سیاست / شناسه خبر: 61688 / تاریخ انتشار : 1398/8/2 10:59
|
در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان چه می گذرد؟

دشتی و تنگستان کم ترافیک اما سیاسی

بوشهری ها | نگرانی از بروز تخلف انتخاباتی، کمی شکل و شمایل جنب و جوش های برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم را تغیر داده است اما

بوشهری هامریم خوئینی: نگرانی از بروز تخلف انتخاباتی، کمی شکل و شمایل جنب و جوش های برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم را تغیر داده است اما مانع فعالیت آنها نشده است. این اتفاق در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان که یکی از کم ترافیک ترین حوزه های انتخابیه استان محسوب می شود نیز به خوبی مشهود است.  حوزه انتخابیه ای که البته ویژگی های خاص خود را دارد. شما هیچ نقطه‌ای از استان بوشهر را در ایام انتخابات نمی‌توان بیابید که حضور دو طیف چپ و راست در آن واضح و مشخص باشد. این مساله در رقابت نزدیک بین کمال‌الدین شهریاری و حجت‌الاسلام حاجیانی در سال‌های نه چندان دور پس از آن در رقابت شهریاری و حجت الاسلام پورفاطمی به خوبی مشهود بود. آنچنان که  در انتخابات گذشته این دو شهرستان شاهد درگیری‌ها، قهر و آشتی‌ها و بگومگوهای تلخ و شیرین انتخاباتی بوده‌ایم. درگیری هایی که شاید سبب کم ترافیک بودن کاندیداهای انتخاباتی در این حوزه انتخابیه باشد. شما در حوزه انتخابیه دشتستان به راحتی می توانید نام 30 الی 35نفر کاندیدای انتخابات را بر روی کاغذ بیاورید؛ اما در حوزه دشتی و تنگستان شاید از 7 الی 8 نفر بتوانید صحبت کنید! یکی دیگر از ویژگی های خاص این حوزه انتخابیه تعداد بالای آرایی است که در صندوق های رای ریخته می شود. می توان گفت تقریبا تمام واجدین شرایط، در این منطقه در انتخابات حضور پیدا می کنند و به کاندیدای مد نظر خود رای می دهند. به همین دلیل برخی با وجود بگو مگوهای سیاسی که در این دو شهرستان وجود دارد معتقد هستند که  آرای مردم در این منطقه بیش از آنکه سیاسی باشد، سنتی است. هرچند فعالان سیاسی در این حوزه انتخابیه تمایلی به گفتگو با رسانه ها ندارند اما برای بررسی بیشتر رویدادهای منطقه، با دو تن از فعالان رسانه ای« فلکناز آتشی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوشهر به گفتگو نشسته ایم.

وضعیت کنونی این حوزه انتخابیه را چطور ارزیابی می کنید؟

آتشی: باید از دو منظر به حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نگاه کرد همانطور که در انتخابات های گذشته نیز همین گونه بوده، برخی از افراد به مبانی سیاسی دیدگاه تفکرات سیاسی کاندیداها رأی می دهند، بخشی دیگر از افراد بر اساس باورهای سنتی رای می دهند. به همین دلیل باید بگویم انتخابات آینده قطعا از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد. در انتخابات پیشین هم همینطوره بوده. علی رغم مشکلاتی که در وضعیت معشیت پیش آمده بود  اما در زمان انتخابات های مختلف مردم نشان دادند که پشت صندوق رای می آیند کما اینکه در دوره گذشته شما دیدین شهریاری با بیشترین آرا در حوزه های انتخابیه استان، به مجلس رفت.

با همه این توصیف ها می توان گفت کدام جناح سیاسی در منطقه رای می آورد؟

آتشی: درباره اینکه چه جناحی رأی می آورد باید گفت در این حوزه، انتخابات بیشتر مبانی سنتی دارد به جای مبانی فکری سنت گوی سبقت می گیرد. معمولا خیلی جناح های سیاسی در این منطقه کار ساز نیستند. در دوره های پیشین پورفاطمی رأی می آورد ایشان هم از سادات هستند و هم با باورهای مردم همسو بودند و بسیار مردم دار هستند. دردوره گذشته شهریاری با آرای بالا موفق می شود و راهی بهارستان می شود. باید گفت همه آرا که به سبد شهریاری ریخته شد سیاسی نبود چراکه هر دو جناح اصلاح طلبان و اصولگرایان و حتی مستقلین نیز به شهریاری رأی دادند این مساله به خوبی نشان می دهد که مردم بر أساس باورهای سنتی رأی داده اند.

 نبود چراکه هر دو جناح اصلاح طلبان و اصولگرایان و حتی مستقلین نیز به شهریاری رأی دادند این مساله به خوبی نشان می دهد که مردم بر أساس باورهای سنتی رأی داده اند. | پیام عسلویه

کلیدواژه

دشتی

تنگستان

انتخابات

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی