اقتصاد / شناسه خبر: 409 / تاریخ انتشار : 1396/3/24 11:10
|
یادداشتی از امیر حسین میگلی نژاد

صدای سوت قطار می آید؟!

بوشهری ها | بندر بوشهر به عنوان نزدیکترین مرکز استان بندری به پایتخت ایران اسلامی که می تواند جهت مراودات با کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه واقع گردد.

بوشهری ها / امیرحسین میگلی نژاد : جمهوری اسلامی با مساحتی بالغ بر 1.648.000 کیلومتر مربع در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه واقع شده است. این منطقه از دیرباز محل داد و ستد بازرگا نان و تجار بوده و هست. بسیاری از بنادر بزرگ جهان در این منطقه روزگاران پرفروغی را سپری کرده اند . بندر تاریخی بوشهر نیز با کشورهای مختلف جهان مراوده داشته وقطب تجاری ایران محسوب می شده است اما امروزه به دلایل مختلف که مجال ان در این مقوله نمی گنجد از دوران شکوفایی خود بازمانده است.



 

حمل و نقل زمینی همواره به عنوان یکی از مهمترین، ارزان ترین و مطمئن ترین راه های تجارت و بازرگانی و تردد مورد توجه بوده و هست که اغلب این خطوط نیز به بنادر -که پایانه های ارتباطی با خارج از کشور هستند- منتهی می شوند. در حال حاضر طول خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران که از شمال به جنوب و از غرب به شرق کشیده شده در حدود 12998 کیلومتر می باشد. اکثر استان های جنوبی کشور دارای خطوط ریلی و خطوط مواصلاتی مطمئن هستند. این درحالیست که استان بوشهر با وجود صنایع حیاتی و درآمدزا ضمن داشتن بیشترین پهنه خاکی با خلیج فارس و همچنین بندر بوشهر به عنوان نزدیکترین مرکز استان بندری به پایتخت ایران اسلامی که می تواند جهت مراودات با کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه واقع گردد، نیازمند زیرساخت های اولیه جهت توسعه و شکوفایی است. با نگاهی به استان های همسایه به وضوح تفاوت ها در سه استان از چهار استان همسایه که دارای خطوط ریلی و راه مواصلاتی مطمئن هستند مشهود است. یکی از تاکیدات مجلس و دولت محترم این بوده که مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور متصل شوند درحالی که شاهد آن هستیم در دیگر استان ها به لحاظ ارتباط قوی که با مرکز دارند حتی شهرستان هایشان هم از این نعمت بهرمند شده اند.



 

از اینرو سوال بنده به عنوان یک بوشهری از اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر این است که با توجه به مصوب شدن طرح راه آهن و آزادراه بوشهر- شیراز در دولت دهم، که فاز یک آن توسط پیمانکاران داخلی طرف قرارداد راه و شهرسازی از مرودشت به سمت پل فسا آغاز شد و از بوشهر( روبروی تنگک سوم) تا نزدیکی شهر اهرم آماده ریل گذاری شده است، از سوی دیگر با پایان یافتن دوره چهار ساله دولت یازدهم، عملکرد چهارساله خود و همچنین میزان پیشرفت و دستاوردهایتان در این بخش که بی شک راه اندازی این خطوط ریلی و زمینی به لحاظ اهمیت مهمترین مسئله مرتبط با توسعه استان می باشد، را بیان بفرمایید، تا مردم فهیم استان بوشهر بیش از پیش با عملکرد راه و شهرسازی استان در این مدت چهارساله آشنا شوند و هم استانیان عزیز بدانند که پروژه های مذکور در چه زمانی به مرحله بهره برداری خواهد رسید؟!

 

کلیدواژه

راه آهن

امیرحسین میگلی نژاد

بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی