سیاست / شناسه خبر: 61584 / تاریخ انتشار : 1398/2/28 11:48
|
یادداشتی از یوسف صفری | فعال محیط زیست

دیوار همیشه کوتاه عسلویه

بوشهری ها | امروزه عسلویه بعنوان پایتخت انرژی اقتصادی کشور نقش ویژه و تأثیر گذاری در عرصه اقتصادی کشور دارد و بسیاری از بار اقتصادی کشور را به دوش می کشد

بوشهری ها / یوسف صفری : امروزه عسلویه بعنوان پایتخت انرژی اقتصادی کشور نقش ویژه و تأثیر گذاری در عرصه اقتصادی کشور دارد و بسیاری از بار اقتصادی کشور را به دوش می کشد. اما این شهرستان پردرآمد همچنان بعنوان منطقه محروم به شمار می رود و مردم آن با فقر و نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند که بارها بدلیل نبود این امکانات صدمات جبران ناپذیری دیده اند. با وجود چنین وضعیتی گاهی همسایگان عسلویه نیز با چشم طمع به این شهرستان نگاه می کنند و بدنبال تصاحب بخشی از حقوق این مردم هستند. گویی هم قسم شده اند هر طور شده سهمی از عوارضی که قانون گذار برای مردم عسلویه مصوب کرده را تصاحب کنند.

اولین گام فارسی ها برای رسیدن به ثروت عسلویه به سال های اولیه استقرار صنعت بر می گردد. درست زمانیکه موسوی لاری وزیر وقت کشور بود، طرح جدایی عسلویه از بوشهر کلید خورد؛ اما خوشبختانه در آن برهه با سد محکم مخالفت مسئولین بوشهر و نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی برخورد کردند و پروژه الحاق عسلویه به فارس ناکام ماند. البته نباید از نقش تأثیر گذار شوراهای اسلامی وقت غافل شد اما اکنون عسلویه نه آن نماینده شجاع را در اختیار دارد و نه شوراهای توانمند سابق را ...

حال با گذشت چندین سال از آن ماجرا و ناکام ماندن آنها از الحاق عسلویه به استان فارس، این بار عوارض آلایندگی صنایع مستقر در عسلویه را نشانه رفته اند و در میان سکوت و انفعال مسئولین و نمایندگان استان بوشهر بویژه نماینده جنوب استان، مرتباً از تریبون های مختلف خبر از اختصاص بخش بزرگی از عوارض آلایندگی عسلویه به شهرستان های لامرد و مهر خبر می دهند. در تازه ترین اخبار منتشر شده، مسئولین شهرستان های جنوبی فارس بار دیگر مدعی تخصیص 25 درصد از عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی برای دهیاری ها و شهرداری های لامرد و مهر هستند. در این راستا نماینده مردم لامرد و مهر نیز در نشست اخیر خود با شوراهای شهرستان لامرد، تأثیر آلایندگی صنایع مستقر در پارس جنوبی (عسلویه) بر شهرستان های مهر و لامرد توسط محیط زیست کشور را تایید شده اعلام کرده است!

در حالی شاهد چنین اظهارات تأمل برانگیز هستیم که برخی کارشناسان محیط زیست می گویند؛ تأثیر پذیری شهرستان های لامرد و مهر (براساس مدل سازی) تابع شرایطی نظیر؛ فاصله، دما، جهت باد غالب، عوارض طبیعی (توپوگرافی) و ... می باشد که این امر بدلیل نبود یک مدل دقیق و قابل اعتماد از نظر فنی (تأثیر پذیری شهرستان های لامرد و مهر) مردود است.

ناگفته نماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تنهایی دارای آمار و اطلاعات کافی در این خصوص نیست و برای بررسی دقیق این موضوع نیازمند اطلاعات موجود در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های فارس و بوشهر می باشد. بنابراین برای اثبات تأثیر پذیری لامرد و مهر نیازمند پایش آنلاین در مناطق مورد نظر و رصد دقیق وضعیت و داشتن آمار و اطلاعات کافی می باشد اما با توجه به اینکه مدلسازی دقیق و قابل اعتمادی وجود ندارد، این موضوع تنها یک فرضیه و ادعاست که اثباتش کار ساده ای نیست. چنانچه تأثیرپذیری آن نیز اثبات شود، می بایست براساس قانون (تبصره بند 3 ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه کشور) اعضای کمیته توزیع کننده عوارض آلودگی متشکل از نماینده سازمان، رؤسای سازمان استان های ذی ربط، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست کشور و نماینده ادارات کل امور مالیاتی استان های مربوطه براساس سیاست های اعلامی سازمان قدر السهم را مشخص و اقدام به توزیع عوارض آلودگی نمایند.

لذا با توجه به تبصره موضوع بند 3 ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه کشور و با فرض تأیید تأثیر پذیری شهرستان های مورد مناقشه، اعلام تخصیص 25 درصدی عوارض مزبور به شهرستان های لامرد و مهر قبل از طرح موضوع در کمیته توزیع کننده عوارض آلودگی، شبه برانگیز و جای تأمل دارد! و آنچه از اظهارات مکرر نماینده و مسئولین شهرستان های فوق بر می آید به نوعی آماده سازی اذهان مردم عسلویه و بوشهر برای پذیرش چنین موضوعی و تحریک مردم لامرد و مهر برای مطالبه گری و بر حق دانستن مطالبه خود قلمداد می شود.

علی ایحال با توجه به اینکه شهرستان عسلویه از موقعیت خاصی برخوردار است و سالها است که بالا دستی ها از سرمایه های این شهرستان استفاده کرده و عسلویه خود محروم مانده است، زمان آن فرار رسیده تا مسئولین و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تکانی به خود داده و از اینگونه رفتارهای غیر منصفانه که در حق مردم این شهرستان می شود جلوگیری کنند و بیش از این اجازه تضییع حقوق این مردم مظلوم را ندهند.

کوتاه سخن: خانم الماسی و شوراهای اسلامی باید بدانند سکوت و کوتاهی در این قضیه از انظار مردم عسلویه دور نخواهد ماند و مردم فهیم عسلویه در زمان مناسب پاسخ کوتاهی های احتمالی را خواهند داد.

منبع : روزنامه پیام عسلویه

کلیدواژه

عسلویه

یوسف صفری

مهر و لامرد

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی