سیاست / شناسه خبر: 61685 / تاریخ انتشار : 1398/8/2 10:43
|
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر

حفاظت از ثروت‌های طبیعی، مشارکتی است

بوشهری ها | حیات پرندگان به علت قرر گرفتن در راس هرم غذایی با کنترل جوندگان و خزندگان از بسیاری خسارات جدی به اکوسیستم جلوگیری می‌کند.

بوشهری ها / هدی خرم آبادی | حیات پرندگان به علت قرر گرفتن در راس هرم غذایی با کنترل جوندگان و خزندگان از بسیاری خسارات جدی به اکوسیستم جلوگیری می‌کند. آنها از بین برنده آفات گیاهی و حشرات هستند. در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا در محیط زیست نقش پررنگی دارند و ... . اینها بخشی از ضرورت حفاظت از پرندگان است. موضوع حفاظت از محیط زیست به دنبال آسیب‌های جدی که به ویژه از سوی انسان و دیگر عوامل بدان وارد شد، بسیار پررنگ شده و هر روز بر شمار دوستداران طبیعت افزوده می‌شود، زیرا همگان به این باور عمیق رسیده‌اند که برای حفظ جان بشر باید طبیعت و چرخه طبیعت را حفظ کرد.

روز گذشته در اداره کل محیط زیست استان بوشهر کارگاهی با عنوان «آشنایی با گونه‌های شاخص، اصول نگهداری و تیمار اولیه پرندگان شکاری» با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست، انجمن‌های محیط زیست، دوستداران طبیعت، محیط‌بانان و دیگر کارکنان این اداره کل برگزار شد.

فرهاد قلی‌نژاد در گفت‌وگو با پیام عسلویه با بیان اینکه پرندگان به عنوان رده بسیار مهم در چرخه حیات، بااهمیت هستند، گفت: در گذشته تفهیم چرایی حفاظت از پرندگان بسیار دشوار بود اما امروزه با فرهنگ‌سازی‌ها و آموزش‌هایی که صورت گرفته همگان به تاثیر و نقش گونه‌های جانوری بر ابعاد زندگی بشر پی برده‌اند.

قلی‌نژاد تصریح کرد: امروزه حقوق شهروندی اذعان دارد که دریا، کوه، جنگل، پرندگان مختص یک شهر یا استان نیستند بلکه ثروت‌های طبیعی هستند که متعلق به همه‌اند و هیچ کس حق تجاوز به حریم این ثروت‌های طبیعی را ندارد.

به گفته وی، اگر بخواهیم از منظر اقتصادی و گردشگری هم به موضوع بنگریم، طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری مزیت پرمایه‌ای است که در صورت حفاظت از آنها منبع درآمدی برای هر جامعه‌ای خواهند بود.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه همه جنگلهای ما باید به منطقه حفاظت شده بدل شوند، چون کشور ما جزء مناطق خشک است، خاطرنشان کرد: ایران از تنوع جنگلی برخوردار است و باید در حفظ آنها بسیار کوشا باشیم. جنگلهای هیرکانی برای ما حکم میراث را دارند. جنگلهای مانگرو یا حرا هم به همین شکل و باید از آنها محافظت کنیم.

قلی‌نژاد در ادامه با تقدیر از پتروشیمی مروارید که به عنوان حامی پرندگان با محیط زیست همراهی و همکاری می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه صنعت بازیافت در کشور ما رشد نکرده است و ما راهی نداریم جز اینکه برای مثال به سمت بازیافت نخاله‌های ساختمانی برویم و از آنها بهره‌برداری کنیم.

وی تاکید کرد: همه مردم در مقابله با شکار و قاچاق پرندگان شکاری به محیط زیست یاری برسانند. همکاری نهادهای امنیتی و نظارتی سال گذشته رضایت‌بخش بود و امیدواریم امسال نیز همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

اکبر کریمی‌نیک، رئیس HSC پتروشیمی مروارید نیز در گفت‌وگو با پیام عسلویه با بیان اینکه خوشحالم از فرصت پیش آمده تا علاقه‌مندی خودم را در راستای اهداف محیط زیستی ادا کنم. ما در پتروشیمی مروارید تصمیم گرفتیم حامی پرندگان باشیم و بخشی از سهم خود را به طبیعت ادا کنیم.

وی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های زیست‌محیطی پتروشیمی مروارید، خاطرنشان کرد: بدون شک کارگاه امروز نقطه عطفی در پیشبرد این طرح خواهد بود. مدیریت پساب، نصب آنالایزر آنلاین دودکش‌ها، کاهش انتشار آلاینده‌ها از طریق کاهش میزان مصرف منابع، مدیریت پسماند (فرآیندی و غیر فرآیندی) و... از جمله فعالیت‌های این شرکت است.

کریمی‌نیک در ادامه به مسئولیتهای اجتماعی پتروشیمی مروارید اشاره کرد و افزود: عقد تفاهمنامه همکاری با محیط زیست استان با هدف حمایت از پرندگان بومی استان بوشهر، آموزش، کاهش ریزگردها، درختکاری و فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک کاغذ و کارتن و ... بخشی از این فعالیتها است.

در ادامه خسرو درویشی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان بوشهر درباره آخرین وضعیت پرندگان به ویژه پرندگان شکاری در استان بوشهر توضیحاتی ارائه داد و با برشمردن مهم‌ترین سایتهای پرندگان زمستان گذران مانند خارگ، خارگو، نایبند، مند، پارک ملی دیر-نخیلو و منطقه حفاظت شده مند راهکارهایی را برای حفاظت از پرندگان شکاری پیشنهاد داد.

وی تاکید کرد: برگزاری جلسات هماهنگی مستمر در سطح سازمان و استانها با نیروی انتظامی، مرزبانی و دستگاههای اطلاعاتی به منظور مشارکت موثر و توجیه آنان برای مقابله با قاچاق پرندگان، جلب همکاری بیشتر ارگانهای جهاد و منابع طبیعی در استفاده متعارف از سموم و مقابله با تغییر کاربری اراضی و شهرداری و دهیاری‌ها و برای دفع اصولی پسماندها، برگزاری جلسات هماهنگی در سازمان و پیگیری همکاری بیشتر نهادهای قضایی در پرونده‌های زنده‌گیری غیر مجاز پرندگان شکاری، تامین اعتبار و احداث و تجهیز مراکز مرتبط با انجام پروژه‌های پژوهشی درباره پرندگان از جمله راهکارهای موثر در این زمینه است.

 

در ادامه کارگاه رضا کیامرزی، مدرس کارگاه با بیان اینکه پرندگان شکاری در راس هرم زنجیره غذایی دارند و کم شدن هر کدام از پرندگان شکاری به افزایش حشرات و جانورانی مانند موش‌ها کمک می‌کند و چرخه حیات بر هم می‌خورد، به اهمیت پرندگان شکاری اشاره و خاطرنشان کرد: پرندگان شکاری کنترل کننده بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هستند. بیماری سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان است که پرندگان شکاری در کنترل آن موثر بوده‌اند. لاشخورها و پرندگان شکاری لاشه‌خوار به عنوان رفتگران طبیعت محسوب می‌شوند. جدیدترین طراحی‌ها در ساخت هواپیماها (هواپیماهای شکاری)، نقش پرندگان شکاری پرورشی در کنترل جمعیت پرندگان در فرودگاه‌ها از جمله اهمیت‌های پرندگان شکاری است.

مدرس کارگاه آشنایی با اصول اولیه تیمار پرندگان شکاری با بیان اینکه امروزه اپیدمی خاموش مرگ پرندگان با نام «برق‌گرفتگی» بسیار مطرح است، تصریح کرد: متاسفانه در ایران نیز مرگ پرندگان به علت برق‌گرفتگی بارها گزارش شده است.

کیامرزی با اشاره به عوامل کاهش جمعیت پرندگان شکاری گفت: تخریب زیستگاه‌ها، صید، زنده‌گیری و قاچاق، دکلهای فشار قوی برق، مسمومیت با باقیمانده دارویی و مسمومیت میکروبی، عوامل طبیعی و بیماری‌ها و نبود مراکز بازپروری از مهمترین عوامل کاهش جمعیت پرندگان شکاری است.

وی با ارائه توضیحاتی درباره خصوصیات پرندگاری شکاری، نحوه تیمارداری و رهاسازی آنها را نیز به صورت عملی نشان داد و در پایان از شرکت کنندگان آزمونی گرفته شد.  | پیام عسلویه 

کلیدواژه

محیط زیست

هدی خرم آبادی

پیام عسلویه

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی