 200 میلیارد تومان، مشتریان در این مؤسسه سپرده گذاری کرده اند. در مجموع کسانی که در این مؤسسه در بوشهر حساب افتتاح کرده اند 10000 نفر هستند که حدود 5000 هزار نفر از این تعداد داری حساب فعالتر و با اعتبار بیشتر بوده اند. این مؤسسه در استان ما چهار شعبه دارد که سه تای در شهر بوشهر (در خیابانهای سنگی، بهمنی و بازار) و یکی از هم در برازجان واقع است. در کل حدود ده هزار نفر طلبکار این بانک هستند و تعدادی به مراتب بیشتر یعنی ده تا دوازده برابر در خوزستان و تعداد کثیری هم در لرستان طلبکار این بانک هستند که عمدة آنان در لرستان مربوط به شهر خرم آباد است.
  • خواستة تجمع کنندگان در مقابل استانداری چیست؟
  • این جمعیتی که هر روز در مقابل استانداری تجمع می کنند دنبال این هستند که چه به سر پولشان آمده و پولشان چگونه و چه وقت بر می گردد. الان سه روز است که استانداری درگیر و پیگیر این موضوع است. معاون استاندار، جناب زرین فر سه روز است تهران است و استاندار دوشنبه به تهران رفته و هنوز هم برنگشته. مدیر بانک نیز در حال پیگیری این مسئله است.
  • این پیگیریها آیا به نتیجة روشنی هم رسیده است؟
  • نتیجة مطلب تا این ساعت این است که پیگیریهای زیادی که از طریق تمام استانهای درگیر انجام شده و از طریق استانداری بوشهر هم که استاندار شخصاً پیگیر بوده و مدیر بانک هم به همین صورت تمام جوانب و مسائل امینتی، سیاسی، اقتصادی و تبعات اجتماعی این معضل که دست کم ده هزار خانوار را در بوشهر و به مراتب بیشتر از این در سایر استانها را درگیر خود ساخته است به تهران اعلام شده و قرار بر این است که سه شنبه یا چهارشنبه (هنوز اطلاع دقیق داده نشده) شورای پول و اعتبار کشور جلسه ای برگزار کند و موضوع بانک آرمان را بررسی و اعلام نتیجه نماید. شهروندان عزیز و محترم معترضی که می آیند و می پرسند پول ما کجاست و چه شد و کی این پول به ما بر می گردد ما واقعاً پاسخی نداریم بدهیم . تا زمانی که مصوبة شورای پول و اعتبار از طریق مجاری قانونی اعلام شود. این مطلب دفعتاً و فوری امکان پذیر نیست که بگوییم فردا یا پس فردا مشکل حل است. بر اساس آن نتیجه ای که شورای پول و اعتبار می دهد آن مصوبه اساس پیگیری ما می شود و بر اساس این دستور ما حقوق و منافع بوشهریهای عزیز را پیگیری می کنیم. شهروندانی که مؤسسة آرمان برایشان مشکلات عدیده ای ساخته و روح و روانشان را خسته کرده پولشان را از دست داده اند و این برای ما قابل درک است و می دانیم که چه شرایط سخت و پر تنشی را تحمل می کنند و در این گرما دست به تجمع می زنند، اما حل این مشکل نیاز به زمان دارد و استانداری به جد و تمام توانش پیگیر این قضیه است. در این خصوص مکاتباتی هم شده است و بایستی بعد از گرفتن نتیجه از شورای پول و اعتبار پیگیری کنیم.
  • به صورت مشخص استانداری تا کنون برای رفع این مشکل از بوشهریها که به گفتة خود جنابعالی شامل ده هزار نفر می شود چه کرده است؟
  • ببینید در همین سه روز تا کنون بنده سه جلسه با مردم داشته ام. روز اول 25 نفر از نمایندگان بوده که جلسة اول از ساعت ده صبح تا چهار بعد از ظهر جلسه طول می کشد. مرتبة دوم دیروز بوده. امروز هم خود شما در جلسه حاضر بودید که حدود 200 تن از معترضین در سالن کوثر استانداری حاضر بودند و بنده هر چه پرسش داشتند جواب دادم. الان هم استاندار، معاون اقتصادی و مدیر بانک در بوشهر هر سه نفر در تهران هستند. در جلسة امروز هم که با حضور مدیر کل امنیتی و مدیر کل حراست استانداری به تشریح اقدامات پرداختم به طلبکاران قول دادم که جز حقیقت نگویم و تا اطلاع موثقی نداشته باشم چیزی نگویم و اگر سخنی نقل قول باشد با ذکر منبع بگویم تا شهروندان عزیز بوشهری بیش از این سرگشته و متحیر نشوند. مهمترین پرسش آنها این است که پول ما کی به دستمان می رسد و تنها پاسخی که در حال حاضر داشتیم این بود باید تا زمان تعیین تکلیف این بانک در شورای پول و اعتبار صبر کنند تا مصوبة مربوطه به دست ما برسد.
  • آیا این صحت دارد که این بحران به خاطر عملکرد بانک مرکزی پدید آمده که با بلوکه کردن حسابها و اموال این بانک این آشوب برپا شده است؟
  • ابتدا به ساکن بانک مرکزی چیزی از اموال این بانک بلوکه نکرده است. بلکه زمانی که در خرم آباد این مؤسسه دچار مشکل شد، بانک مرکزی دستور بلوکه شدن اموال را داده است. ببینید مشکلی که در خصوص اموال این بانک مطرح است این است که اولاً باید صبر داد تا نتایج بررسیهای شورای پول و اعتبار صادر شود. دوماً نه این بانک که هر بانک دیگری در آن واحد نمی تواند اگر همة مشتریانش به بانک بروند و کل سپرده هایشان را بخواهند اعتبار لازم را برای پرداخت تأمین کند. ولو اینکه آن بانک، دولتی باشد؛ نه فقط در ایران که همة دنیا، در امریکا و ژاپن و آلمان هم همینگونه است و بانک نمی تواند در عرض یک روز تمام سپرده های مشتریان را نقد کند. چون بانک رفته و سرمایه گذاری کرده. و باید هم سرمایه گذاری کند تا به درامد برسد و بتواند سود سپرده های مشتریان را پرداخت نماید. هیچ کجا اینگونه نیست که در دوازده سال پول جمع شود و در عرض 24 ساعت بانک بتواند این سپرده ها را نقد کند.
  • پس عامل بروز این مشکل چیست؟ شایعات زیادی در خصوص نحوة بروز این مشکل شکل گرفته که به افکار عمومی را به شدت نگران و مضطرب کرده است.
  • بی اعتمادی باعث این مطلب شده. سئوالی که این مردم دارند این است که چرا این مؤسسه که مجوز نداشته 11 سال است تابلویش بالاست و چرا این تابلو را پایین نیاورده اند، پرسشی است که به بسیار به جا و به حق است و واقعاً جوابی برای آن هم نیست. آنهایی که این تابلو را زدند و الان بعضی هایشان دنبال کارهای مشابه هستند باید پاسخ بدهند. افراد قدرتمندی که این کار را کردند باید پاسخ بدهند.
  • چه قولی به مردم می توانید بدهید؟
  • بنده در مقامی نیستم که بتوانم از طرف کسی قولی بدهم. اما به عنوان یکی از مسئولان این استان ، به صراحت می گویم که با تمام توان خود دنبال این هستیم که مشکلات مردم استان را حل کنیم. قطعاً مصوبة شورای پول و اعتبار برای کل کشور خواهد بود و حل این مشکل همز مان در کل ایران است. بنابراین با توجه به اینکه حدود 3/4 درصد از کل اعتبار این مؤسسه متعلق به بوشهر است. اگر پولی در تهران قرار شد تقسیم شود باید نسبت آن در کل کشور و برای استان ما برابر باشد. ما وظیفه داریم که الان مواظب منافع مردم استان خودمان باشیم که مثلاً اگر کل طلب خوزستان را خواستند بدهند بوشهر را هم بدهند و اگر 50 % مبالغ را خوزستان می دهند باید بوشهر را هم به همان مقدار و اندازه بدهند. هر طور با بقیه رفتار شد با ما هم باید بشود.
  • الان این 4200 میلیارد تومانی که اعلام کردید کل سپرده های موجود در نزد بانک آرمان است کجاست؟
  • اصلاً مشخص نیست. باید صبر داد تا وضعیت آن در شورای پول و اعتبار مشخص شود.
  • مشکل مؤسسات مالی و اعتباری از این دست در ایران را نشأت گرفته از کجا می دانید؟ پیشبینی شما از آیندة این مؤسسات چیست؟
  • پیشبینی بنده همین وضعیتی است که در استان بوشهر و خوزستان و لرستان و تا حدودی در تهران و گیلان و رشت می بینیم. اینها به طور قطع و یقین اگر پشتیبان قوی نداشته باشند با مشکلاتی رو به رو می شوند. صراحتاً می گویم تا زمانی که بانکهای دولتی و نیمه دولتی هستند دلیلی ندارد مردم به سمت مؤسساتی بروند که دارای اشکلات جدی هستند. آن مؤسساتی هم که هستند و دارند کار می کنند باید با احتیاط بیشتر قدم بردارند و مردم هم بیشتر مراقبت کنند. اگر این وجوه در بانکهای دولتی بود الان این مشکلات پدید نمی آمد. یعنی دولت خودش هم می آمد و جواب می داد. الان کار را کسی دیگر خراب کرده و مشکل را دیگران پدید آورده اند ولی دولت باید جواب بدهد و البته باید هم جواب بدهد؛ مدیر اجرایی کشور، دولت است. اما مشکل را دولت به وجود نیاورده است و چون این مشکل بخش عظیمی از جامعه را درگیر خود کرده لاجرم دولت باید جهت شفاف کردن موضوع ورود کند. اما چه کسانی مشکل را به وجود آورده اند؟ کسانی که زورشان می رسیده و توانسته اند این مشکل را بسازند. به زودی در خصوص این موارد نیز شفاف سازیهای لازم صورت می گیرد.
  • مردم چه باید کنند؟

من از عموم عزیزانی که در این جریان صدمه دیده اند و هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ مالی تحت فشار هستند درخواست می کنم که فعلاً صبر کنند تا جلسة فوق العادة شورای پول و اعتبار در مرکز برگزار شود و تصمیم لازم اتخاذ گردد تا بتوانیم بر اساس آن، مسیر حرکت را ترسیم کنیم. در پایان هم لازم به ذکر است اعلام کنم شعب این مؤسسه در استان بوشهر که از هفتة گذشته تعطیل شده است از هفتة آینده در بوشهر باز می شود و صرفاً دریافت کنندة وجه خواهند بود و هیچ نوع پرداختی صورت نمی گیرد.

کلیدواژه

آرمان

موسسه مالی

امان الله شجاعی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی