اقتصاد / شناسه خبر: 93 / تاریخ انتشار : 1395/11/26 16:59
|
بررسی وضعیت مشکلات صنف خواربار فروشان در گفتگو با رئیس اتحادیه

مشکلات زنجیره ای

یکی از عمومی ترین مشکلاتی که در یک سال اخیر بارها در فضای رسانه ای و همگانی شهر و استان بوشهر نمود یافته و بعضاً حواشی بسیاری هم داشته معضل و مشکلات متعددی است که صنف خواربار فروشان بوشهری با آن رو به

بوشهری ها / یکی از عمومی ترین مشکلاتی که در یک سال اخیر بارها در فضای رسانه ای و همگانی شهر و استان بوشهر نمود یافته و بعضاً حواشی بسیاری هم داشته معضل و مشکلات متعددی است که صنف خواربار فروشان بوشهری با آن رو به رو هستند. مشکلاتی که به گفتة عباس نامدار زاده رئیس اتحادیه خواربار فروشان بوشهر نه تنها مرتفع نشده، بلکه بیم آن می رود که بیشتر هم بشود. این مشکلات با هدفمندی یارانه ها در دولت قبل آغاز شده و با سیاست هایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالهای اخیر در خصوص فروشگاه های زنجیره ای اعمال کرده مبدل به بحران در اصناف بوشهری شده است. گزارش این مصاحبه را می خوانید:

ابطال 564 واحد صنفی در 5 سال

عباس نامدار زاده به پیام عسلویه گفت : از 5 سال پیش تا کنون 564 واحد پروانة کسب خود را علی رغم میل باطنی به دلیل مسائل مختلف مثل عدم تأمین هزینه هاو محدودیت هایی که اعمال می شود ابطال کرده اند. بحران ما ریشه در چند مسئله دارد، یکی موازی کاری دستگاه هایی مثل آموزش پرورش که فروشگاه هایی اختصاصی دارند؛ دیگری نمایشگاه های فصلی مثل نمایشگاه اصناف که بدون هیچ گونه ضابطه برپا می شوند و 50 درصد شرکت کنندگان صنفی نیستند، نظارتی نمی شود و به ضرر اصناف تمام می شود.

اتاق اصناف و ناتوانی از حمایت

وی با اشاره به مشکلات متعدد بازاریان بوشهری افزود : در رابطه با نمایشگاه ها ،  اتاق اصناف، سازمان نمایشگاه های بین المللی و سازمان صنعت، معدن و تجارت نقش دارند. نظارت برای جلوگیری ضرردهی اصناف تا حدودی در اختیار اتاق اصناف است، مابقی در اختیار بازرگانی است. نفوذی که آنها اعمال می کنند باعث بروز این تخلفات می شود. سیاست های غلط سازمانهای بازرگانی است که باعث شده مغازه دار ما موتور پرداخت هزینه شود. امروز جوری شده که کسانی در بوشهر درامد کسب می کنند که هزینه نمی کنند. دوره گردهایی که به بوشهر می آیند هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی کنند و هزینه ای ندارند. هیچ نظارتی بر روی آنان نیست. محدودیت قانونی بر آنها اعمال نمی شود. بازارهای هفتگی مثل جمعه بازار و پنج شنبه بازار، دست فروش ها، پیله ورها و موازی کاریهای سازمانهای متعددی مثل آموزش و پرورش و دیگر ارگان ها و در کنار همة اینها غرفه های خود شهرداری در سطح شهر مثل رقبای صنف ما عمل می کنند که از قواعد و قوانین هزینه زای ما فارغ هستند. در این بازی ما فلج شده ایم. فصل کنونی برای ما رونق بازار محسوب می شود. اما شهرداری درست در همین ایام که فصل برداشت ماست طرحی را در دستور کار قرار داده که 400 الی 500  غرفه به مناسبت نوروز در کل سواحل و سطح شهر بر پا کند. در حالی که صنف ما به شدت با بدهیهای متعدد مثل معوقات بانکی، چکهای پاس نشده درگیر است.

هدفمندی یارانه ها و آغاز بحران ما

نامدارزاده  اظهار داشت : الان بیش از 5 سال با آغاز هدفمندی یارانه برق برای سوپری های ما مبدل به مسئله ای جدی شده است. ما در بوشهر 9 تا 10 ماه در شرایطی هستیم که برای آنکه کالاها فاسد و ضایع نشود باید کولر روشن باشد، از طرف دیگر برای خنک نگه داشتن موتور یخچالهای موجود در مغازه ها هم لازم است که کولرها روشن بمانند. پس مصرف برق در بوشهر تحمیلی است نه برای تشریفات و تبلیغات. اعتراضات بسیاری کرده ایم، تهدید هم شده ایم. ما پیشنهاد دادیم که حداقل برق ما را نیمه صنعتی محاسبه کنند. یک سوپرمارکت 12 متری ما یک میلیون تومان در ماه پول برق می دهد. در خیابان بیسیم بیش از 7 میلیون تومان فقط در ماه پول برق می دهند. اجاره بها، کارگران، ضایعات کالا، مالیات بر ارزش افزوده باعث می شود هزینه ها از واحدی 5 میلیون تا 30 میلیون در ماه فقط هزینه داشته باشد در حالی که درامد از 3 میلیون تا 20 میلیون به زحمت می رسد. این وضعیت باعث می شود نزدیک به 600 واحد ما ابطال پروانه کنند یا40 تا 50 عمده فروشی ما تعطیل شوند و فقط 5 عمده فروشی در بوشهر باقی بماند.

شبیخون اقتصادی در بوشهر

این فعال اقتصادی د با انتقاد از نحوه صدور مجوز به فروشگاه کوروش در بوشهر اظهار داشت : شیبیخون اقتصادی راه افتاده است. مصداق آن فروشگاه های کوروش است. ما معترض نیستیم که جنس ارزان به دست مشتری برسد چون گرانفروش نیستیم. ما داریم به قیمت کالا می فروشیم. به قیمت ارشادی درج شده روی اجناس است. 96 درصد داریم کالای ایرانی عرضه می کنیم اعتراض ما به رفتارهای این فروشگاه است. چرا این فروشگاه را از قوانین مربوطه مجزا کرده اند؟ این مسئله را حتی به نماینده محترم بوشهر، شیخ خدری هم اطلاع داده ایم. حتی در در تهران پیگیری کرده ایم. اما پاسخ هایی می شنویم که اصلاً باور کردنی و پذیرفتنی نیست. چرا وزیر مربوطه به فریاد ما نمی رسد؟

 

تهدید شدیم و از حمایت از روحانی دست بر نداشتیم

شما ببینید بر عملکرد ما حداقل سه سازمان تعزیرات، بازرسی بازرگانی و بازرسی اصناف غیر از جاهای دیگر نظارت مستمر دارند. از طرف دیگر بهداشت است که لحظه ای نظارت دارد. چرا یک ارگان نیست بر تخلفات این شرکت اعمال قانون کند؟ این همه فشار توسط سازمانهای نظارتی بر ما وارد می شود و امنیت روانی و کسب و کار ما را با تصمیمات خلق الساعه مختل می کنند و ضرر می زنند اما هیچ برخوردی با این قانون شکنی ها صورت نمی گیرد؟ در کسب و کار ما هیچ ثباتی باقی نمانده. صنف ما مبدل به یک باتلاق شده است. کسی که در این وادی فرو افتاد دیگر نمی تواند بالا بیاید و راه نجاتی پیدا کند. ما گلایه مندیم. ما برای موفق شدن این دولت در ایام انتخابات زحمات بسیاری کشیدیم و از این دولت حمایت کردیم. بنده رئیس کمیتة اصناف ستاد روحانی در بوشهر بودم. صحیح نیست که با گذر کردن از صراط و پل انتخابات همه چیز فراموش شود و وعده ها و قولهای داده شده بر زمین بماند. ما انتظار نداریم دولت بیاید حمایت نند ولی توقع داریم چوب لای چرخ کسبه نگذارند.

ریشه های مشکلات

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر افزود : امسال کسانی پروانة کسب خود را ابطال کرده اند که عمر پروانةشان زیر یک سال است. ریشة مشکلات ما، سیستم اقتصادی کشور و برخوردهای سلیقه ای است. زیبایی هر شهر به مراکز تجاری و خرید آن است. اما بوشهر با وضعیتی مواجه شده که بازار آن عملاً در بحران به سر می برد؛ بحرانی که تقربیاً کل بازار را درگیر کرده است. هر استاندار که می آید همه چیز به هم می ریزد. 5 سال پیش آمدند محدوة صنفی کلیة رسته ها را برداشتند؛ همه چیز بی حساب و کتاب شد. چون می خواستند نرخ بیکاری را به صورت کاذب کاهش دهند. مغازه ها بعد از حذف این محدوده یکی یکی ورشکست شدند و بیکاران بدهکار به وجود آوردند. هر چقدر ما اعتراض کردیم پاسخ ما شد تهدید و نامه های تهدآمیز . از سال گذشته تا کنون نزدیک به 150 واحد صنفی ما تعطیل شده است. بی برنامگی و برخوردهای سلیقه ای را در همین قضیة ته لنجیها ببینید! یا پدیدة شوتی در بوشهر که مثل همان پدیدة کولبری در مرزهای غربی کشور است. شوتی یعنی چه؟ شوتی یک جوان فلکزدة بوشهری است که به خاطر 200 هزار تومان جانش را در کف دستش می گیرد تا بتواند جنسی را رد کند. چرا باید در استان ما تردد کالا به این شکل باشد؟ شوتی از زیر زمین که نیامده، محصول ناکارامدی سیستم اقتصادی و بیکاری و عدم اشتغال است. رکود اقتصادی کمر بازار را شکسته است

منبع : پیام عسلویه

کلیدواژه

بازاریان

بوشهر

نامدارزاده

فروشگاه کوروش

ارسال نظرات

captcha
کلینک زیبایی
نمایشگاه  پتروشیمی