سیاست / شناسه خبر: 61731 / تاریخ انتشار : 1398/8/29 11:59
|
با مصوبه نمایندگان مجلس؛

منطقه آزاد بوشهر اصلاح شد/ نماینده مجلس: شروع کار در آذرماه

بوشهری ها | نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان درخصوص تاسیس 8 منطقه آزاد از جمله بوشهر را برطرف کردند تا لایحه پیشنهادی دولت به مرحله اجرا نزدیک شود.

بوشهری هانمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان درخصوص تاسیس 8 منطقه آزاد از جمله بوشهر را برطرف کردند تا لایحه پیشنهادی دولت به مرحله اجرا نزدیک شود.

به گزارش «بوشهری ها»؛ موضوع تاسیس مناطق آزاد جدید از مجلس نهم در دستور کار بود، اما مصوب نشد.

نهایتا مردادماه 97 در مجلس دهم، لایحه مناطق آزاد رای مثبت نمایندگان را گرفت، اما شورای نگهبان به آن ایراد جدی وارد و اعلام کرد: 89 منطقه ویژه اقتصادی جدید که از سوی نمایندگان به لایحه دولت اضافه شد، بار مالی دارد و خلاف قانون است. این موضوع از سوی کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام شد.

به همین دلیل، اگرچه بوشهر و 7 نقطه دیگر کشور مصوبه منطقه آزاد را گرفته بودند و بعضا برخی تبعات و حواشی این موضوع را شاهد بودند، اما برگشت لایحه از شورای نگهبان و بررسی مجدد در دولت و کمیسیون های تخصصی مجلس، بیش از یکسال و نیم زمانبر شد.

نهایتا طی هفته جاری، گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ایرادات شورای نگهبان به لایجه تاسیس 8 منطقه آزاد صنعتی تجاری مطرح شد و نمایندگان به آن رای دادند.

بر این اساس، عنوان لایحه دولت به شرح زیر اصلاح شد: "در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری صنعتی مطابق نقشه های پیوست مصوب هیئت دولت ایجاد می شود."

آغاز عملیات و ساختار منطقه آزاد بوشهر در آذرماهhttps://media.mehrnews.com/d/2019/02/19/3/3051399.jpg

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم ضمن اشاره به تصویب منطقه آزاد بوشهر گفت: آقای دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان که در مجلس حضور داشت، مصوبه نمایندگان را درخصوص تامین نظر این شورا تایید کرد. براین اساس تا هفته آینده شورای نگهبان لایحه مذکور را تایید و رییس مجلس نیز به دولت ابلاغ خواهد کرد.

عبدالحمید خدری از اجرایی شدن منطقه آزاد بوشهر در آذرماه سخن می گوید و ادامه می دهد: انتظار می رود 10 روز تا دو هفته بعد از ابلاغ مصوبه به دولت، در آذرماه سازوکار اجرا و عملیاتی شدن منطقه آزاد بوشهر فراهم گردیده و مدیریت آن تعیین شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تاسیس منطقه آزاد یکی از وعده های انتخاباتی وی بوده که در حال تحقق است، ادامه می دهد: براساس پژوهش های دولت در دهه 60، استان بوشهر یکی از بهترین اولویت های کشور برای تاسیس منطقه آزاد بوده، اما طی 3 دهه گذشته مورد بی مهری واقع شد. حتی در مجلس دهم رییس مجلس اصرار داشت که تصویب مناطق آزاد از جمله بوشهر نیازمند دو سوم آرای نمایندگان است که کار را سخت می کرد، اما با استدلال های قانونی که به لاریجانی ارائه کردم، نهایتا موافقت گردید که مانند سایر مصوبات، برای مناطق آزاد نیز رای نصف به علاوه یک نمایندگان مجلس کفایت می کند و در مصوبه اخیر نیز همین رویه طی شد.

خدری در پاسخ به این موضوع که بسیاری از مردم نگران تبعات منطقه آزاد مثل گرانی ها هستند، معتقد است: اتفاقات مثبت تاسیس منطقه آزاد بوشهر از جمله حضور سرمایه گذاران، اشتغال جوانان و تاسیس شرکت ها، بیشتر از تبعات احتمالی می باشد، از این رو قطعا منطقه آزاد به سود بوشهر خواهد بود.

 

کلیدواژه

بوشهر

منطقه آزاد

خدری

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی