سیاست / شناسه خبر: 61583 / تاریخ انتشار : 1398/2/28 11:34
|
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر خبر داد

تشکیل 13 پرونده علیه مراکز صنعتی در عسلویه

بوشهری ها | عباس برزگر زاده مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر سال ۹۸ را به طور ویژه با طرحی برای توانمندسازی محلات حاشیه نشین و مناطق حاد و بحرانی آغاز کرده است.

بوشهری ها /  عباس برزگر زاده مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر  سال ۹۸ را به طور ویژه با طرحی برای توانمندسازی محلات حاشیه نشین و مناطق حاد و بحرانی آغاز کرده است. در این طرح مسائل و مشکلاتی مانند آموزش خانواده، کودکان بدسرپرست، اعتیاد، مسائل اخلاقی را در مناطق حاد و بحرانی و محلات حاشیه نشین وجود دارند، در اولویت قرار داده است. وی از سمن‌ها خواست که در اجرای این طرح همکاری کنند.برزگرزاده امیدوار است در سال ۹۸ با همکاری همه سمن‌ها بتواند مناطق حاد و بحرانی و حاشیه نشین را مورد مطالعه قرار داده و به حل مشکلات آنها کمک کند.

به گزارش « بوشهری‌ها » وی از ایجاد کارگروه تخصصی برای رفع مشکلات محیط زیستی منطقه جنوب استان خبر داد وبلائی که صنعت در مناطق جنوبی استان بر سر هوا و آب و زمین آورده است. از ضرورت وجود پیوست سلامت در مناطق صنعتی جنوب استان به عنوان الزامات طرح‌های بزرگ صنعتی صحبت کرد.

در گفتگو با عباس برزگرزاده زمانبر بودن رفع مشکلات اجتماعی مطرح شد و امیدوار بودن به اصلاح و بهبود شرایط مردم در این مناطق. وی رفع کامل آسیب‌ها  را زمان بر دانست و آغاز این طرح را نقطه شروع برای مطالعه مشکلات محلات حاشیه نشین برشمرد تا بتوان در سال‌های آینده مشکلات آنها را حل کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید شرایط استان از لحاظ برخی مولفه‌های مهم اجتماعی و تعداد سمن‌های فعال استان است.

  •  چه تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در استان مجوز فعالیت دارند و بیشتر در چه زمینه‌هایی و با چه پراکندگی فعالیت می‌کنند؟

ما توانسته‌ایم از نظر کمی سازمان‌های مردم نهاد را نسبت به ابتدای دوره اول دولت تدبیر و امید 13 برابر افزایش دهیم. سازمان‌های مردم نهاد در استان بوشهر از شمال تا جنوب پراکندگی دارند و از تمرکز آنها در مرکز استان پرهیز شده است. علاوه بر این سازمان‌های مردم‌نهادی داریم که در شهرستان هستند ولی فعالیت استانی دارند. نکته قابل توجه این است که چندین سازمان مردم نهاد ما در جشنواره‌های ملی در سالهای پیاپی بعنوان سمن‌های شاخص انتخاب می‌شوند. مثل سمن چرخاب دشتستان و سمن سیراف که در حوزه گردشگری فعالیت دارند.

طبق آخرین آمار مجموعه سمن‌ها که از وزارت کشور، بهزیستی، مواد مخدر و وروزش و جوانان و تبلیغات اسلامی و اداره ارشاد احصاء شده ما در استان بالغ بر 390 سمن دارای مجوز داریم که در حال فعالیت هستند. علاوه صدور مجوز از سوی هیات نظارت روند ثبت سمن‌ها در اداره ثبت را تسهیل کردیم. در حال حاضر بالغ بر 80 درصد از سمن‌ها دارای شماره ثبت هستند. و بعد از آن هم شماره ملی و سایر الزاماتشان.

  • امور اجتماعی استانداری برای رفع و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اعتقادمان این است که  برای پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید کار را به سازمان‌های مردم نهاد واگذار کرد. دولت وظیفه‌اش این است که بستر را فراهم و موانع را رفع کند. و سمن‌ها هم نشان دادند که انصافا فعالیت‌هایشان چشمگیرتر قابل توجه تر و از سوی مردم قابل باور تر است نسبت به دولت.

به‌طور ویژه روی وضعیت محیط زیست پارس جنوبی و جامعه پیرامونی آن کار کردیم. نیمه‌های سال گذشته برخورد قضایی با آن دسته از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های جنوب استان که متاسفانه نه پیوست سلامت دارند و نه ملاحظات محیط زیستی را رعایت می‌کنند را آغاز کردیم. خاک و آب و هوایمان را آلوده کرده‌اند. از سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی دعوت کردیم و تکلیف کردیم که همه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را مورد رصد قرار دهند و از حیث داشتن پیوست سلامت بررسی کنند. اگر هم پیوست سلامت دارند یا ندارند رافع تکلیف آنها در مقتضیات محیط زیستی نیست. آخرین آماری که داریم این است که 13 مورد پرونده تشکیل شده علیه پتروشیمی‌ها و منتظر رای دادگاه هستیم تا چه رای صادر شود. با رئیس محترم سازمان دادگستری هم نشست داشتیم که مجازاتی که برای عدم رعایت ملاحظات زیست‌محیطی حتی‌المقدور مالی نباشد. وقتی مالی باشد جنبه تنبیهی ندارد. یکی از خصائص مجازات وجه تبیهی قابل عنایت باشد. انصافا استاندار بوشهر در جلسه‌ای نبوده که چه در استان و چه در خارج از استان در مورد مسائل زیست محیطی پارس جنوبی و جامعه پیرامونی پیگیری نکنند. همین موضوع موجب شده است که بعد از ورود رئیس جمهور به استان اولین وعده‌شان بعد از اشتغال نیروهای کاری ایجاد کارگروه تخصصی برای رفع مشکلات محیط زیستی منطقه جنوب استان باشد. پس از سفر رئیس جمهور نیز اولین مصوبه هیات دولت در تهران نیز تشکیل کارگروه با اعضای، وزارت نفت،کشور،بهداشت و درمان،برنامه بودجه و محیط زیست بود که مکلف شدند در مدت سه ماه گزارش زیست‌محیطی جنوب استان را تهیه و به ایشان گزارش دهند. وضعیت محیط زیستی مناطق جنوب استان برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است. این به معنای این نیست که ما از فعالیت پتروشیمی و پالایشگاه‌ها استقبال نمی‌کنیم به هر حال این مجموعه عظیم آثار مثبت برای ما داشته است. اما در کنار آن بهداشت و سلامت مردم برای ما فوق‌العاده دارای اهمیت است. شایعاتی وجود دارد در خصوص سلامت و شرایط زیست‌محیطی در انجا که هنوز هیچ کدام تا کنون از لحاظ علمی اثبات نشده و دانشگاه علوم پزشکی قرار شد مطالعاتی را انجام دهد بصورت مستقل و در اختیارمان قرار دهد. دوست نداریم عدم امنیت بهداشت زیست‌محیطی و روانی در ان منطقه حاکم باشد. بطور ویژه این مطلب را پیگیر هستیم. قطعا در این حوزه به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

  • در خصوص پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام شده و شرایط استان چگونه است؟

وضعیت متکدیان در استان رنج‌آور است و ما معتقدیم در استان بوشهر هرگز نباید شاهد این پدیده بد اجتماعی باشیم. استان بوشهر در زمینه حضور متکدیان در اجتماع نسبت به سایر استان‌ها شرایط خوبی دارد و وضعیت بغرنجی نیست ولی همین وضعیت موجود هم باید اصلاح و ساماندهی شود. دستگاه‌هایی هستند مثل شهرداری‌ها،بهزیستی، نیروی انتظامی به طور ویژه در خصوص متکدیان و کودکان کار مکلف به انجام وظیفه هستند. در حال انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها هستیم و تامین اعتبار نیز کرده‌ایم که با کمک گرفتن از سازمان‌های مردم‌نهاد معضلات اجتماعی  حل شود. شهرداری بوشهر حسب قانون مکلف است محلی را برای نگهداری موقت تهیه نموده و به کمک نیروی انتظامی متکدیان را جمع‌آوری نماید و بصورت موقت در این مراکز نگهداری کند و سپس به اداره بهزیستی و دادگستری و امور اطباع ،جهت طرد،برخورد قضایی و یا برخورد حمایتی تحویل دهد.

در خصوص طلاق باید بگویم استان بوشهر در شاخص طلاق در یک صدهزارم که نسبت می‌گیرند رتبه 27 در کشور را داریم. طلاق در سال 97 نسبت به 96 کاهش داشته است. این اتفاقات مثبت است خدا را شکر. آماری که منتشر شده مبنی بر اینکه ما در زمینه آمارطلاق در کشور اول هستیم صحت ندارد، نه به لحاظ کمی و نه به لحاظ نسبت ازدواج به طلاق اصلا وضعت بدی نداریم.

در حوزه مواد مخدر توجه بفرمائید که دریای خلیج فارس متاسفانه شده کریدور انتقال مواد مخدر، ولی وضعیت اعتیاد در استان در مقایسه با سایر استان‌ها  اصلا قابل مقایسه نیست. حداقل 10 استان کشور دارای وضعیت قرمز هستند در زمینه اعتیاد و قاچاق مواد مخدر. استان بوشهر وضعیت خاکستری داریم و شرایط بحرانی نداریم خداراشکر. در زمینه کشف و قاچاق مشروبات الکلی نیز همین وضعیت را داریم. مسمومیت از مصرف مشروبات الکلی در غالب نقاط کشور وجود دارد و آمارش را شاهد هستیم حال آنکه در استان بوشهر ما مشکلات اینچنینی نداریم.

مجموعا عرض کنم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی وضعیت استان مطلوبی است اما نباید غافل شویم و کار را رها کنیم.

  • با توجه به ورود به ایام گرم سال کمیته ساماندهی سواحل چه برنامه‌ای برای استفاده مردم از سواحل دارد؟

اتفاق ویژه‌ای که در استان بوشهر افتاده است،کار مطالعاتی میدانی دانشگاه علوم پزشکی،سازمان حفاظت محیط زیست و فرمانداری و اداره بنادر پس از چندین ماه کار بود تا توانستیم در انتهای سال 97 شناگاه‌های سالم در استان را شناسایی و مشخص کنیم. در تمامی شهرستان‌ها شناگاه سالم آن است که با پرچم با پرچم آبی اعلام می‌شود. پرچ یا زد است یا سفید و یا آبی است. زرد به معنی شناگاه ناسالم به هر دلیل است.اگر پرچم ندارم  یا اینکه سفید است انجا شنا کردن ممنوع نیست اما اگر اتفاقی بیافتد امکان ارائه خدمت ندارم. این به این معنی است که ما توان ارائه خدمت در کل طول ساحل استان با خلیج فارس را نداریم. شناگاه‌هایی که با پرچم آبی هستند هم سالم هستند و هم در آنجا ما مکلف به ارائه خدمت هستیم. پرچم آبی به این معنی است که ما باید پلاژ بانوان و آقایان داشته باشیم. خود پرچم آبی الزاماتی با خودش می‌آورد. وضعیت سرویس بهداشتی و دوش‌های آب شیرین و روشنائی اینها همان خدماتی است که کمیته ساماندهی سواحل باید ارائه دهد.

منبع : پیام عسلویه 

کلیدواژه

عسلویه

پتروشیمی

برزگرزاده

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی