سیاست / شناسه خبر: 61797 / تاریخ انتشار : 1398/10/21 01:06
|
یادداشتی از حسن محدث زاده : عوارض آلایندگی شهرستان دیر به کجا می رود ؟

حق کشی

بوشهری ها | دو دهه پیش، عسلویه روستایی کوچک و گمشده در نقشه پهناور ایران بود اما آغاز به کاربرداشت از میدان عظیم گازی پارس جنوبی باعث شد که این منطقه، آوازه ای جهانی پیدا کند.

بوشهری ها / حسن محدث زاده | دو دهه پیش، عسلویه روستایی کوچک و گمشده در نقشه پهناور ایران بود اما آغاز به کاربرداشت از میدان عظیم گازی پارس جنوبی باعث شد که این منطقه، آوازه ای جهانی پیدا کند. عسلویه با ارزآوری؛ ایجاد ثروت، اشتغال آفرینی، بهبود زیرساخت ها و... کام کشور و استان بوشهر را عسلی ساخته است اما در روی دیگر سکه با ایجاد آلودگی چند جانبه، بهم ریختن پازل اجتماعی منطقه و فراهم سازی زمینه تشدید جرائم و بزه و... کاسه زهری را در گلوی جنوب استان بوشهر ریخته است.

 آلودگی ناشی از تاسیسات پارس جنوبی محدود و معدود به هوا نیست بلکه سلامتی زمین، آب و دریا و به تبع آن بومیان و ساکنان به خطر افتاده است. سیمای آرامش بخش دریا با پساب های صنعتی، خاکستری و سیاه رنگ شده گویی که مشتی آهنین بر زیر چشم دریا فرو آمده و کبود شده است. نفس آبزیان به شماره افتاده و ماسه های بکر ساحل در زیر تلی از خاطرات مدفون شده اند.

 فلرهای برآمده از تاسیسات پارس جنوبی،  چو اژدهای هفت خان رستم، نعره می کشند و بر پیکر آسمان نیلی رنگ خراش و زخم وارد می کنند و زمینِ مغلوب در جنگ با ماشین آلات و آهن الات، شیره های صنعتی را می مکد و آه در می دهد.

حاکمیت برای مبازره با آلودگی صنعتی، برای صنایع آلوده زا ، جریمه و عوارض وضع کرده تا آنها برای فرار از جریمه و رسیدن سود بیشتر مالی، از ضرررسانی به محیط بپرهیزند اما در عمل شاهد هستیم که جربمه به پاکسازی محیط منتج نمی شود  پالایشگاه و پتروشیمی ها پرداخت ضرر مالی را بر بروز رسانی صنعت خود و حذف آلاینده ها ترجیح می دهند و از سوی مقابل هم دریافت کنندگان این پول که استانداری و فرمانداری ها و شهرداری ها هستند، راضی هستند. دو طرف راضی؛ حالا این وسط چه کسی ناراضی؟

 حال که این جریمه مالی به آلایندگی زدایی صنایع کمک نمی کند، باید در بهبود کیفیت زندگی بومیان و‌ ساکنان این منطقه کمک کند. کسانی که آب و هوا و‌ زمین خود را داده اند و در عوض دود و سرطان و بیماری ستانده اند نه حق دیگرانی که با لابی و سیاست بازی به دنبال پول آفرینی هستند.

در هم تنیدگی جغرافیایی و اجتماعی جنوب استان، این منطقه را به یک پیکر واحد تبدیل کرده است. به همین دلیل آثار مخرب آلودگی های ناشی از تاسیسات عسلویه، کل منطفه را تحت تاثیر قرار می دهد. البته آلودگی تاسیسات پتروشیمی و گازی شهرستان های کنگان و دیرهم باید به لیست آلاینده های عسلویه اضافه کرد.

حال خبر رسیده که حدود 180 میلیارد تومان عوارض آلایندگی تاسیسات عسلویه از صنایع آلاینده اخذ، تجمیع شده و دراختیار استان برای توزیع بین مناطق تحت تاثیر بر اساس شدت و حدت دریافت آلایندگی توزیع شود. در این شرایط سخت و طاقت فرسای اقتصادی و بحران مالی شهرداری ها، این حجم می تواند کمک حالی برای شهرداری‌های خسته جنوب استان و فعال سازی پروژه های عمرانی باشد.

اما بر اساس اطلاعات موثق رسیده به دفتر پیام عسلوبه؛ در کمال تعجب شهرستان دیراز لیست دریافت کنندگان این محل اعتباری حذف شده است. اقدامی که موجی از نگرانی و تشویش را در بین مردم این شهرستان فراهم ساخته است.

در حالی بر نام دیر خط قرمزی کشیده است که این شهرستان خود میزبان چندین پتروشیمی درحال ساخت و آماده بهره برداری است و به صورت عملیاتی بخشی از پازل مگاپروژه پارس جنوبی می باشد. از سویی اگر تاثیرات محیط زیستی این چند پتروشیمی واقع در دیر را کنار بگذاریم، فاصله کم دریایی و هوایی با تاسیسات عسلویه این شهرستان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مگر می شود دریای عسلویه به سیاهی بگراید اما بر رزق و روزی مردم دیر تاثیر منفی نگذارد؟ چگونه می توان تصور کرد که حجم بالای آلایندگی کنگان و جم را در نوردد اما پشت دیوار دیر ننشیند، استراحت کند و وارد این شهرستان نشود؟ مگر هرم آتشین و سرطان زای فلرها مرزهای سیاسی را هم می شناسند که از مرز دیرعبور نکنند و منتظر دریافت جواز باشند؟

در اینکه عسلویه و کنگان و جم تاثیرات بیشتری را به جان می خرند، تردیدی نیست اما اینکه دیر بر دشت نشسته را از قلم بیندازند نیز محل تردید شگفتی است؟ البته به صراحت بگوییم که این شهرستان‌ها نیز در این سالها از صنعت کم زخم نخورده و ما منکر استحقاق این شهرستان‌ها از این محل اعتباری نیستیم بلکه بحث بر سر معیارها و مدل های عجیب و مشکوک ارزیابی‌های زیست محیطی است. معیاری که واقعیت های عینی را هم خلاف جلوه می دهد.

امیدواریم مدیران استانی در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و اجازه ندهند با این تصمیمات، پیکر واحد اجتماعی جنوب استان در آستانه انتخابات آسیب جدی ببیند.

منبع | روزنامه پیام عسلویه شنبه 21 دی ماه 1398

کلیدواژه

عسلویه

شهرستان دیر

حسن محدث زاده

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی