سیاست / شناسه خبر: 61574 / تاریخ انتشار : 1398/2/15 19:14
|
یک فعال کارگری در عسلویه

قانون کار را باید به قانون کارگر تبدیل کرد

بوشهری ها| کارگران شاغل در کشور خصوصا شاغلین صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین بازوهای اقتصادی دولت جهت رشد و تعالی کشور محسوب می شوند.

بوشهری ها / یک فعال کارگری در گردهمائی کارگران درعسلویه ضمن تبریک روز کارگر با اشاره به اینکه کارگران بازوان توانمند اقتصاد دولت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی کشورها هستند اظهار داشت: کارگران شاغل در کشور خصوصا شاغلین صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین بازوهای اقتصادی دولت جهت رشد و تعالی کشور محسوب می شوند.

به گزارش بوشهری ها؛ سیاوش گرمسیری  با اشاره به اینکه روز جهانی کارگر از نظر ماهوی با دیگر مناسبت های بین المللی تفاوت دارد گفت: اتحاد و انسجام بین کارگران در زمانی اتفاق افتاد که هیچ گونه وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت و خواستگاه و نقطه عطف اعتراضات نه به تبعیض بود .

گرمسیری تبعیض را مهمترین آسیب جامعه کارگری دانست و گفت: تبعیض موجود در پارس جنوبی عمدتا بین نیروهای رسمی و پیمانکار وجود دارد و وقتی از تبعیض در منطقه پارس صحبت می کنیم اغلب اذهان به سمت مسائل مالی می‌رود که آن‌هم در جای خود مهم است.

وی با اشاره به اینکه تبعیض موجب خدشه‌دار شدن کرامت والای انسانی خواهد شد گفت: تفاوت مدت زمان کار و استراحت نیروهای رسمی و پیمانکاری، پرداخت انواع مزایا، وام و پاداش، نفت کارت و گاز کارت و نگاه از بالا به پایین به نیروهای پیمانکاری از جمله مشکلات جامعه کارگری شاغل در شرکت‌های منطقه پارس جنوبی و عسلویه است.

گرمسیری به عدم ارائه خدمات بهداشت و درمان در پالایشگاه در شرایط عادی اشاره کرد و گفت: خدمات بهداشت و درمان صرفا در زمان بروز حادثه در اختیار کارگران قرار می‌گیرد که ضروری به نظر می‌رسد با توجه به اشتغال بالایی که در منطقه وجود دارد خدمات پایدار در تمامی زمان‌ها ارائه شود.

وی از عدم ثبات شغلی برای فعالین کارگری بعنوان دیگر مشکلات جامعه کارگری نام برد و گفت: ایجاد ساز و کار قانونی جهت احداث تشکل های کارگری، ملزم کردن شرکت های مستقر در پارس جنوبی به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل ماده 49 قانون کار، برگزاری جلسات هم اندیشی فعالین کارگری با مدیران پالایشگاهها و پتروشیمی ها و در سطوح بالاتر با مدیرمنطقه ویژه، ایجاد پستی با عنوان مشاور حوزه کارگری برای شرکت های مستقر در پارس جنوبی که اغلب نیروهای آنهاغیر رسمی می باشند برای شناخت بهتر خلاء های جامعه کارگری ضروری به نظر می‌رسد.

گرمسیری اجرای تمام موارد قانون کار توسط هیئت تشخیص اداره کار مستقردر منطقه ویژه انرژی پارس را ضروری خواند و گفت:  قانون کار را باید به قانون کارگر تبدیل کرد چون آنچه در منطقه ویژه انرژی  پارس ایجاد شده و موجب افتخار کشور است توسط عشق کارگران به این خاک ایجاد شده است نه پول و یا صرفا توان فنی پیمانکاران.
 

کلیدواژه

فعال کارگری

عسلویه

سیاوش گرمسیری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی