سیاست / شناسه خبر: 63403 / تاریخ انتشار : 1400/3/1 11:15
|

بی آبی در ۴۰ درجه سانتیگراد

بوشهر آب که بود آبادانی هم بود. زندگی هم جریان داشت. لب های دشت های تفتیده ی جنوب اما دیگر از بی آبی خشکیده است. دیگر آبی نیست، هرچه بود تمام شد!

 به گزارش بوشهری ها  وبه نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران، روزهاست که با گرم شدن بی سابقه و زودتر از موعد هوا در استان بوشهر باز هم سهمیه بندی آب و قطعی های مکرر، جریان زندگی روزمره مردم را مختل کرده است.

کمبود آب در تابستان برای اهالی استان بوشهر خبر تازه ای نیست، اما آن طور که از گزارشات مردمی و مصاحبه‌های مسئولین استنباط می‌شود امسال ابعاد فاجعه بارتری به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سهمیه بندی آب در استان بوشهر این روزها گلایه شهروندان را به همراه داشته است. «حسین» از ساکنین کوی‌ سنگی بوشهر به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «ما در حد فاصل خیابان بعثت و تالار پارچه سکونت داریم. متأسفانه آب در محله ما چندوقتی است که ظهرها از ساعت ۱۲ و نیم قطع می‌شود و فردا ظهر در همین ساعات وصل می‌شود. یعنی یک روز کامل و در گرمترین ساعات روز که همه از سر کار بر می گردند و نیازمند آب برای نظافت و امورات شخصی هستند.»

در مناطق دیگر شهر بوشهر از جمله «بیسیم» و «باغ زهرا» هم گزارش‌های مردمی حاکی از قطعی های یک روزه است. ساکنین پایگاه هوایی بوشهر حدود یک سال است که مثل سایر شهروندان قبض ماهانه ی آب پرداخت می‌کنند و همچنان سهمیه بندی اغلب یک روز درمیان پابرجاست. ساکنان منطقه بهمنی نیز همینطور.. 

این در حالی است که پیش از این استاندار بوشهر بر رفع مشکل کم آبی و جلوگیری از تنش آبی در تابستان تاکید کرده بود. گراوند در نشست شورای آب استان بوشهر در اسفندماه سال گذشته عنوان کرده بود: «شایسته نیست مردم در استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم کنند، لذا تامین آب مورد نیاز مردم استان یک تکلیف و واجب برای مدیران مربوطه است و باید نهایت همت و تلاش خود را برای این مهم انجام دهند.»

نماینده عالی دولت با اشاره به پیگیری‌های مستمر مدیریت استان برای تامین آب مورد نیاز استان اظهار کرد: «در این راستا جلسات و پیگیری‌های متعددی برای رفع مسائل و مشکلات تامین آب در استان در حال انجام است و هدف ما جلوگیری از تنش آبی در تابستان آینده است.»

وی وعده داده بود که: «با توجه به کمبود بارش باران در استان، باید سازوکاری فراهم شود تا قبل از شروع فصل گرما، مشکلی برای تامین آب در تابستان نداشته باشیم.»

این وعده ها و اظهارات در حالی عنوان شده که بنا بر گزارش‌های مردمی که به دست خبرنگار ایسنا رسیده وضعیت آب در شهرها و روستاهای دشتستان نیز بغرنج است. روستاهای بخش شبانکاره یکی از مناطقی است که سهمیه بندی آب در آنجا انجام می شود.

آن طور که «محمد» از اهالی یکی از روستاهای شبانکاره می‌گوید آب عصرها از حوالی ساعت پنج بعدازظهر تا قبل از دوازده شب وصل می‌شود که به دلیل فشار پایین آب، اهالی روستاها مجبور به استفاده از پمپ‌های مکش آب هستند.

دشتستانی ها و به ویژه مردم برازجان نیز وضعیتی بهتر از دیگر مناطق استان ندارند. آنها کم آبی شدید تابستان سال ۹۷ و قطعی های سه روزه و پنج روزه را از خاطر نمی برند. موضوعی که به اعتراضات چند روزه ی مردم برازجان به زمان بندی های عجیب آن سال انجامید. همان ایام هم مسئولین وقت وعده تأمین پایدار آب شرب را داده بودند اما همچنان و پس از گذشت چند سال در بر همان پاشنه می‌چرخد.

با این وجود ماجرای کمبود آب در استان بوشهر صرفاً ناشی از کاهش میزان بارندگی در زمستان گذشته نیست. در گذری از دشت های حاشیه ی شهرهای استان بوشهر شاهد رشد قارچ گونه ی خانه باغ های پر شماری هستیم که یا از چاه های غیرمجاز به برداشت آب های زیرزمینی مشغول هستند و یا استفاده‌های کشاورزی از آب لوله کشی شهری دارند.

به گفته ی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر وجود بیش از ۹۰۰۰ خانه باغ در تنگستان و گناوه و مصرف غیر مجاز آب شرب برای آبیاری درختان این باغ ها، دلیل این بحران در تأمین آب است.

«عبدالحمید حمزه پور» آبیاری درختانی همچون لیموترش که نیازمند آب فراوانی است به وسیله آب شرب لوله کشی را از مصادیق مصرف غیرمجاز دانست.

این در شرایطی است که عمر این خانه باغ ها اغلب بیش از یک دهه نیست اما سال‌هاست که مشکل بی آبی و عدم سیاست گذاری پایدار در زنجیره تأمین آب گریبانگیر استان بوشهر است.

از وعده مسئولان در راه اندازی آب شیرین کن ها گرفته تا حفر چاه های جدید و خطوط جدید آبرسانی به استان در این چند سال، نتوانسته است راه حلی دائمی برای مشکل بی آبی در استان بوشهر باشد و هر ساله با شروع فصل گرما مشکلات مردم سر باز می‌کند.

همه ی این مشکلات در دسترسی مردم به آب در شرایطی است که امسال مطابق پیش بینی ها و شرایط چند روز اخیر احتمالاً شاهد یکی از گرمترین تابستان های چند سال گذشته باشیم. 

به گزارش ایسنا در روزهای گذشته در برخی ساعات دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه در شهرهای مختلف استان بوشهر رسیده و این مسئله خود نیاز مردم به آب را دوچندان کرده است.

 

کلیدواژه

بی آبی

استان بوشهر

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی