سیاست / شناسه خبر: 62051 / تاریخ انتشار : 1399/1/2 18:59
|

مسافران نوروزی: از سفر به استان بوشهر پشیمانیم

بوشهری ها | شماری از مسافران نوروزی در بوشهر می گویند: در سایه کنترل‎های پیاپی موجود در مسیر همراه با ترافیک‌‏های چند ساعته، بسته بودن مراکز خدماتی و گردشگری و نبود خدمات مدنظر از سفر ...

بوشهری هاشماری از مسافران نوروزی در بوشهر می گویند: در سایه کنترل‎های پیاپی موجود در مسیر همراه با ترافیک‌‏های چند ساعته، بسته بودن مراکز خدماتی و گردشگری و نبود خدمات مدنظر از سفر به این استان ابراز ندامت و پشیمانی کرده و راه خانه‌های خود را در پیش گرفتند تا به نحوی اجبارگونه به پویش "در خانه می‌مانیم" بپیوندند.

 

به گزارش «بوشهری ها » به نقل از ایرنا؛ با وجود اعلام پیاپی مردم و مسئولان استان بوشهر مبنی بر ضرورت سفر نکردن به بوشهر در شرایط کنونی عده‎ای که با قصد چشیدن شیرینی سفر به استانی ساحلی چشم و گوش خود را به روی تمام توصیه‎ها و دشواری‎ها بسته بودند در آغاز سال نو خود را به بوشهر رساندند ولی شاید صف چندین ساعته ناشی از کنترل مبادی ورودی استان بوشهر بود تا یک بار برای همیشه خود را مانند کرونا مهمان ناخواننده شهر و دیاری ننامند.

با ورود مسافران هتل‏ها و خانه‏‌های مبله نیز برای اسکان مسافران جایی نداشته و تعطیل شده و در کنار این موضوع از نصب چادر در نوار ساحلی و پارک‌‏ها خودداری می‏‌شود و از سوی دیگر بازار و مراکز تجاری نیز تعطیل شده تا روی هم رفته برخی هم وطنان در آستانه سال نو در کمتر از ۲۴ ساعت حضور در بوشهر این استان را به مقصد خانه و یا استان دیگری ترک کنند.

یکی از مسافرانی که از پایتخت راهی بوشهر شده، گفت: پیش از فرارسیدن سال نو پیام‌‏های مبنی بر ممانعت از سفر به استان‏ بوشهر دیده یا شنیده بودم ولی آن را در حد توصیه و هشدار پیش بینی کرده بودم تا با رسیدن به جنوب اکنون به این واقعیت پی بردم بوشهر در سایه نبود خدمات اولیه سفر با وجود مهمان نواز بودن مردمانش در روزهای کرونایی به هیچ وجه مقصد خوبی برای سفر نیست.

وحید فراهانی افزود: در شب اول حضور در بوشهر نیز بیش از سه ساعت در صف کنترل و تب سنجی قرار گرفتیم به نحوی که ساعت سه بامداد وارد شهر شدیم و تنها پس از گذشته ۱۲ ساعت اکنون تصمیم گرفتم بوشهر را به مقصد تهران ترک کنم.

وی ادامه داد: با این وجود به هم وطنان نیز توصیه می‎کنم چنانچه بوشهر را به قصد سفر انتخاب کردند از تجربه تلخ سایرین درس گرفته و این سفر را به بازه زمانی دیگری موکول کنند.

یک مسافری که از استان آذربایجانی غربی وارد بوشهر شده گفت: ای کاش این ممنوعیت ورود و نبود خدمات اسکان مسافر به صورت گسترده‏‌تری اطلاع رسانی شود تا مردم سختی و مشقت سفر به جنوبی‏ ترین استان کشور را به جان نخرند.

پژمان اخترزاده افزود: هر چند که در آغازین روزهای سال با تلخی یک سفر ناتمام مواجه شدم ولی هنوز برای من و هم وطنان دیر نشدن تا به صف حامیان پویش "در خانه می‏مانیم" بپیوندیم تا تلخی سفر ناتمام از این بیش نشود و در صحت و سلامت از روزهای دشوار و تهدید آمیز شیوع ویروس کرونا عبور کنیم.

یک  مسافر دیگر استان های مرکزی در بوشهر گفت: با وجود اینکه همواره بوشهر به میهمان‎نوازی و خونگرمی شهره بوده است اما بدون تعارف عید امسال سفر بوشهر هیچ ارزشی نداشته تا جایی که برخی از خودروهای دارای پلاک غیربومی موفق به ورود به این شهر نشدند و از همان بدو ورود فرمان اتومبیل خود را به مقصد دیگری تغییر دادند.

جواد برنجکوب افزود: خرید، گشت دریایی، موزه و سایر مراکز تفریحی گردشگری جاذبه‎های اصلی بوشهر برای مسافران قلمداد می‎شود که این روزها همه این جاذبه‎ها تعطیل شده و جایی برای ورود مسافران به این استان ندارد.

وی ادامه داد: در کنار همه این موضوع امکان برپایی چادر که از جاذبه های منحصر به فرد شهرهای ساحلی برای مسافران نوروزی است نیز در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شده و با این حال برای مسافران حتی امکان یک اسکان ساده نیز وجود ندارد.

زهره مسافری که دیشب  به همراه خانواده از تهران به بوشهر رسیده و درحال بستن بار برای بازگشت به پایتخت است گفت: چندین بار تجربه مسافرت به جنوب داشته ام  و هر بار نیز سفرها خاطره انگیز تر بوده اما دیشب از بدو ورود احساس کردم مردم برغم میل باطنی حس خوشایندی از اینکه در چنین شرایطی ما به این استان سفر کرده ایم در برخوردشان نسبت به ما نشان نمی دهند.

وی یادآورشد: با وجود تمکن مالی اما در سفرهای قبلی  به بوشهر همواره  با حضور در ساحل و زدن چادر چند روز در این استان تعطیلات نوروز را سپری می کردم اما الان اجازه  چادر زدن نداریم و حتی کمپ های شهرداری ها نیز وجود ندارد.

یک شهروند بوشهری نیز گفت: درحالی که برای حفظ سلامتی اعضای خانواده باوجود اینکه زادگاه و پدر و مادرم در یکی از شهرستان های تابعه بوشهر است اما حتی برای بازدید و سرزدن سال نو نیز از بوشهر خارج نشده ام برهمین اساس از دیگر هم وطنان انتظار دارم به حرمت میزبان از سفر به دیگر مناطق خودداری و در پویش در خانه می مانیم بپیونند.

مهدی ملاح زاده  یادآور شد: بوشهری‎ها همواره در عید بیشتر میزبان هستند تا مهمان ولی با این شرایط عید امسال متفاوت از گذشته است وعلاوه بر اینکه خودشان نیز مسافرت نمی‏رفتند از هم وطنان نیز می‏خواهند با سفر به بوشهر میزبانان خود را در معذوریت قرار ندهند.

وی گفت: وقتی در جواب یکی از بستگان ساکن اصفهان درخواست مهمانی وی را رد کردم سخت از خانواده‏ام آزرده خاطر شده و به نظر می‎رسد در بحث سفر باید محدودیت‏‎های قانونی وضع شود تا بوشهری‏ها برای میزبانی در معذورات اخلاقی قرار نگیرند.

این شهروند اضافه کرد: به نظر می‏ رسد با کنترل خروجی شهرها به جای ورودی شهرها به راحتی می‏ توان از سفرهای غیرضرور شهروندان امتناع کرد که وقتی مسافر با طی مسافت زیادی به ورودی شهری مانند بوشهر می‏ر سد هر چند قانون پذیر باشد ولی باز به راحتی زیر بار برگشت به مقصد نمی‎رود.

یکی از روستانشینان حومه بوشهر نیز گفت: در روزهایی که با محدودیت‎‏های سخت‎گیرانه در ورودی بوشهر  عده‏ای از مسافران روستاها را برای اقامت انتخاب می‎کنند انتظار است در سطح روستاها دهیاران نیز هوشیاری بیشتری به خرج دهند.

محمد افراسن ادامه داد: اکنون روستاهای اطراف چغادک و بوشهر مملو از خودورهای مسافران شده که با این وضعیت باید تمام مسیرهای منتهی به روستاها بسته و تنها یک مسیر برای کنترل و اعمال محدودیت انتخاب شود.

وی تاکید کرد: کسانی که به خانواده خودشان رحم نکردند و در این اوضاع بحرانی شهر به شهر در حال مسافرت هستند بدون شک انتظار از آنان برای رعایت حال میزبانان روستایی تصوری واهی و ساده لوحانه است. 

یک فعال اجتماعی نیز گفت: تاکنون شمار قابل توجهی از خودروهای دارای پلاک غیربومی در ورودی شهرستان‎های بوشهر و دشتستان شناسایی و توسط مرکزهای کنترل به شهر خود بازگشت دادند که امید است سایر هم وطنان نیز با خواندن این تجربه خود را در دام خودساخته سفر به بوشهر قرار ندهند.

احمدی افزود: برای نیروهای مردمی فعال در زمینه کنترل ورودی شهرها درخواست پیوستن داوطلبانه آنها به جمعیت هلال احمر مطرح شده که انتظار است فعالان مردمی با تحقق این مهم کنترل مبادی ورودی شهرها را در بسترهای قانونی پیش ببرند.

سرپرست فرمانداری دیلم  بعنوان یکی از مبادی ورودی شمالی استان بوشهر گفت: مردم این شهرستان در میهمان نوازی زبانزد عام و خاص هستند  و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور را پذیرا می‌شدند اما در تعطیلات نوروز امسال برخلاف سنوات قبل  از پذیرش مسافران معذور و هیچگونه خدماتی به آنان ارائه نمی‌شود.

احمد دشتی  افزود: باتوجه به شیوع گسترده کرونا در کشور تمامی بوم‌گردها، هتل‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری و خدماتی و مهانسرای ادارات و نهادها هیچ خدماتی به هموطنان ارائه نخواهند داد.

وی ادامه داد: مسدود شدن ساحل بندرهای دیلم و امام حسن از دیگر اقدام‌های صورت گرفته است که تا اطلاع ثانوی بر روی مسافران و گردشگران تداوم دارد.

سرپرست فرمانداری دیلم گفت: ورودی های ساحل این دو بندر برای هرگونه تردد و توقف تا پایان وضعیت اضطراری شیوع ویروس کرونا بطور کامل تعطیل است.

دشتی افزود:باتوجه به اینکه این شهرستان در نخستین مبدا ورودی از شمال استان بوشهر قرار دارد ، کنترل مبادی ورودی و خروجی بمنظور پیشگیری از بیماری کروتا تشدید شده است.

وی یادآورشد:تشدید کنترل مبادی ورودی وخروجی شهرستان در چندین نقطه شامل گلوگاه شهیدموسوی،محور دیلم -گناوه ،ورودی شهرامام حسن از سمت دیلم و گناوه با همکاری  نیروی انتظامی ،بسیج و پویش‌های مردمی اجرایی شده است.

دشتی اظهارداشت: استقرار و استمرار پایگاه  تست تب سنجی و اسکرین برای کنترل و پیشگیری از کرونا ویروس در ورودی ایست و بازرسی دیلم توسط هلال احمر شهرستان به صورت شبانه روزی انجام می شود.

وی گفت: در جلسه شورای ترافیک و سلامت،  تصمیم‌های  لازم بمنظور تشدید کنترل ورودی به شهرستان اتخاذ و در حال اجرا است.

دشتی اضافه کرد: از بدو شیوع بیماری کروتا در کشور با همراهی کامل بازاریان تعطیلی کلیه واحدهای صنفی به غیر از اقلام ضروری انجام وتا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تعطیلی کلیه مراکز ورزشی ، خدماتی، هتل و مسافرخانه‌ها، جنگل عامری و اماکن تفریحی  و گردشگری در جهت جلوگیری از تجمع و انتقال ویروس کرونا انجام شده است.

فرماندار شهرستان عسلویه  شهرستان مبدا ورودی استان بوشهر از سمت هرمزگان نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا این شهرستان امکان پذیرش و سرویس دادن به میهمانان نوروزی را ندارد.

عبدالنبی یوسفی افزود: با وجود تاکیدهای لازم بر سفر نکردن اما هنوز برخی از افراد به این توصیه‌ها توجه نمی‌کنند و اقدام به سفر می‌کنند و ما ناچار به برگرداندن آنها هستیم.

وی بیان کرد: ورودی شهرستان عسلویه از سوی استان هرمزگان و از طرف دیگر استان فارس (شهرستان‌های مهر و لامرد) است که از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا به صورت جدی به وسیله نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر کنترل می‌شوند.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر ورودی‌های این شهرستان در شهرهای عسلویه، نخل تقی و بیدخون را به صورت دقیق کنترل می‌کنند.

فرماندار عسلویه یادآور شد: کنترل‌ها در مبادی ورودی برعهده نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر است و به تازگی نیز نیروهای سپاه و بسیج به صورت جدی در کنار این نیروها قرار دارند و محورها را نظارت و کنترل می‌کنند.

یوسفی اضافه کرد: با وجود همه تاکیدها اما بازهم افرادی هستند که اقدام به مسافرت می‌کنند اما با توجه به شرایط خاص، نیروهای مستقر در ورودی‌ها با جدیت موظف به کنترل هستند و از پذیرش میهمانان معذور هستیم.

فرماندارعسلویه گفت: در برخی محورها ورودی‌های شهرستان به دلیل کنترل‌های انجام شده ترافیک درست می‌شود به همین دلیل توصیه ما به همه هموطنان وهم استانی‌ها این است که به مسافرت نروند و میهمان دعوت نکنند چون شرایط پذیرایی فراهم نیست و بهتر این است که در منزل بمانیم.

یوسفی اضافه کرد: از مردم استان‌های همجوار نیزمی‌‎خواهیم تلاش نکنند  به عسلویه  بیایند به این دلیل که کنترل‌ها در ورودی شهرها جدی است و با توجه به ترافیک ایجاد شده  به واسطه این کنترل‌ها اذیت می‌شوند.

وی تاکید کرد: همچنین به دلیل نبود امکانات لازم برای پذیرایی مسافران در مبادی ورودی امسال از پذیرش میهمان معذور هستیم و مجبور به بازگشت می‌شوند و این باعث شرمندگی ما می‌شود.

یوسفی اضافه کرد: با توجه به اینکه میهمان‌پذیرها، هتل‌ها و بومگردی‌ها در عسلویه تعطیل هستند و حتی در ساحل شهرستان عسلویه نیز جایی برای برپاکردن چادر وجود ندارد از مردم می‌خواهیم به این شهرستان سفر نکنند.

وی با تقدیر از بازاریان عسلویه گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از صنف‌های غیرضروری در این شهرستان به صورت خودجوش تعطیل شده‌اند و اگر مسافران به قصد بازدید از بازار به سمت این شهرستان سفر می‌کنند هیچ جذابیتی وجود ندارد.

یوسفی از مردم خواست با توجه به شیوع ویروس کرونا عید امسال را به مسافرت نروند و اجازه دهید سال‌های آینده با شادی بتوانیم به خوبی از میهمانان استقبال و پذیرایی کنیم.

کاهش ۴۰درصدی ورودی خودرو  به استان بوشهر 

رئیس پلیس راه استان بوشهرگفت: همزمان با دومین روز از تعطیلات رسمی عید نوروز میزان ورودی‌های استان ۴۰ درصد نسبت به ۲۴ ساعت گذشته کاهش نشان می‌دهد.

سرهنگ جابر پاپری افزود: در زمان حاضر ترافیک محورهای ورودی استان بوشهر روان و میزان ورودی‌های نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید مسئولان بر ضرورت سفر نرفتن و ماندن در خانه مردم به این پویش بپیوندند و تا زمان بهبود شرایط از سفر خودداری کنند.

** کنترل ورودی و خروجی‌های استان بوشهر تشدید شد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر گفت: باتوجه به آغاز تعطیلات نوروزی از روز پنجشنبه در راستای ایمن سازی محیط از شیوع کرونا ویروس از طریق مسافران کنترل مبادی ورودی و خروجی این استان تشدید شده است.

مجید خورشیدی افزود: نه تنها کنترل ورودی و خروجی‌های استان لغو نشده بلکه با هدایت نیروهای داوطلب مردمی به سمت جمعیت هلال احمر این کنترل تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد: از نیروهای داوطلب مردمی انتظار می‌رود فعالیت خود را در قالب هلال احمر برای کنترل ورودی و خروجی‌های استان ادامه دهند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر یادآورشد: کنترل ورودی و خروجی‌های استان به صورت شخصی و خودجوش امکان پذیر نبوده و عواقب بدی خواهد داشت برهمین اساس نیروهای مردمی داوطلب می‌توانند با پیوستن به جمعیت هلال احمر به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: ر راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت خانه‌های مبله، مهمانسراهای دستگاه‌های اجرایی، کمپ‌ها، بومگردی‌ها در استان بوشهر تا اطلاع ثانوی تعطیل و حق پذیرش میهمان ندارند و حتی برپا کردن چادر در کنار ساحل و پارکها نیز ممنوع است.

خورشیدی گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا ماندن در خانه، مسافرت نرفتن، لغو دورهمی‌ها و نرفتن به دیدار بزرگترها تنها راه شکست این بیماری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مردم در این شرایط حساس برای حفظ سلامت خود و خانواده و جامعه از سفر کردن خودداری  و میهمان هم دعوت نکنند.

 ماندن در خانه بزرگترین خدمت به جامعه پزشکی است

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: در شرایطی که ویروس کرونا در کشور و استان شیوع پیدا کرده است ماندن در خانه بزرگ‌ترین خدمت به جامعه پزشکی است.

مهرداد ستوده  افزود: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا رعایت اصول بهداشت فردی، ماندن در خانه، پرهیز از هر گونه مسافرت غیر ضروری و تجمع از سوی مردم ضروری است.

وی بیان کرد: مردم محدوده شهرها، روستاها و مناطق عشایری ویروس کرونا را جدی بگیرند و مطمئن باشند خادمان آنها در مدیریت استان در هر لباسی که باشند دغدغه سلامت مردم را دارند پس با توجه به غنای فرهنگی و شعور بالای اجتماعی که از شما مردم استان سراغ داریم انتظار می‌رود با توجه به پویش در خانه بمانیم به خودمان کمک کنیم و این بحران را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم.

ستوده با بیان اینکه سال گذشته استان بوشهر رتبه دوم جذب میهمان را در کشور اضافه کرد: سال گذشته استان بوشهر رتبه دوم جذب میهمان را در کشور کسب کرد بر همین اساس میهمان نوازی مردم جنوب به خصوص این استان برای همه ثابت شده است اما فروردین امسال زمان مسافرت نیست و برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید در خانه ماند.

اینجا کسی منتظرتان نیست به استان بوشهر سفر نکنید

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: با توجه به سختی و مشکلاتی که در مبادی ورودی استان برای مسافران ایجاد خواهد شد از هموطنان درخواست می‌شود این استان را مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب نکنند. 

سردارخلیل واعظی افزود: به عنوان پلیس استان بوشهر توصیه ‌می‌کنیم همان طور که مردم شریف استان فضای کسب و کار خود را تعطیل کردند از دیگر هم وطنان نیز استدعا داریم بوشهر را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.

وی یادآورشد: بوشهر باید از مقصدهای سفر نوروزی حذف شود چرا که این استان هیچگونه امکاناتی برای مسافران پیش بینی نکرده است.

 فرمانده انتظامی استان بوشهر ادامه داد: همکاران ما نیز در کنار سایر سازمان ها و مردم به شدت این موضوع را کنترل می‎کنند پس امید است هم وطنان از انتخاب بوشهر به عنوان مقصد سفر اجتناب کنند.

وی بیان کرد: از هموطنان درخواست می‌شود این استان را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب نکنند چون ممکن است ساعت ها در ترافیک و گیت‌های کنترل ورودی معطل شده و در صورت داشتن علائم بیماری تحت نظر کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی قرنطینه می‌شوند.

 بوشهر آمادگی پذیرایی از میهمانان نوروزی ندارد

استانداربوشهرگفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا این استان آمادگی پذیرایی از میهمانان نوروزی را ندارد.

عبدالکریم گراوند افزود: باتوجه به شیوع بالای ویروس کرونا امکانات درمانی موجود همانند دیگر استان‌ها حتی جوابگوی مردم این استان نیز نیست.

وی بیان کرد: در زمان حاضر با استفاده از نیروهای هلال احمر، بسیج و سپاه و نیروی انتظامی در تمام ورودی‌های استان افراد تب سنجی می‌شوند و افرادی که مشکلی داشته باشند با نظر دانشگاه علوم پزشکی ۲ هفته به قرنطینه می‌روند.

گراوند تاکید کرد: ملت بزرگ ایران و به خصوص مردم جنوب و استان بوشهر همگی میهمان نواز هستند اما در این شرایطی که شعار ملت ایران این است که در خانه بمانیم این استان همانند دیگر استان‌ها آمادگی پذیرش و پذیرایی از میهمانان نوروزی را ندارد.

وی ادامه داد: براساس تمهیدات اندیشیده شده از سوی ستاد استانی مبارزه با کرونا تمام مدرسه‌ها، میهمان‌سرای ادارات، بومگردی‌ها، کمپ‌ها،گردشگاه‌ها و ساحل تعطیل هستند و زمینه‌ای برای ارائه سرویس به مسافران در استان وجود ندارد.

گراوند تاکید کرد: باتوجه به اینکه در زمان حاضر تعدادی بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، امکانات درمانی موجود در استان بوشهرجوابگوی میهمانان نوروزی نیست.

وی یادآور شد: هرچند ما دلمان نمی‌خواهد کسی رنجیده خاطر شود اما امروز در این شرایط آمادگی پذیرش از مسافران را نداریم.

استاندار بوشهر گفت: در هیچ کجا این امکان پذیر نیست که بیمار را درسالن ورزشی درمان کنیم به همین دلیل با توجه به کمبود امکانات درمانی از ملت ایران می‌خواهیم در خانه بمانند و این استان را بعنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.

وی با بیان اینکه براساس تمهیدات انجام شده در استان بوشهر حتی خروجی‌های استان نیز کنترل می‌شود گفت: امروز که شعار وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت این است که در خانه بمانیم در جهت تحقق این خواسته و احترام به همشهریان خود از مردم سایر استان‌ها درخواست می‌شود به سمت استان بوشهر نیاید چرا که هیچ امکاناتی برای پذیرایی از آنها در این استان وجود ندارد.

کلیدواژه

مسافران نوروزی

کرونا

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی