سیاست / شناسه خبر: 62047 / تاریخ انتشار : 1398/12/28 01:32
|
پیام نوروزی دکتر نویدی فرد ، مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر

امداد نوروزی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر

بوشهری ها | سال 1398 سالی سرشار از رویدادهای مختلف نیز گذشت. سالی با شیرینی و تلخی هایی که گذشت تا به بهار برسیم و بهار خبر از نو شدن و تازه شدن دهد که پس از هر زمستانی

بوشهری هادکتر نویدی فرد | مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر


نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد

عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

سال 1398 سالی سرشار از رویدادهای مختلف نیز گذشت. سالی با شیرینی و تلخی هایی که گذشت تا به بهار برسیم و بهار خبر از نو شدن و تازه شدن دهد که پس از هر زمستانی بهاری خواهد آمد. سال 89 سالی که وضعیت درمان با رسیدن مهمان ناخوانده کروناویروس شاهد دگرگونی شد و رنگ و بوی دگری گرفت. با آمدن این ویروس، بحرانی پیش روی درمان کشور قرار گرفت تا محک سنگینی بر وضعیت موجود با تمام نقاط قوت و ضعف زده شود. در این بحران، مهمترین نقطه قوت درمان کشور به خوبی خود را نشان داد و آن چیزی نبود جز نیروی انسانی درمان، که قهرمانانه در مقابل این بحران و پشت مردم و کشور ایستادند تا این تندباد نیز با کمترین گزند گذر نماید و این نکته را یادآوری کند که همچنان قهرمانان وطن جوانان و مردان و زنان رشیدی هستند که در راه وطن و هموطن خود اینچنین ایثار می کنند. باید در ابتدا درود خود را نثار این زنان و مردان کنیم که در لباس خدمت پزشک، پرستار، بهیار، منشی، خدمات و... در بیمارستان ها و مراکز درمانی قهرمانانه در حال نبرد با این دژخیم بداهریمن اند.

تمهیدات موثر دکتر سالاری مدیرعامل سازمان در خصوص بحران کرونا

 

دکتر سالاری مدیرعامل محترم سازمان و دکتر منوچهری معاون درمان سازمان و دکتر آفریده مدیر کل درمان مستقیم در بدو وقوع بحران با برگزاری چندین ویدئوکنفرانس با تمام مدیران درمان سراسر کشور موارد لازم را بیان نموده و در جریان امور استان ها قرار گرفتند.

همچنین دکتر سالاری با به روزرسانی و پرداخت مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور یکی از اقدامات کم نظیر سازمان را در این دوره انجام دادند که نقش موثری در کمک به وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در این بحران داشت.

یکی از اقدامات موثر دیگر در کاهش مراجعات حضوری جامعه تحت پوشش سازمان به مراکز، دستور اداری دکتر سالاری مدیرعامل محترم سازمان بود که با‌ اعلام آن دسته از بیمه شدگانی که دفترچه درمانی آنان تا پایان بهمن ۹۸ استحقاق دریافت درمان داشته اند تا پایان فروردین ۹۹ معتبر تلقی شده و مجاز به دریافت مزایای درمانی می باشند، گام مهمی در کاهش مراجعات حضوری مردم عزیز داشته است.

از دیگر اقدامات قابل توجه دیگر حذف بازرسی از کارگاه ها مگر در موراد خاص و اختصاص اعتبار لازم برای تهیه داروهای مورد نیاز در این بحران می توان اشاره کرد.

همچنین با عدم تعطیلی ادارات، دستور دورکاری و شیفت بندی کارکنان و اعطای مرخصی استعلاجی، استحقاقی یا اجباری به کارکنان در معرض خطر از سوی سازمان ابلاغ شد تا کارکنان زمان کمتری را در محیط های اداری سپری کنند که تمهیدات اندیشیده شده فوق جای تشکر و قدردانی دارد.

 

استراتژی امدادبک

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر نیز با توجه به مسئولیت و وظیفه خود در کنار مردم ایستاده تا بتواند نقش خود را در پشت سرگذاشتن این مهم به خوبی ایفا نماید. مدیریت درمان استان بوشهر در بدو ورود این ویروس به کشور با تبیین استراتژی "امدادبک" در قالب تعریف استراتژی های چهارگانه و اقدامات ده گانه و جلسه با روسای کلیه مراکز استان و ابلاغ دستورالعمل آن، به مقابله این بحران رفت.

طرح نسیم 19

دومین قدم مدیریت درمان طرح نسیم 19 بود که در راستای تحقق اهداف بلند مدیران ارشد سازمان در حوزه مشتری مداری و تکریم شرکاء سازمان و همچنین حمایت از مردم، بیمه شدگان، سالمندان، بازنشستگان، بیماران مزمن و رگوه های پرخطر در معرض آسیب در بحران کرونا ویروس(کوید 19) این برنامه طراحی و تدوین شده است که براساس آن مقرر گردید دارو و احیانا لوازم مصرفی مورد نیاز و ضروری این گونه بیماران دارای پرونده الکترونیکی در مراکز درمانی ملکی را بدون مراجعه حضوری ایشان به وسیله پست یا پیک به آدرس آنها ارسال گردد.

استراتژی های 4گانه و اقدامات 10 گانه امداد بک

در این استراتژی مهمترین موضوع حفظ سلامت و جان مراجعین و نیروهای انسانی مدیریت درمان در سراسر استان بود که با توجه به اهمیت بی بدیل پرسنل درمان تاکید گردید که هیچ پرسنل درمانی در این بحران نباید مورد گزند و یا آسیبی قرار گیرد.

دومین موضوع مهم در این استراتژی به کارگیری تمام توان برای جلوگیری از فوت بیماران در مراکز درمانی مدیریت درمان است. نجات جان هموطنانمان از اولویت های مدیریت درمان است که تمام توان خود را برای انجام آن بکار گرفته و از این روست که دو بند دیگر استراتژی یعنی استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های نیروی انسانی بالقوه و بالفعل، زیرساخت ها اعم از تخت های بستری، تجهیزات پزشکی و... و همچنین بسیج تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل برای امداد رسانی به آحاد جامعه بیمه شده و غیر بیمه شده و سایر دستگاه های امدادرسانی در سطح استانی و ملی تبیین شده و به مرحله اجرایی درآمده است.

در اقدامات ده گانه نیز از مهمترین آن ها می توان به اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، توانمند سازی و ارتقا سطح آگاهی پرسنل در کلیه سطوح و تهیه برآورد تقریبی حجم بیماران، مراجعه کنندگان و افراد درگیر در حوزه تحت پوشش هر مرکز و براساس آن پیش بینی و تهیه دارو و تجهیزات مرتبط مورد نیاز  می توان اشاره کرد.

همچنین تدوین فرآیند بیماران مشمول دستورالعمل ارجاع به بیمارستان تعیین شده توسط دانشگاه و تهیه و تدوین فرآیند پشتیبانی نیروی انسانی، دارو، تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی در مراکز و تهیه و تدوین خط مشی اطلاع رسانی به دستگاه های بالادستی و جامعه و کنترل زیر ساخت های مورد نیاز اعم از اتاق های ایزوله، اگزاست فن های هوای فشار منفی، فیلترهای هپا، سیستم فاضلاب، سیستم های دفع پسماند (امحا زباله های عفونی)، بین ها و ماشین های رختشویی بیماران عفونی، آمبولانس ها و ماشین های شستشو و ضدعفونی کف و سطوح از دیگر بندهای ده گانه می باشد.

تعیین پانسیون و محل استقرار جهت پرنسل و تیم های اعزامی داوطلبین احتمالی و تهیه و تدوین اختیارات اداری و مالی لازم جهت اخذ تصمیمات آنی برای پاسخ به بحران نیز از دیگر اقدامات ده گانه است که برای مقابله با بحران کرونا اندیشیده شده است.

در این استراتژی که با توجه و نگاه ویژه به پرسنل درمان شروع شده بود در بند آخر نیز با پیش بینی سیستم تشویق و جبران خسارت از خودشگذشتگی های پرسنل درگیر و کمک رسان در بحران پایان می یابد که نشان از توجه ویژه مدیریت درمان به پرسنل به عنوان مهمترین و اصلی ترین سرمایه سازمان دارد.

اقدامات مراکز درمانی براساس استراتژی امداد بک

در راستای این استراتژی به صورت ضربتی مراکز بستری مانند بیمارستان سلمان فارسی بوشهر، بیمارستان حضرت نبی اکرم (ص) عسلویه و بیمارستان مهر برازجان وارد عمل شده و در کوتاهترین مدت زمان ممکن اقدامات ویژه ای انجام دادند مانند بیمارستان سلمان فارسی که با  ایجاد کانکس های ویژه معاینه و اقدامات اولیه در محوطه بیرونی ساختمان بیمارستان برای جداسازی قسمت کرونا با ساختمان اصلی و بیماران غیرکرونایی، همچنین اختصاص قسمتی از بخش ام آر آی با تخت های ویژه برای بستری اورژانسی بیماران بدحال و لغو ساعت عیادت بیماران بستری نقش بسزایی در جداسازی و کنترل بیماری در بیمارستان اجرا نمود. همچنین بیمارستان حضرت نبی اکرم (ص) عسلویه نیز با ایجاد تعاملات خوبی که با منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی و شورای راهبردی پتروشیمی ها صورت داد تجهیزات و امکانات در اختیار بیمارستان قرار گرفته و بیمارستان نیز پوشش مناسبی برای منطقه انرژی پارس جنوبی و پتروشیمی ها و مردم خونگرم جنوب استان ایجاد نموده است. همچنین این بیمارستان با ایجاد کانکس در بیرون از ساختمان اصلی بیمارستان پذیرای بیماران مشکوک به کرونا بوده و با ایجاد 16 تخت مختص بیماران احتمالی بدحال کرونایی و 16 تخت برای بیماران اورژانسی اقدام به جداسازی این بیماران از یکدیگر نموده است.

در بیمارستان مهر برازجان نیز اقدمات موثری صورت گرفته که می توان به نصب اگزاست فن اتاق ایزوله جهت تامین فشار منفی، تهیه و دوخت ماسک پارچه ای، گندزدایی محیط کلیه واحدها، رواهروها، دستگاه خودپرداز درون بیمارستان و... در هر شیفت، نصب دیسپنسر با ماده ضدعفونی کننده و ماسک جهت مراجعین درمانگاه، اتاق تایمیکس و واحد پذیرش و عدم انجام اعمال جراحی الکتیو اشاره کرد.

عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد...

بی شک این بحران نیز خواهد گذشت و با سال نو این جهان بی توجه به ویروس ها و بحران ها پوست خواهد انداخت و عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد. پس از این زمستان بیماری کرونا، بهار سلامتی خواهد آمد و هیچ از یاد نخواهیم برد که این روزها چگونه گذشتند و به یاد آن جمله معروف، آن چیزی که مرا نکشد مرا قوی تر خواهد کرد، خانواده درمان کشور نیز اکنون قوی تر و با تجربه تر از این بحران عبور خواهد کرد و با این اندوخته گران بها و پرهزینه به سوی آینده گام خواهد برداشت. فردای روشن و پرامید برای ایران عزیمان آرزومندم و پیشاپیش نوروز را به همه مردم ایران عزیز به خصوص کادر زحمت کش و پرتلاش درمان که این روزها بیشتر قدر این عزیزان را می دانیم و قدرشناس تلاش های شبانه روزی آن ها هستیم تبریک و شادباش عرض می کنم و به قول شاعر فرخی سیستانی

بهار آید برون آیم که از وی با امان باشم/ روان‌ها را طرب گشتم، طرب‌ها را روان باشم

بدین شایستگی جشنی، بدین بایستگی روزی/ ملک را در جهان هر روز جشنی باد و نوروزی

کلیدواژه

کرونا

مدیر درمان

نویدی فرد

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی