سیاست / شناسه خبر: 63398 / تاریخ انتشار : 1400/2/29 12:42
|

کاهش هزینه‌های درمانی با استفاده از محصولات ارگانیک

یک کارشناس محصولات کشاورزی، مصرف محصولات ارگانیک را به واسطه عدم استفاده از محصولات شیمیایی در فرآیند تولید، سبب حفظ سلامت افراد جامعه، کاهش مشکلات ناشی از بیماری‌هاو کاهش هزینه‌های درمانی میشود

 به گزارش بوشهری ها و به نقل از آتیه آنلاین، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه توسعه محصولات ارگانیک، سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: این کشورها حامی کشاورزی ارگانیک هستند تا مردم و جامعه سالم‌تری داشته باشند. چرا که در فرآیند تولید محصولات ارگانیک از مواد شیمیایی در بخش کشاورزی و فرآوری آن‌ها استفاده نمی‌شود و این محصولات همچنین در فرآیند تولید محصولات تراریخته کاربرد ندارد.

 

وی افزود: می‌توان گفت که محصولات ارگانیک، بر محور مدیریت آینده‌نگر یا دورنگر کشاورزی قرار دارد که متکی بر فعالیت‌های «به‌زراعی» است و در صورت لزوم از «نهاده‌های» مجاز تولیدات کشاورزی که شیمیایی یا تراریخته نیستند، استفاده می‌کند.

 

این کارشناس محصولات کشاورزی تصریح کرد: به بیان دیگر در فرآیند تولید این محصولات نمی‌توان از مواد شیمیایی استفاده کرد و جایگزین آن نهاده‌هایی است که از طبیعت گرفته می‌شود یا از مواد بازیافتی کارخانجات تولید کننده محصولات کشاورزی به جای مواد شیمیایی استفاده می‌شود. همچنین مسئله «به‌زراعی» نیز به این معناست که در روند تولید محصولات، نهایت تلاش بر این است که از نهاده استفاده نشود و با مدیریت نیازهای گیاه برطرف شود.

 

مهدی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه در فرآیند کشاورزی محصولات ارگانیک از هیچ گونه کود شیمیایی و سموم شیمیایی برای کنترل آفات و کنترل علف‌های هرز استفاده نمی‌شود و این محصولات عاری از مواد شیمیایی سنتتیک یا مصنوعی است، از سلامت بالایی برخوردارند. از سوی دیگر در این فرآیند محیط زیست و طبیعت نیز سالم می‌ماند.

 

وی گفت: به عنوان مثال در مزرعه برنج وقتی کرم ساقه‌خوار وجود داشته باشد، برای رفع آن از سموم مختلف استفاده می‌شود؛ اولین گام این آلودگی متوجه کشاورز سم‌پاش است؛ سپس سم وارد محصول شده و نیز مقداری از آن وارد آب‌های زیرزمینی و نیز هوا می‌شود و محیط زیست را آلوده می‌کند. به این ترتیب، سایر افراد جامعه درگیر این آلودگی می‌شوند.

 

مهدی‌پور با بیان اینکه امروزه نقش مواد شیمیایی در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، شناخته شده است، اضافه کرد: در کشاورزی ارگانیک علاوه بر عدم مصرف مواد شیمیایی به عنوان کود و سم، حتی استفاده از مواد نگه‌دارنده در فرآوری محصولات ممنوع است و نیز در محل نگه‌داری محصولات و در انبارها اجازه استفاده از سموم داده نمی‌شود و برای این اقدام مواد ارگانیک که از طبیعت گرفته شده و دارای همان خاصیت و کارایی است، جایگزین می‌شود.

 

این کارشناس محصولات کشاورزی اظهار کرد: همچنین در محصولات ارگانیک به‌کارگیری مواد دستکاری ژنتیکی شده یا فرآورده‌های دستکاری ژنتیک در تمامی مراحل تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده، ممنوع بوده و این مواد دستکاری شده حتی به عنوان «نهاده» کشاورزی و نیز به عنوان مخمر در فرآیند فرآوری، استفاده نمی‌شود. همچنین در این کشاورزی تلاش می‌شود که بتوان همگام با محیط زیست از موادی که قابلیت تجزیه‌پذیری داشته و سالم هستند، بهره‌مند شد.

کلیدواژه

محصولات ارگانیک

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی