سیاست / شناسه خبر: 62901 / تاریخ انتشار : 1399/10/15 12:33
|

موازی کاری "سامانه" ها برای کنترل قاچاق

بوشهریها| مدیر سامانه جامع تجارت ایران با بیان این که موضوع انبار‌های داخلی کشور و سامانه جامع انبار‌ها جزء اختیارات وزارت صمت است و ورود گمرک به آن، هیچ مبنای قانونی ندارد.

بوشهری ها / محمد شیرازیان با حضور در بخش خبری 21 یک شنبه شبکه یک سیما با بیان اینکه رصد و رهگیری کالا‌ها وظیفه وزارت صمت در سامانه جامع تجارت است، افزود: فرآیندی که در حال حاضر پیاده می‌شود مورد تایید وزارت صمت نیست و بار‌ها برای اصلاح این فرآیند، پیگیری شده است.

وی گفت: مصوبات متعددی داریم که این موازی کاری باید به پایان برسد که امیدواریم این مصوبات اجرایی شود.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران ادامه داد: بر اساس توافقات و ضوابطی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم رصد و رهگیری نهاده‌های دامی و خوراک دام به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده، اما این وزارتخانه موظف شده است در سامانه «بازارگاه» اطلاعات رصد و رهگیری را در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

موازی کاری "سامانه" ها برای کنترل قاچاق/ مدیر سامانه جامع تجارت: سامانه انبار‌های گمرک باید برچیده شود

وی افزود: از سال 1398 پیگیر ارتباط با سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و از سال 1395 پیگیر ارتباط با سامانه گمرک هستیم، اما متاسفانه گمرک سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه خدمات پس از ترخیص، راه اندازی کرده است که از همان سال 95 , ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزیر وقت صمت به این موضوع اعتراض کردند که این سامانه، موازی با سامانه جامع انبار‌ها کار می‌کند.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله حوزه معاون اول، ستادملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و اخیراً شورای اجرایی فناوری اطلاعات به این اختلاف ورود کردند.

وی افزود: متاسفانه باوجود مصوبات متعدد برای جمع آوری سامانه انبار‌های گمرک، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است و این سامانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در سامانه انبار‌های گمرک، تعداد متعددی رکورد تکراری، کد پستی اشتباه و کد ملی تکراری وجود دارد.

وی افزود: چرا گمرک با راه اندازی سامانه موازی، مصرف کننده و انباردار را مکلف می‌کند در داخل سامانه انبار‌های گمرک، اعلام وصول بار را ثبت کند؟ در صورتی که انباردار داخلی کشور فقط با بار وارداتی، طرف نیست بلکه بار تولیدی داخل کشور را هم ذخیره و انبارداری می‌کند.

شیرازیان اضافه کرد: متاسفانه همچنان این رویه غلط ادامه دارد.

 

کلیدواژه

محمد شیرازیان

وزارت صمت در سامانه جامع تجارت

سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی