سیاست / شناسه خبر: 62055 / تاریخ انتشار : 1399/1/2 19:12
|

همکاری جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی جهت راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در بوشهر

بوشهری ها | یک متخصص ویروس شناسی در خصوص انجام تست مولکولی کروناویروس گفت: به دو صورت می توان تست کرونا را انجام داد،

بوشهری هایک متخصص ویروس شناسی در خصوص انجام تست مولکولی کروناویروس گفت: به دو صورت می توان تست کرونا را انجام داد، یکی از آنها کیت های استاندارد و معتبری که از طریق WHO و یا کشورهای دیگر در اختیار ما قرار می گیرند و خیلی سریع پاسخ می دهند، بنابراین یک روش کیتی است.همکاری جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی جهت راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در بوشهر

دکتر فاطمه فرشادپور در گفت وگو با ایسنا با اشاره به روند و مدت زمان پاسخ آزمایش عنوان کرد: مدت آماده شدن پاسخ این تست ها یک روز است و اینکه می بینید چند روز زمان می برد به دلیل این است که به تهران می رود و تا برگردد زمان بر است و دلیل دیگر هم تعداد نمونه زیادی است که به تهران فرستاده می شود و آنها نوبت بندی می کنند، به همین خاطر ممکن است بین ۳ تا ۴ روز طول بکشد؛ اما وقتی نمونه وارد آزمایشگاه شود یک روز کاری زمان حاضر شدن جواب آن است.

وی ادامه داد: برای تست تشخیص مولکولی کروناویروس که تایید شده جهانی است دو روش وجود دارد، یکی کیت های ارسالی WHO به وزارت بهداشت که وزارتخانه آنها را در اختیار آزمایشگاه پاستور قرار داده و اکنون با وساطت انجام شده از طریق دانشگاه علوم پزشکی تعدادی از این کیت ها به بوشهر فرستاده می شود. دانشگاه همچنین مواد و وسایل مربوط به آزمایش مولکولی را خریداری کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: روش دیگر این است که مواد به صورت جداگانه خریداری شده و کیت را طراحی کرده و می سازند که از نظر زمانی ممکن است پاسخ آن تنها چند ساعت بیشتر زمان ببرد.

فرشادپور بیان کرد: از طریق رایزنی های انجام شده توسط ریاست جهاد دانشگاهی استان بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کیت های وزارت بهداشت به اینجا ارسال می شود که هر عدد کیت برای ۵۰ یا ۱۰۰ بیمار قابل استفاده است یعنی اینطور نیست که تنها برای یک نمونه کاربرد داشته باشد و کیت های ارسالی برای حدود ۲ ماه کافی است. البته اگر تعداد نمونه ها بالا باشد ممکن است هر کیت در یک روز تمام شود که این برای دانشگاه هزینه بر است.  

مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: تب علامت اختصاصی بیماری کووید ۱۹ نیست اما با توجه به داده های اپیدمیولوژیک بین ۹۰ تا ۹۸ درصد مواردی که به کرونا مبتلا شده اند تب شدید داشته اند که این درصد بسیار بالایی است برای همین نیز در ورودی استان ها و شهرها تب سنجی انجام می شود. ممکن است فرد دچار یک سرماخوردگی ساده و یا آنفلوآنزا باشد اما فاقد تب، بسیاری از مبتلایان به عفونت های فوقانی دستگاه تنفس -که در خانواده همین کروناویروس ها قرار می گیرند- نیز تب را تجربه نمی کنند.

این متخصص تاکید کرد: در خانواده کرونا تعداد بسیار زیادی ویروس وجود دارد، اما بیماری کووید ۱۹ یک نوع جهش یافته و جدید است، ویروس حیوانی که به دلیل جهش های زیادی که در آن اتفاق افتاده توان آلوده کردن انسان را هم پیدا کرده است. برای این بیماری هیچ درمان اختصاصی ضدویروسی وجود ندارد، و تنها کاری که انجام می شود درمان های حمایتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد این بیماری را به شکل خفیف تجربه می کنند، یعنی مانند یک سرماخوردگی ساده بروز می کند، لذا در موقعیتی که با کمبود امکانات روبرو هستیم ضرورتی ندارد که بیماران خفیف نیز تحت آزمایش قرار بگیرند و تنها برای بیمارانی که نیاز دارند این کار انجام می شود.

فاطمه فرشادپور اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری های مختلف و یا حتی امکان شناسایی و انتشار ویروس های جدید دیگر، آزمایشگاه طبی جهاد دانشگاهی بسیار برای استان بوشهر کاربرد خواهد داشت. مسئله فقط کووید نیست، و ما امیدواریم که اپیدمی این ویروس کاهش یافته و پاندمی آن متوقف شود. اما مشکلی که وجود دارد اینکه با آغاز پاییز و خنک شدن هوا باز هم بیماری های خاص این فصل را داریم، همچنین آنفلوآنزا در اوایل فصل زمستان که راه اندازی آزمایشگاه برای این بیماری نیز به ما کمک خواهد کرد.

این متخصص ویروس شناسی تصریح کرد: نکته مثبت این که در صورت راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی برای سایر بیماری ها چون ویروس های پاپیلوما، هپاتیت و HIV نیز نیازی به فرستادن نمونه ها به خارج استان نیست. چون هر کدام از انواع این بیماری ها درمان های اختصاصی دارد و در حال حاضر مبالغ بالایی برای ارسال این نمونه ها هزینه می شود اما با داشتن آزمایشگاه این هزینه ها به یک پنجم کاهش می یابد و حتی می توانیم معین استان های همجوار باشیم و تحولی در زمینه تشخیص آزمایشگاهی را شاهد باشیم. | ایسنا 

 

 

کلیدواژه

کرونا

فاطمه فرشاد پور

جهاد دانشگاهی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی