جامعه / شناسه خبر: 63031 / تاریخ انتشار : 1399/12/9 12:31
|
راز کمبود سیمان در بازار بوشهر

سیمان، اسیر مافیا یا تسلیم برنامه ریزی غلط؟!

این روزها بحث داغ سیمان و ناپدید شدن این کالای مهم و اساسی در سطح شهرها و روستاهای استان علاوه برافزایش چشمگیر قیمت این محصول، کمبود

بوشهری ها / این روزها بحث داغ سیمان و ناپدید شدن این کالای مهم و اساسی در سطح شهرها و روستاهای استان علاوه برافزایش چشمگیر قیمت این محصول، کمبود این محصول سبب شده است تا بسیاری از ساخت و سازها و پروژه های عمرانی استان بوشهر راکد و یا تعطیل گردد، اتفاقی که می تواند تبعات متعددی به همراه داشته باشد.

به گزارش بوشهری ها ، در حالی قیمت سیمان در استان افزایش چشمگیری داشته و یا بعضا این محصول کلا در استان ناپدید و کمیاب شده است که هم اکنون سه شرکت سیمان دشتستان ، مند و سیمان کنگان در استان بوشهر فعالیت می کنند که قاعدتا این سه شرکت برای تامین این کالای استان باید کفایت کند.
راستی چرا با حجم تولید روزانه ی بیش از بیست هزار تن سیمان و کلینکر فقط  در سه کارخانه استان بوشهر ، باید توزیع این محصول در استان بوشهر با مشکل همراه باشد یا اینکه قیمت این محصول بطور مداوم در حال افزایش باشد؟
برای وضعیت صادرات این محصول سری به بنادر استان بوشهر زدیم، تقریبا از هیچکدام از بنادر صادراتی و تجاری استان که تجار و بازرگان استان بوشهر در آن فعالیت می کنند ، سیمان به خارج از کشور صادر نمی شود.
سری به جنوب استان بوشهر می زنیم و در دل اسکله هایی که قرار بوده پشتیبان صنعت نفت باشند ، اسکله هایی خدماتی و نه اختصاصا صادراتی که قرار بوده فقط محل تردد کالاهای اساسی پالایشگاهها و صنایع باشد اینروزها به محلی برای جولان دادن کاسبان سیمان تبدیل شده اند.
مجتمع بندری پارس که قرار بوده به عنوان پشتیبان صنعت نفت در خدمت صنایع انرژی کشور باشد اینروزها و ماهها کشتی های غول پیکری به خود می بیند که نه لوله و کالای پالایشگاهی و نه محصول نفت و گازی حمل می کنند ، بلکه خالی می آیند و سیمان و خاک استان بوشهر را با خود به سرزمین های پشت خلیج فارس منتقل می کند.
بیشتر که کنجکاو می شویم و جستجو می کنیم به شرکتی از استان فارس می رسیم که با قراردادهای جداگانه سیمان را از شرکتهای استان بوشهر خریداری می کند و برای آبادسازی شهرها و روستاهای پشت خلیج فارس راهی دریاها می کند.
تازه رسیدیم به اصل ماجرای ناپدید شدن سیمان در استان بوشهر ، یک شرکت خصوصی از استان فارس وارد عمل شده و سیمان های شرکت های استان بوشهر را خریداری و تنها هم فقط از یک اسلکه نفتی ارگان دولتی و نه سایر اسکله های استان  اقدام به صادرات می کند ، که حداقل رونقی به این اسکله ها داده شود یا زمینه اشتغال در سایر بنادر استان بوشهر فراهم گردد.
سوالات بسیاری بوجود آمده در این بین که شاید پاسخگویی مسولین امر ، به شفافیت قضیه سیمان در استان بوشهر کمک شایانی نماید.
چرا یک شرکت خصوصی سیمان های استان را خریداری میکند و فقط و تنها فقط از یک اسکله خاص که اختصاصا قرار بود محلی برای ورود و خروج کالاهای اساسی پتروشیمی ها و پالایشگاههای نفت و گازی باشد ، مبادرت به صادرات سیمان می ورزد؟ آیا بالا رفتن و ناپدید شدن سیمان در استان بوشهر با صادرات انبوه این محصول از اسکله نفت و گازی پارس جنوبی باهمدیگر در ارتباط هستند؟
و سوالات مشابهی دیگر که امید می رود مسؤلین نظارتی با ورود جدی به موضوع ، ضمن جلوگیری از افزایش بی رویه ی قیمت این محصول به عرضه سیمان مطابق با تقاضاها در سطح بازار کمک نمایند./ بوشهری ها 

کلیدواژه

سیمان

مافیا

جنوب استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی