سیاست / شناسه خبر: 61606 / تاریخ انتشار : 1398/4/4 18:14
|

گعده عیسی

بوشهری‌ها| عیسی کلانتری شخصیت جالبی دارد .بی پروا نظر می دهد . در نشست های رسمی شوخی می کند . حتی در مقابل دوربین خبرنگاران نیز از شوخی و مزاح دست بر نمی دارد

بوشهری هاعیسی کلانتری شخصیت جالبی دارد .بی پروا نظر می دهد . در نشست های رسمی شوخی می کند . حتی در مقابل دوربین خبرنگاران نیز از شوخی و مزاح دست بر نمی دارد و در مسائل جدی محیط زیست به ذکر خاطرات خود می پردازد و آنها را با مسائل علمی پیوند می زند. . او با اظهارات عجیب و غریبش جدی نمی نماید اگر چه بر راس سازمانی نشسته است که قرار است نگاهبان محیط زیست باشد؛اما سلسله رفتارها و سخنان متناقض وی این را نشان نمی دهد . در دوران مدیریت وی محیط زیست دچار چالش زیادی شده است . از تلف شدن گورخرهای ایرانی در حین عملیات زنده گیری و انتقال آنها تا چراغ سبز سازمان محیط زیست برای سدسازها و صدور مجوز احداث حدود 100 سد در سه استان کشور . چراغ سبزی که با واکنش محمد درویش فعال محیط زیست روبرو شد و در مصاحبه با خبرگزاری ها اظهار داشت : در دولت دوم رییس جمهوری دغدغه محیط زیست وجود ندارد و سدسازها با چراغ سبز سازمان حفاظت محیط زیست که در رأس آن اقای عیسی کلانتری است در حال طراحی سدهای متعدد هستند.

عیسی کلانتری و ملخ ها

عیسی کلانتری در مورد هجوم ملخ ها و آتش سوزی جنگل ها نیز نظرات جالبی دارد . او در این رابطه می گوید : آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های طبیعی کشور مانند هجوم ملخ‌ها یک امر کاملا طبیعی است که به دلیل افزایش‌ بارندگی‌ها در کشور اتفاق افتاده است. ملخ پر از پروتئین است، چطور میگو را می‌خورند، ملخ هم مانند میگو است. یک عده میگو می‌خورند و یک عده ملخ. وقتی کوتاه مدت نگاه می‌کنیم و فقط ماجرا را با ۵ سال قبل مقایسه می‌کنیم، می‌گوییم ملخی نبوده و الان ملخ آمده .

کلانتری و آتش سوزی جنگل ها
نظر کلانتری در مورد آتش سوزی جنگل ها که این روزها اتفاق می افتد نیز حائز اهمیت است . او در پاسخ به سوال ایلنا می گوید : همه جای دنیا آتش‌سوزی مراتع اتفاق می‌افتد، در سال ۵۵ دانشجوی فوق‌لیسانس بودم، درس اکولوژی داشتیم، ما را از آمریکا به جنگل‌های آمازون بردند، آن موقع دیدیم که چه آتش‌سوزی‌های وسیعی در فصل خشک در آمازون اتفاق می‌افتد. این موضوعات کاملا طبیعی است وقتی رعد و برق می‌شود، معمولا بالاترین نقطه از نظر فیزیکی که نوک درختان است، آتش‌سوزی می‌شود. خیلی بیش از حد بدبین شده‌ایم . به باور او اگرچه لازم است، حدود ۶ پایگاه هوایی آتش‌نشانی داشته باشیم، اما بخشی از اقداماتی که برای اطفاء حریق در عرصه‌های طبیعی انجام می‌شود، نمایشی است و اثرات چندانی ندارد
.

پتروشیمی پسماندی ندارد 
کلانتری چندی پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری اظهارات عجیب می کند . او می‌گوید: "پتروشیمی پسماندی ندارد، گاز متان را صد‌در‌صد به فرآورد‌ه‌های پتروشیمی تبدیل می‌کند، بنابراین پسماندی تولید نمی‌شود!"

 در حالی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یکی از وظایف خود در بخش HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیسترا ایجاد "مکانیزم مدیریت پسماند جهت مدیریت اصولیپسماندها" عنوان کرده، شنیدن جمله "پتروشیمی پسماندی ندارد" از زبان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نه‌تنها مایه تأسف است بلکه به‌شدت ایجاد نگرانی می‌کند چرا که نشان می‌دهد سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان تنها نهاد متولی حفاظت از محیط زیست کشور اصولاً از مخاطرات و تهدیدات محیط زیستی اطلاعی ندارد چه آن‌که بتواند مدیریتشان کند.

در این گفت‌وگو، کلانتری در حالی مطابق رویه همیشگی‌اش که انکار و تکذیب است، منکر انتقال پسماندهای پتروشیمی خوزستان به گیلان و قزوین می‌شود که قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، در گفت‌وگوهایش با رسانه‌ها، انتقال این پسماندها به لوشان را تأیید و درباره جزئیات بازیافت آنها توسط شرکت بلیش توضیحاتی ارائه کرده است.

سیراف انرژی و فاتح کیمیا هدیه کلانتری به دیری ها
مجوز شرکت های جنجالی سیراف انرژی و فاتح کیمیا در شهرستان دیر نیز در دوران عیسی کلانتری صادر شده است . دو شرکتی که دیری ها معتقدند با جانمایی شتاب زده و واگذاری غیر کارشناسی اراضی ضلع غربی دیر به شرکت های آلاینده و مخرب زیست محیطی ، خطرات جبران ناپذیری متوجه مردم این منطقه خواهد کرد.

 ویدیو جنجالی
درست صبح شنبه هفته جاری بود که بار دیگر عیسی کلانتری در شبکه های مجازی استان بوشهر مطرح شد . آن هم با انتشار یک ویدیو که نشان می داد در محیطی سر سبز و پشت میزی نشسته است در حالی که تعدادی از اعضای شوراهای شهرستان عسلویه او را در میان گرفته اند . در این ویدیو کلانتری خطاب به حضار می گوید : این  مبلغ را ( حق آلایندگی) قبل از این استاندار می گرفت و 10 درصد به عسلویه می داد و 90 درصد را به بوشهر، برازجان و دیلم هزینه می کرد که سیصد کیلومتر فاصله دارد.عوضش لامرد و مهر و پارسیان که متاثر از این آلایندگی ها هستند هیچ  . قانون وضع می کنند اما

قانون را نمی خوانند. طبق بند ز ماده بیست و شش می گوید به شهرستانهای متأثر نه استان.

کلانتری در این ویدیو ادامه می دهد : استاندار یک پول مفت 400 میلیارد تومانی در سال می گرفت و هر طورکه دلش می خواست خرج می کرد. این پول 65درصدش می رسد به عسلویه و 35 درصدش به سایر شهرستان‌های استان. در حالی که   تابه حال 10 درصد به عسلویه می رسید و 90 در صد شمال استان خرج می شده. شما هم انداخته اند به جان ما. نه این طور نیست. 65 درصد مال شماست. استانداری باید این پول به شما برگرداند.

این همه اظهارات کلانتری است که در این ویدیو کوتاه منتشر شده است . اظهاراتی که پیش از این توسط روابط عمومی سازمان تحت مدیریت کلانتری و از جانب علوی نماینده مهر و لامرد و در پاسخ به استاندار و نمایندگان استان بوشهر در مجلس عنوان شده بود . حالا این عیسی کلانتری است که مجددا در گعده خصوصی خود به اظهارات استاندار بوشهر پیرامون حق آلایندگی به شهرستان های لامرد و مهر پرداخته است .

حزب ندای بوشهر و کلانتری

حالا پس از انتشار این ویدیو و اظهارات عیسی کلانتری ، این حزب ندای ایرانیان شعبه بوشهر است که در مقام پاسخگویی به رییس سازمان محیط زیست بر آمده است . این حزب که صبح روز گذشته با ارسال نامه ای به کلانتری وی را به سخنان تفرقه انگیز متهم کرده در نامه سرگشاده خود آورده است :

اخیرا در یک جمع خصوصی اظهاراتی از زبان حضرتعالی  نقل قول شده است که امیدواریم این بیانات موضع رسمی سازمان محیط زیست نباشد و صرفا جهت خوش آمد آن جمع عنوان شده باشد.

جهت استحضار شما و سایر دولتمردان اینکه مردم صبور و رنج دیده استان بوشهر همیشه میزبانان خوبی برای صنایع عظیم تحت عنوان پرطمطراق *ملی* بوده اند، ولی جز رنج و محنت، نصیبی از آن نداشته اند. آب، خاک و هوای ما را آلوده ساخته و ثروت خدادادی در زیر پای این مردم مهربان را خرج توسعه و آبادانی پایتخت کرده اید، و بابت کوچکترین و قلیل ترین اعتبارات که حق مسلم این مردم است، هرروز حاشیه سازی می کنید و منت می گذارید! آیا استان خوزستان و کهگیلویه و بویر هم سهم آلایندگی به استان بوشهر می پردازند؟!

حزب ندا در ادامه با اشاره به سهم کم اشتغال بومی ها در عسلویه خطاب به کلانتری نوشته است : اگر از همان ابتدا سهم اشتغال بومی های بوشهری را همچون استان های خوزستان و مرکزی، صددرصد اعمال می کردید و هر روز برای کاهش سهم پنجاه درصدی توسط قدرتمندان در دولت و مجلس لابی نمی شد، و اگر ساکنین شهرستانهای اطراف عسلویه اعم از هرمزگان و فارس با هر عنوانی بومی تلقی نمی شدند، امروز استان بوشهر با این بلیه مواجه نمی شد.

عسلویه را جولانگاه مدیران و نیروهای غیربومی کرده اید، اما سهم استان بوشهر فقط سرطان بوده است. از خاطر همه ما پاک نشده که همین چند ماه پیش اعتراف نمودید که؛ *از نظر قوانین محیط زیستی،عسلویه باید تعطیل شود، مردم عسلویه یا باید بمیرند و یا بروند.

 این حزب با مقصر خواندن این سازمان در آلایندگی عسلویه اظهار داشته است :  مقصرترین شخص در این رابطه شما و سازمانی است که بر رأس آن نشسته اید. به نظر می رسد نجابت مردم استان بوشهر موجب وهم مسئولان شده و بجای عمل به مسئولیت ها و وظایف خود در قبال میزبانان مهربان صنایع در استان بوشهر، هرروز پا را پیش تر گذاشته و حقی جدید را از این مردم سلب می نمایند.

حزب ندای ایرانیان شعبه بوشهر در پایان خطاب به کلانتری نوشته است : جناب آقای دکتر کلانتری از حضرتعالی انتظار می رود بجای اظهارات نسنجیده و تفرقه انگیز که نمک است بر زخم مردم صبور این استان ثروتمند مظلوم، به وظایف ذاتی و قانونی خود در جهت حذف آلودگی های عسلویه همت گمارید ، کاری که تاکنون از انجام آن ناتوان بوده اید! چرا که *به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.

 

کلیدواژه

عیسی کلانتری

محیط زیست

عسلویه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی