سیاست / شناسه خبر: 62199 / تاریخ انتشار : 1399/5/19 09:24
|
پرداخت عوارض آلایندگی عسلویه به لامرد و مُهر

شو سید موسی یا شیخ موسی!

بوشهری ها | بهره مندی از عوارض آلایندگی صنایع مستقر در عسلویه، سال هاست مورد مطالبه مسئولین و نمایندگان شهرستان های لامرد و مُهر استان فارس بعنوان همسایگان شهرستان عسلویه بوده و هست

بوشهری ها / یوسف صفری | بهره مندی از عوارض آلایندگی صنایع مستقر در عسلویه، سال هاست مورد مطالبه مسئولین و نمایندگان شهرستان های لامرد و مُهر استان فارس بعنوان همسایگان شهرستان عسلویه بوده و هست و هر چند وقت یکبار با انتشار تصاویر و مطالبی در این خصوص باعث تشویش اذهان مردم شهرستان های جنوبی استان بوشهر بویژه عسلویه می شوند.

در روزهای اخیر نیز صفحات اینستاگرامی منتسب به سید موسی موسوی نماینده لامرد و مهر و شبانی نژاد فرماندار لامرد با انتشار تصاویری از مکاتبات صورت گرفته با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از صدور دستور واریز عوارض آلایندگی پارس جنوبی به شهرستان های لامرد و مهر خبر دادند. خبری که با واکنش مردم و فعالین اجتماعی شهرستان عسلویه روبرو شد. در این راستا شیخ موسی احمدی نماینده مردم شهرستان دیر، کنگان، جم و عسلویه نیز واکنش نشان داده و در اظهاراتی این اقدام نماینده لامرد و مهر را شو تبلیغاتی عنوان کرده است.

دکتر احمدی در مصاحبه اخیر خود با رادیو بوشهر؛ اظهارات سید موسی موسوی را شو تبلیغاتی دانسته! و تأکید کرده که مبلغی به حساب شهرستان های لامرد و مهر واریز نشده است. در اینکه تاکنون مبلغی به حساب شهرستان های مذکور واریز نشده حرفی نیست اما اینکه شیخ موسی اقدامات نماینده لامرد و مهر را شو تبلیغاتی بداند جای تأمل دارد! به اعتقاد نگارنده؛ در شرایطی فعلی که چند ماهی از آغاز بکار مجلس یازدهم بیشتر نگذشته است، بعید به نظر می رسد نماینده لامرد و مهر به شو تبلیغاتی روی بیاورد. بهر حال او فرصت کافی برای نشان دادن توانمندی و قدرت سیاسی خود تا انتهای مجلس یازدهم دارد و معمولاً نمایندگان در انتهای دوره نمایندگی و در آستانه انتخابات دوره بعد برای اقناع افکار عمومی و رای آوری مجدد به چنین ترفندهایی روی می آورند. این اشتباه در خصوص اقدامات نماینده سابق لامرد و مهر نیز اتفاق افتاد. برخی از مسئولین استان بوشهر اقدامات محسن علوی نماینده سابق لامرد و مهر را شو تبلیغاتی برای رای آوری در انتخابات می دانستند اما محسن علوی در آخرین روزهای نمایندگی خود توانست مسئولین برنامه و بودجه کشور را متقاعد نماید تا بخش قابل توجهی از عوارض آلایندگی پارس جنوبی به شهرستان های حوزه انتخابیه اش اختصاص یابد. بنابراین شیخ موسی نباید اشتباه قبلی مسئولین استان را تکرار کند و چنین اقدامات آشکار و مکتوب را شو تبلیغاتی بداند. موضوع بهره‌مندی شهرستان‌های همجوار از عوارض آلایندگی پارس جنوبی جدی‌تر از همیشه  و با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها از سوی مسئولین و نمایندگان شهرستان های جنوبی استان فارس دنبال می شود و اگر اقدامی متناسب با تحرکات آنان از سوی نمایندگان و مسئولین بوشهر صورت نگیرد طی روزهای آینده باید منتظر شنیدن خبر واریزی بخش قابل توجهی از عوارض آلایندگی عسلویه به حساب شهرستان های لامرد و مهر باشیم.

دکتر احمدی در بخش دیگری از مصاحبه روز چهارشنبه با رادیو بوشهر عنوان می کند، دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر روی نامه نماینده لامرد و مهر خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس بوده و مبالغ قید شده از اعتبارات آلایندگی استان فارس پرداخت خواهد شد و ارتباطی به عوارض آلایندگی پارس جنوبی و عسلویه ندارد.

این اظهارات در حالی بیان می شودکه قبلاً ( 28 و 29 اسفند ماه 1398 ) سازمان برنامه و بودجه کشور طی ابلاغیه ای سهم مشخصی برای هر دو شهرستان در نظر گرفته است و در مکاتبات اخیر فرماندار لامرد و نماینده مجلس شهرستان های لامرد و مهر نیز مشخصاً عوارض آلایندگی پارس جنوبی مورد مطالبه بوده است. لذا طبیعی است که از محل اعتبارات پارس جنوبی تخصیص داده خواهد شد. مگر می‌شود عوارض آلایندگی پارس جنوبی مورد مطالبه باشد و رئیس سازمان برنامه و بودجه از محل عوارض آلایندگی استان فارس (از جیب خودشان) به آنان پرداخت کند و این موضوع مورد پذیرش مسئولین لامرد و مهر واقع شود؟! اگر طبق گفته شیخ موسی بنا بود از محل عوارض آلایندگی صنایع مستقر در شهرستان های لامرد و مهر پرداخت گردد. نیازی به رایزنی و اخذ دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه نبود. ضمن اینکه بعید به نظر می‌رسد عوارض آلایندگی صنایع این دو شهرستان پوشش مبلغی (100میلیارد تومان) را که رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور آن را داده بدهد. ضمن اینکه پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر در لیست صنایع آلاینده قرار ندارد. اگر هم از عوارض آلایندگی صنایع مستقر در سایر مناطق استان فارس مد نظر شیخ باشد، آن‌هم بدلیل بعد مسافتی که شهرستان های لامرد و مهر با سایر مناطق دارای صنایع آلاینده فارس دارند و عدم تأثیر پذیری این دو شهرستان از سایر مناطق، مورد پذیرش مسئولین سایر مناطق استان فارس واقع نخواهد شد. درهمه شرایط پرداخت از محل عوارض آلایندگی استان فارس شدنی نیست و قطع به یقین مورد پذیرش آنها نخواهد بود. بنابراین این اظهارات و صرف شو تبلیغاتی خواندن اقدامات نماینده لامرد و مهر از سوی دکتر احمدی نه قابل پذیرش و نه می تواند مانع رسیدن لامرد و مهر به عوارض پارس جنوبی شود. و چه بسا این اظهارات مورد تمسخر برخی کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

یکی دیگر از نکات قابل تأمل در این منازعه؛ دیدار مسئولین و نمایندگان هر دو استان (فارس و بوشهر) با رئیس سازمان برنامه و بودجه است. با این تفاوت مسئولین و نمایندگان بوشهر صرفاً بصورت تیتر وار از مباحث مطرح شده در جلسه می گویند و عملاً خروجی مشخصی از جلسه در دست نیست ولی در مقابل مسئولین فارس برخلاف بوشهری ها با دست پر از آنجا بیرون می آیند و بدون هیچ واهمه ای خروجی جلسه (دستور پرداخت) را رسانه‌ای می کنند. حکایت قابل تأملی است کسانی که میزان استحقاق آنها دارای شبه و اما و اگر است خیلی صریح و شفاف همه چیز را اعلام می کنند اما مسئولینی که در استحقاق مناطق آنها هیچ شک و شبه ای وجود ندارد و حق آنها تضییع می شود با کلی گویی و شک و تردید مسائل را بیان می کنند!

بار دیگر باید به مسئولین مربوطه یاد آور شد؛ اگر شهرستان های لامرد و مهر استان فارس صرفاً از آلودگی هوا رنج می برند (اگر چه تأثیر پذیری آنها محل تردید است) در مقابل؛ عسلویه آلودگی آب، خاک، هوا، آلودگی نوری و صوتی و آلودگی اجتماعی همه را یکجا دارد و در مطالعات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و سبزوار تأثیر این حجم از آلودگی اسف بار بر سلامت مردم عسلویه به وضوح قابل مشاهده است. در چنین شرایطی آیا نباید سهم شهرستان عسلویه با فاصله قابل توجهی نسبت به سایر مناطق مدعی تأثیر پذیری بیشتر باشد.

مسئولین و نمایندگان بوشهر بویژه نماینده جنوب استان به خوبی می دانند که درصد سهم‌های تعیین شده برای شهرستان های لامرد و مهر بصورت علمی و کارشناسی نبوده است. امری که شیخ موسی در مصاحبه خود اشاره ی کوچکی به آن داشت (نبود داده های کافی در گزارش سازمان محیط زیست) اما از گفتن جزئیات بیشتر خودداری کرد. درصدهای اعلامی در نامه 29 اسفند ماه 98 سازمان برنامه و بودجه کشور انطباقی با واقعیت و شرایط موجود ندارد و حق شهرستان عسلویه بعنوان کانون آلودگی خیلی بیشتر از آن چیزی است که در نامه 29 اسفند ماه آمده است. همچنین اطلاع دارند که چگونه یک شبه سهم عسلویه از 58 درصد به 31 درصد کاهش پیدا کرد. در این شرایط ملاحظه کاری جایز نیست بلکه باید با صدای بلند و بدون هیچ گونه ملاحظه کاری حق مردم جنوب استان را فریاد بزنند و جلوی این بی عدالتی را بگیرند. همانگونه که قبلاً بصورت غیر قانونی بخش زیادی از عوارض آلایندگی پارس جنوبی به شهرستان های شمالی استان بوشهر پرداخت شد و پس از ابطال مصوبه استانی توسط دیوان عدالت اداری مبلغی از آن اعتبارات مسترد نشد. اکنون نیز اگر به موقع اقدام نشود و جلوی این اتفاق گرفته نشود بار دیگر باید شاهد تضییع حقوق مردم جنوب استان بویژه عسلویه و کنگان خواهیم بود.

کلیدواژه

لامرد و مهر

عسلویه

شیخ موسی احمدی

سید موسی موسوی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی