سیاست / شناسه خبر: 61946 / تاریخ انتشار : 1398/11/16 12:37
|
یادداشتی از حسن محدث زاده

گنبد نمکی جاشک را دریابیم

بوشهری ها | در این روزها که برف نقاط مختلفی از کشور را سفید کرده، می خواهم دوباره از گنبد سفیدرنگ استان بنویسم. گنبدی که سفیدی خود را نه از برف بلکه از سیمای نمک گرفته است.

بوشهری ها / حسن محدث زاده | در این روزها که برف نقاط مختلفی از کشور را سفید کرده، می خواهم دوباره از گنبد سفیدرنگ استان بنویسم. گنبدی که سفیدی خود را  نه از برف بلکه از سیمای نمک گرفته است. این گنبد کوه سیمین و پرجلال و جبروت را در اصطلاح عامیانه و عرف منطقه،جاشک می نامند.   

این گنبد نمکی یکی از بزرگ‌ترین، فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است که با داشتن غارها، معادن ،آبشارها، بلورها،قندیل ها و یخچال های نمکی منحصر بفرد، به اثر ملیِ متمایز، جذاب و فوق العاده دیدنی تبدیل شده است. این منطقه علیرغم دارا بودن ظرفیت های بالقوه و باالفعل فراوان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی، همچنان مورد غفلت قرار دارد.

در جوار این گنبد نمکی منحصر به فرد، سواحل بکر و دست ناخورده، خلیج دوست داشتنی فارس، هوای مطبوع و دلپذیر در  حدود نیمی از سال، شنزارهای بسیار زیبا، جاذبه های صنعتی، موسیقی محلی روح افزا، غذاهای متنوع و خوشمره محلی و ... مزایایی هستند که می تواند صاحبان سرمایه و علاقه مندان به صنعت توریسم را به خود آورده تا با برنامه ریزی اصولی و استاندارد (با تاکید فراوان بر این واژگان) و سرمایه گذاری در این حوزه در سایه حمایت های واقعی مسئولان استان، ضمن کسب درآمد، زمینه اشتغال افراد زیادی نیز را فراهم آورند.

فارغ از بحث سرمایه گذاری و انتفاع مادی و اشتغالی از این پتانسبل فرهنگی- سیاحتی- اقتصادی، حراست و نگهداری از این ظرفیت خدادادی نیز اهمیت ویژه ای قرار دارد. زیرا همچنان که پیشینیان از این مجموعه حراست کرده تا به نسل ما برسد ما نیز وظیفه حفاظت از امانت الهی- انسانی را برای انتقال به آیندگان داریم.

 اما آنچه در واقعیت وجود دارد، این ظرفیت عظیم مورد غفلت و فراموشی واقع شده است. این غفلت سبب شده که این گنبد نه تنها نفع اقتصادی به منطقه و استان نمی رساند بلکه بر اثر بازدیدهای متکثر و بی ضابطه گردشگران داخلی و خارجی، زیبایی و شگفتی های این گنبد به مرور زمان و بر اثر خطاهای سهوی و تعمدی انسانی به مخاطره جدی افتاده است. قیاس وضعیت فعلی غارها و قندیل ها به نسبت چند سال گذشته به دلیل بازدید بی ضابطه سیاحتگران موید این ادعاست.

متولیان استانی از استانداری گرفته تا اداره کل میراث فرهنگی این گنبد را به حال خود رها کرده و به امید سرمایه گذاری بخش خصوصی و نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد نشسته اند. در این که دولت نباید سرمایه گذار و فعال اقتصادی باشد تردیدی نیست اما وظیفه آماده سازی زیرساخت ها اگر بر عهده دستگاه های اجرایی نباشد، بر عهده کیست؟

هماهنگونه که دولت برای بهره برداری از مجموعه ی شگفت انگیز غارعلیصدر مستقیم ورود کرده و حتی حکم مدیرعامل شرکت متولی این غار توسط استاندار همدان صادر می شود، آیا استانداری و میراث فرهنگی بوشهر نباید همچون هم سلفان خود در همدان برای شکوفایی ظرفیت جاشک آستین همت بالا بزنند؟

باید با آماده سازی زیرساخت ها همچون راه دسترسی مناسب، روشنایی، سرویس های بهداشتی، استقرار پاسگاه محیط بانی، نیروی انتظامی و پایگاه هلال احمر و ... زمینه و مشوق هایی فراهم شود تا سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه ترغیب گردند. اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل امور اداری جهت اخذ مجوزهای لازمه، همکاری مراکز و موسسات علمی و آموزشی و... از ضروریاتی است که می بایست مدیران استانی به آن توجه و اهتمام ویژه داشته باشند. اداره میراث فرهنگی استان به عنوان متولی اصلی امر نیز باید ضمن مشاوره و راهنمایی موثر و کارآمد، زمینه لینک شدن سرمایه گذار با نهادها و موسسات معتبر و مجرب ملی و بین المللی صنعت توریسم به منظور استاندارد سازی تور سیاحتی را فراهم آورد.

همچنین ثبت جهانی این اثر می بایست در سرلیست اقدامات هموارساز جهت سرمایه گذاری و جهانی شدن گنبد جاشک قرار گرفته و به جد مورد اهتمام قرار گیرد.

جاشک سیمین قد و سیمین بر و سیمین روی می تواند به معنای واقعی کلمه نقطه تلاقی بخش سیم و زر در این خطه باشد مشروط بر آنکه برای وقوع این تلاقی دولت از پذیرش نقش خود طفره نرود و وظایف خود را عملیاتی سازد.

کلیدواژه

حسن محدث زاده

جاشک

گنبد نمکی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی