سیاست / شناسه خبر: 61670 / تاریخ انتشار : 1398/6/24 13:19
|
دبیرمجمع دانش آموختگان نواندیش استان بوشهر پاسخ می دهد

چرا دو جریان اصلاح طلب بوشهری در نشست با حجت الاسلام بیگدلی شرکت نکردند؟

بوشهری ها | در ایام سوگواری شهدای کربلا، مجمع دانش آموختگان نو اندیش استان بوشهرمیزبان حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی یکی از چهره های اصلاح طلب کشور بود تا

بوشهری ها /  مریم خویینی | در ایام سوگواری شهدای کربلا، مجمع دانش آموختگان نو اندیش استان بوشهرمیزبان حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی یکی از چهره های اصلاح طلب کشور بود تا ضمن سخنرانی پیرامون قیام عاشورا ، در نشستی با اصلاح طلبان بوشهری به گفتگو و تبادل نظر نیز بپردازد . این نشست که با عنوان «اصلاحات ، کدام اصلاحات» برگزار شد با حاشیه هایی همراه بود که پایگاه خبری تحلیلی بوشهری ها لازم دانست بدین منظور با مبین کرباسی ، دبیر مجمع دانش آموختگان نواندیش استان بوشهر گفتگویی داشته باشد. کرباسی با روی باز دعوت ما را پذیرفت . آنچه که در پی می آید ماحصل این گفتگوست

 

 شما به مناسبت تاسوعا و عاشورا، همایشی با حضور آقای بیگدلی برگزار کردید با عنوان کدام اصلاحات کدام اصلاح طلب. چه شد به آقای بیگدلی رسیدید و چه شد به چنین عنوانی رسیدید؟ در واقع هدفتان چه بود؟

- اجازه بدهید که ابتدا به قسمت دوم سئوال شما پاسخ بدهم که چرا به عنوان کدام اصلاح طلب به کدام اصلاحات رسیدیم. همانطور که از شرایط فعلی جامعه و نارضایتی عمیق مردم نسبت به ناکارامدی دستگاه های مختلف در کشور آگاهید، مردم نیز دولت اعتدال را نتیجه حمایت و خواست اصلاح طلبان می دانند و ماحصل آن را هم به پای این جریان سیاسی می نویسند. هر چند متأسفانه در این دولت ها کمترین استفاده را از نیروهای سیاسی دلسوز در سطوح مختلف اجرایی کرده، اما شرایط کنونی اصلاحات با پایان دوران آقای خاتمی تفاوت زیادی دارد. آن موقع مردم انتقاد داشتند ولی هنوز سرمایه های اجتماعی اصلاح طلبان تا این حد لطمه نخورده بود. شخصاً بر این باورم که بنیان های فکری اصلی جریان اصلاحات همان مطالباتی است که از دورۀ مشروطه به این سو جریان داشته و عموم مردم آنان را می خواسته اند و هر بار به شیوه ای و به شکلی پیگیر آن بوده اند؛ دموکراسی، حکومت قانون، پاسخگو بودن حاکمیت، آزادی بیان و آزادی اجتماعی، توسعه و قدرت ملی مستقل مطالباتی هستند که یک صد سال است ملت بر آنان پا فشاری کرده و هر حرکت سیاسی اجتماعی در همۀ این ادوار موجب رشد و تکامل همین مطالبه گری بوده است. اکنون نیز همین وضعیت را داریم. حمایت از یک نیروی خارج از اردوگاه اصلاح طلبی به نظر می رسد که موجب دور شدن حرکت اصلی این جریان بر مدار این مطالبات ملی بوده است. هر چند دوستان از همان ابتدا نکاتی را گوشزد می کردند ولی صدای آنها شنیده نشد تا به اینجا رسیدیم.

از این رو برای نقد و واکاوی جریان اصلاحات و تصمیمات گرفته شده که همه به نام اصلاحات و توسط افراد مدعی اصلاح طلبی گرفته شده، تصمیم گرفتیم از یک فرد تئوریک و توانمند که سابقۀ شفاف و عقبه داری در این جریان دارد، به بوشهر دعوت کرده و از او برای همفکری با دوستان هم استانی استفاده کنیم که در جمیع جهات به آقای بیگدلی رسیدیم.

گویا نشست شما حواشی داشت و اصلاح طلبانی که دعوت شده بودند استقبالی از مراسم نکردند و به عبارتی این مراسم را بایکوت کردند. حتی مهمان مراسم با ابراز شگفتی از نبود اصلاح طلبان گفته که شنیده ام به دلیل دعوت هم زمان از دو گروه اصلاح طلبان هر یک حضور خود را مشروط به عدم حضور دیگری کرده. این ماجرا صحت دارد؟

-  (خنده تلخی می کند و بعد از کمی سکوت می گوید) نمی دانم و توان ذهن خوانی هم ندارم که چرا دوستان نیامدند. بهتر است خودشان به این سئوال شما پاسخ دهند. اما انچه که به ما بر می گردد این است که ما از شورای ائتلاف اصلاح طلبان بوشهر و شورای هماهنگی اصلاح طلبان همگی دعوت کردیم. ابتدا همه مشتاق بودند و برای شرکت در چنین نشستی اعلام آمادگی کردند. ولی کمی بعد حضور خودشان را منوط به عدم حضور برخی چهره ها کردند که برایم تعجب برانگیز بود. این دعوت عمومی بود و خارج از عرف و رسم ایرانی و مسلمانی که بخواهیم برای همدگیر فیلتر و محدودیت بگذاریم آن هم در جبهه ای که شعار تساهل و رواداری می دهد و از زنده باد مخالف من سخن می گوید. اما هر دو طرف متأسفانه شرط حضور خود را حذف نیروی مقابل در مراسم گذاشتند که چون از لحاظ اخلاقی و حرفه ای امکان براورده کردن چنین خواسته ای برای ما ممکن نبود، گویا در نهایت تصمیمشان بر این می شود که نیایند. شاید دلیل دیگر عدم حضور آنها عملکرد دوستان در لیست امید 94 و 96 باشد و واهمه از مورد انتقاد قرار گرفتن و پاسخ گویی به مطالبات لایه های مختلف جامعه بابت اشتباهات آن دوره و شاید دلایل دیگر. اما دست کم در این شرایط همین ها به ذهنم می رسد که دو طیف اصلاح طلب بوشهر خواهان حذف طیف دیگر از مراسم بودند و در نهایت نیز شرکت نکردند.

 

نظر خود شما چیست؟ به نظرتان این حرکت به وجهۀ اصلاحات آسیب نمی زند؟

قطعاً آسیب می زند. اما همان طور که گفتم آنچه به عهدۀ ما بوده برای برگزاری یک مراسم آبرومند در دهۀ محرم که هم در شأن عاشورای حسینی باشد و هم در شأن نام اصلاحات ادا کردیم. عدم استقبال دوستان نوع نگاهی را نشان می دهد که به نظرم بنیاد تمام مشکلات و ناکامی های عظیم اصلاحات است و خارج از توان ما برای تأثیرگذاری است.

فکر می کنید در آسیب شناسی جریان اصلاحات در استان بوشهر کدام چالش های اصلی پیشاروی این جریان وجود دارد؟

پاسخ به این پرسش کمی پیچیده است. رسیدن به این وضعیت در اردوگاه اصلاح طلبان ریشه در عوامل متعددی دارد که به سال ها قبل برمی گردد. نمی دانم تا حالا بازی جنگا را انجام داده اید یا نه! ستون اولیۀ جنگا پر است از چوب های موازی هم سطح و مکمل. در جریان بازی با گذشت زمان رقیبان هر کدام تکه ای را برای منفعت خود و باخت دیگری بر می دارند و این کار ادامه پیدا می کند تا تمام ستون بر یک پایۀ لغزان و سست در نهایت فرو بپاشد. دوستان ما باید بدانند در این بازی سیاسی قاعده فرق می کند. اینجا نباید به دنبال بازی با حاصل جمع صفر رفت. باید حفاظت کرد تا کمترین تکه از ستون جدا شود تا هر چه می توان جریان سیاسی را برای اثر بخشی پایدارتر و توانمندتر کرد.

به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب چه نقدی به اصلاح طلبان نسل اول دارید و فکر می کنید رویه کنونی آنان چه هزینه هایی دارد؟

به نظرم جریان نسل اول اصلاحات دچار یک نزدیک بینی سیاسی شده است. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که یک نسل در یک عصر طلایی به قدرت دست می یابد؛ ولی پس از مدتی همان دست یافته ها برای خودش تابو شده و مانع از آن می شود که گذشت زمان روند به روز رسانی را بر آن اعمال کند. یافته های اولیه برای همیشه در نزدیک ترین فاصله به چشمان او می ماند تا وسعت دیدش محدود شود. این باعث هدر رفتن نسل بعد و سوختنن آن می شود.

نسل ما بر این باور است که جریان اصلاحات نیاز به تزریق یک خون تازه دارد و بازنگری در بسیاری از مسیرهایی که در این سال ها پیموده شده. امروز اگر قضاوت مردم علیه ماست به این دلیل است که واکنش امروزشان،  عکس العملی به کنش های دیروز خود ماست. تنزل دادن بیش از اندازۀ اصلاحات به مشتی ادا و اصول کم مایه در سطح کلان ملی و سنجاق کردن نام اصلاحات با افرادی که تنها نفع شخصی خویش را دنبال کرده اند وضعیت کنونی را ساخته. اصلاحات نیاز به هوای تازه دارد. رسالتی که احساس می کنم بر عهدۀ نسل های تازه است که این تازگی را به این پیکرۀ پژمرده شده تزریق کنند. هیچ زایش دوباره ای بدون واکاوی گذشته و انتقاد از خود ممکن نخواهد شد و به همین دلیل ما پرسیدیم کدام اصلاحات، کدام اصلاح طلب. نسل های جوانی که در همۀ این سال ها هم علم اندوخته اند و هم بار تمام مشکلات و آزمون خطاهای بسیار پر هزینۀ جناح های سیاسی مختلف را به دوش کشیده اند، برای جامعۀ مسخ شده و تا حدی به کما رفتۀ کنونی، حرف های زیادی برای گفتن دارد. آینده از آن نسلی است که خودآگاه شده و از دعواهای بی حاصل و فرقه گونه عبور کرده و به دنبال مجالی برای زندگی می گردد و حق خود را برای داشتن سیستمی پاسخ گو، کشوری توسعه یافته و جامعه ای سرشار از فرصت های برابر دنبال و مطالبه می کند. به عنوان یک فعال سیاسی اعتقاد دارم گام دوم انقلاب چیزی جز این نیست و مسیر آن از طریق تخصص گرایی توسعه محور که بیشترین زاویه را فساد دارد می گذرد.

 

 

کلیدواژه

اصلاح طلبان بوشهری

حجت الاسلام بیگدلی

مبین کرباسی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی