سیاست / شناسه خبر: 41357 / تاریخ انتشار : 1397/10/8 10:13
|
معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش بوشهر در بازدید از روزنامه پیام عسلویه:

بیش از 120 سوادآموز استان تا مقطع دکترا مشغول به تحصیل اند

بوشهری ها | معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در بازدید از روزنامه پیام عسلویه با سردبیر و کارکنان این روزنامه دیدار‌ و گفتگو کرد.

بوشهری ها / معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در بازدید از روزنامه پیام عسلویه با سردبیر و کارکنان این روزنامه دیدار‌ و گفتگو کرد.

غلامرضا دانش فر ضمن تقدیر از تلاش رسانه ها درانعکاس رویدادهای تلخ و شیرین این روزها  و همچنین با یاداوری نقش آن ها در توسعه کشور، از مطبوعات و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کرد که می توانند اهرم  نظارتی خوبی بر مسئولین و مدیران باشند .

وی گفت: من روزی که این مسئولیت را پذیرفتم یکی از اعتقاداتم این بود که باید به رسانه ها به عنوان یک شاخص مهم توجه ویژه کرد و نباید نقش آنها را در توسعه فرهنگی نادیده انگاشت. 

این مقام مسئول ادامه داد: واقعیت این است که وضعیت آموزش و پرورش دراین سالها به گونه ای است که حتی نتوانسته ایم انگیزه لازم را برای کارکنان خود فراهم کنیم.

وی افزود: البته ما بیشتر خدماتمان را با پشتوانه بخش خصوصی انجام می‌دهیم. مشکلاتمان به گونه ای است که هنوزحقوق آموزش دهندگانمان را پرداخت نکرده ایم. و تنها 25 تا 30 درصد آن را پرداخت کرده ایم. کما اینکه دولت توانش اندک است.

معاونت سواد آموزی استان ادامه داد: آموزش هم کار زمانبروطاقت فرسایی‌ست. درحوزه کارما، آموزش دهندگان وآموزش گیرندگانمان نظارتشان برعهده ما نیست. یعنی در‌واقع به اختیارخودشان کارمی‌کنند واز این گذشته منابع مالی هم محدود است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام دانش آموزان در‌ مدارس توسط والدین انجام می گیرد وتمام موارد مورد احتیاجشان هم از طریق خانواده تأمین می گردد، افزود: در حوزه سوادآموزی دقیقاً عکس این قضیه است. ما همه این موارد ازقبیل کتاب، دفتر، مداد و تراش، را به رایگان در اختیارشان قرارمی‌دهیم. حتی اگر قبول شوند، 20 درصد از پولی که آموزش دهندگان می‌گیرند را به آنها هدیه هم می‌دهیم، اما باز هم به سختی جذب می‌شوند.

دانش فر با بیان اینکه درحوزه سوادآموزی سه مقطع آموزشی داریم، اضافه کرد: دوره‌های آموزش شامل دوره اول سوادآموزی تا کلاس سوم ابتدایی ودوره دوم انتقال که پایه چهارم تا ششم فعلی ودوره سوم، تحکیم است که آموزش مجدد با یادآوری‌است، 

وی گفت: ما دراستان شرایط خوبی را برای سوادآموزان بوجود آورده ایم که شاید چنین شرایطی درکل کشورهم وجود نداشته‌باشد. اما بازهم تأکید می‌کنم جذب آنها بسیارسخت است وما ناچارهستیم این شرایط را فراهم ساز‌یم.

معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر همچنین افزود:ما هم اکنون در استان بوشهر به پوسته سخت سوادآموزی رسیده ایم. با این وجود استان ما در سرشماری سال 95 بیشترین رشد را در کشور شاهد بوده است. یعنی به 22/95 درصد رسیده است که این هم مرهون مدیریت و برنامه ریزی صحیح، همکاری همه دوستان و مشارکت همه دستگاهها بوده است.

وی ادامه داد: ما درمحدوده 10 تا 49 سال بیش از97 درصد باسواد دراستان داریم. برای این سه درصد باقیمانده هم همه شرایط فراهم شده و با همه تبلیغات به عمل آمده ومراجعه خانه به خانه بازهم به سختی می‌آیند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر همین 4200 نفر بیسواد مطلق را هم درنظربگیریم، جذب آنها خیلی سخت‌است. البته امسال برای همین حدود سه درصد دیگرهم برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است. به طور مثال برای 1450 نفر پیش بینی دردوره سوادآموزی کرده ایم و دوره انتقال هم پوشش داده شده است. دردوره نخست سوادآموزی که بیسوادی مطلق است تا همین لحظه حدود 900 نفررا با همه توان،تبلیغات و غیره در حال جذب هستیم.

وی افزود: البته با وجود همه این مشکلات تا به حال ما  16500 نفررا توانستیم وارد حوزه سوادآموزی و انتقال کنیم.

معاون سوادآموزی استان بوشهر با بیان اینکه در حوزه سوادآموزی همه نهادها وسازمانها باید کمک نمایند، افزود: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند بی سوادی بزرگسالان را محو کند. برنامه ام این بود که با توجه به محدوده سنی این افراد از نشریات هم کمک بگیریم و با اختصاص صفحه یا نیم صفحه ای ویژه این افراد، مطالب ساده و خواندنی در اختیار این افراد قرار گیرد.

مثلاً برای محدوده سنی، اول تا سوم مطالبی خواندنی در حوزه خصوصی خودشان فراهم کنیم. اما متأسفانه منابع مالی ما این اجازه را نداد.

وی ادامه داد: ما در بخش خصوصی نوعی کارآفرینی ایجاد کرده ایم. حدود 520 نفر آموزش دهنده خصوصی داریم که اگر هر کدامشان، طی دو سه ماه، ده نفر دانش آموخته داشته باشند، حدود 7 یا 8 میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند. علاوه بر این، به سوادآموز نیز به عنوان تشویق و پاداش 20 درصد ازهمین مبلغ آموزش دهنده، تعلق می گیرد.

او افزود: یکی دیگر از مشکلات ما، بحث سامانه و آمار است. به طور کلی آمارسوادآموزان ما در کشوردقیق نیست. این خود، مسائل ومشکلاتی را برای ما بوجود آورده است. به درستی نمی توانیم آمارمان را رصد کنیم. البته یک سری آمارها و اطلاعاتی را با ذکر نام و شماره تلفن و کد ملی جمع آوری ورصد کرده‌ایم. ازادارات مختلف مثل ثبت احوال و کمیته امداد هم کمک می‌گیریم. یک سامانه سوادآموزی هم داریم که طی سال گذشته حدود 380 هزار نفر ازکسانی را که طی سالهای 54- 55 تا 67- 68 که سامانه الکترونیکی هنوزعملیاتی نشده بود، را رصد کرده است. اما باز هم در این زمینه اطلاعات نهادها و م‍ؤسسات دیگر کمک زیادی به ما می‌کند.

وی ادامه داد: یک مشکل دیگر این است که در کشور ما برخلاف دیگر کشورها آموزش بزرگسال الزامی نیست. البته در یک مقطعی هم یک سری مجوزهای لازم برای این کار را گرفتیم که به طور مثال، اگر شخصی بخواهد گواهینامه رانندگی بگیرد حتماً باید باسواد باشد و یا غیر. اما مجوزهای شرعی لازم صادر نشد.

وی در ادامه افزود: در خصوص بحث بیسوادی در کشور، در یک زمانی وقتی آمار کشور به 85 درصد می رسید نشان دهنده باسوادی در کشور بود. اما اکنون گفته می شود که یک نفر هم نباید بیسواد وجود داشته باشد. این مسئله کار را کمی سخت تر کرده است.

دانشفر ادامه داد: مشکل دیگر ما این است که بخشی از بیسوادها در دبستانهای ماست. و نشان دهنده این است که ما در استانمان با انسداد بیسوادی داریم مشکل را حل می کنیم. راستش آماری را مشاهده کرده ام؛ البته مربوط به آموزش و پرورش نبود، و مربوط به وزارت رفاه بود که نشان می داد که بیش از 130 هزار نفر در ایران در حوزه ابتدایی که باید مدرسه بروند، مدرسه نمی روند. که این هم باز بر میگردد به حوزه ما و کار را مشکل می سازد.

این مقام مسئول افزود: دیگر اینکه در محدود 10 تا 19 سال کسانی هستند که باید حتماً در مدرسه باشند. اما در حوزه ما در حال آموزش هستند. یعنی بخشی از نیروی جوان ما هم آموزش های لازم را ندارند. البته ما در حال برنامه ریزی و تدوین برنامه های سالانه هستیم و در این زمینه موفقیت هایی هم داشته ایم که نتیجه همین برنامه ریزی های ما بوده است.

وی ادامه داد:اما این چند مسئله، اجباری نبودن امر آموزش و نبود کیفیت آموزشی و مسائل و مشکلات حوزه اشتغال به گونه ای کار را سخت کرده است که ما نمی توانیم آموزش های لازم را به افراد بدهیم.

دانش فر در ادامه گفت: به طور کلی ما در حوزه سوادآموزی 4200 نفر دراستان بیسواد مطلق داریم. در سال گذشته نیز، ما 1400 نفر از اینها را جذب و پوشش دادیم اما بخشی از اینها، اواسط کلاس، درس را رها کردند ورفتند و تنها 35 درصد این افراد زمان امتحان حاضربودند. از این 35 درصد هم 15 تا 20 درصد قبول نمی‌شوند و سال بعد نیز همین داستان ادامه دارد. برخی هم عشایرهستند، کوچ می کنند. برخی از آنها به خاطر مسائل بندری به خارج ازکشور رفته و تعدادی نیز برخی ماهیگیر و ملوان هستند. البته ناگفته نماند همه استانها وضعیت خاص خودشان را دارند، اما وضعیت استان ما کمی خاص تر است.

این مقام مسئول افزود: مشکل دیگر ما، عدم نیروی انسانی با کیفیت است. چرا که نیروی انسانی با کیفیت بسیار مهم است و می تواند باعث جذب و ماندگاری آموزش گیرنده شود.

معاون سواد آموزی استان اضافه کرد:در مقابل، کیفیت آموزشی نیز خیلی مهم است. محتوای کتابهای آموزشی ما باید به وضعیت بومی ما نگاه و توجه خاص داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد آموزش دهنده در کشور داریم، گفت: در حال حاضر، در کل کشور یک میلیون و هشتصد بیسواد وجود دارد. سالانه در کشور 350 تا 500 هزار نفر آموزش گیرنده و بیش از 60 هزار نفر آموزش دهنده داریم. میانگین بین اینها 5 تا 6 نفر دانش آموز در کشور است که در حال آموزش هستند.

البته ما آموزش تک به تک هم داریم. حتی افرادی داریم که در ماشین شخصی خودش آموزش می دهد.

علاوه بر این تعدادی کم توان ها و نابینا هم داریم. به طور مثال سه نفر از یک خانواده در کردوان، دو نفر آقا و یک خانم حدودا 20 ساله  ،که در اتاق و خانه خودشان تحت آموزش هستند و ازاین آموزش  اظهار خوشنودی  دارند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر، آموزش پایه آنها صد درصد است و توسعه کشوررا در آموزش و رفاه بزرگسالان خود می‌بینند. اما در کشورما این آمار نگران کننده است. در یک کشوراسلامی که مهد علم است توجه بیشتری باید به این مساله شود. اما خوشبختانه با کمک دولت تدبیر و امید، این امر امیدوار کننده شده است.

در همین راستا آموزش هایی نیز برای اتباع خارجه در نظر گرفته ایم که حدود 250 تا 300 نفر از آنها در سال جذب شده اند. نکته جالب توجه اینکه اتباع بیگانه در حضور در کلاس ها بسیار منظم هستند و تا‌ آخر می مانند. البته در این زمینه کمیساریای اتباع بیگانه استانداری هم بسیار تلاش دارند.

البته ما در کنار آموزش هایمان، در دوره انتقال، دوره ICDL نیز برگزار کردیم. آموزش هایی در زمینه محیط زیست و آب و مسائل شهروندی نیز به صورت پکیچ های کوتاه و کپسولی به آنها می دهیم.

معاون سوادآموزی استان بوشهر گفت: البته بسیار مایلیم در این حوزه، بخش خصوصی ورود کند و رسانه ها در این خصوص کمک بسیاری به ما می توانند داشته باشند و با انعکاس مطالب خواندنی و خوب، نگاه نویی پیش روی آموزش دهندگان قراردهند. در مقابل دولت نیز امکانات مالی خود را نیز به این بخش تزریق نماید.

ما به موفقیت های خوبی در استان دست یافته‌ایم. هم اکنون در استان بیش از  120 نفر سوادآموز داریم که به مرحله دکترا راه پیدا کرده اند و از نهضت سوادآموزی شروع کرده و در حال تحصیل در مقطع دکترا هستند.

منبع: روزنامه پیام عسلویه

کلیدواژه

غلامرضا دانش فر

روزنامه پیام عسلویه

معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی