سیاست / شناسه خبر: 63437 / تاریخ انتشار : 1400/3/13 12:07
|

بوشهریها خطاب به نامزدهای شورا: بلندپروازی ممنوع

نامزدهای ورود به پاستور یک هفته است که گرم تبلیغاتند و میزان زیادی از شور انتخاباتی و ذهن ملت کنشگر را به خود مشغول داشته است اما درسطحی خرد مدیریت

بوشهری ها / نامزدهای ورود به پاستور یک هفته است که گرم تبلیغاتند و میزان زیادی از شور انتخاباتی و ذهن ملت کنشگر را به خود مشغول داشته است اما درسطحی خرد مدیریت کارا و توسعه شهرها و روستاها در گرو برگه‌های رایی است که نامزدها باید بدور از وعده ها وبلندپروازی نظر مردم برای ریختن به صندوق جلب کنند.

اینکه برگه‌های رای برای کدام نامزد پر می‌شود و کرسی‌های شورایی به چه کسانی سپرده می‌شود، بسته به این است که مردم خواسته‌های خود و رفع کاستی‌های شهر و روستا را در کدام برنامه تبلیغاتی بیابند.

امروز مردمِ خسته از وعده‌ها کمتر گوش شنوایی برای شنیدن آرزوهای خود در قالب شعارگونه‌هایی با فعل "حل می‌شود" یا "بهبود می‌یابد" از زبان نامزدهایی دارند که بنا است تا ۱۹ خردادماه معرفی شوند. این واقعیت، بایدها و نبایدهایی را برای  تدوین و ارائه برنامه‌های ۴ ساله نامزدهای شوراها مطرح کرده است که در این گزارش- برگرفته از سخنان کارشناسان و مردم بوشهر- دسته بندی شده است.

قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور به روشنی اختیارات و هم وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا را بیان کرده است و این به معنا بی معنا بودن شعارهای نامزدهایی است که پا از اختیارات قانونی این منصب فراتر می‌گذارند و "کشکول‌ آرزوها"یی را پیش روی مردم می‌گشایند.

بایدها و نبایدهای تبلیغاتی نامزدها برای ارائه برنامه

مردم کاستی‌ها، نقیصه‌ها و نیازهای شهر و دیارشان را به خوبی می‌شناسند اما امروز هوشیارتر و به قوانین آگاه‌ترشده‌اند و این یعنی بیان "کاستی‌ها و نیازها رفع می‌شود" آنها را اقناع نمی‌کند. بنابراین نخستین بایدِ برنامه‌های انتخاباتی نامزدها از همین‌جا شکل می‌گیرد.

نامزدهای انتخاباتی که به زودی بخشی از مدیریت شهرها و روستاها را به عهده می‌گیرند نباید به بیان کاستی‌ها و نیازهایی بسنده کنند که همگان می‌دانند، بلکه لازم است راه حلی عملی و اجرایی ارائه کنند که اعتمادها را جلب و امیدها را به بهبود زنده کند.

م. منوچهری شهروند بوشهری گفت: همه می‌دانند که زیر ساخت‌های تفریحی یا حمل و نقل عمومی در بوشهر به عنوان مرکز یک استان کافی نیست، همه می‌دانیم که پروژه‌های بزرگ شهر از چندین سال پیش معطل مانده است و همه هم می‌دانیم که این امکانات باید فراهم شود و پروژه‌ها به سرانجام برسد، نیازی به بیان مجدد آن از زبان نامزدهای انتخاباتی نیست.

او ادامه داد: چیزی که مشخص نیست و خوب است که بیان شود این است که چگونه؟ کی؟ و با چه تغییراتی؟

از این دست گفته‌ها در فضای اجتماعی این روزها بسیار شنیده می‌شود و امروز مردم بوشهر آنطور که خودشان می‌گویند حتی حاضر نیستند برای شنیدن شعارهایی اینگونه کلی، زمان بگذارند.

به بیان نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌هایی عملی و قابل اجرا برای شعارهای تبلیغاتی خود ارائه کنند تا مردم از تحقق این وعده‌ها و شعارها اطمینان یابند.

سید علی اکبر فاطمی معتقد است اگر برنامه‌های دقیق و اجرایی مطرح شوند، مردم می‌فهمند و می‌پذیرند.

اما بایدِ دوم  با وظایف و اختیاراتی ارتباط می‌یابد که قانون به اعضای شوراها تفویض کرده است. ۲ نکته مطرح شده به این معنا است که داوطلبانی که از ۲۰ خرداد به عنوان نامزدهای انتخاباتی تبلیغات خود را آغاز می‌کنند بلند پروازی‌های غیر واقع‌گرایانه را کنار بگذارند و در وظایف و اختیارات خود با مردم سخن بگویند.

انتخاب شهردار و دهیار به مدت چهار سال، بررسی‌ و شناخت‌ کمبودها، نیازها و نارسایی‌های‌ موجود در شهر و روستا و تهیه‌ طرح‌ها و پیشنهادهای‌ اصلاحی‌ و عملی‌ در این‌ زمینه‌ها، نظارت بر اجرای مصوبه‌ها و طرح‌های شورای اسلامی، جلب مشارکت‌های مردمی برخی از مهمترین وظایف و اختیاراتی است که به تفصیل درباره شوراهای روستا در ۱۳ و درباره شورای شهر در ۳۴ بند بیان شده است.

 این نکته اگر چه در میان شعارهای انتخاباتی نامزدهای شهرنشین هم دیده می‌شود اما در شعارهای نامزدهای شوراهایی روستاهایی که به گفته دهیار حسن احمدی دهیار هلیله مردم توقعاتی از شورا فراتر از اختیارات او دارند و می‌خواهند که شورا " همه چیز را درست کند"، بیشتر دیده می‌شود.

فاطمه دهقانی، مدیرکل امور روستایی استانداری بوشهر در این ارتباط گفت: براساس ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، نظارت و پیگیری اجرای پروژه های عمرانی روستا، کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی، تلاش جهت رفع اختلافات اهالی، همکاری با نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت، جلب مشارکتهای مردمی در فعالیتهای تولیدی، نظارت بر حسن اجرای قوانین زیست محیطی و انتخاب دهیار برخی از مهمترین وظایف شوراهای روستایی است، بنابراین لازم است که نامزدها در همین راستا برنامه‌های خود را تدوین کنند.

آشنایی و اگر نه، آشنا کردن مردم به قوانین و اختیارات اعضای شورای شهرها که می‌تواند از وظایف دستگاه‌ها و نهادهای آگاهی بخش مانند رسانه باشد سبب می‌شود تا انتظاراتی واقعی و مطالبه‌هایی  نزدیک به تحقق نزد آنها شکل گیرد که راه را بر شعارگرایی بی‌پشتوانه می‌بندد.

چند روز گذشته بود که در تبلیغاتی پیش از موعد یکی از نامزدهای انتخاباتی شهرستان بوشهر در متنی تعدادی از نداشته‌های بوشهر را فهرست کرده بود بدون اینکه اولویتی برای پیگیری یا راهکاری برای بهبود ارائه کند. این تبلیغ متنی با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.

 دوراهکی در واکنش، نوشت: مواردی که شما نوشته‌اید بسیار بیشتر از اختیاراتی است در شورا دارید و حتی برخی از آنها از اختیار نهاد شورای نیز فراتر است.

واکنش به تبلیغاتی چنین نقطه عطفی است که در این دوره از انتخابات به وضوح شاهد بوده‌ایم و این نکته را به نامزدها گوشزد کرده است که برای جلب حداکثر آرا باید چیزی بیش از شعار و بیان آرزو در چنته داشت.

علاوه بر تلاش علمی و عملی برای ارائه طرح‌هایی منطبق با وظایف و اختیارات قانونی، سومین بایدِ برنامه‌هایی که پس از یک هفته آینده شاهد طرح آنها از سوی نامزدها خواهیم بود، توجه به شرایط کلان کشور، امکانات، بودجه‌ها و هست‌هایی است که بستر تحقق برنامه‌های مدیریت شهری و روستایی هستند.

آگاهی از شرایط کشور از نظر اقتصادی، سیاست‌ها و راهبردهای کلی اجتماعی و فرهنگی و نیز چشم‌انداز آینده ایران و اولویت‌بندی‌های صورت گرفته لازمه ارائه برنامه‌هایی است که نامزدها برای به ثمر نشستن آن گام به رقابت‌های انتخاباتی ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذارند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگویی انتخاباتی با خبرنگار ایرنا، گفت: این بیان از سوی نامزدی انتخاباتی که با توجه به نیاز ترافیکی بوشهر چندین پل و بزرگراه به زودی ساخته می‌شود، بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، پذیرفتنی نیست.

او تاکید کرد: نامزدها در تبلیغات خود شرایط موجود و امکانات کشور را در نظر بگیرند تا برنامه‌های آنها جنبه عملی و اجرایی به خود بگیرند.

باید دیگری که از گفته‌های سید علی اکبر فاطمی  برگرفته شده، ارائه مشخصات و ویژگی‌های مورد نظر برای انتخاب دهیار و شهردار به شکلی روشن و سنجیده است.

اگر شورای شهر مشکلات، کمبودها و نیازها را شناسایی می‌کند، می‌سنجد و طرح‌های را مصوب می‌کند، انگشت اجرا به سمت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ست و این نهاد است که برنامه‌ها را تامرحله اجرا دنبال می‌کند.

 مدیرکل امور روستایی استانداری بوشهر در اهمیت انتخاب دهیار به عنوان یکی از وظایف پررنگ شورای روستا، گفت: انتخاب فردی دارای صلاحیت به سمت دهیار روستا و نظارت بر  عملکرد او در دوره چهار ساله خدمت از مهمترین وظایف اعضای شوراهای اسلامی روستایی است.

دهقانی ادامه داد: پس ضروریست فردی برای عضویت در شورا انتخاب شود که علاوه اشرافیت کامل بر شرایط اجتماعی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی روستای محل خدمت، در خصوص شرح وظایف اعضای شورا، مسئولیتهای دهیار و قوانین و مقررات مرتبط با شرح وظایف از دانش لازم برخوردار باشد تا بتواند به عنوان ناظر و هدایت کننده فرایند مدیریت روستا و حافظ مال و آبروی اهالی روستا  موفق بوده و مورد پذیرش اهالی قرار گیرد.

می‌توان بایدِ واپسین را شناسایی علمی و آماری خواسته‌های عمومی در بهبود مدیریت شهری دانست چرا که انتظار " شنیدن سخن ملت" پیوسته نقشی پررنگ در دمیدن شور و شوق به عرصه انتخابات بوده است.   

هر چند می‌توان بایدهای- نبایدهایی که به دنبال آن می‌آید- دیگری نیز به این فهرست افزود اما فصل خطاب همه پرهیز از شعارگرایی بی‌مایه و التزام به ارائه برنامه‌هایی در بند قانون و برآمده از واقعیت‌های جامعه و کشور است که اگر اینگونه نباشد بی‌شک در فضای اجتماعی امروز اقبال نمی‌یابد.

شعارهای سنجیده، تحقق و حفظ اعتماد به نظام

به بیان دهقان آنچه باعث حضور مردم در انتخابات شوراهای اسلامی می‌شود امید به ایجاد تغییر مطلوب در راستای ایجاد توسعه در روستای محل زندگی است.

اما ضرورت حفظ اعتماد عمومی به نهادها و ساختای نظام جمهوری اسلامی به عنوان سرمایه اجتماعی ارزشمند، ایجاب می‌کند تا امیدآفرینی رنگ واقعیت به خود گیرد تا پشتوانه‌ای برای انتخابات‌های پرشور سال‌های آینده فراهم کند.

به گفته مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسمات کشوری استانداری بوشهر شمار افرادی که در انتخخابات پیش‌رو واجد شرایط رای دادن هستند به ۷۸۳ هزار و ۳۳۳ نفر می‌رسد که از این شمار ۴۲۰هزار و ۳۶۳ نفر معادل ۵۴ درصد مرد و ۳۶۲هزار و ۹۷۰ نفر معادل ۴۶ درصد زن هستند.

تاکنون صلاحیت ۲ هزار و ۷۷۸ نفر از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستایی و تیره‌های عشایری و داوطلب نامزدی در انتخابات ششمین دوره شوراهای شهری در این استان بوشهر در هیات‌های نظارت شهرستان‌های ۱۰ گانه تائید شده است و این داوطلبان پس از معرفی رسمی آنها به عنوان نامزدهای این دوره انتخاباتی می‌توانند از بیستم خرداد ماه پای به عرصه تبلیغات بگذارند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه در استان بوشهر همزمان با سراسرکشور برگزار می‌شود.

 

کلیدواژه

انتخابات شوراها

شهرداری بوشهر

1400

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی