سیاست / شناسه خبر: 41146 / تاریخ انتشار : 1397/8/12 13:46
|

کوچک ترین روبات پرنده جهان معرفی شد

بوشهری ها | گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق شدند کوچک ترین روبات پرنده جهان را طراحی کنند. این روبات کمی کوچک تر از یک خلال دندان است.

بوشهری ها / گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق شدند کوچک ترین روبات پرنده جهان را طراحی کنند. این روبات کمی کوچک تر از یک خلال دندان است.

روبات پرنده بر اساس پرتوهای لیزری طراحی شده و این یعنی تفاوت با نسخه های الکترونیک گذشته. تا پیش از این اغلب روبات ها به منابع الکترونیک وابستگی داشتند، اما این نخستین باری است که روبات ها می توانند بدون وابستگی به منبع برق خارجی پروازی طولانی مدت داشته باشند.

مهندسان طراح این روبات می گویند روبات پرنده و حشره ای می تواند در بسیاری از عملیات های مهم شرکت داشته باشد. عملیات هایی که حتی امدادگران نیز برای حل و فصلشان با مشکل مواجه می شوند.

 مهندسان دانشگاه واشنگتن نام این روبات جدید را « RoboFly» گذاشته اند. جالب است بدانید این روبات به اندازه ای کوچک است که انسانها نمی توانند در حین پرواز با چشم غیرمسلح تشخیصش دهند.

از این روبات می توان در عملیت هایی مثل تشخیص نشتی گاز در یک خط لوله مسدود، تشخیص آفات گیاهی , شناسایی و نجات بازماندگان حوادث طبیعی و بسیاری از موارد دیگر استفاده کرد.

با پیشرفت های سریع در حوزه تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهبادها جایگاهی ویژه در قرن 21 دارند تا جایی که  نباید تعجب کرد که روبات های مینیاتوری پس از سال 2020 پروازی پر شور در آسمان داشته باشند. موسسه گلدمن ساکس پیشبینی کرده که روبات ها فرصت های مالی 100 میلیارد دلاری را در اختیار انسان ها خواهند گذاشت.

بیش از دو دهه است که محققان  برای رسیدن به یک نسخه کاملا مستقل از روبات های پرنده حشره ای در تلاش هستند. عمده مشکل در راه تولید حشره های روباتی سنگینی بال روبات ها یا تراشه هایی بود که در بدن روبات های پرنده کار می شد. از سوی دیگر وابستگی روبات ها به یک منبع خارجی الکترونیک نیز دیگر محدودیت روبات ها محسوب می شد.با این حال، تیم مهندسان دانشگاه واشنگتن، به سرپرستی سایوار فولر، توانستند این مشکل را حل کرده و یک روبات مجهز به پرتو لیزر نامرئی که در یک سلول فوتوولتائیک قرار دارد طراحی کنند.

از آنجا که لیزر به تنهایی قادر به ارائه ولتاژ کافی برای حرکت دادن بال نیست، تیم طراحی مدارهایی را ایجاد کرده اند که باعث افزایش 7 ولت انرژی ساطع شده  از سلول فوتوولتائیک و امادگی حشره برای پرواز است.

طبق اطلاعات  گلدمن ساکس، سه صنعت مهم در حوزه روبات های حشره ای، کشاورزی، صنعت هواپیمایی و بهداشت است که ارزش کلی بازار فعلی آن به ترتیب 11 میلیون دلار، 5 میلیون دلار و 1.4 میلیون دلار است.

منبع: انتخاب

تصویر مرتبط

کلیدواژه

کوچکترین روبات پرنده

پرتوهای لیزری

گلدمن ساکس

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی