سیاست / شناسه خبر: 62953 / تاریخ انتشار : 1399/10/29 12:17
|
الخلیج آنلاین:

عراق می‌خواهد برای قطع وابستگی به تهران، گاز موردنیاز خود را به جای ایران از قطر وارد کند

بوشهریها| یک مسئول عراقی که نخواست نامش فاش شود، یکی از اعضای کمیته‌هایی بوده که در این زمینه فعالیت داشتند، وی می‌گوید: «امیدواریم که تلاش‌های ما در خصوص همکاری با قطر و تکیه بر گاز قطر به جای گاز ای

بوشهری ها / انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

کامل جمیل در الخلیج آنلاین نوشت: به نظر می‌رسد عراق به دنبال تحکیم روابط اقتصادی با همسایگان عرب خود در زمینه انرژی، علیه ایران است، به این دلیل که عراقی‌ها از بحران برق رنج می‌برند.

در ادامه این مطلب آمده است: براساس اطلاعات رسیده به الخلیج آنلاین، عراق در حال بررسی گزینه‌های متعددی برای تنوع بخشیدن به منابع گاز مایع خود و عدم تکیه کلی بر گاز ایرانی است، به این دلیل که مشکلات مالی زیادی برای پرداخت بهای این گاز به ایران بر سر راه عراق وجود دارد.

از مهمترین این گزینه ها، آن است که عراق از گاز قطر برای تامین انرژی مورد نیز ایستگاه‌های برقی در راستای کاستن از دوره‌های قطعی برق شهروندان عراقی استفاده کند.

این اقدام با حمایت زیاد مردم عراق و رهبران سیاسی این کشور رو به رو شد، که فشار زیادی به دولت وارد می‌کردند تا معاملات دیگری را در این زمینه با دولت‌هایی غیر از ایران نیز داشته باشند، چرا که تصور می‌کنند ایران از این احتیاج عراق برای دست یابی به اهداف اقتصادی خود بهره می‌گیرد.

در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰، ایران گاز مایع صادراتی خود به عراق را به نسبت ۴۰ درصد کاهش داد، که دلیل این اقدام پرداخت نشدن بهای آن توسط بغداد بود، این در حالی است که عراق در ژوئن گذشته اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ازای خرید گاز و برق پرداخت نموده است. اما به گفته ایران، حجم قرض عراق به ان در این زمینه، به ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

در ۲۹ دسامبر گذشته، ایران و عراق در مورد از سر گیری صادرات گاز از سوی تهران، برای راه اندازی ایستگاه‌های برقی در عراق، توافق کردند.

الخلیج آنلاین: عراق می‌خواهد برای قطع وابستگی به تهران، گاز موردنیاز خود را به جای ایران از قطر وارد کند

در این میان، مقتدی صدر، رهبر شیعه که پیروان زیادی در داخل عراق دارد، عامل مهمی برای تغییر تصمیمات در این کشور محسوب می‌شود، از این رو، اخیرا از دولت عراق خواسته است تا جایگزینی برای گاز ایران پیدا کند، به این دلیل که تهران از تامین منابع انرژی عراق به دنبال بحران پرداخت بها، امتناع کرده بود. این خواسته صدر، روز چهارشنبه، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱، از زبان حیدر الجابری، مدیر دفتر رسانه‌ای صدر، طی یک نشست مطبوعاتی بیان شد.

عراقی که از بحران کمبود برق رنج می‌برد، ۱۹ هزار مگابایت برق تولید می‌کند، در حالی که نیاز فعلی آن ۳۰ هزار مگابایت است. این در حالی است که طرفداران صدر تاکید می‌کنند که در راه انداختن تظاهرات در اغلب شهر‌های عراق کوتاهی نمی‌کنند و هدف آنها، درخواست از دولت برای توقف واردات گاز ایران و توجه به کشور‌های دیگر است.

گاز قطر

یکی از مسئولان عالی رتبه در بخش برق عراق به الخلیج آنلاین گفت: «عراق از سال‌ها پیش به دنبال یافتن جایگزینی برای گاز ایران است، اما تا کنون موفق نبوده ایم».

این مسئول عراقی که نخواست نامش فاش شود، یکی از اعضای کمیته‌هایی بوده که در این زمینه فعالیت داشتند، وی می‌گوید: «امیدواریم که تلاش‌های ما در خصوص همکاری با قطر و تکیه بر گاز قطر به جای گاز ایران، موفق باشد، یا حداقل بتوانیم به این شکل کمبود واردات گاز ایران را جبران کنیم».

وی افزود: کمیته‌های عراقی در حال بررسی منابع گازی متعددی هستند، که مهمترین آن‌ها قطر است. ضمن اینکه تلاش برای تکیه بر گاز قطری امر تازه‌ای نیست، اما این تلاش هر بار از سوی عناصری در دولت عراق با شکست مواجه شده است. مذاکرات با قطر از سال ۲۰۱۶ شروع شده، قطری‌ها خدمات زیادی در این زمینه ارائه داده اند و بیش از آنچه انتظارش را داشتیم با ما همکاری کرده اند، اما طرف‌های با نفوذ در دولت عراق این پرونده را بسته اند.

وی افزود: در آن زمان قطر استقبال خوبی از همکاری با عراق کرد، که دلیل آن، روابط تاریخی بین دو کشور بود. در می ۲۰۱۹، امیر قطر با وزیر نفت سابق عراق، ثامر الغضبان در دوحه دیدار کرد، که موضوع گفتگوی آنها، توسعه سرمایه گذاری‌ها و همکاری‌ها در بخش‌های نفت و انرژی در عراق بود.

ایستگاه دریایی

این مسئول عراقی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: کمیته‌هایی متشکل از کارشناسان انرژی هستند که وظیفه آن‌ها ایجاد جایگزینی برای گاز ایران، از طریق ساخت ایستگاه دریافت گاز در بندری در بصره در جنوب کشور است. ما قصد داریم یک ایستگاه دریایی برای دریافت گاز بسازیم و کمیته‌های ما مسئول بررسی چگونگی دریافت این گاز از طریق کشتی‌هایی هستند که با نیروی بخار حرکت می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت و برق، تصمیم قاطعی برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای استقبال از کشتی‌های بخار قطری حامل گاز، برای تامین گاز مورد نیاز ایستگاه‌های برق دارند.

مسئول عراقی تاکید کرد که این اقدام اخیرا صورت گرفته و دلیل آن، تمایل دولت برای یافتن منبع گازی دیگری در کنار گاز ایرانی است که از طریق لوله به این کشور عربی انتقال می‌یابد. وی معتقد است: وجود یک سکوی دریایی موجب ایجاد فضای رقابت و عدم احتکار انرژی می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم منبع انرژی بهتر و مناسبتری را برای ورود به عراق انتخاب کنیم.

سالهاست که عراق با واردات ۱۲۰۰ مگابایت برق، به ایران متکی است و این علاوه بر گاز وارداتی از ایران برای تغذیه ایستگاه‌های برقی است.

منبع: انتخاب

کلیدواژه

الخلیج آنلاین

گاز قطر به جای گاز ایران

بخش‌های نفت و انرژی در عراق

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی