جامعه / شناسه خبر: 405 / تاریخ انتشار : 1396/3/23 13:15
|
در نشست مدیر عامل موسسه آرمان با سپرده گذران بوشهری عنوان شد

ورشکست نشده ایم ، فرار هیات مدیره دروغ است

بوشهری ها | بحران مؤسسة آرمان در استان بوشهر وارد سومین هفتة خود شده است. کماکان در اوج گرما اعتراضات و تجمعات مردم معترض به بلاتکلیفیشان در برابر استانداری ادامه دارد

بوشهری ها / بحران مؤسسة آرمان در استان بوشهر وارد سومین هفتة خود شده است. کماکان در اوج گرما اعتراضات و تجمعات مردم معترض به بلاتکلیفیشان در برابر استانداری ادامه دارد و نمایندگان سپرده گذاران در مؤسسة آرمان خواهان پاسخگویی سریعتر و تعیین تکلیف داراییهای خود در این مؤسسه هستند. مؤسسة آرمان پیرو بحران هجوم سپرده گذاران در لرستان برای خروج سپرده هایشان از این مؤسسه آغاز شد و به سرعت موج گستردة آن به استان خوزستان و سپس سراسر کشور رسید. البته باید اشاره کرد که ابتدا و آغاز اصل این بحران هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد که در استان لرستان دقیقاً چه عاملی باعث تهییج سپرده گذاران جهت خارج کرده سپرده هایشان از مؤسسه شد. اما آنچه که مشخص است عدم پیشبینی بروز این بحران در مؤسسه و بی توجهی به هشدارهای مکرر بانک مرکزی جهت مشخص شدن و روشن شدن فعالیتهای این مؤسسه در کشور زمینه ساز بروز این بحران بزرگی ملی شده است.
به گزارش « بوشهری ها » مؤسسة آرمان در استانهای مختلف با سیاست اصلی اعطای سودهای بسیار بالا به سپرده های مردم اقدام به جذب نقدینگی مردم می کرده است و این مهمترین نقد بانک مرکزی به این مؤسسه بوده که چرا از دستورات بانک مرکزی پیروی نمی کند. ضمن اینکه در مدارک و عملکرد این مؤسسه نیز ابهامات جدی وجود داشته است که بانک مرکزی خواهان روشن شدن وضعیت آن بوده. این مؤسسه بنا به گفتة مدیر عاملش در استان خوزستان حتی تا 32% اقدام به پرداخت سود به سپرده ها می نموده و با همین سیاست موفق به جذب اعتباری بالغ بر 2500 میلیارد تومان در استان خوزستان از مردم عادی می شود. با یک بررسی اجمالی می توان مشاهده کرد که این مؤسسه به انواع حسابها و سپرده ها سودهای 32%، 28%، 26%، 25% و 23% پرداخت می کرده و به این ترتیب گوی رقابت را از سایر بانکها و مؤسسات برای جذب پول مردم می رباید.
با بروز این بحران اعتراضات به طرز گسترده ای استانهای مختلف به ویژه سه استان لرستان، خوزستان و بوشهر را در می گیرد و با پیگیریهایی که توسط سپرده گذاران بوشهر و همکاری مجموعة آرمان انجام می گردد، نخستین نشست مدیر عامل این مؤسسه با سپرده گذاران و مشتریانش در بوشهر برگزار شد تا این دسته از شهروندان به طرح پرسشهای خود از مدیرعامل مؤسسه پرداخته و پاسخهای روشن و شفاف از وی بگیرند. حمیدرضا جهازی، مدیرعامل مؤسسة آرمان و مدیرکل حوزة جنوب غرب این مؤسسه در ابتدا به ایراد سخنانی پرداخت و سپس پاسخگوی پرسشهای سپرده گذاران شد. فرازهای مهم سخنرانی مدیرعامل مؤسسة آرمان به شرح زیر است.




آغاز بحران
یکی از مسئولین بانک مرکزی در یک سخنرانی با ذکر یک مطلب که مؤسسة آرمان ورشکست شده است باعث به وجود آمدن نگرانهای عمیقی در سپرده گذاران و در نتیجه ایجاد یک موج وسیع و غیر قابل مهار علیه مؤسسه شد. در سخنرانی آن مسئول، مؤسسة البرز ایرانیان منظور بوده که بنا به دلایلی دامان همه را گرفت و باعث خروج سرمایه به صورت نا متوازن با نقدینگی موجود در مؤسسه از مجموعة آرمان شد. آن مسئله را توانستیم در موج اول ظرف چند روز مهار کنیم. اما موج دوم خروج سرمایه از مؤسسه، 5 روز بعد و این بار از لرستان آغاز شد که این بار این بحران عظیم را ایجاد کرد و شایعات بسیار بزرگ شکل گرفت.

آرمان یا توسعه؟
17 فروردین ماه بود که مجموعة آرمان با توجه به توافقاتی که با مؤسسة توسعه در سال گذشته به انجام رسانده بود تصمیم گرفت که نام مؤسسه را به توسعه تغییر دهد و اعلام شود که ما آرمان نیستیم و توسعه هستیم. این بحث به شهریور سال گذشته بر می گردد که ادغام ما و توسعه در دستور کار دو مؤسسه قرار گرفته بود و برای کنترل بحران تصمیم بر این شد که تابلوها عوض شود. اما با این مشکلی که به وجود آمده بود توسعه از ادغام منصرف شد و به قول معروف زیر تفاهم نامه زد. آنچه مسلم است این است که تفاهم نامة ادغام امضا شده است و 50 تا 60 درصد سهام را خریده ایم اما توسعه زیر بار اجرای تفاهم نامه نمی رود و علیه مؤسسة آرمان طرح دعوا نموده است.

سپرده های مردم کجاست؟
ما ورشکست نشده ایم. بخشی از سپرده ها به صورت نقدینگی نزد خود بانک موجود است و بخش دیگری سرمایه گذاری شده است. در جریان بحرانی که به وجود آمد ما 500 میلیارد تومان نقدینگی به مجموعه تزریق کردیم که البته جوابگوی هجوم سپرده گذاران نبود. مشکل اساسی به مسدود شدن دو حساب ما که نزد مؤسسة توسعه بوده بر می گردد که در یک حساب 300 میلیارد تومان و در حساب دیگر 400 میلیارد تومان موجودی داریم. همچنین 160 میلیارد تومان دیگر در نزد مؤسسة ثامن است. کلیة سهامداران مؤسسه در ایران هستند و هیچ کس از کشور خارج نشده است. هم تعهد محضری و هم تعهد به بانک مرکزی داده اند که ملزم به پرداخت سپرده های مردم تا ریال آخر هستند. سپرده ها نیز عموماً در هتلهای مشهد و تهران و کیش سرمایه گذاری شده است. همچنین چند فروند هواپیما خریده شده که سه فروند آن روی باند و یک فروند خارج از باند است. بنده به عنوان مدیر عامل این مجموعه رسماً اعلام می کنم که داراییهای مؤسسة آرمان با مبلغ سپرده گذاریها و بدهکاریها کاملاً همخوانی دارد و یک پله داراییها از سپرده گذاریها بالاتر است. مجموعه ورشکست نیست که اگر بود این داراییها نمی توانست از بدهکاریها بیشتر باشد. اگر هم احیاناً کسری وجود داشته باشد سهامداران ملزم به پرداخت این کسری از قِبَل داراییهای شخصی خود خواهند بود.

راه حل بحران چیست؟
در حال حاضر طرح ادغام جدید مطرح است. در مرحله ای هستیم که کل مجموعة آرمان و سهامداران به دنبال حل مشکل هستند. یکی از مهمترین راه حلها بحث ادغام است که یا با مؤسسة توسعه این ادغام صورت بگیرد یا با یک مجموعة بانکی دیگر. این مسئله به امنیت ملی کشور گره خورده و باید هر چه سریعتر مشکل رفع شود. بنا به سرعتی که به کار داده شده تا قبل از خاتمة خرداد ماه و شاید تا پایان هفتة جاری طرح ادغام با مؤسسة توسعه یا جای دیگر نهایی خواهد شد و طی بیانیة رسمی اعلام می شود. اگر علنی نشده است به این علت است  تا کار خاتمه بگیرد و هم چیز نهایی شود و با اطمینان و برای ایجاد آرامش با سندیت بالا موضوع به افکار عمومی اطلاع داده شود.

پرداختها به چه صورت خواهد بود؟
بعد از ادغام مؤسسة آرمان با یکی دیگر از بانکها یا مؤسسات، پرداختها صورت خواهد گرفت. نزدیک به 60% جمعیت سپرده گذاران حسابهای کوچک دارند و عموماً زیر ده میلیون است. تصمیم بر این است پس از نهایی شدن روند ادغام که تا پایان این هفته خاتمه می پذیرد، ابتدا سود سپرده ها پرداخت شود و مردم سود سپرده های خود را دریافت کنند. در مرحلة دوم اینگونه خواهد بود که با تزریق 3000 میلیارد تومان امکان برداشت سپرده ها برای کلیة مشتریان بدون هیچ محدودیت و طبقه بندی و یا درصدی شدن برداشت به وجود بیاید. طبقه بندی شدن و یا تدریجی پرداخت کردن مخصوص مؤسسه هایی است که ورشکسته کرده اند، اما مؤسسة آرمان ورشکست نشده و لذا این پرداخت برای مشتریان بدون هرگونه محدودیتی خواهد بود.

آیندة مؤسسة آرمان
من با اعتقاد و اطمینان خاطر می گویم که سپرده گذاران به ماندگاری و حفظ سپرده هایشان ترغیب خواهند شد. خروج کلیة سپرده ها پس از ادغام و آغاز عملیات پرداخت به منزلة خاتمة کار مؤسسة آرمان خواهد بود که به هیچ عنوان این مسئله خواستة ما نیست و ما خواهان حل مشکل و ماندگاری در عرصة سیستم بانک داری ایران هستیم. بنابراین نحوة حل مشکل به صورتی خواهد بود که بار دیگر اعتماد عموم را جلب کنیم تا به مرحلة پایان فعالیت مجموعه نرسیم.

میزان سود پس از ادغام

مبلغ سودهای جدید پرداختی در دورة جدید فعالیت مؤسسة آرمان پس از ادغام با یکی از مؤسسات مطرح و مهم کشور، بر اساس تصمیم هیئت مدیره و سیاستهای ابلاغی بانک مرکزی تنظیم خواهد شد. اما همه چیز منوط به بحث ادغام است. هیچ پولی حتی یک ریال سوخت نخواهد شد و ما نه تنها به فکر پرداخت کلیة مطالبات مردم از مؤسسه هستیم، بلکه بنا داریم حل مشکل به گونه ای باشد که بتواند اعتماد دوبارة مردم را جلب کند. در بحث پرداختها هر تصمیمی که برای استانهای بزرگ مثل خوزستان گرفته شود همان هم در بوشهر و دیگر جاها اجرا خواهد شد و هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت. این حتی گذشته از مسائل حقوقی و فنی، به حس عِرق من به شهر و استانم هم بر می گردد و در کل اجازه نخواهیم داد که یک استان بیشتر و یک استان اعتبار کمتری دریافت کند.




حاشیه

پرسش وپاسخ سپرده گذاران
پس از خاتمة گفتار مدیر عامل مؤسسة آرمان، پرسش و پاسخ سپرده گذاران و نمایندگانشان با وی آغاز شد و حمید رضا جهازی به پرسشهای مشتریان مؤسسة آرمان پاسخگویی کرد. در پرسش اول این نقد مطرح شد که همه چیز احتمالاً بود و هیچ قوت قلبی داده نمی شود. آیا این ادغام و پرداخت سود و اصل سپرده ها قطعی است یا همه چیز روی کاغذ است؟ جهازی در پاسخ به این نقد و پرسش گفت: «هیچ چیز قطعی نیست. بخشی هم محرمانه است که به سود همة ماست فعلاً محرمانه باقی بماند. مؤسسه ای که ما قصد داریم با آن ادغام شویم ضمن اینکه در مشکلات کنونی ما شریک خواهد شد، در اندوخته های ما نیز که هم شامل سرمایه گذاریهای بزرگ و کلان مؤسسة آرمان است و هم شامل کادر مجرب و شعب گستردة ما در سراسر کشور است شریک خواهد شد. لذا ضمن اینکه هنوز قطعی نیست من می توانم بگویم جای نگرانی بزرگی هم نیست. در خصوص پرداخت سود و اصل سپرده ها، زمان پرداخت آنها و مسائلی از این دست نیز ما ضمن اینکه برنامه های مدونی تهیه کرده ایم ولی در کل تابعی از نحوه و زمان ادغام با مؤسسة دیگری است که در حال نهایی شدن است. تمام مدارک و مستنداتی که بانک مرکزی از ما برای ادغام می خواسته تحویل داده شده و الان در پروسه های نهایی تصمیم گیری است».
سئوال دیگری در خصوص موجودیت حقوقی مؤسسه بود که توسط یکی از نمایندگان سپرده گذاران طرح شد و آن اینکه نام حقوقی این مؤسسه چیست؟ آرمان، وحدت، توسعه، البرز ایرانیان نامهایی است که برای این مؤسسه بر شمرده می شود و نوعی سر درگمی ایجاد کرده. همچنین از پولهای بلوکه شده در نزد بانک مرکزی پرسیده شد و نیز نحوة پرداخت وجوه سپرده شده در نزد مؤسسة آرمان. مدیر عامل مؤسسه در خصوص موجودیت حقوقی مؤسسه گفت: «عنوان حقوقی ما تعاونی وحدت است که تحت عنوان آرمان فعالیت می کرد. 8 تعاونی بود که 6 تا از این تعاونیها مؤسسة کاسپین را ساختند و یکی هم البرز ایرانیان شد و یکی هم ما بودیم یعنی تعاونی وحدت که با نام آرمان فعالیت می کرد و خواهان استقلال خود بودیم و البته قسمتی از دردسری هم که برای ما درست شد ناشی از همین اصرارمان بر حفظ استقلالمان بود».
در خصوص دیگر پرسشها نیز جهازی گفت: «هیچ پول بلوکه شده ای در نزد بانک مرکزی متعلق به مؤسسة آرمان وجود ندارد. تنها وجوه نقد ما همان مبالغی است که در حسابهای مسدود شدة مؤسسة آرمان نزد مؤسسة توسعه وجود دارد که به علت اختلافات و طرح دعوا فعلاً به آن دسترسی نداریم و هیچ ربطی هم به بانک مرکزی ندارد و بانک مرکزی نه تنها پولی از داراییهای ما را بلوکه نکرده بلکه اصرار دارد که پولهای ما نزد مؤسسة توسعه بازگردانده شود تا به مؤسسه تزریق اعتبار صورت بگیرد. در واقع ارادة ما و بانک مرکزی آزاد شدن این حسابها و بازگشت آن به مؤسسه برای تزریق به حسابهاست».
حمیدرضا جهازی در پاسخ به پرسش دیگری از سرانجام مؤسسه و احتمال ورشکستی آن گفت: «ما دنبال حل مشکل هستیم. به جد هم پیگیری می کنیم این مشکلات در اسرع وقت مرتفع شود. اگر ورشکست شویم زندگیهای همة ما تعطیل خواهد شد و صدمات بزرگی به وجود می آید. اگر بانک مرکزی نظرش بر تعطیلی مؤسسة ما بود و یا ما ورشکست شده بودیم بدون تردید دستور پلمپ می داد. اکنون که برخی از شعب تعطیل شده از طرف بانک مرکزی فشار وارد می شود که این شعب را باز کنید و باز نگه دارید. چرا؟ چون مشکل ورشکستگی وجود ندارد. مشکل عدم نقدینگی است که پول نقد برای تزریق به حسابهای ما موجود نیست چون سرمایه گذاری شده است. در حال حاضر «ادغام» مهمترین و بهترین راه حل و دستور کاری است که ما در حال پیگیری هستیم و همه چیز بعد از آن مشخص خواهد شد. اما در کل دیدگاه های بانک مرکزی و مؤسسة آرمان و سهامدارانش برای سیاست گذاری پس از ادغام را تشریح کردم و محور حرکت بدون تردید همین مواردی خواهد بود که گفته شد».
مدیر عامل بانک آرمان در خصوص مسئلة ورشکستگی و تأثیر آن بر سودهایی که تا کنون پرداخت شده نیز توضیح داد: «اگر وارد آن فاز شدیم، تقلیل سودها روال بسیار ناگوار خواهد داشت. ضوابط بانک مرکزی در این زمینه سختگیرانه است و بر اساس فرمولهای پیچیده ای است که مطابق با آن ما به تفاوت سودهای دریافت شده توسط مشتریان مؤسسه از مبلغ تعیین شده بانک مرکزی از اصل سپرده ها کسر خواهد شد و سپس مابقی سپرده ها پرداخت می شود. اما ما نهایت تلاشمان این است که پروسة ادغام نهایی شود. پس از ادغام اما مشکلات مرتفع خواهد شد و سودها بر اساس و روال دستورات بانک مرکزی پیش می رود».
این نشست که با تأخیری یک ساعت و نیمه و با ناهماهنگیهای زیاد برگزار شده بود در نهایت نیز نتوانست نگرانیهای سپرده گذاران را مرتفع کند و در حالی که قبلاً گفته شده بود شورای پول و اعتبار به سرعت این مؤسسه را تعیین تکیلف خواهد کرد، با پاسخهای حمیدرضا جهازی مشخص می شود که سردرگمی بزرگی میان مقامات در این خصوص وجود دارد که در جو ملتهب کنونی که بیمها و نگرانیهای امنیتی گسترده ای را پدید آورده است نمی توانند تصمیم قطعی را اتخاذ نمایند.

کلیدواژه

موسسه آرمان

حمیدرضا جهازی

بوشهری ها

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی