سیاست / شناسه خبر: 62104 / تاریخ انتشار : 1399/1/19 13:16
|
سعید نمکی، وزیر بهداشت، در جلسه علنی مجلس:

امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه به مرحله مهار بیماری برسیم

بوشهری ها | سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز (سه‌شنبه 19 فرودین) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بلافاصله پس از دریافت اولین گزارش‌ها از ووهان چین در خصوص ب....

بوشهری ها /  سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز (سه‌شنبه 19 فرودین) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بلافاصله پس از دریافت اولین گزارش‌ها از ووهان چین در خصوص بیماری کرونا، ترتیب برنامه‌هایی برای مقابله با بیماری جدید دادیم.

 

 وزیر بهداشت افزود: اولین مورد کرونا ویروس تحت عنوان سارس در سال 2003 چین را درگیر کرد و در سال 2012 در خاورمیانه به عنوان مرس بروز کرد و در جده اولین کشته را داشتیم.

 

او تصریح کرد: در همان روز اول با تشکیل جلسه درباره پرواز‌های مستقیم از چین برنامه ریزی کردیم و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اطلاع رسانی شد.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه از اوایل بهمن دانشگاه‌ها را برای تخت بیمارستانی آماده کردیم، گفت: همان روز‌های اول کیت تشخیص بیماری کرونای جدید را طراحی کردیم.

 

نمکی اظهار کرد: گزارش‌هایی از سرمای برف زمستانه درباره آنفولانزا و سرماخوردگی‌های شدید داشتیم و پس از آن در 29 بهمن دو مورد در قم علایمی به این شکل داشتیم و به نشانه‌های بیماری آن‌ها شک کردیم. آن روز به اعضای دولت اطلاع دادیم که در قم علایمی مشابه کرونا مشاهده شده است. اگرچه بعضی اعتقاد داشتند اعلام این مسئله قبل انتخابات درست نیست، اما من چنین نظری نداشتم.

 

 وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز روز منشأیابی نیست روز مقابله با بیماری است، گفت: در همان روز‌های اول خروج ماسک از کشور را ممنوع و تخت‌های بیمارستانی را آماده کردیم.

 

نمکی با تأکید بر اینکه ما به ازای هر نفر، 1.6 تخت داریم، تصریح کرد: این که یک بیمار در پیک بیماری پشت در بیمارستان معطل نماند افتخار جمهوری اسلامی است.

 

چه زمانی موارد اولیه کرونا در ایران تشخیص و اعلام شد؟

 

وزیر بهداشت بیان کرد: بلافاصله پس از اخذ گزارش کرونا از ووهان، ترتیبی برای مقابله با ویروس دادیم. برای ما مشخص بود که ویروس جدید با رفتاری متفاوت، ما را گرفتار می‌کند.

 

وی ادامه داد: اولین مورد ویروس کرونا در سال 2003 در چین دیده شد و در سال 2012 کرونای جدیدی در منطقه خاورمیانه با عنوان مرس بروز کرد که اولین فوتی در جده عربستان اتفاق افتاد. کرونا جدید رفتار کاملا متفاوتی از قبلی‌ها داشت و در چین قتل عامی در ووهان اتفاق افتاد و بعد به سایر مناطق این کشور سرایت کرد.

 

نمکی افزود: در روز اول برای پروازهای مستقیم از چین تصمیم گرفتیم و به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم. از اوایل بهمن، دانشگاه‌ها برای تخت خالی و امکانات و آزمایشگاه آماده شدند. زیرا کیت تشخیصی کرونا درست بعد از دو هفته که در ایران تشخیص داده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت وارد شد. ولی در همان روزهای اول در انستیتو پاستور، کیت تشخیصی کرونا جدید را طراحی کرده بودیم و دو آزمایشگاه در کشور آماده تشخیص بود.

 

وی بیان کرد: ما پیک پاییزه آنفلوآنزا را داشتیم و منتظر نوع B آنفلوآنزا بودیم و گزارش‌هایی در این رابطه پس از بارش برف گزارش داده شد. پس از آن، دو مورد در روز 29 بهمن به ما گزارش دادند که در شهر قم علایم دارند. در همان لحظه اعلام کردم که این گزارش متفاوت است و باید به آن شک کنیم.

 

وزیر بهداشت گفت: بلافاصله تست کردیم و صبح روز 30 بهمن که چهارشنبه بود در دولت اعلام کردم که ما دو مورد دیشب در قم داشتیم که علائم بیماری کرونا را دارند. آزمایش اول مثبت شده بود و باید دو آزمایش دیگر هم انجام می‌شد. همان روز ظهر این موارد اعلام شد. هرچند برخی دوستان توصیه داشتند که اعلام آن قبل از انتخابات درست نیست، اما معتقدم درست‌ترین کار، صداقت و راست‌گویی به مردم است.

 

منشا کرونا در ایران

 

نمکی اظهار کرد: 23 تیم اپیدمیولوژیست در حال کار روی این موضوع هستند که منشا اول بیماری کجا بود. آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم اتفاق افتاد، دو مقوله جداگانه است. همه این موارد را بررسی کردیم و در یک جلسه غیرعلنی مواردی را مطرح می‌کنیم. البته این به این معنی نیست که با مردم بیگانه باشیم و با مردم به صراحت حرف نزنیم.

 

وی ادامه داد: امروز زمان ریشه یابی بیماری و منشا آن نیست و وقت مبارزه با بیماری است. در حال حاضر همه کشور درگیر این ویروس است و باید با همدلی و مشارکت همگانی، این ویروس را مهار و ریشه کن کنیم.

 

حتی یک بیمار پشت در بیمارستان نمانده است

 

وزیر بهداشت گفت: از اوایل بهمن ماه، خروج ماسک را از کشور ممنوع کردیم. حتی یک بیمار در پیک بیماری، پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نماند و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است. در کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌بینیم که مردم در مقابل کرونا زانو زنده‌اند.

 

وی ادامه داد: در فرانسه به ازای هر هزار نفر، حداقل هفت دارد و ما یک و شش دهم تخت داریم. میزان تخت‌های بیمارستانی اروپا 4 تا 5 برابر ایران است.

 

نمکی افزود: حمایت ارتش و بسیج و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مختلف دولتی و سازمان‌های مردم نهاد در کنار ما بود تا توانستیم به نقطه مطلوبی برسیم.

 

اکنون در مرحله مدیریت کرونا هستیم

 

وی اظهار کرد: آنچه امروز در کشور می‌بینیم، مرحله مدیریت بیماری است و به مهار و کنترل نرسیدیم. نباید دچار توهم یا گرفتاری محاسباتی شویم. این کار در اوج تحریم‌ها انجام شده است. کسی باور نمی‌کرد ایران در شرایط سخت تحریم این کار را انجام دهد. می‌خواستیم ماسک و لباس برای پرستار بیاوریم و در فرودگاه‌ها از ما مصادره می‌شد.

 

نمکی ادامه داد: باید به روح بلند شهدای خدمت در سلامت درود فرستاد. پزشکان و همکاران ما در حوزه بهداشت شبانه روز کار کرده و کار بزرگی انجام دادند. تا انتهای کار به وفاق و همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری در همه کشور نیاز داریم. برای اولین بار نمازهای جمعه و مدارس و حتی حرم‌های مقدس و اعتکاف و سفرهای راهیان نور تعطیل شدند.

 

وزیر بهداشت افزود: اتفاق ویژه‌ای در غربالگری عمومی با عنوان بسیج مقابله با کرونا انجام شد تا آمار بیمارستان‌های ما را کم کرد و توانستیم بیماران را در مراحل اولیه بیماری شناسایی کنیم.

 

نمکی گفت: امروز در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم و در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله کنترل هم خواهیم رسید و امیدواریم تا پایان اردیبهشت به مرحله مهم‌تری برسیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه

سعید نمکی

مجلس شورای اسلامی

کرونا

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی