سیاست / شناسه خبر: 51522 / تاریخ انتشار : 1397/12/11 16:23
|
آنچه در ساحل « بنود» گذشت ؟

خسارت 33 میلیارد تومانی به خاطر تخریب دکورهای فیلم «محمد رسول‌ا...(ص)»

بوشهری ها | همه چیز از یک ویدئوی 30 ثانیه‌ای موبایلی شروع شد. ویدئویی مثل همه نمونه‌های مشابهی که یک موسیقی متن بی‌کلام آن هم به صورت آماتور رویش سوار شده بود.

بوشهری هاهمه چیز از یک ویدئوی 30 ثانیه‌ای موبایلی شروع شد. ویدئویی مثل همه نمونه‌های مشابهی که یک موسیقی متن بی‌کلام آن هم به صورت آماتور رویش سوار شده بود. دوربین اما نه در کوچه و خیابان‌های پایتخت می‌چرخید و نه در رستوران و کبابی‌های لاکچری! لنز دوربین روی بخش‌هایی از یک بنای مخروبه بالا و پایین می‌رفت که در جنوبی‌ترین قسمت ایران در سواحل خلیج‌فارس واقع شده بود. بنایی متعلق به دکور یکی از فیلم‌های پر سر و صدای سال‌های اخیر ؛ «محمد رسول‌ا...(ص)» که حدود 120 میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده بود، عمدتا در دو دکور تصویربرداری شده بود. یکی‌شان در حاشیه آزادراه تهران - قم و دیگری در ساحل بنود در خلیج‌فارس در 30 کیلومتری عسلویه. حالا ویدئوی موبایلی یکی از هموطنان خبر از تخریب این دکور می‌داد؛ دکوری که می‌توانست یک جاذبه گردشگری و توریستی هم باشد. انتشار همین ویدئو و در ادامه دست به دست شدن آن باعث پیگیری اصل ماجرا از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی شد. حالا خبر رسیده آنچه در ویدئو به تصویر کشیده شده متعلق به کل این دکور نیست و تنها بخش‌هایی از آن تخریب شده است، با این حال فرآیند تخریب هم متوقف شده است. البته این همه ماجرا نیست و این دکور جزئیات دیگری هم دارد.

تصویر مرتبط

همین الان اگر عبارت «ساحل بنود» را در موتور جستجوگر گوگل جست‌وجو کنید، حدود 579 هزار نتیجه برای شما ردیف می‌کند. خب که چه؟ عرض می‌‍‌کنیم. اولین مطلبی که همین عبارت 21 واژه‌ای به ذهن متبادر می‌کند این‌که جایی به اسم «بنود» یا «ساحل بنود» به آن معنا که خیلی‌ها تصور می‌کنند، محل ناشناخته و گمنامی نیست و برای خودش یکی از جاذبه‌های گردشگری است. با این احتساب، ساخت دکور یک فیلم سینمایی در این منطقه هم خود به خود می‌تواند باعث افزایش جذابیت‌های این منطقه شود اما قضیه به آن سادگی که ما و شما تصور می‌کنیم هم نیست. قبل واکاوی این داستان‌ها شاید بد نباشد بدانیم که روستای بنود،‌ دقیقا کجای نقشه جغرافیا واقع شده؟!

 بنود کجاست؟!
روستای بنود یک روستای کوچک 691 نفری (طبق سرشماری سال 95) است که در فاصله 40 کیلومتری شهرستان عسلویه و در جنوب ایران قرار دارد. این روستا از توابع بخش چاه‌مبارک شهرستان عسلویه است و بیشتر ساکنان آن هم در محل صید ماهی زندگی می‌گذرانند. طبق اطلاعاتی که یکی از آژانس‌های مسافرتی منتشر کرده، این روستا از آلودگی و صنعت‌زدگی مصون مانده و ساحل زیبا، تمیز و بکری هم دارد. شکل و بافت سنتی روستا و امکان دیدن خانه‌های ساخته شده با «پیش» یا همان برگِ نخل، یکی دیگر از جاذبه‌های فیزیکی این روستای پاک و بکر است. مسؤولان شورای روستا امیدوارند به‌زودی بتوانند این روستا و روستای برادرش، یعنی بَندو را به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری به ثبت برسانند و با توجه به جذابیت‌های این دو روستا، چنین امری اصلا بعید به‌نظر نمی‌رسد. زبان مردم این روستا، عربی است و اکثرشان هم از اهل سنت به شمار می‌روند. حالا همه اینها را هم اضافه کنید که همین مسائل باعث شده تا مجید مجیدی، کارگردان مطرح سینما برای ساخت مهم‌ترین و پرخرج‌ترین اثر سینمایی‌اش، دومین دکور فیلم را در نزدیکی این منطقه بنا کند. در حقیقت این شهرک سینمایی نه در خود روستای بنود که در ساحلی در نزدیکی آن بنا شده است.

تصویر مرتبط

 ایست!
حالا طبق گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده، فرآیند تخریب این دکور سینمایی فعلا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر حرف‌های جالبی زده است. طبق گفته او، این منطقه یک پارک دریایی محسوب می‌‍شود که اهمیت زیست محیطی بالایی هم دارد. قلی‌نژاد گفته است: در سال ۹۰ پروژه فیلم محمد رسول‌ا... از سازمان محیط زیست برای فیلمبرداری در زون حساس پارک ملی مجوز دریافت کرد که ساخت دکور و مسیر دسترسی نیز در آن دیده شده بود با این شرط که پس از اتمام کار با توجه به ممنوعیت وجود سازه ملزم به برچیدن بناها بوده‌اند که اجرایی نشده است. سازه مذکور در مساحتی تقریبی ۳۰۰ متر مربع اجرا شده که بخش بسیار کوچکی از آن تخریب شده و طبق اخبار، تخریب کلی و کامل آن صحیح نیست.
​​​​​​​
 همراه با پیامبر(ص) از قم تا عسلویه
خب همان طور که در بندهای قبلی همین گزارش خدمت شما عرض کردیم، استاد مجیدی عمده فیلم خود را در دو دکور اصلی در داخل ایران تصویربرداری کرده است. یک دکور در حاشیه اتوبان تهران - قم قرار دارد که اگر گذرتان خورده باشد، نیمچه تابلوی راهنمایش را در کنار اتوبان دیده‌اید. دکور دیگر در همین ساحل بنود قرار گرفته است. این‌که چقدر هزینه ساخت این دکورها شده هم در جای خودش یک کنجکاوی معقول محسوب می‌شود. طبق گزارشی که یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت نور تابان در زمستان 93 داده است در مجموع چیزی حدود 33 میلیارد تومان هزینه ساخت دکورهای فیلم سینمایی محمد رسول‌ا...(ص) شده است. این هزینه توسط شرکت «نور تابان» تامین شده است که از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان محسوب می‌شود. اصولا فلسفه تاسیس این شرکت هم ساخت فیلم سینمایی محمد رسول‌ا...(ص) بوده است. با این اوصاف مالک اصلی این دو دکور مهم سینمایی هم شرکت نور تابان است. 

 دکورهای میلیاردی در معرض تخریب 
راستش را بخواهید این اولین بار نیست که اخبار بی‌توجهی به دکورهای میلیاردی این پروژه عظیم دست به دست می‌شود. پیش از این هم خبرهایی مبنی بر در آستانه تخریب بودن سازه‌های دکور اصلی این فیلم در حاشیه اتوبان قم دست به دست شده بود که خب پیگیری ما برای اطلاع از چند و چون قضیه راه به جایی نبرد. اجازه بدهید این موضوع را هم همین‌جا بگوییم که همین چند ماه قبل به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) قصد داشتیم برویم بازدید همین دکوری که بیخ گوش تهران است و مثلا پیامبر(ص) هم آنجا به دنیا آمده است که خب بعد از مکاتبات و نامه‌نگاری‌های متعدد با مسؤولانی از شرکت نور تابان و بنیاد مستضعفان راه به جایی نبرد. بگذریم از این‌که پاسخ مشخصی هم به رد درخواست ما نمی‌‍‌دادند و در مقابل، حرف‌های درگوشی از بعضی مطلعین به گوشمان رسید که دلیل این کار و سنگ‌اندازی‌های تلویحی برای نرفتن به دکور مزبور، وضعیت نابسامانی است که دکور میلیاردی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و دلیل اصلی این اتفاق هم عدم رسیدگی برای تعمیر و نگهداری آن است.


حالا هم که خبر رسیده دیگر دکور فیلم در جنوب ایران و در استان بوشهر با شرایط مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند و حالا در دست تخریب هم هست. هرچند فعلا به همت مدیران استانی جلوی تخریب این دکور گرفته شده اما شبهاتی در حرف‌های مسؤولان استان وجود دارد که حرف و حدیث‌هایی که پیش از این به گوش ما هم خورده بود را تقویت می‌کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر لابه‌لای حرف‌هایش این را هم گفته که در این چند سال تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی ارگان‌های متولی گردشگری(شما بخوانید مثلا همین شرکت نور تابان و بنیاد مستضعفان) برای حفظ و ساماندهی این سازه از سازمان حفاظت محیط زیست به عمل نیامده است و مدیریت و مشخص نشدن متولی و مسؤول باعث شده سازه‌ها در سال‌های اخیر تخریب و از برای تردد خطرناک و بعضا به محلی برای تفریحات ناسالم تبدیل شود که جا دارد ارگان‌های متولی در راستای تعیین تکلیف ودرخواست مجوز و ساماندهی محل اقدام کنند، خب مسؤولان هم دیده‌اند قضیه این شکلی دارد به جاهای خطرناک می‌‎رسد ترجیح داده‌اند آن را تخریب کنند.

 مسؤولان مورد نظر در دسترس نمی‌باشند
حالا در کنار همه اینها وظیفه ما ایجاب می‌کرد چه همان موقع که پیگیر بازدید از دکور فیلم در اتوبان تهران - قم بودیم و چه همین الان که در حال نوشتن گزارشی درباره دیگر دکور میلیاردی فیلم در استان بوشهر هستیم با مسؤولان شرکت نور تابان گپ بزنیم که تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 17 و 5 دقیقه جمعه 9 اسفند) این امکان فراهم نشده است. در هر صورت این را بگوییم که ما در جام‌جم از هرگونه پاسخ مسؤولان این شرکت در رابطه با وضعیت فعلی دو دکور اصلی سوژه این گزارش استقبال می‌کنیم.

کلیدواژه

بنود

فیلم محمد رسول الله

خلیج فارس

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی